Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hankalat asiakashevosten omistajat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.12.24 20:44:28

Kyllä harmittaa ratsutus/kilpailupalveluja tarjoavana yrittäjänä, kun nyt olisi parasta aikaa tehdä asiakkaiden nuoria hevosia, mutta asiakkaat eivät sitoudu säännölliseen treeniin läpi talvikauden, vaan kummasti heräävät siinä kuukausi ennen kauden päätavoitetta (laatuarvostelut tms.) että nyt pitäisi alkaa treenata ja kovaa. :( Olen koittanut sitouttaa syksyllä yhteisillä suunnitelmilla, mutta kummasti onkin näin talvella vaikea löytää sopivia aikoja… Ja varmasti monella on oikeasti rahat tiukalla.

Kun keskityn omiin hevosiini ja laitan ne etusijalle, olen hankala kun en löydäkään enää sopivia aikoja asiakkaille ja tympeä, kun en suostu kilpailemaan nuorella hevosella, jota ei ole treenattu läpi talven.

Ei enää tässä iässä paljoa houkuttele mennä sen 3kk lepäilleen puokin kyytiin, joka on omistaja mukaan ”vähän liikkunut liinassa” mutta oikeasti ei sitäkään. Ettekö ymmärrä, että valehtelemalla pahimmillaan vammautatte ratsastajan? Reilumpaa myös hevoselle on valmistautua kunnolla tulevaan kisakauteen ja harjoitella pienissä osissa kilpailutilannettakin.

Yhdellä asiakkaalla on ollut satula haussa jo kesästä saakka, harmillista tässä on se että tämän piti olla minun päähevonen kaudelle ja olen auttanut satulan etsinnässä parhaani mukaan ja ajellut ns. ilmaisia kilometrejä hevosen etua ajatellen. Tuntuu kuitenkin, että omistajalla ei ole rahaa ottaa satulaa edes vuokralle. Silti tavoitteet ja puheet on suuret. Koen, että tässä on nyt vedetty minua nenästä ja minun ei kannata enää energiaa ja aikaa tuohon hevoseen laittaa. Pelkään, että leimaudun hankalaksi kun jätän asiakassuhteen kesken. Omistaja ei ymmärrä, että en ole valmis esittelemään, jos sitoutuminen ei ole molemminpuolista. :(

On harmillista myös kun joudun myymään ”ei-oota”, kun kyselyt tulee samalla viikolla. Kalenterini on aika tiukka ja monesti en viikolla pysty tekemään yllätyskäyntejä mihinkään. Välimatkat on meidän alueella tallien välillä pitkiä.

Oikeasti, nyt talvella tehdään ne ensi kauden tulokset. Nyt pitäisi varata niitä valmennuksia ja ratsutuksia jos haluaa hevosen kanssa päästä tavoitteisiin.

Millaisella ”varausmaksulla” te muut ratsuttajat olette itseänne varailleet? Maksaako asiakas, jos suunniteltu kisaviikonloppu peruuntuu ja teillä ei ole paikalla muita ratsuja? Oletteko siirtyneet kk-laskutukseen?

  Re: Hankalat asiakashevosten omistajat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.12.24 21:47:22

Syy on oikeasti raha, ei kellään riitä rahaa tai intressiäkään ratsuttaa ympäri vuoden. Ratsutusta käytetään sisäänratsastuksen jälkeen satunnaisesti tai korkeintaan muutaman kerran sarjana oikeiden ongelmien kanssa.

  Re: Hankalat asiakashevosten omistajat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.12.24 21:51:52

Turha odottaa ainakaan kummoista tulosta jos pitäisi hevonen esittää laattareissa, omistaja ei liikuta kotona yhtään ja ratsuttaja kutsutaan ehkä 4x paikalle ennen tosikoitosta.

Raha monesti on se syy, mutta harmittaa kun jatkuvasti vedetään matto alta kun omistajat kotona ei sitoudu treenaamaan sitä omaa hevostaan. Aina on joku syy olla treenaamatta. Silti tavoitteet on tosi korkealla, eikä kohtaa sen realiteetin kanssa. Parhaimmillaan sitten ”syytökset” hevosen huonosta menestyksestä laitetaan ratsuttajan piikkiin, kun se kaikki valmistelu mikä pitäisi tehdä kotona on jäänyt tekemättä.

  Re: Hankalat asiakashevosten omistajat

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   25.12.24 22:15:15

Raha. Mulla on hevosta ratsuttanut sama ratsuttaja säännöllisesti hevosen koko mulla olo ajan 12 vuotta, alkaen nuorten hevosten luokista ja nyt ollaan kisattu Interiä sekä GP lähenee. Rahaa mennyt…nooh noin 50 000 eur ??! Pelkkään ratsutukseen siis, lisäksi tietty kaikki muu ja olen itse valmentautunut lisäksi

  Re: Hankalat asiakashevosten omistajat

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.12.24 22:36:57

Ihmiset eivät useinkaan ymmärrä, että hevosten kanssa työskentely on pitkäjänteistä työtä - tai ainakin sen pitäisi olla, jos toivoo jonkinlaisia tuloksia.

Olen itsekin joskus tuskaillut sitä, kuinka oma ratsutukseni on voinut vaikuttaa ihan tuloksettomalta, vaikka oikeasti kyse on ollut siitä, ettei se ole voinut olla kovin tuloksellista, koska hevosen kanssa ei kerta kaikkiaan ole tehty töitä tarpeeksi - ei niin, että minulta olisi ostettu palveluja riittävästi, eikä edes niin, että omistaja olisi itse tehnyt hevosen kanssa riittävästi hommia, jotka olisivat tukeneet minun tekemääni työtä. Ei mitään hevosta pystytä rakentamaan käymällä muutama kerta selässä, ei kerta kaikkiaan mitenkään. Siinä käy pahimmassa tapauksessa niin, ettei tilanne ole hevoselle kovin reilu, omistaja kokee maksavansa turhasta ja ratsuttajakin on turhautunut, kun hänellä ei ole mahdollisuutta tehdä työtään järkevästi.

Sama pätee ratsastuksen opettamiseen. On todella turhauttavaa pitää ratsukoille tunteja, joiden taso junnaa paikallaan. Kovin paljon ei vain jää vaihtoehtoja, jos ratsastajalla ei ole varaa opetukseen kuin silloin tällöin eikä hän edes ratsasta hevostaan itsenäisesti sen enempää laadukkaasti kuin riittävästi. Tarjoa siinä nyt sitten ratsastajalle nousujohteinen kehitys, kun hän ei tee likikään riittävästi töitä, jotta se olisi mahdollista. Taas sama tilanne kuin edellä: itsekin miettii, että tehdäänkö tässä nyt täysin turhaa työtä ja maksetaanko täysin turhasta.

  Re: Hankalat asiakashevosten omistajat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.12.24 23:12:20

Itsellä ei varaa ja varmaan ei mennäkkään sitten minnekkään. Halvempi tallikin etsinnässä. Hevosesta voisin oikeastaan luopua kokonaan jos sopiva ostaja tulisi kysymään. Myyntiin en viitsi laittaa kun liian raskasta esitellä tai ylipäätään vääntää ilmoitusta. Ajattelin kohta sanoa asiasta tutuille jos löytyisi sitä kautta koti.

  Re: Hankalat asiakashevosten omistajat

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   26.12.24 09:24:15

Jos sun kalenteri on jo niin täysi ettei aikaa yhteyttä ottaville asiakkaille löydy niin eihän tämä sun ongelma ole. Ei kaikkien asiakkaiden aikataulut sovi sulle ja tällöin et ole vaihtoehto. Turha sitä on harmitella. Onneksi vaihtoehtoja löytyy, ja sullahan kalenteri täysi eli hyvä tilanne.

Sä myös valitset asiakkaasi. Sun ei ole pakko nousta minkään hevosen selkään, etenkään hevosen jonka omistajan sanaan ja tekemiseen et luota. Sä myös teet työtä alalla jossa loukkaantumisriski on suurin vaikka se hevonen olisi siellä narun päässä kipittänyt koko talven ihan oikeasti.

Oot syksyllä yrittänyt ohjata tilannetta itsellesi optimaaliseksi mutta asiakas ei sitoutunut systeemiisi.

Hevosen piti olla sun kauden päähevonen, tässä sun isoin ongelma. Sun oma ajatus ja asenne. Sä teet työtä muiden hevosilla ja maksusta, sen verran kuin omistaja näkee tarpeelliseksi, ei tässä kuviossa ole sijaa tällaiselle ajattelulle.

  Re: Hankalat asiakashevosten omistajat

Lähettäjä: Juuna 
Päivämäärä:   26.12.24 09:26:21

Ihan surutta sanon ei käy, ei onnistu, jos minusta siltä tuntuu. Miksi potisin siitä huonoa omaatuntoa? Ja jos joku omistaja tämän takia pillastuu, niin sitä suuremmalla syyllä jätän väliin.

Tämä on ala, missä pitää osata olla egoisti. Itsellä on vielä moraalikysymys, etten halua tehdä hevoselle epäreiluja juttuja (sopimattomat varusteet, epäreilut tilanteet...).
Ja sitten on vielä ymmärrettävä, että ne asiakashevoset ei ole omia! Ne tulee ja menee, ihan huippuratsastajienkin alta viedään hevosia ja yleensä just silloin, kun homma alkaa olla hauskaa ja mielekästä.

  Re: Hankalat asiakashevosten omistajat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.12.24 09:40:19

Ongelma on ainoastaan raha, kuten ylläkin jo todettiin. En myöskään laskisi omia tavoitteitani asiakkaiden hevosten varaan. Niitä treenataan ja kisataan juuri niin paljon kuin asiakas haluaa, omat tavoitteet tehdään omien hevosten kanssa.

  Re: Hankalat asiakashevosten omistajat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.12.24 09:48:10

Itse turhauduin täsmälleen samoihin ja yllä mainittuihin asioihin niin valmentaessa kuin ratsuttamisessa. Pitäisi vaan tehdä ne hommat mistä maksetaan ja olla välittämättä tykkänään että tuleeko tulosta tai ei. Se on viime kädessä asiakkaan vastuulla. Mutta oma luonto ei kestä tehdä turhaa työtä ja kuunnella sitten valitusta kun tulosta ei tule.
Lopetin ne hommat ihan tykkänään ja saan keskittää kaikki energiani ja suunnitelmani omiin hevosiin. Se on ihan parasta!

  Re: Hankalat asiakashevosten omistajat

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   26.12.24 09:55:32

Katsos kun ne kouluttautuu ihan itsekseen pihattossa ja kokopäivätarhauksessa. Suomessa ollaan laiskoja ratsastamaan mutta tallissa tuhraamiseen kulutetaan mieluusti aikaa. Sitten ihmetellään miksi ei löydy hyviä ja koulutettuja hevosia mistään. Näille voi aina huikata käy hakemassa pellosta.

  Re: Hankalat asiakashevosten omistajat

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.12.24 10:12:40

Aloittaja puhuu nyt luksuspalvelusta samalla, kun kaikilla kunnollisilla talleilla on karsinoita tyhjänä kun ihmisillä on rahat loppu. Ei oikeasti tavallisella palkansaajalla ole rahaa maksaa hevosensa ratsastamisesta vieraalle sen lisäksi, mitä perus tallivuokraan ja hoitoon menee.

Jos vielä hevonen pitää viedä muualle ratsastettavaksi, pitää olla auto ja traileri, 3+ tuntia vapaata aikaa ja maksaa vielä fasiliteettien käytöstä. Siinä ei äkkiä 150€ riitä ratsastuskerran kokonaishinnaksi joten helpompi pitää hepat vaan pihatossa.

  Re: Hankalat asiakashevosten omistajat

Lähettäjä: renesmee 
Päivämäärä:   26.12.24 10:18:17

Kun rahasta on tiukkaa niin silloin ensimmäinen mistä karsitaan on juurin ratsutuspalvelut ja turhat varustehankinnat mutta myös luxus tallit, valmennukset ja kisaaminen sekä kuljettaminen näiden jäädessä pois myös vet checit ja muut hieronnat ja vastaavat.
Kengättömänä harjailuhevosena pihatossa pystyy seisottaa tiukemmallakin taloustilanteella koska siinä säästää kaikki nuo yllämainitut.

  Re: Hankalat asiakashevosten omistajat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.12.24 10:19:16

Aloittaja puhuu niistä hevosten omistajista, jotka edelleen puheissaan puhuvat osallistuvansa nuorillaan laatuarvosteluihin, maksavat kalliita BP-maksuja, kasvattajakilpailuja ym... Sitten ne hevoset seisovat koko talven ja yhtäkkiä kun pitäisi ilmoittautua kisoihin, alkaakin puhelin laulamaan että tuletko ratsastamaan ja kun sanon ei käy, niin ollaan niin hankalana -- mehän sovittiin silloin syksyllä!

Aloittaja täällä harjoittelee pois kiltteydestä ja alkaa rajaamaan nämä sitoutumattomat pois asiakkaista. Se hevosen treenaaminen KOTONA ei ole usein kiinni rahoista, vaan laiskuudesta! Postataan instagramiin sitä ja tätä, mutta esimerkiksi ratsuttajan näkökulmasta olisi parempi että se hevonen liikkuisi tavalla tai toisella läpi talven, oli valmennusta tai ei. Liikkuneen hevosen selkään voin nousta keväällä, mutta seisseen en. Se hevosen peruskunto tehdään siellä kotona, oli se maastoa tai juoksutusta.

  Re: Hankalat asiakashevosten omistajat

Lähettäjä: renesmee 
Päivämäärä:   26.12.24 11:42:44

Sama tilanne on ollut aina.
Ihmiset tahtoo helpolla tuloksia ja voittoja. Sitä työtä ja sitoutumista ei vain ole riittävästi. Se kun on vuosien työ pärjätä jossain ikäluokka hommassa.
Tätä varten kannattaa tehdä omia hevosia, pääset pärjäämään ja tekemään itse.
Teet asiakkaalle selväksi että mitkä on sun ehdot ja mitä voidaan odottaa milläkin sitoutumisella. Jos se ei ole nyt treenissä niin sanot että "tehdään se mihin hevosen kyky ja ennen kaikkea voimat ja valmistelu piisaa, otetaanko tälle tähtäimeksi vaikkapa se breedersin viikonlopun avoin 90cm? Se breedersin 120-130 ei tule toteutumaan enää tässä kohtaa, ajatuksena jo eettisesti väärin."

  Re: Hankalat asiakashevosten omistajat

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.12.24 11:50:11

Jos olet varma että kyse ei ole resurssien puutteesta, kannattaa käydä asiakkaan kanssa se keskustelu nyt. Ihan selkeästi ja ystävällisesti kerrot, että jos ens kaudella toivotaan osallistumista (saati pärjäämistä) ikäluokkakisoissa, se edellyttää tältä hevoselta asioita x, y ja z nyt tammikuusta alkaen. Ihan konkreettiset kertamäärät per viikko tai kuukausi, mitä sinä teet ja mitä omistaja tekee. Kerrot myös sen, että heinäkuussa tätä työtä ei voi aloittaa. Sen jälkeen pyyhit muiden tekosyyt mielestäsi ja teet työn niillä hevosilla, jotka on saatavilla.

  Re: Hankalat asiakashevosten omistajat

Lähettäjä: renesmee 
Päivämäärä:   26.12.24 12:03:46

Täytyy muistaa myös se että moni asiakkaista ei uskalla tehdä niitä tarvittavia asioita.
Monen voi olla myös hankalaa edes itselleen myöntää että ei uskalla ratsastaa omallaan.
Ja näihin et voi vaikuttaa, ne pitää asiakkaiden käydä ihan itse läpi.
Kolme pistettä sen kirjoitti jo, käy läpi ja sano että sulla ei ole mahdollista pitää sille yksilölle paikkaa auki jos joku muu kysyy paikalle tilalle.
Selkeää keskustelua nyt vain. Osa suuttuu, mutta se kuuluu myös siihen prosessiin. On helpompi suuttua sinulle kun otat asiat pöydälle kun todeta ettei itse kykene tehdä niitä tarvittavia muutoksia ja töitä asioiden eteen.

  Re: Hankalat asiakashevosten omistajat

Lähettäjä: höh 
Päivämäärä:   26.12.24 12:09:57

No ammatin vaihto jos noin pajon harmittaa.....tai korkki kiinni....

  Re: Hankalat asiakashevosten omistajat

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.12.24 13:42:09

"Pitäisi vaan tehdä ne hommat mistä maksetaan ja olla välittämättä tykkänään että tuleeko tulosta tai ei. Se on viime kädessä asiakkaan vastuulla. Mutta oma luonto ei kestä tehdä turhaa työtä ja kuunnella sitten valitusta kun tulosta ei tule."

Aika hyvä kuvaus tilanteesta. Itse olen jo melko hyvin onnistunut siinä, etten enää päästä asiakkaiden hevosia, kehitystä tms. niin sanotusti ihon alle. Teen hommani siinä mielessä korkealla moraalilla, että koetan kyllä tehdä mahdollisimman hyvin sen, mistä maksetaan, mutten ota ajatuksissani liikaa vastuuta asiakkaista. Jos tekemäni työ hevosen selässä tai ratsukkoa opettaen polkee paikallaan kerrasta toiseen, kun asiakas ei vain tee riittävästi töitä, niin koetan ajatella, että se on asiakkaan valinta.

Kyllä silti joskus häpeän ja harmituksen tunteet puskevat pintaan, kun hevonen ei etene eikä ratsastaja etene. Vaikka järkitasolla tiedostan, että ei ole minun syyni, jos asiakas tekee ehkä 20% siitä työmäärästä, joka pitäisi tehdä, aina sitä ei ole helppo muistaa.

  Re: Hankalat asiakashevosten omistajat

Lähettäjä: ogoirrgj 
Päivämäärä:   26.12.24 18:18:10

Valtaosa hevosenomistajista on persaukisia mistään mistään tietämättömiä amatöörejä.
vaikeetahan niiden kanssa on.
Mutta tee selvät säännöt ihan nettisivuillesi: otat ratsutukseen minimissään 3kk ajaksi, tulet valmentamaan jos valmennus on jatkuvaa ja säännöllisesti minimissään kerran vkossa.
Ratsutus pitää maksaa joka kk etukäteen.

Teet tästä selkeät sopparit ja asiakkaan nimi alle.

Et joiusta näistä kekenkään kohdalla!

Aluksi on taloudellisesti vähän tiukkaa, sitten pääset eroon huonoista asiakkaista ja saat lähinnä hyviä.

  Re: Hankalat asiakashevosten omistajat

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.12.24 10:50:32

Kiitos, lisään jatkossa sopimusehdot nettisivuille. Tuo olikin hyvä ajatus.

  Re: Hankalat asiakashevosten omistajat

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.12.24 11:33:03

Tuskin on mahdollista saada kalenteria täyteen pelkästään motivoituneista, etenemishaluisista, sitoutuneista ja maksukykyisistä asiakkaista. Kannattaa pitää haastattelut nyt kaikille asiakkaille ja selvittää, haluavatko he satunnaista treeniä "katsotaan mihin päästään" vai haluavatko he oikeasti sitoutua ja saada tuloksia.

Satunnaiset jäävät kakkossijalle aikoja jaettaessa etkä ota stressiä heistä. Keskity sitoutuneisiin ratsukoihin, mutta ota rahat pois kalenterintäytteiltä.

  Re: Hankalat asiakashevosten omistajat

Lähettäjä: mmmm 
Päivämäärä:   28.12.24 15:18:23

Riittää se maksukykyisyys ja -halukkuus. En kuuntele yhtään näitä rahasta valittajia, menkööt muualle jos jossain halvempi tuntihinta.

  Re: Hankalat asiakashevosten omistajat

Lähettäjä: Apsu 
Päivämäärä:   28.12.24 15:31:14

Taidat olla vähän jäljessä maailman menosta... Ei ole ihmisillä kuule rahaa enää hevostella.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.