Lähettäjä: *
Päivämäärä: 25.12.24 22:36:57
Ihmiset eivät useinkaan ymmärrä, että hevosten kanssa työskentely on pitkäjänteistä työtä - tai ainakin sen pitäisi olla, jos toivoo jonkinlaisia tuloksia.
Olen itsekin joskus tuskaillut sitä, kuinka oma ratsutukseni on voinut vaikuttaa ihan tuloksettomalta, vaikka oikeasti kyse on ollut siitä, ettei se ole voinut olla kovin tuloksellista, koska hevosen kanssa ei kerta kaikkiaan ole tehty töitä tarpeeksi - ei niin, että minulta olisi ostettu palveluja riittävästi, eikä edes niin, että omistaja olisi itse tehnyt hevosen kanssa riittävästi hommia, jotka olisivat tukeneet minun tekemääni työtä. Ei mitään hevosta pystytä rakentamaan käymällä muutama kerta selässä, ei kerta kaikkiaan mitenkään. Siinä käy pahimmassa tapauksessa niin, ettei tilanne ole hevoselle kovin reilu, omistaja kokee maksavansa turhasta ja ratsuttajakin on turhautunut, kun hänellä ei ole mahdollisuutta tehdä työtään järkevästi.
Sama pätee ratsastuksen opettamiseen. On todella turhauttavaa pitää ratsukoille tunteja, joiden taso junnaa paikallaan. Kovin paljon ei vain jää vaihtoehtoja, jos ratsastajalla ei ole varaa opetukseen kuin silloin tällöin eikä hän edes ratsasta hevostaan itsenäisesti sen enempää laadukkaasti kuin riittävästi. Tarjoa siinä nyt sitten ratsastajalle nousujohteinen kehitys, kun hän ei tee likikään riittävästi töitä, jotta se olisi mahdollista. Taas sama tilanne kuin edellä: itsekin miettii, että tehdäänkö tässä nyt täysin turhaa työtä ja maksetaanko täysin turhasta.
|