Lähettäjä: Syy
Päivämäärä: 21.12.24 00:56:57
Minulla auttaa, kun mietin, miksi putosin ja olisinko sen voinut jotenkin estää. On helpompi ”hyväksyä” putoaminen esim. siksi, että hevonen on pelästynyt jotain tiettyä asiaa, tehnyt sivuloikan tai 180° käännöksen ja olen loikassa/käännöksessä pudonnut. Osittain syynä oma huono tasapainoni ja osittain hevosen säikähdys. Jos hevonen on säikähtänyt vaikka ojasta kentälle syöksynyttä jänistä tai kissaa, niin jatkossa tiedän pitää ojaa silmällä ja jos siellä on joku eläin, olen ojan kohdalla valppaampana.
Jos taas putoaminen tapahtuu tilanteessa, jota en olisi voinut estää (esim. hevonen kompastuu ja kaatuu), niistä on paljon vaikeampi päästä yli. Edellisellä ratsastuskoululla oli keväisin tunnit usein (epätasaisella) sänkkärillä, kun kenttä ei vielä ollut kunnossa. Hevonen kompastui sänkkärillä, meni polvilleen ja kaatui siitä kyljelleen. Minä (onneksi) lensin kauemmas eteen jo siinä vaiheessa, kun hevonen meni polvilleen. Sen jälkeen pelkäsin ratsastaa ko. hevosella (se kompasteli ihan kentälläkin paljon, mutta en ollut koskaan ajatellut, että se voisi kaatua), samoin pelkäsin ratsastaa sänkkärillä. Jos (joku toinen) hevonen hieman kompastui sänkkärillä, olin lopputunnin ihan paniikissa ja menin laukat ja ravit todella hitaasti.
|