Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mella mureleike kuivana?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.12.24 11:55:55

Arvaako yhtään antaa kuivana? Hevonen saa nyt mellaa 0,5 l/pv jaettuna aamu ja iltaruokaan turvotettuna. Lisäksi saa riisilesettä 1 l/pv ja rypsikronoa 0,5 l/pv jaettuna aamuun ja iltaan. Mellan olen turvottanut erikseen ja antohetkellä kipannut nuo muut sekaan. Tuntuu vaan että ei tahdo hevoseen upota tuo sapuska. Vatsavaivainen ja allerginen, niin mikä tahansa rehu ei käy. Nuo toiminut hyvin. Hevonen muutti tallissa tarhakaverinsa kanssa pihattoon asumaan ja viihtyvät siellä hyvin, ongelmana vaan tuo syöminen kun kaverihevonen saa vähemmän ruokaa kuin mun ja joutuu sitten odottamaan kiinnisidottuna kun mun hevonen mussuttaa (jos mussuttaa) omaa ruokaansa. Usein sitten kaveri saa putsata kupista loppuruuat kun omani ei halua enää syödä. Joskus taas kaikki menee heti. Karsinassa asuessa oli hyvä kun oli sitten koko yö aikaa syödä ruokia.
Kysymys on, että arvaako tuota reilua paria desiä mellaa antaa kuivana? Tällä saisi annoskokoa pienennettyä. Tai sitten pitäisi yrittää vaan vähän kostuttaa tuota, nyt turvottanut n. 1-2 l vettä. Toinen vaihtoehto tietty olisi jättää tuo kokonaan pois ja mahdollosesti lisätä vähän riisileseen määrää. Urheiluhevonen joka ei heinästä saa kaikkea energiaa.

Re: Mella mureleike kuivana?

Lähettäjä: Kia 
Päivämäärä:   19.12.24 12:34:55

Ei sitä turvottaa tarvitse, johan jo myyjien sivuilla lukee: Maittavana mureena sopii niin rehun päälle kuin seokseenkin annosteltavaksi.

Lähettäjä: yee 
Päivämäärä:   19.12.24 12:42:25

Ei missään nimessä kuivana. Sitoo itseensä niin paljon vettä, että riskinä ruokatorventukos määrä kuivana ei olisi iso. Lähtökohtaisesti turvottaisin kaiken mikäli syötetään yli litraa rehua kerralla... siitä tulee nopeesti 5-10 litran mössö, riippuen mitä tavaraa sapuskassa on.

Lähettäjä: .2 
Päivämäärä:   19.12.24 13:07:43

Kia, tuo ohje on märehtijöille! Hevoselle ei todellakaan voi antaa melassileikettä kuivana.

Meillä ei rypsi maistunut hevosille kunnolla. Juurikin närppivät ja mussuttivat...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.12.24 13:31:19

EI VOI ANTAA TURVOTTAMATTA!

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.12.24 16:15:57

Onko kaikki rehut turvallisempi antaa mössönä? Itse olen kuullut sellaista, että mössöissä on ahmijalle tukosriski.
Mutta nykyään tuntuu, että jokainen rehu on turvotettava ja annettava mössönä.
Onko siis aiemmin kuulemani väite legendaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.12.24 16:31:59

On legendaa. Kuivana anto on tukosriski. Meillä tuli tukos kaurasta. En silti kaikkea turvottaisi mutta melassileikkeen kyllä. Vähintään kastelu.

Lähettäjä: ¨ 
Päivämäärä:   20.12.24 17:12:49

Lehmille taidetaan antaa kuivana mutta ei hevosille!

Lähettäjä: Pete 
Päivämäärä:   21.12.24 15:00:25

Juuri niinkuin yllä… hevoselle se pitää turvottaa. Raeleikkeessä lukee ihan selvästi hankkijan sivuilla hevosille turvotettava! Ruokatorven tukos tulee muuten.

Anna se juottona ratsastuksen jälkeen, suolan kera.

Lähettäjä: Oz 
Päivämäärä:   21.12.24 15:02:12

Ps heinästä ssa tarvittavan energian hevonen kun hevonen jos heinää vapaasti saatavilla tai riittävästi.

Proteiini se on mistä kiikastaa jos jostain.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.