Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tee se itse eristetty vesisaavi

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.12.24 09:19:14

Oletteko käyttäneet eristeenä uretaania vaahtona vai eristyslevyä? Tai levyn kanssa tarvitsee kolot tukkia uretaanilla kuitenkin. Onko eristyslevy parempi, pitääkö veden sulana pidempään? Muitakin vinkkejä saavin rakentamiseen saa jakaa!

Re: Tee se itse eristetty vesisaavi

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.12.24 09:23:22

Harkinnassa myös lämmitettävä astia, että laittaisi sulanapitokaapelit sinne.

Lähettäjä: Fuu 
Päivämäärä:   19.12.24 09:44:37

En ole huomannut eroa siinä, onko käytetty uretaania vai eristyslevyä ja uretaania.

Isoimmat erot sulana pysymisessä ovat saavin korkeus ja kannen laatu (jos lämmin vesi viedään saaveihin jo illalla).

Hyvä, eristetty ja painava kansi on tärkeä, että illalla kannettu vesi on aamullakin lämmin. Kannen paino tärkeä sen vuoksi, ettei se tuulisena päivänä (kun kansi ei ole saavin päällä) lähde lentoon. Meidän tallilla on useampi kevyt kansi kadonnut naapuriin (tai laitumelle), kun tuuli on ne lennättänyt pois.

Isomman saavin korkeudella on suuri merkitys. Suurimmalla osalla on käytössä 90 litran ja 40 litran rakennuspaljut, eli suurempi saavi on matala ja pienempi saavi on pohjan eristeiden kanssa n. 5-10 cm korkeudella maan pinnasta. Parilla on käytössä 200 litran ja 40 litran saavit. Pienempi saavi on pohjan eristeiden kanssa n. 60 cm korkeudella maan pinnasta. Näissä korkeissa saaveissa vesi pysyy paremmin sulana, kun maan kylmyys ei niin nopeasti pääse jäähdyttämään vettä. Korkea saavi kaatuu helpommin, joten se pitää laittaa auton renkaaseen tai vastaavaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.12.24 11:02:31

Mä laitoin 10m palan finnfoamia pohjalle, sulanapitokaapeli pohjan kautta sivuille pyöriteltynä. Saavin sivuille pari kolme kerrosta telttapatjaa, ja sit kun saavit päällekkäin niin uretaania vielä lisäksi väliin. Aika hyvin pysyy sulana, toki pitää ainakin kerran päivässä laittaa sankollinen kuumaa vettä sekaan. Taitaa olla 95 ja 65 litraiset nuo mun astiat.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.12.24 18:06:52

Noissa itsetehdyissä on se ongelma että sateella saavien väliin pääsee vettä mikä sitten pakkasella jäätyy. Jeesusteipin hepat jyrsii pois. Kellään ratkaisua tähän?

Lähettäjä: Mummotamma 
Päivämäärä:   19.12.24 18:21:09

Uretaania koko matkalle (alhaalta ylös) saavien väliin.
Ei mene vesi väliin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.12.24 18:24:00

"Noissa itsetehdyissä on se ongelma että sateella saavien väliin pääsee vettä mikä sitten pakkasella jäätyy. Jeesusteipin hepat jyrsii pois. Kellään ratkaisua tähän?"

Sikaflex

Lähettäjä: Åpo 
Päivämäärä:   19.12.24 21:22:32

"Noissa itsetehdyissä on se ongelma että sateella saavien väliin pääsee vettä mikä sitten pakkasella jäätyy. Jeesusteipin hepat jyrsii pois. Kellään ratkaisua tähän?"

Alin sanko + eristys + kanneksi muotoon sahattu vaneri jossa tiivis reikä ylemmän sangolle, sikaflexillä saumat. Ei mee vesi eristyksiin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.12.24 21:23:22

Yksi veden jäätymiseen vaikuttava tekijä on sen määrä. Mitä enemmän vettä, sen hitaammin se on jäässä.

Mulla ulomman saavin pohjalla pyöreään muotoon leikattu finnfoam-levy, ja saavien reunojen välissä on polyuretaani-vaahto, jota pursottaessa heittelin sinne sekaan ylijäämäpaloja finnfoamista. Tässä työvaiheessa kannattaa seistä itse painona saavissa että vaahto paisuu reunojen eikä pohjien väliin.

Mulla kiltti heppa joka ei järsi, eli jesari kestänyt.

Kansi maatalousvaneria, esim Bauhausin sahauspalvelusta saa sen kokoisen kuin haluaa. Kannen sisäpuolessa on saavin kokoinen finnfoam-levy. Kahva kiinni ja siinäpä se. Tarkoituksella en pyöristänyt kannen kulmia ettei se vieri tuulen mukana.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   20.12.24 07:46:31

Laitoin itse sankojen väliin ja alle paksusta jumppamatosta palat ja tiivistin uretaanilla. Se pysyi paremmin lämpimänä kuin pelkällä uretaanilla tiivistetty ja kannella on tietty iso merkitys. Sen rakensin myös perus ämpärin muovikannesta ja jumppamaton palasta ja päälle suojaksi jeesusteippiä. Samoin jeesusteipillä reunat piiloon. Sitä korjailin aina sen mukaan mitä välillä oli järsitty. Illalla kuuma vesi ja se oli aamullakin vielä lämmintä.

Lähettäjä: Niksi 
Päivämäärä:   20.12.24 08:22:27

Muovinen kylmälaukkukin käy jos hevoset ei ole kovia rikkomaan

Lähettäjä: Iik 
Päivämäärä:   20.12.24 08:25:20

Minulla on käytössä uretaanilla, sekä retkipatjoilla eristettyjä astioita, molemmissa pohjalla finnfoam.
Retkipatjalla eristetyt selvästi parempia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.