Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millainen on hyvä tuntikaveri?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.12.24 11:58:54

Millaisten ihmisten kanssa olette mieluiten samalla tunnilla? Lähtökohtaisesti kai kyseli ratsastuskoululaisille, jotka ehkä useammin käyvät isommilla ryhmätunneilla. Kaksareilla ei kai niin väliä tuntikaverista, kun on enemmän tilaa väistellä :D

Itse arvostan seuraavia ominaisuuksia:
- Suunnilleen samalla tasolla. Lähtökohtaisesti tympeää, jos yhdelle opetetaan tunnista toiseen, miten laukka nostetaan, kun muut pystyisivät jo tekemään laukkatyöskentelyä
- Menee rohkeasti tallin eri hevosilla, eikä valita jokaisesta
- Ratsastaa rohkeasti. Tosi tylsä tehdä laukkatyöskentelyä, jos seassa yksi tai useampi kävelijä, jotka eivät uskalla laukata
- Osaa väistämissäännöt ja pitää silmät auki

Mitäs ajatuksia muilla?

Re: Millainen on hyvä tuntikaveri?

Päivämäärä:   18.12.24 12:17:57

- Suunnilleen samalla tasolla, tekee ainakin tehtävät samassa askellajissa eikä ole "tien tukko"
- Osaa lukea muita ratsukoita ja tarvittaessa lisätä/hidastaa tempoa eikä välinpitämättömyyttään tunge eteen.
- Arvostan myös positiivista asennetta ylipäänsä niin että ennen tuntia/ tunnin jälkeen jää hyvä mieli kohtaamisesta.

Itse olen se tylsimys joka pituuteni ja fyysisten haasteiden takia menen kourallisella tuntiratsuja ja kaikkein mieluiten samalla omaan istuntaan sopivalla hevosella. (vanhoja ratsastusvammoja luustossa)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.12.24 12:38:24

Ottaa muut huomioon eli kuuntelee opettajaa, osaa väistämissäännöt, pitää välimatkat, ei kiilaile, tekee ennakoitavia teitä ja pyrkii pysymään pois muiden tieltä jos ei jostain syystä tee tehtävää, antaa tilaa sitä tarvitseville hevosille vaikkei sellaista itse ratsastaisikaan.

Antaa opettajan käyttää ajan varsinaiseen ja tasapuoliseen opetukseen eikä esim. ylläolevista asioista huomautteluun, juoruiluun, selitysten kuunteluun tai jatkuvaan yksityiskohtaiseen neuvomiseen. Kysyä saa ja pitää, mutta sama mahdollisuus pitää antaa myös muille.

Hoitaa hevosen ja varusteet kunnolla tuntia ennen ja sen jälkeen, jotta hevonen ei kärsi, varusteet pysyvät paremmassa kunnossa pidempään eikä seuraava ratsastaja joudu aloittamaan edellisen jälkien siivoamisella.

Eli sellainen, jotain ei tunnilla oikeastaan edes huomaa muutoin kuin opetuksessa mainituissa nimissä. Tuntia ennen tai sen jälkeen jaksan kuunnella monenlaista jopa jatkuvaa valittamista ja hevosten syyttelyä. Tunnilla haluan itse keskittyä omaan tekemiseen ja saada opetusta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.12.24 13:28:54

- Suunnileen samalla tasolla kuin muut
- Pelisilmää liikenteen suhteen, osaa tehdä tilaa ja väistää myös ennakoivasti, ei jää keräämään jonoa, ei sooloile
- Tekee tehtävät oikeassa askellajissa eikä haahuile kävelemässä muiden tiellä
- Menee mukisematta kaikilla hevosilla
- Ei nurise ja valita hevosjaosta, tehtävistä, opettajista tai elämästään
- Ei käytä koko aikaa ääniapuja, jatkuva maiskuttelu, naksuttelu ja muu mölyäminen on turhaa ja ärsyttävää
- Kohtelee hevosia reilusti ja ystävällisesti mutta pärjää mös vähän happamien kanssa ja saa varusteet niille itse päälle
- Huolehtii varusteista asianmukaisesti (kuolainten pesu, suitsien putsaus, enimmät hiekat pois jalustinkumeista, suojien pouhdistus, hikinen huopa pois satulan alta jne)
- Kohtelee muita asiakkaita ja työntekijöitä ystävällisesti, tervehtii, ehkä jopa vaihtaa muutaman sanan

Päivämäärä:   18.12.24 13:31:06

Itse arvostan seuraavia ominaisuuksia:

- Suunnilleen samalla tasolla. Lähtökohtaisesti tympeää, jos yhdelle opetetaan tunnista toiseen, miten laukka nostetaan, kun muut pystyisivät jo tekemään laukkatyöskentelyä.

- Menee rohkeasti tallin eri hevosilla, eikä valita jokaisesta -- Olettaen kuitenkin että pystyy hevosella menemään, opettaja arvioi. Sekin on huono jos annetaan hevonen jonka kanssa ei toimi, vie paljon aikaa muilta.

- Osaa väistämissäännöt ja pitää silmät auki. -- TÄMÄ! Mulle on ihan sama jos joku syystä tai toisesta joutuu menemään toista askellajia kunhan pitää silmänsä auki eikä ole muiden tiellä ja ratsasta jatkuvasti muita päin. Tällä hetkellä tunnilla yksi mamma joka ratsastaa niin että tuijottaa laserkatseella hevosen niskaa = jatkuvia vaaratilanteita ja läheltäpiti tilanteita kun jättää vastuun väistämisestä täysin muille ratsukoille.

- HYVÄ ENERGIA ja tunnelma. Ei sellaista kyräilyä tai piikittelyä ja jotenkin yleistä negatiivista energiaa. Tämä on itselle jotenkin tärkeintä, tärkeä että on hyvä henki ryhmässä. :D Haluan positiivisen kokemuksen muiden kanssa ennen tuntia ja jälkeen.

Päivämäärä:   18.12.24 13:33:07

- Ei käytä koko aikaa ääniapuja, jatkuva maiskuttelu, naksuttelu ja muu mölyäminen on turhaa ja ärsyttävää

Tämä on muuten tärkeä myös.. Tosi ahdistavaa jos on itsellä kipinää ottava hevonen ja joku ratsastaa takana suhisten, maiskutellen ja huutaen kovaan möreään ääneen HYYYVÄÄ HIENOAA. Kyllä se sun oma ratsu kuulee vähemmälläkin tai kaulaa voi rapsuttaa..

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.12.24 16:40:06

Suunnilleen samalla tasolla.

Ei valita hevosjaosta tai hevosesta. Vika on aina satulan päällä.

Katsoo eteensä, osaa väistämissäännöt, ei tunge, osaa sopeuttaa menonsa muihin. Ei tee omia kiemuroitaan. @!#$, kun joku lähtee sooloilemaan eikä tiedä yhtään mihin se on menossa, kun ei noudata tehtävää. Osaa pysytellä pois tieltä, jos joutuu eskm.menemään hiiljempaa.

Ystävällinen ja myös naamastaan ystävällisen näköinen. Ärsyttää aikuiset ihmiset, jotka saa justjajust sanottua moi ja jos yrität keskustella jotain niin vastataan sen näköisenä, ettei tosiaankaa kiinnosta. Myös muut käytöstavat, ei esim. keskeytetä muita.

Maalaisjärki! Ihan oikeasti voisi miettiä miten kannattaa mennä esim.kaartoon jne. Että kannattaako ekana mennessä kääntyä aina ensimmäiseen paikkaan tai jäädä oven eteen ym.

Päivämäärä:   18.12.24 16:55:16

Vastaan että pitää turpansa kiinni. Kerran irtotunnin jälkeen kun talutettiin hevosia talliin ihmettelin kun yksi täti puhuu koko ajan. Sitten tajusin että se kertaa tuntia mulle, opettaa sitä mitä opettaja oli sanonut. Olin niin ihmeissäni etten saanut sanaa suusta. Mikä saa jonkun tuntiratsastelijan kuvittelemaan itsestään niin suuria että voi alkaa opettamaan muita :D

Lähettäjä: Kl 
Päivämäärä:   18.12.24 17:35:13

Onneks ostin oman niin el tarvi katsoa näitä kanssaratsastajista vikoja luettelevia daameja.

Lähettäjä: ——- 
Päivämäärä:   18.12.24 19:11:12

Kunhan osaa väistämissäännöt ja tekee tehtävät eikä kävele tiellä kun muut tekee. (Jos heppa temppuilee niin sit toki ymmärrän tiellä olon)
Nykyisellä tallilla liian moni tulee eteen kun olen ympyrältä tulossa… ei siinä jos ilmoittaisi että tulee eteen mutta en osaa varautua sillä oletan heidän väistävän minua ja tulee törmäyksiä

Lähettäjä: riu 
Päivämäärä:   19.12.24 09:16:25

"Ystävällinen ja myös naamastaan ystävällisen näköinen. Ärsyttää aikuiset ihmiset, jotka saa justjajust sanottua moi ja jos yrität keskustella jotain niin vastataan sen näköisenä, ettei tosiaankaa kiinnosta."

No ehkä ne ovat tulleet ratsastamaan eikä keskustelemaan? Tervehtiminen ja siihen vastaaminen kuuluu toki tapoihin, mutta ei harrastuksessa minusta voi keskusteluseuraa edellyttää. Ne juttelee jotka haluaa ja jaksaa.

Lähettäjä: VB 
Päivämäärä:   19.12.24 09:31:05

Pysyy tunnilla pois tieltä, eli osaa väistämissäännöt ja katsoo ympärilleen ja huolehtii omalta osaltaan etenemisen sujumisesta. Se on ehkä se kaikista olennaisin.

Päivämäärä:   19.12.24 09:41:14

”No ehkä ne ovat tulleet ratsastamaan eikä keskustelemaan? Tervehtiminen ja siihen vastaaminen kuuluu toki tapoihin, mutta ei harrastuksessa minusta voi keskusteluseuraa edellyttää. Ne juttelee jotka haluaa ja jaksaa”

Tässä kysyttiinkin sitä, että millainen on hyvä tuntikaveri, eikä sitä millainen kukin on. Ystävällinen käytös pätee myös tallikavereihin ja oikeastaan mihin vain muuallekin. Voi moikata ystävällisesti ja sanoa pari sanaa ja luoda näin hyvää ilmapiiriä.

Lähettäjä: epäsuosittu mielip 
Päivämäärä:   19.12.24 10:44:07

Sellainen, joka ratsastaa myös epäsuosituilla hevosilla ja ei sano vastaan jos muut (minä) vaatii kovaan ääneen suosituimpia hevosia. Eli joustavuutta arvostan.

Lähettäjä: Tuntilainen 
Päivämäärä:   19.12.24 10:55:47

Ratsastus on minulle sekä harrastamista että viihtymistä.
En ole tullut vain mykkänä mykkien joukkoon ratsastamaan, vaan pidän sosiaalisesta ryhmästä ja jälkipuinneista tallilla tunnin jälkeen.
Hyvä tunti kaveri on ystävällinen, juttelee mukavasti ja ottaa ratsastus liikenteessä huomioon. Tyytyy hevoseen joka on hänelle jaettu, ja ymmärtää ettei juuri hän voi mennä napilla ja killellä joka kerta.

Päivämäärä:   19.12.24 12:08:36

Nimenomaan sitä tarkoitin, että muutama ystävällinen lause ei pitäisi olla liikaa vaadittu. Ei tarvitse mitään syntyjä syviä keskustella mutta on sekin ihan hiton outoa, kun odotetaan vaikka samassa tilassa, niin ystävällisesti käyty muutaman lauseen keskustelu esim.menneestä tai tulevasta tunnista on liikaa :D Mutta joo, näiden norsunaamojen annan kyllä yhden yrityksen jälkeen olla hiljaa. Eli tuppisuina sitten ollaan mutta ihan sama, en jaksa yrittää opettaa aikuisille käytöstapoja. Ei itsekään aina jaksa mitään suurempia keskustella mutta vastaan kyllä kohteliaasti ja siitä on sitten helppo heittää vastapallo keskustelukumppanille joka voi sitten kertoa ummet ja lammet, kun itse nyökyttelee vieressä :D

Lähettäjä: jjj 
Päivämäärä:   19.12.24 14:48:12

Onneksi on tuntilaiskaverit, joiden kanssa rupatella ja nauraa luonnostaan. Kiitos heille siitä.

Lähettäjä: riu 
Päivämäärä:   19.12.24 14:51:46

Ok, no minä vastaan sitten kysymykseen, että hyvä tuntikaveri on sellainen, joka ei kerro umpia ja lampia, jos hänen kanssaan menee vaihtamaan kohteliaisuuttaan pari sanaa ;)

Tai nimittele toisenlaisia ihmisiä norsunaamoiksi.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   19.12.24 16:07:56

Meidän tallilla yksi joka selittää ummet ja lammet, jos häneltä erehtyy kysymään miten meni Pollen kanssa, niin pitää varautua vähintään puolen tunnin syväanalyysiin. Siitä sitten yrittää kiusaantuneena lähteä pois jonkun tekosyyn varjolla. Todella vaivaannuttavaa. Häntä enää korkeintaan moikkaan, en erehdy enää juttelemaan.

Lähettäjä: Tuntilainen 
Päivämäärä:   19.12.24 16:14:34

Ratkaisin tilanteen vaihtamalla tunneille, joissa on vain aikuisia, liikennesäännöt osaavia.
En halunnut enää stressata tunneilla siitä, ryysääkö joku eteen kesken tehtävän (joko ymmärtämättömyyttään tai ettei hallinnut hevostaan) tai kävelee yllättäen uralla/tehtävä kuvion keskellä.
Nää onkin ihania, tuttuja tuntikavereita, joiden kanssa voi halutessaan tehdä analyysia tunnin jälkeen.

Lähettäjä: Jop 
Päivämäärä:   19.12.24 18:32:59

Sama kuin aloittajalla. Lisäksi ystävällinen, mutta ei puhu kuin radio kokoaikaa.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   19.12.24 20:44:59

Oikeasti samalla tasolla. Jarrumiehet ja naiset ovat vihattavia.

Lähettäjä: Nnn 
Päivämäärä:   19.12.24 20:56:42

Osaa varustaa hevosen oikein, jotta mitään ei tarvitse korjata tai arpoa enää tunnin alussa. On ajoissa paikalla, ja nousee ripeästi hevosen selkään, jotta saadaan tunti alkamaan ajallaan.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   19.12.24 21:05:02

Edelliset + uskaltaa käyttää raippaa, jos saa jumittajan.

Ihan hemmetin rasittavaa, kun joku viikosta toiseen blokkaa laukkatehtävillä ja ohitus haasteellista ohittaa, kun jumittava ratsu on tunnetusti potkivaa sorttia. Ja sit tää mamma niiiin tykkää ko hepasta.

Lähettäjä: Ghh 
Päivämäärä:   19.12.24 23:27:47

Huolehtii tunnin sujuvuudesta ja myös välimatkoista etenkin, kun laukataan ympyrällä.
Jos sulla on kolme neljäsosaa ympyrää edessäsi tyhjää, tai edes puoli ympyrää, niin silloin todennäköisesti itsekkäästi olet tien tukkona. Jos et osaa oikaista tai lisätä laukkaa, niin ehkä joku heD tason ryhmä on sulle sopivampi.

Lähettäjä: aina 
Päivämäärä:   19.12.24 23:44:36

tekee omat asiansa kunnolla, ei hidasta, ei jarruta eikä tee huonosti vaan kuuntelee ja tekee kuten sanotaan, ei selitä, ei valita, ei hidastele

Päivämäärä:   20.12.24 07:52:13

Joo, ai saakutti unohdin tuon ghh laittaman! Miten voi olla niin vaikeaa pienentää ympyrää, kun itsellä on puoli ympyrää edessä tyhjänä! Tämä oli ihan perusoppeja joskus.

Ja tähän liittyen myös, että jos lähdet uralta pääty-ympyrälle, tai olet siellä ympyrällä, ei ratsateta kulmaan. @!#$ vaikea ennakoida, että joku kulmaa koluava lähteekin sen kulman jälkeen "ympyrälle" ja tulee sun nokan eteen, kun itse olet lähtenyt oikeaoppisesti päädystä ympyrälle eikä mihinkään kulmiosoikiopylpyrälle.

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   20.12.24 08:59:19

"Nykyisellä tallilla liian moni tulee eteen kun olen ympyrältä tulossa… ei siinä jos ilmoittaisi että tulee eteen mutta en osaa varautua sillä oletan heidän väistävän minua ja tulee törmäyksiä"

Meidän tallilla taas se ympyrältä tuleva väistää, paitsi jos kyseessä on tehtävä. Omasta mielestä tosi paljon selkeämpää näin, niin ei tarvitse arpoa, että mitähän kuviota tuo nyt on tekemässä ja mistä kohdalta aikoo tulla uralle. Kaikkien reitit kun ei aina ole ihan tunnistettavia.

Itse ratsastan mieluiten samalla tunnilla sellaisten kanssa, jotka
- osaavat pitää silmät auki ja käyttää pelisilmää, niin että jos esim. jollakulla on ongelma, ei tarvitse tunkea siihen samaan ruuhkaan, tai osaavat huolehtia etäisyyksistä ympyrällä, tai osaavat jo itse antaa tilaa jos jollakulla on selvästi haastava ratsu, jnejne
- eivät jää tientukoksi tehtävälle
- osaavat väistämissäännöt ja pitävät riittävän etäisyyden
- eivät vie opetukselta aikaa omilla tarinoillaan (kysyä toki saa, mutta suun ei tarvitse käydä koko aikaa)
- ratsastavat mukisematta sillä hevosella joka heille on jaettu
- pysyvät pois tieltä, jos jostain syystä joutuvat menemään eri askellajia kuin muut

Päivämäärä:   20.12.24 09:15:05

Nämä väistämissäännöt on kyllä tärkeitä. Meillä on onneksi saman tunnin vakiratsastajat sellaisia että osataan ja ehditään katsoa toisiamme myös kasvoihin, jopa kesken tehtävän tarvittaessa, jolloin toisesta on oppinut näkemään onko hän kiirehtimässä vai antamassa tilaa. Ihan sama kuin liikenteessä katson autoilijaa onko hän pästämässä mut suojatielle vai ei.

Tunnin jälkeen on kiva jutella tuntikaverien kanssa miten meni (yleensä sitä kaikki on kaikkensa antaneita), mutta nämä analysoijat joita toisinaan tulee korvauskerroille. Nämä analysoijat vie myös omasta tunnista aikaa jos ovat edellisellä ja jäävät analysoimaan joko opettajan tai kenen tahansa kanssa sitä kulunutta tuntia. Myös tätiposeeraukset tunnin jälkeen kymmenestä eri kulmasta syö aikaa seuraavalta tunnilta. Ymmärrän opettajan vaikeuden välillä puuttua tähän aikasyöppöön toimintaan ja tunnen sympatiaa kun hän yrittää parhaansa, muttei voi olla jokapaikassa samaan aikaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.