Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pitääkö ulkoloimet olla nimikoituna?

Lähettäjä: Tallin säännöt 
Päivämäärä:   18.12.24 09:12:47

Onko teidän tallilla sääntöä/ohjeistusta ulkoloimien nimikoimisesta? Pitääkö loimessa olla (hevosen) nimi?

Entisellä tallilla (35 hevosta) ulkoloimissa piti olla nimi. Sillä ei ollut väliä, oliko nimi tussilla loimessa, avaimenperänä soljessa tms, kunhan tallityöntekijä helposti näki, kenen loimesta on kysymys.

Nykyisellä tallilla (8 hevosta, joista 3 tallinpitäjän omia) ei loimiin tarvitse laittaa nimeä. Tallinpitäjä muistaa ulkoa, mikä loimi kenellekin kuuluu.

Ongelmia aiheuttaa se, jos edellisenä päivänä on satanut, loimet on viety yöksi kuivumaan ja seuraavana päivänä ei loimia tarvita, joten ne jäävät kuivaushuoneeseen siihen asti, että joko omistaja itse vie oman loimensa karsinan oveen tai tallinpitäjä iltatallin yhteydessä vie loimet oviin. Jos haluaisi pestä pyykkiä tallin koneella, ei pyykkejä saa kuivumaan, kun loimet valtaavat kuivatuspaikat. Kun ei tiedä, mikä loimi kuuluu kenellekin, ei pyykkääjä voi niitä viedä oviin. Kuivaushuoneessa ei ole paikkaa (eikä tilaa), jonne kuivat loimet ja pyykit voisi siirtää ja vapauttaa tilaa kuivatustelineistä.

Re: Pitääkö ulkoloimet olla nimikoituna?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   18.12.24 09:17:53

Kyllä sitä tilaa aina sen verran löytyy. Laittaa vaikka tuolin johonkin nurkkaan ja viikkaa kuivat loimet siihen päällekkäin. Jos sinne mahtuu ihminen ripustamaan loimia niin mahtuu tuolikin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.12.24 09:26:40

Meillä ei tarvita nimikointia kun loimitettavia on niin vähän. Erikoistapauksissa (myrskyt) kaikki kyllä hoituu. Jos olisi jatkuvasti loimitettavia enemmän, toivoisin nimikointia. Ei ole suuri vaiva.

Lähettäjä: et 
Päivämäärä:   18.12.24 09:28:36

Voihan niitä loimia ripustaa vaikka päällekkäin niin että tilaa vapautuu.

Lähettäjä: Kia 
Päivämäärä:   18.12.24 09:31:54

Meillä on hyvä nimikoida, kun samalaisia ja kokoisia Horsewaren loimia monella. Ennen nimikointia omani katosi muutaman kerran ja löytyi tallikaverilta, kun meillä samanlaiset ja kokoiset loimet :)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.12.24 09:52:22

Kysy siltä tallinpitäjältä miten toivoo sinun toimivan kun olet pessyt loimia. Meillä niitä saa pestä silloin kun on muuten ns kuiva jakso kelissä meneillään jolloin ne mahtuvat sitten kuivaushuoneeseen kuivumaan. Sillon ei pestä, kun on tarve saada ulkoa märkiä loimia kuivumaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.12.24 10:10:47

Tallilla vain pari yksityistä, loput tallinpitäjän omia. Ei tarvitse nimikointia. Pari omaa loimea olen merkinnyt narunpätkällä kun on samanlaiset kuin toisella ettei mene sekaisin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.12.24 10:12:51

Joissain talleissa kuivatuspaikat on nimikoitu ja joissain on pyykkipojissa hevosen nimi/karsinan nro ja nämä pyykkipojat voi sitten laittaa loimiin / suojiin tmv, mitä kuivattaa. Tapoja on monia.

Päivämäärä:   18.12.24 10:17:22

Itse nimikoin omat tavarani jotta löydän ne itse. Helpottaa myös tilanteita joissa joudun pyytämään apua, esimerkiksi syysmyrsky iskee yllättäin ja pyydän talikaveria loimittamaan hevoseni. On helpompaa sanoa että loimessa on nimi, kuin kertoa että se ruudulinen jossa ei ole ihan pienet ruudut eikä ihan isot ruudut, on enemmän sähkönsininen kuin turkoosi.

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   18.12.24 10:30:42

Ei ole nimiä koska sääntö on, että ovessa on oltava sopiva kuiva loimi valmiina, niitä ei haeta kuivaushuoneesta.

Jos sinne unohtuu loimia niin aika pian tulee wa-ryhmään huomautus, että tyhjentäkää kuivaushuone. Niitä ei saa säilöä siellä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   18.12.24 10:32:03

Eikö 8 hevosen tallilla omistajatkin opi aika nopeasti, että mikä loimi on minkäkin hevosen? Ihan vaan katsomalla hevosia tarhassa? Väitän, että oppii.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   18.12.24 10:33:37

Ei meillä taida olla sellaista sääntöä, mutta itse kyllä nimikoin loimet siitä huolimatta. Meillä on hevosenomistajan tehtävä siirtää kuivuneet loimet kuivaushuoneesta takaisin karsinan oveen, joten työntekijän ei varsinaisesti tarvitse tunnistaa loimia.

Lähettäjä: akka 
Päivämäärä:   18.12.24 11:06:13

Isoilla talleilla pääsääntöisesti on pitänyt loimet nimetä jotenkin, mikä nyt onkin ihan ymmärrettävää.

Yhdellä 40 hevosen tallilla loimet tuli nimetä tavalla tai toisella vasempaan etualaosaan (vasemman etujalan kohdalla loimen helmaan). Tätä perusteltiin sillä, että oikeakätinen tallinpitäjä sekä tallityöntekijä nostavat loimet telineiltä oikealla kädellä, jolloin vasemmalla edessä oleva nimi näkyy parhaiten. Jos loimea ei ollut nimetty halutulla tavalla, sitä ei puettu hevoselle, vaikka loimi olisi ollut ovessa tarjolla. Suositus oli, että tussilla isolla, mutta osa käytti erilaisia teippiviritelmiä, kun eivät halunneet sotkea loimea ja laskea sen jälleenmyyntiarvoa tms. Itse vedin surutta tussilla nimet loimiin.

Nykyisellä 10 hevosen tallilla loimien nimeämiseen ei ole sääntöjä. Tallinpitäjä tekee tallia pääasiassa itse ja muistaa hevosten loimet. Itse olen omat loimeni kyllä nimennyt, koska loimeni ovat sekä kooltaan, merkiltään että väriltään "tavallisia" ja vastaavia loimia on 13 tusinassa, joten en varmaan itsekään löytäisi niitä ilman nimeämistä.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   18.12.24 11:12:25

Paljon peset pyykkiä kerralla jos oman loimen poisto kuivaushuoneesta ei tee riittävästi tilaa?

Päivämäärä:   18.12.24 11:26:36

Meillä tuossa tilanteessa kun kuivaushuoneessa on jo kuivuneet loimet, voi ne viikata satulahuoneeseen pinoon, jos ei tiedä mikä kuuluu kenellekkin.

Lähettäjä: ˆ^ˆ 
Päivämäärä:   18.12.24 11:38:21

Meillä on jokaiselle hevoselle oma nimetty paikka kuivaushuoneessa, joten loimi on helppo löytää ilman isoja, ulkopuolelle tehtyjä nimikointeja. Toki kun kyseessä on iso talli, niin merkitsen hevoseni loimet joko sisäpuolelle tai avaimenperä-tyyppisellä ratkaisulla.

Päivämäärä:   18.12.24 11:39:26

Iso talli, joten kaikkiin loimiin laitetaan nimi. Yleensä olen kirjoittanut tussilla loimen etuosaan, joissain vanhoissa loimissa roikkuu avaimenperä kiinni etusoljissa. Loimihuoneessa on jokaiselle hevoselle oma tanko, eikä siellä kuivateta pyykkiä. Onneksi meillä ei ole sääntöä, että sopiva ulkoloimi pitää olla aamulla karsinan edessä, vaan työntekijät osaavat hakea loimen tarvittaessa loimihuoneesta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.12.24 13:36:07

Etkö sinä voi reippaasti kerätä niitä loimia itse alas, viikata, ja pinota vaikka johonkin nurkkaan, jos omat pyykkisi on tärkeämpiä kuin muiden ulkoloimien kuivuminen? Kuulostaa nyt taas niin uusavuttomalta touhulta että oksat pois.

Meillä kuivaushuone on loimituskaudella varattu nimenomaan aktiivisessa käytössä olevien ulkoloimien kuivaukseen. Talliin ei talvisaikaan tarvita yhtään ylimääräistä kosteutta, joten pyykit pestään ja kuivataan kotona.

Päivämäärä:   18.12.24 21:14:54

Töissä 50 hevosen tallilla. Osa nimeää ja osa ei. Silti tunnistan kaikkien loimet..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.12.24 21:22:25

Nojoo, mutta harvalla oli nimi (28 hevosen talli), nimikoidut kuivaustelineet kyllä ja sitten ripustellaan hyllytolppiin jne, laittakoon kukin paikalleen. Työntekijänä oppi tunnistamaan nopeasti.

Oma asuu 13 hevosen tallilla. Ei nimikoituja, mutta nimikoidut kuivaustelineet ja ne tyhjennetään vaan rohkeasti kasaan, jos kuivia ja uudet ei mahdu, noukkikoon kukin omansa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.