Lähettäjä: Kati
Päivämäärä: 17.12.24 11:58:04
On kinkkinen sairaus ja kinkkinen lääkitys. Pienen pieni pilleri, jonka vaikutus on jokaiselle yksilökohtainen. Lääkitystä säädettäessä pitää ottaa huomioon koetulokset, mutta myös kliiniset oireet. Jottei liian helpoksi menisi, myös vuoden aika vaikuttaa acth tasoon ja näin ollen myös lääkitykseen.
Tässä maassa ei vielä ole järin kattavaa tietoa edes suurimmalla osalla eläinlääkäreistä, joten yhteistyö on avainasemassa. On huomioitava numerolliset tulokset, mutta suuri merkitys on myös ihmisellä, kuka tuntee hevosen ja tunnistaa, milloin lääkitys ei ole sopivalla tasolla.
Tässä maassa on käytäntönä aloittaa lääkitys tietyllä annoksella, joka yleensä on 1tbl hevosella ja puolikas ponlla. Monelle tuo 1 on liian suuri annostus aloitettaessa ja erilaisia sivuoireita voi olla luvassa. Joskus kuitenkin on terveyden kannalta parempi aloittaa isolla annostuksella, varsinkin jos arvo on todella korkea.. kuten vaikka meillä oli, lähemmäs 700 ja haluttiin acth nopeaan laskuun, koska pitkittynyt kk.
Lääkkeen vaikeus tulee siinä, että se ei kuitenkaan korreloi suoraan koon kanssa. On mahdollista, että shettiksen toimiva vuorokausi on 3 tbl ja 600kiloiselle 1/2tbl voi olla liikaa. Sen takia sairaus vaatii omistajan hereillä oloa ja oirekuvan seurantaa, sekä säännöllisiä verikokeita.
Itse olen joutunut "taistelemaan" eläinlääkäreiden kanssa oikeasta annostuksesta, kun eivät aina tahdo kuunnella omistajan kuvausta hevosen voinnista ja sivuoireita. Lukevat paperista annostus ohjeen ja se siitä.
Meillä aloitusannos oli 1tbl, mutta hevosesta tuli ihan zombi ja ruokahalu heikkeni olemattomiin. Laskettiin annos 1/2 tbl ja sillä sujui hyvin vuosi. Huomasin muutoksia siihen suuntaan, että annostusta pitäisi nostaa ja nostettiin 1tbl. Siitä tuli taas zombi efekti, sekä neurologisia oirekuvaa ns. katkokävely tyyppistä liikkumista. Laskin 3/4 osaan ja sillä on nyt menty vuosi.
Tosin olen tullut siihen tulokseen, että lääkitystä on meillä edelleen säädettävä siihen suuntaan, että elokuusta pitää alkaa nostaa ja n. Joulukuusta taas laskea alas.
|