Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Turve pihatossa

Lähettäjä: Öi 
Päivämäärä:   14.12.24 15:19:37

Mulla ollu turve pihatossa tähän asti. Mun hevoset ei onneks ikinä asioi pihattoon eli pysyy kuivana ja irtonaisena. On alkanu vaan ärsyttään kuinka paljon se turve sotkee. Märät hevoset kun nukkuu pihatossa on hevoset tai loimet aivan karseet, sen lisäks sitä turvetta kulkeutuu ulos todella paljon ja sotkeentuu hiekkatarhan pohja turpeeseen.

Tekis mieli kokeilla tähän päälle olkea, varsinki ku nää ei asioi sisälle. Mut sit pelkään jos alkaaki paskoon ja kuseen oljelle. Mulla tosi heikot lantalatilat eikä ole kyllä mahista alkaa olkipaskaa kelkkomaan sinne.

Tekis mieli alottaa kokeilemalla ihan vaan ottamalla pikkupaaleja. mietin tässä vain että jos tahdon tehdä kunnon turvepatjan päälle vaan olkikerroksen, paljonko pieniä olkipaaleja tarvis. I know melko vaikee kysymys ku varmaan paalejaki eri kokosia. Pihatolla kokoa 5m x 3,5m

Re: Turve pihatossa

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   14.12.24 15:29:36

No jos hyvälaatuista pikkupaaliolkea on myynnissä, ei esimerkiksi 20-30 paalia maksa ihan hirveitä.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   14.12.24 15:31:36

... ja kun turve on alla, eihän se olki virtsasta kastu. Eikä olkea kanneta turhaan lantalaan (kuten ei mitään muutakaan puhdasta kuiviketta), ne paskakasat kerätään pois.

Lähettäjä: Olki 
Päivämäärä:   14.12.24 15:49:40

Olkikuivituksella lantala täyttyy hitaasti, sillä sinne heitetään maks. paskat. Tasaisesti lisää olkea vaan sekaan niin pysyy makuualusta kuivana ja puhtaana.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.12.24 15:52:12

Mikä pihaton koko on toi. Karsinaa lähellä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.12.24 15:53:17

Sulla on niin pieni pihatto et sielä lienee max 2 kaviokasta? Joten ei sitä paskaa mahdottomasti tule . Mut tarviithan sä lantalan kaikelle lannalle kuitenkin kun ulkotarhakin aiivottava päivittäin?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   14.12.24 17:58:30

Surettaa nämä ihmiset, jotka kutsuvat yksiovista koppia pihatoksi.

Päivämäärä:   19.12.24 22:31:25

Surettaa että maailma on pullollaan idiootteja jotka olettaa täysin ilman perusteita tollasta p*skaa. Ihan oikeesti ottakaa pää pois perseestä.

Mun pihatto on (reilu) 5x3,5m ja siellä asuu 155cm siro puoliverinen ja alle 100cm shettis. Siellä on itseasiassa kolme ovea. Yhden olen lämmön säilynisen takia tukkinut koska nämä ovat täysin sopuisa kaksikko. Molemmissa päädyissa yks ja keskellä isompi. Toisessa päädyssä ja keskellä on eteiset. Eteisetön pääty suljettu. 18 neliötä (koska todellisuudessa noi mun mitat alakanttiin ja on yli 5m pitkä sivu) on enemmän kuin mainio tila pienelle hevoelle ja pikkuponille. Lopettakaa vinkuminen täysin turhanpäiväsestä ja keskittänää se energia vaikka siihen ongelmaan että valtaosa suomen hevoskannasta seisoo 16-20h vuorokaudesta yhdeksän neliön karsinassa.

Päivämäärä:   19.12.24 22:33:36

Ja lantala on tottakai. Mutta se on pieni ja tyhjennysmahdollisuudet haastavat joten siksi tahdon minimoida sen täyttynisen. Tarhanhan siivoan sinne lantalaan joka pöivä kesät talvet, ajattelinkin tässä sitä jos sitä olkea menee hirveät määrät lantalaan ja se alkaa täyttynään sillä. Entisen tammani tiineysajalta muistan että sitä olkea lähti järkyttävät määrät siivotessa aina kun se oli niin märkää ja tummaa. Mutta toki varsan ollessa ihan pieni ne olikin karsinassa paljon, nää pihattolaiset ei paljoa ole tuolla seisomassa

Päivämäärä:   19.12.24 22:36:23

Aatella, että monen mielestä on täysin ok seisottaa kopukkaa 15-20h vuorokaudesta 9-10 neliön karsinassa kahlittuna. Mutta sitten kun hevonen saa mennä sinne vapaaehtoisesti sisään ja ulos, sitten 18 neliötä onkin liian pieni tila pienelle hevoselle ja ponille :D kyllä hevosihmiset vaan on aivottomia otuksia

Lähettäjä: Kati 
Päivämäärä:   19.12.24 22:55:45

Ja suurimman osan ajasta pihattohevoset on ulkona.

Meillä reaaliaikainen kamera ja käyvät pehkuilla pissillä sekä kakalla. Pari kertaa vrk käyvät unilla pehkujen päällä, kun haluavat mennä maahan pötköttämään.
Muuten hengailevat ulkona.

Jos hevonen saa päättää, se valitsee pihaton karsinan sijaan. Kivempi kävellä pitkin päivää, spurttailla, käydä heinillä kun nälättää tai hiipiä vesipisteelle.

Meillä makuupaikalla n. 20 cm turve alla ja sen päällä olki. Kakkakikkareet siivotaan oljilta ja katoksesta, muualla odottavat kevättä. Ihan litimärät pissaoljet otetaan pois, määrä kuitenkin kokonaissuuteen nähden pieni.

Lähettäjä: Kia 
Päivämäärä:   20.12.24 08:01:10

Itse kun en voi käyttää mitään korsipitoista kuivikkeena niin ollaan laitettu turpeen sekaan Hamppua. Ei sotke silloin niin paljon ja pihattokin valoisampi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.