Lähettäjä: neiti
Päivämäärä: 15.12.24 14:01:29
Olen samoilla linjoilla Pekan kanssa, en ole koskaan omilleni opettanut mitenkään taipumista ympyrällä.
En siis ole käyttänyt mitään apuohjia tai mennyt ympyrää ohjasajaen.
Omien kanssa aloitan yleensä 2-vuotiaana juoksuttamisen perusteet eli opetellaan juoksuttajan paikka, paine ja miten mihinkin kuuluu reagoida.
3-vuotiaana liikkuvat jo hyvässä tasapainossa sellaisella 20m ympyrällä.
Alkuunhan se on sitä, että hevonen ns nojaa sisään ja heittää pään ulos, mutta tämä korjaantuu kyllä "ihan itsestään" kun kaarevalla linjalla työskentely tulee tutuksi.
Eli hevonen ymmärtää, että pysytään sillä kaarevalla linjalla pidempään, joten se alkaa itse hakea tasapainoista liikettä sille linjalle.
Juoksuttajan tehtäväksi jää enemmänkin huolehtia siitä, että saa hevosen liikkumaan sellaisessa tahdissa ja sellaisella impulssilla, että sillä on edellytykset löytää tasapaino kaarevalla linjalla.
Tasapainoa treenataan sillä, että vaihdellaan linjoja suorasta kaarevaan, ei siis mennä vain ympyrää.
Voisi verrata ihmisillä siihen, että seisot kahdella jalalla ja nostat toista ilmaan hetkeksi, aikaa pidentäen. Tämä kehittää tasapainoa, ei se että nostat toisen jalan ylös ja sinnittelet heti mahdollisimman pitkään kunnes kaadut.
Ja jotta tasapaino saavutetaan, pitää treenata molempia puolia, ei vain toista.
Kun tasapaino kehittyy, hevonen kyllä alkaa taipua automaattisesti kaarevan linjan suuntaisesti koska se on sille helpompaa kuin mennä ympyrällä pois tasapainosta (kaataen)
Pyörällä ajoa voisi myös käyttää vertauskuvana, alkuun se on todella hankalaa ja kaadutaan, mutta kun opimme liikkumaan tasapainossa, emme enää esimerkiksi käännä pyörää niin että kaadumme vaan tasapainon säilyttäen.
Mitä itse aloitukseen tulee, 3-vuotiasta työstetään lyhyitä pätkiä jotta sen mielenkiinto säilyy tekemiseen.
Ajallisesti riippuu täysin siitä mitä tehdään, jos jotain uutta niin se voi tarkoittaa viittä minuuttia, jos tuttua juttua niin pidempään.
Oma periaate nuoren kanssa, että kun onnistutaan, se riittää eikä jäädä hinkkaamaan.
|