Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Haluan oman tallin

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   12.12.24 19:05:09

Vaikka miten yrittää tehdä taustatyöt kunnolla kun on ostanut hevosen ja muuttaa jollekin tallille, niin aina yllättyy. Joka kerta tallilta löytyy ähibtään se yksi henkilö, joka katsoo oikeudekseen purkaa työstressiä, ahdistusta tai muuten vaan pahaa mieltä komentelemalla ja määräilemällä tallikavereita tai huomauttelemalla asioista.. Syitähän löytyy. On vaikkapa jättänyt jotain jonnekin tai ollut jättämättä mitään mihinkään. Mä haluan oman tallin missä saa harrastaa rauhassa ilman näitä ilonpilaajia!!!

Re: Haluan oman tallin

Lähettäjä: Sellasta se on 
Päivämäärä:   12.12.24 19:35:19

Mun asenne on yleensä,että ei tartte tykätä kenestäkään,mutta toimeen tultava jotenkin tai jollain tasolla. Muuten elämästä tulee rankkaa. Tietty törkeät ja selvästi käytöstavat ylittävä ihminen on raskas. Silloin vaan pelkät tervehtimiset ja muut asiat jätät omaan arvoonsa.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   12.12.24 19:37:34

Ymmrrän aloittajaa..samaa mietin

Lähettäjä: Mira 
Päivämäärä:   12.12.24 19:44:45

Selkä suorana ihmistä kohti joka ääntä turhaan korottaa ja ilmoittaa, että se oli viimeinen kerta kun kuuntelet tällaista... Loppuu se turha valittelu

Lähettäjä: Mika 
Päivämäärä:   12.12.24 19:49:08

Saman huomannut. Joka paikasta löytyy. Vaikeaa on löytää paikka missä voisi harrastaa hyvällä mielellä. Somessa esitetään kiiltokuvaa ja livenä ollaan päinvastaista.

Päivämäärä:   12.12.24 19:55:49

Miralla hyvä asenne!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.12.24 20:36:21

Samasta syystä mä sain vihdoin oman paikan! Toinen syy oli ettei hoitoon voinut oikein missään luottaa. Ihmeitä en vaatinut. Pelkkä heinä, vesi ja laumassa ulkoilu olisi riittänyt.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   12.12.24 23:05:35

oma talli on paras ellei ole sitten ihan pro talli

Lähettäjä: Dadaa 
Päivämäärä:   12.12.24 23:19:30

On ihanaa hemmotella omia hevosia omassa tallissa. Tänään kaikki saivat sisääntullessa ämpärillisen lämmintä mashiä, kuten usein pakkasella. En jaksa enää ottaa yhtään hoitohevosta tai vuokraajaa tänne. Ihmiset ovat niin raskaita ja heitä pitää palvella loputtomiin. Kiiyos on tiukassa. Mieluummin palvelen hevosiani vaan.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   13.12.24 06:48:47

Se on kova hinta kun ei sopeudu. Opettelemalla talon tavat ja käyttämällä viestinnässä sopivaa suodatinta pärjää hyvin joka paikassa.

Lähettäjä: juu u 
Päivämäärä:   13.12.24 07:35:03

omassa tallissa on myös niitä huonoja puolia, toki sekin on asennoitumis kysymys.
Itsellä ollut hevosia joku 15 vuotta omahoidolla ja nyt omassa pihassa. Kun tallissa on enemmän väkeä, saa itselleen myös lomaa. Kotona hoidat hevoset vuoden jokaisena päivänä monta kertaa päivässä (toivottavasti).
aamulla, päivällä, illalla ja yöllä. Lomalle on turha haaveilla ellei saa jotain hoitajaa, mutta sekään ei voi olla ihan naapurin pirkko joka erottaa juuri ja juuri pään ja hännän.
Omassa tallissa olet itse vastuussa kaikesta, aidoista, kuivikkeista, vedestä, heinästä, lannasta, ulkoilusta, liikutuksesta, lääkäreistä, sähköistä, välineistä jne...
Toki ihanaa jos ei tee siitä ongelmaa, mutta olis se joskus ihana nukkua aamulla pitkään. Toki siihenkin on ratkaisu pihatto, jota en itse halua.

Päivämäärä:   13.12.24 07:53:44

"Kotona hoidat hevoset vuoden jokaisena päivänä monta kertaa päivässä (toivottavasti).
aamulla, päivällä, illalla ja yöllä. Lomalle on turha haaveilla"

Itsellä ei kyllä ole yhtään tämmöistä. Vapaata on joka viikko ja monesti useitakin päiviä. Ihan max 2 kertaa hoidan päivässä mutta enemmän on niitä päiviä jolloin ei tarvitse hoitaa ollenkaan. Hevosten puolesta saa nukkua pitkään vaikka joka päivä, töihin pitää herätä aikaisin 6 kertaa kuukaudessa.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   13.12.24 09:09:26

Ei muuta, ku hommaamaan!
Voit huomata, että vastaan voi tulla pari insompaakin ongelmaa, kun kiukutteleva tallikaveri :D

Mutta se positiivinen puoli on, että jokainen voi tosiaan ostaa oman tallin ja vähintään pari hevosta sinne. Niillä puitteilla millä haluaa. Tuumasta toimeen vaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.12.24 09:15:25

"Itsellä ei kyllä ole yhtään tämmöistä. Vapaata on joka viikko ja monesti useitakin päiviä. "

Niin, semmosta se kepparitallin pito on. Oikean tallin pito vaatii vähän hommia.

Päivämäärä:   13.12.24 09:35:29

Talleilla käy monesti niin, että jos tallinpitäjä ei käytä riittävää valtaa tallin asioissa, niin valtatyhjiö täyttyy kaiken maailman prinsessojen toimesta. Nämä prinsessat katsovat oikeudekseen komennella muita ja luoda itse keksimiään sääntöjä, mitä sitten vaativat muita noudattamaan ja muutenkin esittävät - jostain kumman syystä - olevansa tallilla eri asemassa kuin muut.

Jännittävää on se, että vaikka nämä ihmiset todennäköisesti osaavat toimia esimerkiksi työpaikoillaan ihan asiallisesti, niin tallilla saa vajota teini-ikäisen tasolle tai vieläkin alemmaksi.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   13.12.24 10:14:55

"Se on kova hinta kun ei sopeudu. Opettelemalla talon tavat ja käyttämällä viestinnässä sopivaa suodatinta pärjää hyvin joka paikassa."

Tämä. Kaikkea ei tarvitse ottaa aina henkilökohtaisesti ja antaa vaikuttaa omaan tekemiseen je fiilikseen, vaan asioiden voi myös antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. En itsekään nyt varsinaisesti pidä ihan jokaisesta tyypistä tallilla (noin 30 hevosen talli, joten mukaan mahtuu monenlaista hiihtäjää), mutta noudattamalla talon tapoja ja sääntöjä ja käyttäytymällä itse asiallisesti sekä suodattamalla kaiken viestinnän itselle sopivalla tavalla pärjää kyllä porukassa kuin porukassa.

Päivämäärä:   13.12.24 10:36:40

Tiedättekö kun talon tapojen opetteleminen voi olla vaikeaa, jos ääneen lausutut ja ääneen lausumattomat tavat ja säännöt ovat erilaisia. Elikkäs jollain prinsessalla ihan omat säännöt, vaatimukset ja tulkinnat, minkä perusteella sitten antaa muille palautetta. Harrastamisen pitäisi voida olla mukavaa eikä sellaista, että joudut koko ajan vatuloimaan että miten päin tässä nyt sitten pitäisi olla ettei suututtaisi ketään. Varsinkin kun oma työ on ihmisten kanssa tehtävää työtä ja siksi rauhassa harrastamisen toive korostuu. Siitä että haluaisi henkilökohtaisesti "pitää" kaikista ihmisistä ei tosiaan ole kysymys.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   13.12.24 10:45:57

"Tiedättekö kun talon tapojen opetteleminen voi olla vaikeaa, jos ääneen lausutut ja ääneen lausumattomat tavat ja säännöt ovat erilaisia. "

No eikö tallinpitäjä ole kertonut sääntöjä kaikille? Niiden mukaan mennään, ja prinsessojen omat säännöt voi jättää omaan arvoonsa. Jos taas ei itse ole tietoinen säännöisä, niin sitten suu auki ja kysymään tallinpitäjältä. Harmillisen usein ihmiset vain olettavat kaikenlaista vaivautumatta kysymään, että miten asia oikeasti on, ja sitten kiukutellaan ja/tai uhriudutaan, että kun en tiennyt ja kun yksi sanoi yhtä ja toinen toista.

Päivämäärä:   13.12.24 10:52:34

No sitten vaan omaa tallia pystyyn. Äkkiä huomaatkin miten naapuri rajoittaa maastoiluasi. Sulle myydään pashaa heinää ja häviät satoja euroja ennenkuin opit mistä kaikkialta kannattaa hankkia mitäkin. Sitten se kuivitus, lannan vastaanottaja kelpuuttaa vain tietyt kuivikkeet ja vaikka käytät niitä niin laskuttaakin lisää jollain ihan ihme syyllä. Ei auta kuin maksaa, ihmiset on idiootteja myös muualla kuin siellä missä hevosesi asuu nyt. Ja siellä omalla tallilla pitää sitten oikeasti hoitaa ne hevoset aamuin illoin itse, vaikka olisi automaatit heinille jne. Saat kyllä palkattua apuvoimia mutta ne saattaa ilmottaa aamulla etteivät pääse tulemaan, siitä sitten vaan suunnitelmat uusiksi. Taas ihmiset vltuttaa. Hoitotallille voi sentään jättää hevosensa hoitoon ja keskittyä itse esim hankkimaan rahaa sen hevosen pitämiseen. Joidenkin käytös pännii mutta ne ihmiset ei suoranaisesti vaikuta sun hevosen hyvinvointiin, kuten vaikka oharit tekevä heinänmyyjä.

Okei, en silti enää vaihtaisi omaa tallia pois. Muistan hyvin ne määkivät prinsessat, joiden mukaan kaikkien piti hyppiä.

Päivämäärä:   13.12.24 11:18:45

"Määkivät prinsessat" oli erittäin hyvin ilmaistu!

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   13.12.24 11:32:21

Mulla hevoset ollut kotona jo kohta 10 vuotta. Päivääkään en vaihtaisi pois. Mutta täytyy tehdä hyvät ja toimivat puitteet, organisoida asiat ja hankkia tuuraajia varalle. Aina olen saanut tuuraajan kotiin kun olen sitä tarvinnut ja todella hyviä, mutta myös maksan heille hyvin.
Kaikki stressi hevosiin liittyen katosi kun hevoset tulivat kotiin.
Kotiin ei kannata ottaa hevosia sillä ajatuksella, että ajattelee säästävänsä. Mulla menee kotona yhtä paljon kuin maneesitallilla. Mutta eipähän tarvitse stressata, se on mulle arvokas asia ja voin keskittyä omaan uraan hevosten ohella.

Lähettäjä: miu 
Päivämäärä:   13.12.24 11:46:57

Ikävää että teillä on huonoja kokemuksia talleilta. Mun hevoset - siis yks kerrallaan - on olleet 15 vuotta tosi kivalla tallilla, jossa kaikki toimii, hoito on hyvää, tallinpitäjä reilu ammattilainen, mutta ennen kaikkea tallikaverien kesken henki on todella hyvä! Autetaan toisiamme, iloitaan yhdessä jonkn kisamenestyksestä (lähes kaikki kisaa), surraan hevosten sairauksia ja lopetusta yhdessä jos niin ikävästi käy jne.
Ja tallilla on tietty 15 vuoden aikana vaihtunut porukkaa - mutta aina yhtä hyvä henki.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   13.12.24 12:59:31

"Kaikki stressi hevosiin liittyen katosi kun hevoset tulivat kotiin.
Kotiin ei kannata ottaa hevosia sillä ajatuksella, että ajattelee säästävänsä."

Jep, näin. Samalla rahalla mitä vieraalla piti hevosia olosuhteista ja hevosten terveydentilasta jatkuvasti stressaten, pitää ne kotona laadukkaissa olosuhteissa ja stressittömästi. Suosittelen.

Lähettäjä: oma talli 
Päivämäärä:   13.12.24 14:53:48

""Itsellä ei kyllä ole yhtään tämmöistä. Vapaata on joka viikko ja monesti useitakin päiviä. "

Niin, semmosta se kepparitallin pito on. Oikean tallin pito vaatii vähän hommia."

Omat hevoset omassa pihassa. Kun on puitteet järkevät ja ylimääräinen säätäminen hoidossa jää pois niin helpompi niitä on hoitaa kuin esimerkiksi koiraa.

Sitten on eroa siinä minkä kukin sitten kokeen kuormittavaksi. Joku voi olla uupunut jo yksiön siivoamisesta vaikka olisi yksin siellä ilman lapsia ja lemmikkejä.
Toinen jaksaa hoitaa ne hevoset ilman että edes tuntuu missään.
Harrastuksessa on muuten se idea että niin kauan kun se tuntuu enemmän hyvältä kuin huonolta, sitä kannattaa jatkaa. Ja jos tuntuu huonolta, ei jatketa. Luovun tietty hevosista heti jos harrastus alkaisi ottaa enemmän kuin antaa. Vielä en ole luopumassa.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   13.12.24 19:04:24

En ollut koskaan edes haaveillut omasta tallista, mutta niin vain kävi, että siippani talonäytössä käytyämme totesi, että voithan sää sitten ottaa sen hevosen omaan pihaan. Hevosen siis, joka oli "sitten joskus" -ostoslistalla. Olin vähän kypsä joihinkin hevosihmisiin, joiden kanssa olon ollut tekemisissä enempi, oli linssiin viilaamista ja aika ikäviä tempauksia, jotka johtivat hevosen saikkuiluun. Yhden kesän kattelin tyhjää laidunta ja totesin, että hittoako minä täällä ilman hevosta viihdy.

Vanhan tallini olosuhteet olivat alkeelliset, mutta toiminnot sain järjesteltyä sujuviksi. Alkeellisuudessa mulla oli kaksi hevosta 10 vuoden ajan, hevosteni mielestä alkeellisuudessa ei varmaankaan ollut mitään vikaa, enemmän se oli ihmisten mukavuuksien puuttumista. Rakennutin nykyaikaisemman tallin neljälle, ja kolme mulla sielllä nyt on viitisen vuotta ollut.

En todellakaan vuokraa hevosiani, niillä ei ole myöskään hoitajia. Tyhjälle tallipaikalle ei ole todellakaan haussa ketään. On jokunen ihminen, joiden hevosia voisin ottaa tuohon, jos heillä olisi sellainen tilanne. Olen sosiaalinen introvertti, ja viihdyn näin oikein loistavasti. Lomittajina on tarpeen tullen ollut sukulaisia, systeemit on helpot.

Lähettäjä: omassa 
Päivämäärä:   13.12.24 19:53:16

Olen pitänyt vieraalla ja nykyisin ovat omassa. Takaisin en halua vaihtaa. Pidän siitä, että saan itse hoitaa hevoseni, saan niille riittävästi kuiviketta. Jos heinä ei jostain syystä sovi, ei synny ongelmia, ei turhia väittelyjä, vaan voi toimia sen hevosen parhaaksi. Ei tarvitse lähteä perustelemaan, jankkaamaan asioista vaan toimia sen mukaan, mikä sopii hevoselle. Saa tehdä juuri silloin kun haluaa, liikuttaa tai olla liikuttamatta. Talleilla on kivoja ihmisiä, joiden kanssa voi harrastaa yhdessä, mutta pitkässä juoksussa useimmiten syntyy eri kuppikuntia ja omassa tallissa yksin ollessa mitään riskiä ei tällaiselle ole. Voi nauttia rennosta ilmapiiristä, omasta rauhasta ja jos haluaa seuraa, niin sitten voi käydä vähän vierailla talleilla ratsastamassa.

Päivämäärä:   13.12.24 20:31:08

Minäkin haluan oman tallin. Tiedostan, että siinä on omat murheensa, mutta enää en jaksa olla sellaisessa porukassa, joka ottaa enemmän kuin antaa. Kokemusta paikasta missä kiva porukka, mutta hevonen ei viihtynyt ja nykyinen paikka vie mielenterveyden kun muutama ihminen kokee omistavansa sekä paikan että sanelevansa miten sinun pitäisi hevostasi pitää. Joo, toimeen tulen ja etäisyyttä pidän, mutta siitä huolimatta tuollaiset ihmiset imee kaikki mehut pelkällä läsnäolollaan.

Lähettäjä: Suositus! 
Päivämäärä:   13.12.24 20:52:27

Talli omassa pihassa, vapaus tehdä omaan tahtiin. Ihanaa!!! Laitoin talliin ison kajarin ja kun teen talli töitä hevosten ollessa ulkona, voin luukuttaa musiikkia täysillä ja siivoilla karsinoita. Ihanaa! Ratsastusseuraa saan naapurista ja tarvittaessa apua hevosten ruokintaan jos tarve käydä jossakin. Ja itse autan vastaavasti myös tarvittaessa. Kenttä aina vapaa ja jos ei jaksa liikuttaa niin ei ole pakko. Ei tarvii myöskään elää tallin rytmiin vaan saa hepat olla ulkona klo 20-21 saakka, sisällä olo lyhenee, hyvinvointi paranee.

Lähettäjä: Talliunelma 
Päivämäärä:   13.12.24 21:00:43

Oma talli parhaista parhain ja hevosmäärä kasvanut. Turhaan pelotellaan että tulee raskasta. Raskaampaa oli olla yhden hevosen kanssa "täysihoito" talleilla perjaatteessa puolihoidossa. Vain yksi ihan oikeasti täysihoito paikka tuli koko 20 vuoden aikana vastaan jossa omistajalla vain tallimaksu, omien rehujen osto, liikutus ja kakkojen kentältä siivoaminen. Kaikki muu oli siellä hoidossa. Mutta sinne sitten muutti todella raskaat tyypit hevosineen pitämään tunteja joten ei siellä mahtunut sitten sen jälkeen harrastamaan.
Meillä on jatkuvasti kehitetty tätä tallia. Tällä hetkellä vain omat 3 ja käyn kuitenkin muuallakin töissä. Silti on niin paljon stressittömämpää kuin vuokralla muualla.
Naapurit/sukulaiset auttavat reissujen aikaan. Todennäköisesti pelkkiä omia tulee lisää jotta meidän perhe saa harrastella rauhassa.

Minulta siin omalle tallille iso suositus! Hevosharrastus tuntunut auoraataan luksukselta näin.

Päivämäärä:   13.12.24 21:42:07

"Minäkin haluan oman tallin. Tiedostan, että siinä on omat murheensa, mutta enää en jaksa olla sellaisessa porukassa, joka ottaa enemmän kuin antaa. Kokemusta paikasta missä kiva porukka, mutta hevonen ei viihtynyt ja nykyinen paikka vie mielenterveyden kun muutama ihminen kokee omistavansa sekä paikan että sanelevansa miten sinun pitäisi hevostasi pitää. Joo, toimeen tulen ja etäisyyttä pidän, mutta siitä huolimatta tuollaiset ihmiset imee kaikki mehut pelkällä läsnäolollaan."

Juuri tämä!!!

Päivämäärä:   13.12.24 22:23:15

"Omat hevoset omassa pihassa. Kun on puitteet järkevät ja ylimääräinen säätäminen hoidossa jää pois niin helpompi niitä on hoitaa kuin esimerkiksi koiraa."

Tämä. Ja mikään pakko ei ole myöskään pitää mitään aamulla ulos illalla sisään aikataulua eikä ruokkia aamulla ja illalla. Voi ruokkia esim. yöllä ja nukkua aamulla pitkään. Ja kun koneet ja tilat on hyvät niin on helppoa. 48 neliön karsinaakaan ei tarvitse edes viikoittain siivota jos hevonen vähän sisällä kun ilmat hyvät.

Päivämäärä:   14.12.24 00:37:30

"Minulta siin omalle tallille iso suositus! Hevosharrastus tuntunut auoraataan luksukselta näin."

Luksukselta se tosiaan tuntuu. Olisi tosi vaikea ajatella enää vievänsä hevosta mihinkään vuokratalliin, se tuntuisi hirveältä tason pudotukselta.

Päivämäärä:   14.12.24 07:42:35

Aloittajalle: harkitse vielä viistoista kertaa omaa tallia. Nuo mainitsemasi "ongelmat" ei ole mitään verrattuna kaikkeen paskaan mitä oman tallin pidossa sataa niskaan jatkuvalla syötöllä. Kotitallin pitoon ei ala kuin hullut.

Päivämäärä:   14.12.24 08:02:22

Mulla on tulossa hevoset omaan pihaan. Odotan sitä ihan mielettömästi!
On totta, että se sitoo tavallaan enemmän, mutta ei mullakaan ole osunut tässä yli 20 vuoden hevostelun aikana kuin yksi talli, jossa hoidon tasalaatuisuuteen pystyi luottamaan, ja hevosen olisi sen puolesta voinut jättää tallin hoitoon vaikka reissun ajaksi. Ongelmana oli vain se, että tallilla tarhausaika oli niin lyhyt, että sen vuoksi oli kuitenkin käytävä ihan joka päivä liikuttamassa jollain lailla, 20 h vuorokaudessa karsinassa ei sopinut hevoselle. Toki kyseisellä tallilla oli myös pappa betalar -teinejä joiden käytös oli välillä raskasta, mutta tallinpitäjä piti aika hyvää kuria, että jokainen sai harrastaa pääosin rauhassa
Aina on asiakastalleista paljastunut jotain kuluttavaa, vaikka miten on yrittänyt etukäteen selvittää. Joko asiakkaista tai hoidon laadusta. Ja kyllä, kyllä se kirvelee maksaa palvelusta isoja summia joka kuukausi, jos kokee, ettei saa koko rahalle vastinetta. Ymmärrän, että tallinpito on kallista jo itsessään, vaikka yrittäjälle ei jää juuri palkkaa.

Nyt tulee kotipihaan hevoset. Ei merkittävästi halvempaa, mutta voi katsoa peiliin, jos hoidossa puutteita. Ei enää tarvitse neuvotella heinän laadusta ja määrästä, kuivikkeista tai anella pohjien hoitoa. Ja ihanaa myös, ettei tarvitse -lähteä- tallille, kun on jo tallilla!

Päivämäärä:   14.12.24 09:18:18

Oma talli on usein pieni, 2-4 hevosta. Niiden hevosten pitää sitten soveltua pikkutallille ja näin ei todellakaan aina ole. On hevosia, joille rauhallinen pieni paikka sopii mutta valitettavasti on myös niitä, jotka ovat koko ajan hermostuneita ja huutavat ja ramppaavat heti kun joku lähtee pihasta. Tiedän mistä puhun kun itsellä on näitä kaksi. Siinä ei leppoisasti harrastella ja jokainen liikutuskerta on hevoselle silkkaa tuskaa kun joutuu laumasta eroon. Pitkällä maastossa saatetaan vielä huudella muiden perään ja kotiin tullaan kovaa vauhtia, tuskin saa pideltyä ettei tulla täyttä kiitoa. Sama hevonen on isolla tallilla lunki ja leppoisa.

Eli haluanko pitää kyseisen hevosen vai tallin? Tämä valinta täytyy olla valmis tekemään jos hankkii sen oman pienen tallin. Noin muutenhan omassa paikassa harrastaminen on ihan parasta, ei koskaan tarvitse surra miten hevosella on liian vähän kuiviketta, se saa liian vähän heinää tai se on laitettu samaan tarhaan täysin väärän kaverin kanssa.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   14.12.24 10:45:26

Ei piste sillä eroahdistuneella hevosella huutamatta maastoile yksikeen sillä 50 hevosen tallillakaan...

Päivämäärä:   14.12.24 11:07:32

Joo ei pisteen eroahdistunut suostu eroamaan siitä 50 hevosen laumastakaan.

"Nuo mainitsemasi "ongelmat" ei ole mitään verrattuna kaikkeen paskaan mitä oman tallin pidossa sataa niskaan jatkuvalla syötöllä."

Tätä ihmettelen. Siis mitä paskaa sataa niskaan?? Minulla on ollut kymmenen vuotta hevoset omassa tallissa, eikä ole satanut paskaa niskaan vielä mistään. Riiteleekö tämän kirjoittaja naapureiden ja heinäntuottajien kanssa vai mistä on kyse?

Päivämäärä:   14.12.24 12:41:01

Pisteen eroahdistunut voi hyvinkin maastoilla sujuvasti isolta tallilta käsin, kun kaverin huuto ei jää kuulumaan kotipihasta eikä hevonen ole kiintynyt yhteen tiettyyn kaveriin yhtä voimakkaasti. Ja jos ei maastoilu muuten onnistu, niin ainakin maastoseuraa löytyy helpommin.

Lähettäjä: B. 
Päivämäärä:   14.12.24 12:47:12

Oma talli paras ratkaisu. En ole katunut päivääkään. Sitä kadun etten lähes heti tehnyt omaa vaan kulutin niin pitkän tovin vuokratalleilla.

Lähettäjä: Ano 
Päivämäärä:   14.12.24 12:56:01

Olivat omassa sen 20 vuotta ja sitten vaihdoin vieraalle, enkä enää ikinä vaihda takaisin ellei ole ihan pakko.

Meillä tosin tallinpitäjä tolkun ihminen, joka ei katsele mitään "määkiviä rinsessoja" tai kiusaavia tätejä tiloissaan. Lähtöpassit tulee heti, jos ei porukkaan sovi.

Ihanaa, kun voi kaiken talliajan käyttää vain hevoseen eikä tarvitse miettiä mitään muuta.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.12.24 13:12:13

Oma talli paras talli!

Päivämäärä:   14.12.24 14:21:44

Niin isolla tallilla löytyy maastokavereita, useitakin samalla kerralla. Hevonen menee tyytyväisenä yksin maneesissa ja maastossa, on toki kotiinpäin kiireisempi muttei niin neuroottinen. Se iso lauma tuo turvaa vaikkei olisikaan läheistä ystävää ja tarhaisi yksin. Tietyille hevosille se on parempi ratkaisu. Ja alistuvat myös tarhaavat yksin rauhassa kun kukaan ei hätistele. Eri hevosille aiheuttaa eri asiat stressiä.

Lähettäjä: Minulla on 
Päivämäärä:   14.12.24 20:47:14

Omaa tallia ei kannata haaveilla ennenkuin on ollut töissä tallissa ja omaksunut tehokkaat työtavat. Se kuka nysvää yhtä karsinaa puoli tuntia, väsyy kaikkeen pian. Kun on hankittu ammattimainen rutiini valmiiksi, ei homma ole laisinkaan rankkaa. Toisin mitä monella " haluun hepat kotiin "-tyypillä. Fasiliteetit ovat mutakkoa, joku kämäinen kylmä kottero tallina ja kaikki vaikeaa lumitöiden toteutumisesta lähtien.

Olkaa tallitöissä ensin TALVELLA. Kesällä on kaikki kivaa, talvella on omat haasteensa.

Lähettäjä: Ikk 
Päivämäärä:   15.12.24 10:53:00

Tallin pidon voi tehdä todella helpoksi jos haluaa. Tietty hieman rahaa se vaatii jotta saa vesiastistiat ja heinät automatisoitua. Itselle 2-3 hevosen pito on ollut todella mielekästä. Vielä ei ole ollut tarvetta edes heinien automatisoinnille.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.