Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  hevoseni on mulle liian tylsä

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   11.12.24 17:54:56

Ostin vuosi sitten hevosen, jonka kanssa olen nyt tutustunut. Alkuun sen kiltteys ja sen ongelmattomuus oli vain plussaa ja toivottukin ominaisuus, koska mun edelliset ovat kaikki olleet vähän haastavampia ratsastaa, hoitaa ja käsitellä.

Nyt kuitenkin tämä uusi tuntuu vähän tylsältä, tylsän tasaiselta. Huomaan kaipaavani rempseämpää yksilöä. En osaa selittää.
En ole kyllästynyt hevosiin, sitä se ei ole. Koen, että tämä uusi olisi maailman helpoin ja parhain ENSIhevonen, mutta itse kaipaisin vähän enemmän haastetta.

Hevosessa ei ole yksinkertaisesti mitään vikaa, joten sen myyminen näin nopeasti tuntuu huonolta ja julmalta.

Onko kellään muulla näin ja mitä juuri sinä tekisit?

On mullakin ongelmat, faceplam...

Re: hevoseni on mulle liian tylsä

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   11.12.24 18:02:12

No ala haastaa itseäsi ja kouluta hevosta eteenpäin. Ei muuten sitten onnistukaan ihan noin vaan.

Lähettäjä: Sisko 
Päivämäärä:   11.12.24 18:12:51

Myy pois ja etsi sopivampi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.12.24 18:18:07

Mulla on 3v fwb-tamma vaihtarina jonka kanssa ei tylsää päivää tule! Keksii erikoisia tapoja loukata itsensä, lisäksi on ainakin tarpeeksi reaktiivinen ratsastaessa. Mulle turhan. :D

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   11.12.24 18:21:50

Olisin onnellinen juurikin tuollaisesta ongelmattomasta yksilöstä!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.12.24 18:27:31

Kokeile tosiaan nostaa teidän tasoa ratsukkona, jospa siitä tulisi lisää motivaatiota.

Saa sen tietysti myydäkin ja ottaa joku tulisempi tilalle, jokainen saa harrastaa ihan niin kuin haluaa ja turvalliselle hevoselle löytyy varmasti koti.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   11.12.24 19:24:07

Ostaisin välittömästi, mulla kaksi enemmän ja vähemmän tuittua yksilöä.. Enemmänkin lemmikkejä nykyään, kun en jaksa niiden aivoituksia.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   11.12.24 19:38:04

Osta multa ei niin tylsä-suokki :D

Päivämäärä:   11.12.24 20:12:39

Opettele ratsastamaan paremmin. Siinä syttyy hevonenkin. Kukaan ei oikeasti kaipaa huonoja tallitapoja arjessa. Sellaista sinkoilevaa kun keskittyy rauhoittelemaan niin alkaa tuntua että on taitavampikin ratsastaja mutta oikeasti ne kipittäjät ei liiku rehellisesti pohkeen edessä nekään. Eli hommaat hyvän valmentajan ja sitten alat työstää omaa taitoa. Taidolla saa tasaisemmastakin herkän ja sähäkän.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   11.12.24 20:23:41

Vaihdetaanko? Mulla olis tuommoinen 7v pv tamma hp 20000€. Terve ja ei oo tylsä.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   11.12.24 20:37:13

Mikä sen koulutustaso on? Entä oma tasosi? Ette kai johonkin heB-heA-tasolle ole jämähtäneet ja sitten valitat, että on tylsää? Opeta sitä koulutustasoilla ylemmäs ja kehity itse samalla, sitten kisoihin näyttäytymään. Ei ole tylsää. Jos vähän siirtymiä ja ympyröitä tekee kiltillä hevosella niin ei ole ihme, että käy tylsäksi.

Päivämäärä:   11.12.24 20:41:33

Vaihdetaanko? 3v vähän turhan vireä, kivasti liikkuva ei-ruipelomallinen tamma, mulle sopisi vaikka miten tylsä ja pystyynkuollut.

Lähettäjä: Aapiskukko 
Päivämäärä:   11.12.24 20:43:30

Mulla oli tämmönen. Heppakirjoissa on aina "villi" hevonen, jonka tyttö sitten kesyttää ja se on tosi hienoa. Jotain semmoista kai itsekin hain, mutta sainkin hevosen, jonka kanssa ihan kaikki oli helppoa. Sen lisäksi se eli pitkän ja terveen elämän, yhden hyvin lievän ähkyn sairasti joskus ja sekin laukesi nopeasti kävelytyksellä ja juotolla. Siinä se. Nuorempana tuntui, että piti puheissa tehdä hevosesta villimpi kuin se olikaan, mutta aikuisempana osasin arvostaa helppoa hevosta. Enkä ollut ainoa sillä hevoseni oli myös tallinpitäjien mielestä helppo ja ihana. Se huono puoli siinä oli että koskaan enää en tule samanlaista löytämään joten joudun varmaan olemaan ilman hevosta. :)

Terveisiä vaan sinne ikivihreille niityille rakas hevoseni, ei löydy sinun veroistasi mistään. <3

Päivämäärä:   11.12.24 21:23:18

Kuulostaa siltä, että motivaation lähde on vähän ns pielessä. Haastaisin itseäni enemmän kisaamalla, nostamalla tasoa, kouluttamalla eteenpäin... mutkattoman hevosen kanssa harrastaminen on pidemmän päälle parasta, ongelmia kyllä saa hakemattakin.

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   11.12.24 21:33:48

Tuonpa pöydälle myös sen näkökulman että onhan kyseessä varmasti tavallisen tyytyväinen hevonen eikä esimerkiksi sulkeutunut hevonen? Onko tausta miten hyvin tiedossa? Reagoiko kuitenkin ns. normaalin hevosen tavoin ja on eloisa ja pirteä? Kommunikoiko sun kanssa eleillä ja ilmeillä ja on kiinnostunut ympäristöstään, vai suorittaako kaiken vain eleettömästi päivästä toiseen samalla ilmeellä?

Tottakai on olemassa helppoja ja mutkattomia hevosia, mutta myös aivan liian usein omistajat eivät tunnista hevosen sulkeutuneisuutta. Väärällä käsittelyllä joskus historiassa on voinut aiheuttaa hevoselle mielentilan, että se välttelee virheitä, ei kerro mitään mielipidettään mistään ja tekee kaiken juuri kuin ihminen käskee täysin eleettömästi. Kunnes sitten joskus tulee se päivä kun joku ihan pieni juttu laukaisee ison reaktion ja ihmetellään kun tapahtui "ihan puskista"

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.12.24 21:37:59

Minä ymmärrän täysin. Tason nostaminen "tylsällä" hevosella on tylsää, vaikka tavallaan haastaakin itsensä. Hevonen valitaan samalla tavalla kuin elämänkumppani, ratsastajalla ja hevosella tulee olla samanlaiset tai toisiaan tukevat energiat. Reaktiivisella hevosella ratsastaja, joka osaa rauhoittaa sitä. Toisaalta ratsastaja voi kaivata hevoselta lisäenergiaa, samoin kuin kotona makaavan kumppanin kanssa on tylsää, jos itse haluaisi käydä kumppanin kanssa lenkkeilemässä. Ihmisten kanssa pystyy sumplimaan, voit lenkkeillä kaverin kanssa ja löhötä kotona, mutta olet jumissa sen hevosen kanssa, josta et pidä. Koska monella meillä ei ole varaa pitää useaa hevosta ja mennä fiiliksen mukaan sillä miltä sillon tuntuu.

Vaihda toiseen, varmasti löytyy diilejä, kuten täälläkin on huomattu. Ratsastus ja hevoset on niin kallis ja raskas harrastus, että ei kannata pitää hevosta, jonka kanssa ei mätsää.

Päivämäärä:   11.12.24 21:43:01

Mullakin olis poni, jonka kanssa ei tylsää päivää tule.
Tätiratsua ostettiin, mutta toisin vaan kävi.

Lähettäjä: Fvv 
Päivämäärä:   11.12.24 22:31:19

Ala harrastaa kenttäratsastusta ja aseta haasteeksi 100cm sijoitus kauden loppuun mennessä. Siinä sulle haastetta.

Päivämäärä:   11.12.24 22:42:29

Tiedän tunteen.. työkseni tätä hommaa tehneenä, ni kerran kymmeneen vuoteen tulee vastaan se "The hevonen". Sillä pitää olla pilkettä silmäkulmassa. Ei ilkeä, ei huonotapanen, vaan huumorintajuinen ja leikkisä

Lähettäjä: Kia 
Päivämäärä:   12.12.24 07:26:15

yhdyn täysin .. sanomaan. Onnekseni osasin oikean aikoinaan valita.

Lähettäjä: .,., 
Päivämäärä:   12.12.24 07:55:06

Kannattaa pohtia, jos aiemmat hepat on olleet reaktiivisempia ja haastavampia, että ethän ole koukuttanut itseäsi adrenaliiniin ja hermoston ylivireeseen.

Eli kun aiemmin ratsastus on tuntunut jännittävältä, ja ehkä innostavaltakin, niin kyseessä on voinut olla sun hermoston reaktio haastaviin hevosiin ja hengissä säilymiseen. Siitähän saa ihan mielettömiä kiksejä, ja toiset ihmiset addiktoituvat siihen herkästi. Silloin kaikki muu tekeminen voi tuntua tylsältä, kun hermosto odottaa adrenaliinia, jota ei kiltin hepan kanssa tule.

Vaihtoehtoina on myydä nykyinen ja hankkia alle taas sellainen, jonka kanssa adrenaliinit saa tappiin, nostaa nykyisen kanssa reilusti rimaa tai kokeilla jotain ihan uutta, joka myös kohottaa vireystilaa tai harjoitella toimimista rauhallisemman hermoston kanssa ja tunnustella niitä tuntemuksia, sieltäkin saa hyviä fiiliksiä irti, mm. dopamiinia ja oksitosiinia, mutta se vaatii vähän erilaista orientoitumista omaan tekemiseen.

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   12.12.24 08:07:08

Mulle kelpaa kyllä tylsä!

Päivämäärä:   12.12.24 13:31:50

Minusta Suomessa on vaikea saada vaikeampia mutta erittäin laadukkaita hevosia eteenpäin. Sitten ei niin laadukkaita perus hevosia jotka on vaikeampia ei meinaa saada millään eteenpäin. Täällä ei ole ratsastajia jotka haluaisi riiskeerata ja koti löytyy paremmin ulkomailta. Ulkomailla todella paljon helpompi löytää koti vaikeahkoille jolla on laatua. Täällä suositaan turvallisia ja helppoja hevosia.

Lähettäjä: Ilona 
Päivämäärä:   12.12.24 13:53:26

Ulkomailla hommataan herkemmin ratsuttaja mukaan tiimiin, jolloin se vaikeakin hevonen on amatöörin ratsastettavissa.

Kiltti/tylsä hevonen pitäisi olla jossain määrin koulutuksen tavoite, jos ihan harrastehevosista puhutaan.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   12.12.24 15:09:35

Mun nykyinen hevoseni on nykyään ihanan tylsä. Edellinen hevonen oli haastava ja vaikea, vaikka fiksu ja komea. Tämä nykyinenkin oli ennen ei tylsä ratsastaa, muttakun sen elinolosuhteet saatiin sopiviksi muuttui just sopivan tylsäksi :) Nykyään on leikkisä vain pihattokaverinsa kanssa, ja se saakin tuon härväämisestä "kärsiä".

Lähettäjä: Ruusuke 
Päivämäärä:   12.12.24 15:40:20

Hyppää isompia tai kouluta vaikeammalle tasolle kouluratsastukswssa tai mitä ikinä harrastatkin. Tai jos ei ole laatua, niin myy pois kalliilla ja osta halpa projekti.

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   12.12.24 16:40:16

Itse kans pidän hevosista jotka tykkää mennä, vähän huumorintajua ja omaa ajattelua… no dumbbloods for me! Useat kylmäveriset on vaan liian hitaita mun omalle energiatasolle, saan toki ne hitaammatkin villiintymään. Pieni adrenaliinikiksi on kivaa jota voi hakea sitten maastoesteiltä kun homma käy liian helposti tasamaalla tai rataesteillä. Toisaalta sitten kun istuu sen pommin päällä pitää kyetä menemään aivan totaalisen zenmoodiin muuten tulee ruumiita mutta siinäkin on hyvä haaste! Kaikilla hevosilla on kiva ratsastaa mutta omiksi otan ne joissa on liikettä, herkkyyttä, älyä. Ei mitään kipeitä sekopäitä mutta sellaisia joiden kanssa löytyy haastetta kouluttaa niitä, pitää ne luottavaisena, rakentaa suhde pitkäjänteisesti koska niissä on sitten ytyä vanhanakin eikä käy tylsäksi. En ikinä haluaisi automaattia joka ei ikinä tekisi mitään omia ehdotuksia, aina vaan samaa tasaisen tappavan tylsää. Toki haluan että hevonen on tyytyväinen ja elämäniloinen eikä sillä ole varsinaisesti ongelmakäyttäytymistä mutta tosiaan sellaista ihan pystyynkuollutta/umpikilttiä en jaksaisi vuosikausia.. mutta niille kysyntää kyllä

Lähettäjä: Minni 
Päivämäärä:   12.12.24 18:14:43

Ylireaktiivisesta hevosesta luopumaan joutunut on ihan kade tuosta ns. tylsästä hevosestasi.

Lähettäjä: Jes 
Päivämäärä:   12.12.24 22:46:28

Reaktiiviset kivempia kuin pystyyn kuolleet. Niitä vain parempi ratsastaa sopivammissa paikoissa. Ei alkuun ruuhkaisissa paikoissa vaan sellaisissa että on paljon tilaa menoon. Hiljalleen hyvä tulee. Ai että. Rakastan niitä! (Enkä siis tarkoita mitään kipeitä reaktiivisia) Suosin tiettyjä sukulinjoja joista saa vähän menevämpi hevosia.

Lähettäjä: wwww 
Päivämäärä:   13.12.24 02:12:27

Meidänkin lapset aloitti aluksi äidin hevosella, ja siitä sitten seuraavaksi äidin valitsemilla poneilla.
Ostaen liikkeen laatua ja hyväksyen pikkuisen enemmän aktiviteettia korvien välissä ettei hinta noussut liian korkealle. Kun osasinhan minä ne älyveikotkin käsitellä, jouksuttaa ja ratsuttaa tekemään halukkaasti mitä pyysin. (Vain ruunia, kun omasta mielestä on ihan tarpeeksi paljon tekemisten ja kommunikoinnin sopeuttamista nuoren elävän hormoonikiertoon jo pelkästään tyttärien kanssa).

Ja sitten kun edellinen oma trakipainoitteinen maailman paras ikääntyi ja piti korvata uudella ostin vähän kalliiman KWPN/HOLST-sekoituksen ajatellen sellaisen olevan helpompi kisakumppani tyttärille.
En minä itsekään siihen ikinä saanut ollenkaan samanlaista yhteyttä kuin edelliseen trakipainoitteeseen (tai aikaisempiin enemmän sekarotuisiin). Se vaan teki ryppyilemättä mitä pyysin ja etenikin tekemisissään ihan hyvin, muttei koskaan kertonut miten juuri se yksilönä olisi innostunut ihan omasta halusta tekemään vielä paremmin.
Nuorin tytär sanoi sen ääneen jo ensimmäisen tutustumiskuukauden jälkeen: "tällä ei ole mitään korvien välissä".

Semmoisen voi ihan hyvin myydä pois jollekin muulle joka ei ole yhtä kiinnostunut hakemaan saumatonta molempiin suuntiin kulkevaa kommunikointia ja niitä ihania hetkiä "in the flow".

Lähettäjä: åoihåoih 
Päivämäärä:   13.12.24 19:11:12

Jos ihan oikeasti osaa ratsastaa, niin mikään hevonen ei ole "tylsä". Tuskin aloittajan hevonen on täysin koulutettu GP hevonen? Ja niidenkin liikettä voi kehittää.

On jotenkin ihan teini-ikäistä haluta näitä "villejä ja haastatteellisia" hevosia. Kai siitä saa jotain egobuustia.
ratsastuksen tavoitteena on hyvin koulutettu hevonen jonka ratsastettavuus on hyvä. Sitä nimittäin on juuri se "molempiin suuntiin kulkeva kommunikointi"
Niin että hevonen mielellään suorittaa ratsastajan pyynnöt, mahdollisimman pienistä avuista, eikä sinkoile sinne tänne.
Siinä tavoitetta aloittajalle.

Lähettäjä: Aajaa 
Päivämäärä:   13.12.24 22:49:06

Anna kauraa ja mene laukkaamaan maastoon täysillä muutaman kerran viikossa

Lähettäjä: Vaihtoon 
Päivämäärä:   14.12.24 15:57:59

Minä myisin hevosen pois, ottajia löytyy kyllä. Itsekin kaipaan hevoselta tietynlaista karismaa ja kipinää, yhteistä kemiaa. Se ei aina tarkoita samaa kuin helppous tai mutkattomuus. Ei myöskään samaa kuin vaikeus tai huono käytös.

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   15.12.24 18:54:02

Aloittajalla taitaa olla vaan harvinaisen terve hevonen🙂

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.