Lähettäjä: Hmm
Päivämäärä: 12.12.24 09:56:11
Olen miettinyt täysiveriarabien kohdalla samaa. Minulla on siis ollut niitä itselläni aina. Käytössä on ollut Sprengerin kolmipala pääsääntöisesti, mutta myös mm. kuolaimeton ja kumikuolaimia. On täysin sama, onko vahva vai kevyt tuntuma, vapaa vai tiukempi muoto, onko turparemmiä vai ei tai mitä askellajia ratsastetaan ja missä olosuhteissa. Osa "irvistää", osa muuten puuhaa kuolaimella. Niillä ei vaan ole rauhallinen suu ratsastustilanteessa.
Olen itse päätellyt, että asia liittyy ennemminkin hevosen luonteeseen kuin varusteisiin. Tai siis tottakai varusteisiin sinällään, mutta ei aiheudu "väärinratsastuksesta" tai liian kovista välineistä tai kädestä. Ratsastit miten tahansa, arabi puuhaa suullaan, jos on yhtään tyypillinen arabi luonteeltaan. Olen itse joutunut aika paljon miettimään hevosen rentouttamista ja jos ratsastan kolme varttia koulua, joudun tekemään todella monta rauhoittavaa harjoitetta työskentelyn lomassa. Jos en tee, kierrokset kasvaisivat minuutti minuutilta. Suun mupeltamiseen tällä ei kuitenkaan ole vaikutusta. Hevonen mupeltaa joka tapauksessa.
Joten jos joku osaa keksiä, mitä vielä voisi tehdä, niin kiitollisena kuuntelen. En kuitenkaan pidä suun mupeltamista pahana, vaikka siitä ei kouluratsastuksessa saakaan pisteitä. En näe sitä jonain hirviönä, josta pitäisi päästä ehdottomasti eroon. Se on hevosen tapa reagoida kuolaimeen. Kun kyse ei kuitenkaan ole vääränlaisista kuolaimista, liian kovasta kädestä tai muodosta. Ihmettelen itse asiassa, että miten yksikään hevonen jättäisi kuolaimen rauhaa, eikä touhuaisi sen kanssa ratsastuksen aikana.
|