Lähettäjä: *
Päivämäärä: 11.12.24 12:02:56
***, kirjoituksessasi olisi montakin asiaa korjattavana, mutta puutun vain yhteen.
Leikkaushoitojen välttelyllä ei ole mitään tekemistä rahan kanssa. Kuten itsekin kirjoitit, osa potilaista paranee itsekseen, kun pullistuma kuivuu kasaan (n. vuodessa). Konservatiiviseen linjaan päädytään varsinkin silloin, jos pullistuman kanssa voi elää, ts. tuntuu vain tietyissä liikkeissä/asennoissa, mutta antaa esim. nukkua, eivätkä hermosäryt ole jatkuvia. Ergonomialla ja kuntoutuksella on suuri merkitys tänä aikana. Jos ja kun pullistuma kuivahtaa on lopputulos huomattavasti parempi kuin leikkauksen jälkeen, koska välilevy saattaa kasvaa uudelleen nl.arpivälilevynä, joka voi itse asiassa oireilla enemmän ja pahempana kuin tuo alkuperäinen...
Olen itse tavannut 7 kertaa samasta välistä leikatun potilaan, Yksi potilaani oli tavannut sairaalassa jopa 9 kertaa leikatun.
Toimin lähes 40v työfyssarina ja olen ollut mukana lukemattomissa uudelleensijoitus-, kuntoutus- , työrajoitus- yms. tapauksissa. Vedin myös yli 30v selkäkuntoutusryhmiä, sekä hyvin että huonoin tuloksin. Olen aina ollut ja olen edelleen sitä mieltä, että jos joku tai jotkut leikkaukset saisivat kaikki selkäpotilaat kuntoon, olisi se huomattavan palkinnon ja tunnustuksen paikka!
|