Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten pitkälle raskautta ratsastit?

Lähettäjä: Äippä 
Päivämäärä:   10.12.24 16:40:54

Mille viikolle ratsastit?

Re: Miten pitkälle raskautta ratsastit?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   10.12.24 16:43:06

Ihan alkuraskauteen kun oli silloin treenattavia ravureita eli ei niin satkuja eikä tuttuja. Omalla olisi voinut mennä pidempään. Ajoin melkein loppuun asti mutta hiittareissa ei ollu häävi istua.

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   10.12.24 16:52:23

28 viikolle

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   10.12.24 16:58:25

Viikolle 13, sitten putosin ja raskaus meni kesken.

Lähettäjä: Mummotamma 
Päivämäärä:   10.12.24 17:01:46

Molempien raskauksien kanssa niin pitkälle kun tuntui mukavalle, viikkoja en enää muista.
Sen muistan että kaikkia muita tuntui minun harrastus (ja oli silloin myös minun työ) huolettavan ja jännittävän enemmän kuin minua :D

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   10.12.24 17:25:37

Puoleen väliin. Lopetin kun housut ei menneet kiinni. Maastoilusta luovuin aika alussa, viikolla 8-10. Oma tuttu hevonen, vieraiden selkään en mennyt missään raskaudessa ollenkaan.

Kävi parin viikon sisällä siinä puolessa välissä aina olotila sellaiseksi että ravaaminen tuntui painavan vatsaa. Silloin oli hyvä himmata.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   10.12.24 17:36:11

Lopetin melkeinpä heti plussan jälkeen, alkoi jännittää ja hevonen ei kestänyt jännittämistä yhtään.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.12.24 18:25:55

Lähes koko raskauksien ajan, enemmän vaikutti se, että etsin molempien raskauksien ajalle sijoituspaikkaa hevosilleni, jolloin ne olivat muutaman kuukauden poissa.
Olin hyvin pieni (taaksepäin kääntynyt kohtu), jälkimmäisessä raskaudessa painoa tuli 7kg.
Ihan viimeisinä päivinäkin ennen synnytyksiä ratsastin joitakin kertoja, ei tuntunut pahalta, laukka suorastaan mukavalta :)

Lähettäjä: Jee 
Päivämäärä:   10.12.24 18:51:11

Ostin isommat housut ja ratsastin 36+4 asti.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   10.12.24 19:03:30

Viimeisen kolmanneksen alkuun.

Lähettäjä: [b]Mamma[b] 
Päivämäärä:   10.12.24 19:05:42

Viikolle 33

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   10.12.24 19:47:49

Plussaan. Riski liian suuri. Vauva tärkein.

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   10.12.24 20:12:14

Nyt vko9 menossa. Toistaiseksi. En ota uusia. Ja toisen, joka ei oma, jätön pois joulun jälkeen ehkä. Omalla meen niin pitkälle kun tuntuu hyvältä ja pääsen selkään.

Lähettäjä: Pallo 
Päivämäärä:   10.12.24 20:58:41

Nyt viikkoja 37, en ole enää muutamaan viikkoon ratsastanut. Itse ratsastus ei tuntunut pahalta (tietysti vähän turhauttavalle kun lantio haluaa väkisin kipata eteen ja keskivartalosta ei meinaa löytyä tukea sen hallintaan), mutta ratsastuksen jälkeen liitoskivut ottaneet nokkiinsa niin pahasti että ei enää jaksa. Todella kova ikävä hevosen selkään ja lopen uupunut olo näihin kipuihin, toivon että vauva ja oma kroppa sallisivat mahdollisimman pian ensi vuonna satulaan palaamisen à

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   10.12.24 21:04:03

Ekassa viikolle 30 (viikon 26 jälkeen en menny kuin kävelyä), tokassa viikolle 21 ja kolmannessa kerran joskus viikolla 15.

Ravureilla maastossa.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   11.12.24 09:38:09

Vkolla 10

Lähettäjä: Pilkku 
Päivämäärä:   11.12.24 11:43:47

Jouduin lopettamaan jo ihan alkuvaiheessa mikä on todella harmi, koska ratsutan ja teen hevoshommia työkseni. Omilla ratsastin viimeisen kerran viikolla 11 ja silloinkin oli jo tosi hankalaa.

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   11.12.24 11:46:43

Plussaan lopetin, ei omia niin ei ollut pakko ratsastaa ja ottaa turhia riskejä.

Lähettäjä: Ulla 
Päivämäärä:   11.12.24 12:57:10

Lopetin kun plussasin. Kaverin vauva vammautui kohdussa putoamisen yhteydessä.

Lähettäjä: Vohveli 
Päivämäärä:   11.12.24 13:23:06

Ihan alussa jo oli pakko lopettaa järkyttävän pahoinvoinnin takia. Ja sitä huonoa oloa kesti koko raskauden, olin heikko ja tutiseva kuin haavan lehti, joten ei olisi ratsastuksesta tullut mitään :(

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   11.12.24 14:01:35

Tiedän Raumalta tapauksen ku muija ratsasti puoleen väliin raskautta ja putos. Istukka irtosi ja vauva kuoli. Oli ihan omaa tyhmyyttä

Päivämäärä:   11.12.24 14:04:59

Tulihan ne jeesustelijat tänne.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   11.12.24 18:30:12

Ensimmäisen kolmanneksen sikiö on kuulemma niin hyvin suojassa, että on turvallista. Toki koskaan ei voi olla ihan varma. Mutta uskaltaisin mennä ekan kolmanneksen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.12.24 19:25:13

Puoliväliin n vko 22. Sen jälkeen alkoi pistää vatsalihaksiin ravailu, etten nähnyt järkeväksi enää mennä edes kävelemään selästä

Lähettäjä: Kati 
Päivämäärä:   11.12.24 20:00:04

Kuka jeesustelee ja mitä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.12.24 23:04:15

Minäkin tulin vaan katsomaan joko nämä tietyntyyppiset mammulit löysi tiensä tänne :D

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   12.12.24 05:48:02

Ainakin tietyntyyppiset idiootit näyttävät jo löytäneen.

Päivämäärä:   12.12.24 07:36:06

Ninni: joo, sen huomaa =D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.12.24 08:09:52

Itse en ole ollut raskaana, mutta kaveri oli kanssani leirillä vielä viikkoa ennen synnytystä. :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.12.24 08:32:58

Viikkoja en muista, mutta laskettu aika oli 30.4. ja ratsastin tammikuun loppuun.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   12.12.24 08:59:56

Minulla oli pari kuukautta taukoa muista syistä, piti palata ratsastamaan, mutta tein plussatestin enkä jatkanut. En koe, että se olisi riskin arvoista.

"Tulihan ne jeesustelijat tänne."
Onko jeesustelua siis se, että kertoo ettei ratsasta raskaana vai se, että kertoo miten huonosti jollekin on käynyt, kun hän on pudonnut hevosen selästä raskaana? Vai mikä oli se "jeesustelu" osuus?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   12.12.24 12:18:41

Jeesustelua on puuttua muiden tekemisiin ja yrittää saada muut muuttamaan elämänsä samanlaiseksi kuin itse kokee hyväksi. Se ei kuulu muille pätkääkään, jos joku ratsastaa raskauden aikana tai mitä tahansa muuta tekeekin (joka ei liity eikä vaikuta muihin ulkopuolisiin). Vain typerys tulee tämmöisiä juttuja näihin ketjuihin jakelemaan, kun sellaisia ei pyydetty eikä kysytty. Sitä kutsutaan jeesusteluksi.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   12.12.24 12:24:28

Itse ratsastin viikolle 38, 39 oli suunniteltu sektio.
Viimeiset viikot ratsastin vain käyntiä ja koko raskausaikana en ratsastanut muiden hevosia, ainoastaan omaa ”pomminvarmaani”. Todennäköisemmin olisin kompastunut ja kaatunut taluttaessani, kuin tippunut satulasta. Toki tietoisen riskin otin joka kerta kun selkään kiipesin, mutta niin tein myös istuessani esim auton rattiin.

Lähettäjä: Oili 
Päivämäärä:   12.12.24 12:36:46

Mitä ihmettä Mä lässyttää? Kuka on yrittänyt muuttaa ja mitä? Itse en uskaltaisi vauva vatsassa ratsastaa mutta jos joku haluaa niin tehdä niin siitäpä vaan.
Hyvin sinäkin sen viisautesi piilotat.

Lähettäjä: Killi 
Päivämäärä:   12.12.24 12:38:59

Mä, kalahtiko kalikka?

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   12.12.24 12:44:54

Ei se ole jeesustelua tai muiden arvostelua, jos sanoo että ei itse halua ottaa riskejä.

En aja autoakaan koskaan ilman turvavyötä, mutta ei se ole minulta pois jos joku muu niin tekee. Jokainen tyylillään ja kokemuksiahan tässä kyseltiin.

Lähettäjä: FIM 
Päivämäärä:   12.12.24 12:46:23

Viikolle 28

Lähettäjä: Äiti 
Päivämäärä:   12.12.24 13:07:53

Loppuun saakka kiltillä suokilla. Ja taas kolmen viikon päästä synn

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   12.12.24 13:08:12

Oilin täytyy näköjään vielä miettiä hetki, jos vaikka sitten aukeaisi muiden kirjoitukset. Hänen omasta kirjoituksesta päätellen toki tuskin tulee aukeamaan.

Lähettäjä: Outi 
Päivämäärä:   12.12.24 13:31:36

Otapa kynttiläsi pois vakan alta ja valaise minua viisaudellasi.

Lähettäjä: Lanttu 
Päivämäärä:   12.12.24 13:34:01

Mä, eikö kuulu edes lapselle?

Lähettäjä: () 
Päivämäärä:   12.12.24 14:35:20

Viikkoja en muista, mutta alle puolen välin en enää kiivennyt selkään. Maha kasvoi aika nopeasti ja selässä oleminen alkoi tuntumaan epämukavalta.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   12.12.24 14:48:32

Kolme lasta ja kyllä ihan synnärille asti olen ratsastanut kaikkien kohdalla ja aika pian myös raskauden jälkeen palannut selkään. Viimeisimmän kanssa lähdettiin aikalailla suoraan ratsastuskentältä synnytykseen :D Helpot synnytykset ja nopea palautuminen ollut kaikkien kohdalla. Hevoset omassa kotipihassa ja asutaan niin hevonkuusessa, ettei hevosille mitään liikuttajia löydy helposti ja 2/3 on sellaisia tapauksia, että en uskalla antaa kodin ulkopuolelle.

Mulla on hyvin koulutettuja, asiallisia hevosia eli kyllä tippumisen riski on todella pieni tai sen, että hevonen vaikka kaatuu. Paljon todennäköisemmin kaadun portaissa tai liukastun pihalla kuin tipun hevosen selästä. Mahan kasvettua ei muutenkaan menty käyntiä lujempaa, että ei vauhtikaan päätä huimannut. Jokainen punnitsee riskit ja itse koin ettei ratsastus ole mulle suuri riski. Reaktiivisella hevosella en varmasti olisi ratsastanut, mutta omani olen itse kouluttanut niin ne kyllä tiedän ja tunnen läpikotaisin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.