Lähettäjä: **
Päivämäärä: 7.12.24 08:13:12
Itse en enää laita kengättömäksi. Omat oli aluksi, vuosia sitten.
Junnuhepalla ei kenkää ollut koskaan ollutkaan, joten ostin vain bootsit. Toinen heppa tuli myöhemmin, eikä sitä ollut kukaan kengittänyt ennen sitä ja bootsit oli jo tullessa.
Talvisin ois pitänyt olla bootsit 24/7, kun oli liukasta ja tartti pitoa. Samalla kuitenkin ne ois pitänyt saada kuivattua välissä. Ois tarttenut siis useammat bootsit ja tallin missä on kuivaustiloja. Silloin ei ollut. Bootsien säätäminen jalkan säärystimien kanssa oli turhauttavaa. Ilman bootseja ei voinut mennä, kun hevonen arkoi heti. Samoin hevosen liike oli jotenkin huono.
Meille bootsit sovitti ja hepat vuoli asiaan vihkiytynyt henkilö. Olin pitkään tyytyväinen, mutta sitten alkoi mietityttää. Kaviot oli kauhean pienet ja kannat puuttui (hiljalleen muuttui siis tämä asia). Päätin kokeilla laittaa hepat kenkään ja kun tuli kengittäjä ekaa kertaa, niin oli kauhuissaan kavioiden mallista. Ekana kasvatettiin kavioita (aiemmin vuolija käski itekin raspata ja vuolla kokoajan lyhyemmäksi). Kenkien kanssa hepat alkoi liikkua kunnolla, ei tarttenut äheltää bootsien kanssa ja hokeilla saa paremman pidon kuin bootsit+nastat yhdistelmällä.
Kengättömyys voi jollekin sopia, itse en siihen enää käyttöhevosella lähde. Se vaatii:
- kunnon kuivaustilat
- ammattilaisen kengittäjän, vaikka vaan vuollaan
- hyvät tilat tallilla, ettei tarttis aina olla bootsit jalassa
- sen että tallivuoro tarvittaessa laittaa bootsit ulos/ottaa ne pois sisälle
- hyvin sovitetut bootsit
- hevosen, jonka jalka-asennot kestää kengättömyyden
- vähintään 2 bootsit (nastoilla ja ilman, ellei halua kikkailla)
Oli varmaan joku muukin asia mielessä, tossa ne tärkeimmät ehkä. Positiivistahan tuossa kengättömyydessä on, ettei tule irtokenkiä. Mutta koska nykyisin osaan itse laittaa irtokengät takaisin, ei sekään kengällisyydessä ole ongelma.
|