Lähettäjä: p00i
Päivämäärä: 13.12.24 21:05:03
Jos minä olen kotona sairaana ja olen ostanut kiinteistöhuoltofirmalta pihani kunnossapidon (auraus, hiekoitus, kuistin lakaisu) että kotonani käyvät ihmiset pääsevät turvallisesti kulkemaan, ja kiinteistöhuolto ei hoida hommiaan, niin kuka maksaa korvaukset sille joka kaatuu pihalla? Minä vai se kiinteistöhuolto? Minä omistan talon ja tontin, mutta olen ennalta sopinut kiinteistöhuollon kanssa kunnossapidosta ja he ovat luvanneet pitää pihan kunnossa ennalta sovittuina ajankohtina.
Jos siis olen ilmoittanut, että fysioterapeutti tulee maanantaina klo 15, tyttäreni käy tiistaina klo 19 ja kaupasta tuodaan ruokaostokset perjantaina klo 14, eli ennen noita ajankohtia pitää aina olla piha turvallisessa kunnossa. En siis velvoita pitämään pihaani priimana 24/7 vaan ainoastaan ennalta sovittuina ajankohtina, eikä kiinteistöhuolto aisaa hoida vaikka siitä on kirjallinen sopimus, niin kuka vastaa? Minä, joka olen kyllä tilannut palvelun vai se, joka ei sopimuksesta huolimatta omaa osuuttaan hoida?
Täällä väitetyn lain perusteella kiinteistön omistaja eli minä, mutta koska minähän olen omalta osuudeltani sen hoitanut ulkoistamalla pihani kunnossapidon, niin siltikö minä joudun muille mksamaan siitä, ettei kiinteistöhuolto tee sovittuja asioita?
Kai olisin tuolloin edes velvollinen saamaan kunnon korvaukset sopimusrikosta, kun joku loukkaantui siksi, kun he eivät töitään hoitaneet?
Kuviteltu tilanne, mutta voisi olla myös totta, kun äitini pihan kuntoa ja hänen palkkaamansa kiinteistöhuoltofirman toimintaa katselin... Kukaan ei onneksi ole vielä ollut niin tyhmä, että änkäisi pihaan väkisin vaikka jo tieltä näkee, että tuonne ei ole menemistä ilman kunnon kenkiin laitettavia jäätiköllä kulkemiseen tarkoitettuja jäärautoja.
Äiti yritti epätoivoisesti heitellä jotain mursketta kuistilta että pääsee edes autoonsa, jos viitsii mihinkään lähteä, kun piha on jäätynyt pottupelto eikä pihan eteen aurattua lumivalliakaan ole käyty ottamassa pois. Ja kun tuli vettä lumen päälle niin aijai... Oli pitkä talvi odotella kevättä, että piha suli! Ja vaikka miten soitti kiinteistöhuoltoon, niin sanottiin, vain, että "pojat käy kun ehtii". No, eipä käyneet. Viime talvena siis oli tuollaista, tälle talvelle hänellä on kuulemma joku muu firma.
|