Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallinpitäjät polkee itse hintoja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.12.24 07:09:37

Onko teidän alueella näitä hyväntekeväisyyttä tekeviä talleja, jotka polkevat tallinpidon hintoja?
Muistan, että täällä on useasti ollut keskustelua siitä, ettei mikään maneesitalli voi tehdä voittoa, jos vuokra on alle 650€ kk. Ja jos "tekee voittoa", niin silloin yrittäjä ei ole muistanut/halunnut laskea kaikkia yrityksen kuluja kirjanpitoon. (koneet, kiinteistöt, työ, välineet etc. unohtuu..)

Re: Tallinpitäjät polkee itse hintoja?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   3.12.24 07:14:38

On. Osa tekee vieläpä pimeänä. Valmennukset, ratsutukset jne

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   3.12.24 07:32:25

Aina löytyy muutama pienempi talli, jossa omistaja oman harrastuksen ohessa pitää vieraita kulujen hinnalla tai vähän oikeastaan tappiolla, mutta saa samalla itselleen harrasteluseuraa.

Onhan tällä palstallakin edelleen niitä pidän hevosia kotona satasella kuussa- tyyppejä, jotka saavat "ilmaista heinää omista pelloista" eivätkä laske tallipaikan kuluihin kuin juoksevat kulut, koska "mulla on talli tuossa pihassa valmiina eikä sinne tule edes sähkökuluja,

Meidän alueella ei ole hintoja polkevia ammattitalleja, yrittäjä kuitenkin tajuaa homman reaaliteet nopeammin kuin muiden harrastusta rahoittava harrastelija.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.12.24 08:21:41

Tätä itsekin mietin, kun alueella oli maneesitalli joka tarjosi tallipaikkoja noin 20% halvemmalla muin muut alueen maneesitallit, vaikka tällä halvalla tallilla puitteet oli selvästi muita paremmat.

Tallinpitäjä ei jostain syystä halunnut nostaa hintoja. Tästä sitten seurasi se, että tallinpitäjä joutui ostamaan asiakashevosille heiniä, kuiviketta, tallin käyttötavaraa ym. omalla rahallaan kun yrityksen tulot ei siihen riittäneet. Osa asiakkaista kyllä näki halvan hinnan läpi ja ymmärsi mitä on meneillään, auttoi parhaansa mukaan, toi omia heiniä, omia kuivikkeita, mutta osa oli sitten aivan kuutamolla tilanteesta ja he vaativat milloin mitäkin, kentän aitojen uusimista, pohjien päivitysta, tarhojen korjaamista... Ja tallinpitäjä pulitti näitäkin omasta pussistaan. Kun todellisuudessa tallivuokra ei riittänyt kattamaan edes hevosen elossa pitämisen pakollisia kuluja.

Lopulta kulissi alkoi rapistua kun perustarvikkeiden (heinä ja kuivike) laatu ja saatavuus romahti, paikat rapistui pystyyn, työntekijät ei enää tulleet töihin (koska eivät saaneet palkkaansa), heinäntoimittajat alkoi hakea maksamattomia heiniä pois...

Lopputulos? Tallinpitäjä paloi loppuun ja yritys meni konkurssiin. Tallinpitäjä maksaa varmaan vieläkin niitä henkilökohtaisia velkoja mitä kerrytti yrittäessään pitää kulissia pystyssä.

En vaan millään ymmärrä, miksi ei halunnut nostaa hintaa. Miksi halusi viimeiseen saakka rahoittaa muiden harrastusta. Asiakkaista suurimmalla osalla olisi varmasti ollut varaa maksaa 100-200€/kk korotus, ja niillä joilla ei ollut - heillä ei olisi pitänyt olla hevosia ollenkaan. Ei kenenkään hevosenpito saa olla avokätisen, matematiikassa huonon tallinpitäjän varassa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.12.24 09:00:25

Joo, mutta paljon enemmän talleja, joissa kiskotaan rahaa asiakkaan selkänahasta. Puitteet vanhenee ja ränsistyy, pohjat muuttuu kelvottomiksi, purussa ja heinässä pihistellään ja hintoja hilataan ylös.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.12.24 09:17:44

Väittäisin että asiakkaiden selkänahasta voittoa käärivät tallinpitäjät on aikalailla vähemmistö suomessa :D
Mielestäni ongelma on pikemminkin siinä, että hevosenomistajilla ei ole minkäänlaista realistista käsitystä siitä paljonko hevosenpito maksaa, ja hevosia hankitaan aivan liian pienillä tuloilla ja liian epävarmaan taloudelliseen tilanteeseen. Kun tallinpitäjän kulut nousee, eikä asiakas ymmärrä miksi ne nousee ja paljonko mikäkin oikeasti maksaa eikä hevosenpitoon oikeasti olisi varaa, niin ne jokavuotiset vuokrankorotukset varmasti tuntuu selkänahasta kiskomiselta.

Ps. Onko tullut mieleen, että puitteiden ränsistymisellä ja pohjien vanhentumisella voisi olla jokin yhteys siihen, miksi tallivuokraa pitää ehkä korottaa? Vai millä rahalla ne korjaukset pitäisi maksaa?

Päivämäärä:   3.12.24 09:31:39

"hevosenomistajilla ei ole minkäänlaista realistista käsitystä siitä paljonko hevosenpito maksaa, ja hevosia hankitaan aivan liian pienillä tuloilla ja liian epävarmaan taloudelliseen tilanteeseen"

No tätä on turha kylvää, ongelma poistuu hyvinkin nopeasti. Hevosala kuihtuu ja kovaa.
Isoja nimiä lopettaa tai on jo lopettanut.
Valmennuksiin ei ole enää osallistujia, saati sitten kisoihin. Lajista (ja kaikesta muusta elämisestä) on tullut vaan niin kallista, että kohta hevosia on vain niillä joilla on paljon rahaa.

Jos omistaisin hevostallin joka tarjoaa vuokrapaikkoja, myisin mahdollisimman nopeasti pois.

Lähettäjä: Joojuu 
Päivämäärä:   3.12.24 13:08:04

Missä kohtaa Suomessa on asiakkaiden selkänahasta riistävät velaton ylihintainen täysihoitotalli toiminnassa?

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   3.12.24 13:17:36

Se on sitä hevoshulluutta. Ei uskalleta nostaa hintoja ettei asiakkaat lähde, koska talliyrityksen pitäminen on ainoa väylä pitää hevoset omassa elämässä. Sitten yritys on epäterveellä pohjalla kituuttamista ja omasta pussista maksamista, ja pahimmillaan lainat painaa päälle eikä senkään takia voi lopettaa, ja sitten on toinen syy pelätä asiakkaiden menettämistä ja sitten ei myöskään voi nostaa hintoja...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.12.24 06:29:52

Iso osa tallinpitäjistä eivät ajattele kuten yrittäjän kuuluu. Iso osa menoista jää kirjanpidosta.
Moni, joka myy palvelua halvalla on ylpeitä siitä. Se on toki hienoa, jos on onnistunut tuottamaan palvelua halvalla, jotta voi myydä sen halvalla. Mutta hevosalalla se palvelun tuottaminen on vääjäämättä kallista. Ja se alkuinvestointi tuppaa unohtua, ja alkuinvestointien remppa menee omasta taskusta, esim. koneet, välineet ja rakennukset. Eli silkkaa tyhmyyttä.

Päivämäärä:   4.12.24 07:39:39

Ja lisäksi monen tallinpitäjän aspa-taidot ovat olemattomat, osataan kyllä hinnoitella heinä kun tiedetään sen maksavan x määrä rahaa per paali ja kulutus on y, mutta oma työ myydään ihan polkuhintaan, kun tehdään sopimuksessa myydyn palvelun päälle kaikkea ekstraa ihan hyvästä sydämestä tai hölmöydestä tai asiakkaiden menettämisen pelosta.
Sitten ollan kiukkuisia kun asiakkaat eivät arvosta tuota lisävaivaa, ja miksi erityisesti arvostaisivat, kun se on kuulunut pakettiin alusta asti. Siinä on vaikea vetää rajoja, kun ennen on tehnyt ilmaiseksi ison määrän työtä, niin jos sen jättää tekemättä tai kertoo olevan jatkossa maksullista niin asiakkaat suuttuvat.

Päivämäärä:   4.12.24 16:32:44

Tällä hetkellä Suomen tallivuokrat aivan liian korkealla tasolla

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.12.24 16:59:32

Liian korkealla tasolla? :D Ei taida pisteellä olla mitään käsitystä siitä, paljonko se tallinpito maksaa, ja että kenenkään tallinpitäjän ei tarvitse muiden harrastusta rahoittaa.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   14.12.24 00:11:05

Kyllä on tallivuokrat ihan liian alhaalla tälleen tallinpitäjän näkökulmasta.. jatkuvasta tulee vastaan tallipaikkoja joista itse miettii, että millä nämä tallinpitäjät itse elää?

Päivämäärä:   14.12.24 00:50:47

Pyydän Uudellamaalla 200€ tallipaikasta tutulle. Tiedän että poljen hintoja, mutta oma lehmä myös ojassa. Tuttu jeesaa tarvittaessa ja hänellä on kiva helppo hevonen.

Päivämäärä:   14.12.24 06:50:26

Iso osa eivät osaa/halua laskea investointikuluja ja remppakuluja mukaan. En ymmärrä.

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   14.12.24 06:56:57

Ainakin Itä-Suomesta löytyy näitä jotka vaan nostavat hintoja ja silti paikat rapistuu. Esim. pohjia ei huolleta saati uusita, heinä on näkyvästi homeista, karsinat märkiä, valoja et saa käyttää, tarhan aidat kaatuilee ja mitä näitä nyt onkaan.
Mun on kovin vaikea ymmärtää että miksi hevostaloudessa ei päde samat yritystalouden lait mitä bisneksessä yleensä. Pitää kehittää palveluja joista asiakkaat ovat kiinnostuneita maksamaan! Ei pörssiyhtiötkään voi vaan lepäillä ja ajatella, että asiakkaat ovat vuodesta toiseen valmiita maksamaan samaa tai korkeampaa hintaa heikkenevästä palvelusta!

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   14.12.24 11:37:38

Kannattaa hintoja vertaillessa huomioida muutakin, kuin hinta ja onko maneesia vai ei. Kuten se, onko maneesi oikeasti asiakkaiden käytettävissä.

Oma heppa on maneesitallilla, mutta hinta on reilusti halvempi kuin muilla alueen maneesitalleilla. Miksikö? koska maneesi on ma-pe 16-21 ja la-su 10-15 ratsastuskoulun käytössä. Eli meillä yksäreillä ei ole mitään asiaa maneesiin ns. prime time-aikaan.

Tallilla on talous kuitenkin balanssissa, vaikka vuokra on meille alle 600e/kk.

Eli ei voi tyhjentävästi sanoa, että tallin talous on kuralla, jos maneesitallin tallivuokra on alle 600e/kk.

Päivämäärä:   14.12.24 12:21:44

"Tallilla on talous kuitenkin balanssissa, vaikka vuokra on meille alle 600e/kk.

Eli ei voi tyhjentävästi sanoa, että tallin talous on kuralla, jos maneesitallin tallivuokra on alle 600e/kk"

Tuplaviiva, tämä saattaa johtua siitä, että ratsastuskoulutoiminnasta tuleva raha mahdollistaa tappiollisen täysihoidon. Tai +-0 tilanteen. Jos vuokra maneesitallissa on alle 600€, niin on aivan varmaa ettei yrittäjä tienaa yhtään täyshoidolla. Jos hoitaa tilukset hyvin ja ylläpitää rakennuksia, niin on aivan varmaa, että yritystoiminta on silloin tappiollista.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   14.12.24 12:36:21

., totta se, että alle 600euron täysihoito maneesitallilla on hyvässä hoidetussa tallissa aina tappiollista. Mutta, jos yrittäjä tämän lisäksi pitää valmennustunteja tai ratsuttaa täysihoidossa olevia hevosia, voi siitä tulevat tulot kompensoida tappiollista täysihoitovuokraa. Tai jos ratsastuskoulu hyötyy täysihoidossa olevista hevosista tai asiakkaista muulla tavoin. Eli kokonaiskuvassa toiminta voi täysihoidon tappiollisuudesta huolimatta olla tasapainossa.

Päivämäärä:   14.12.24 12:38:42

lol: Varmaan siksi, että niitä maksajia on niin vähän. Mikä palvelu olisi sellainen, mille uskoisit olevan kysyntää ja maksajia?

Päivämäärä:   14.12.24 13:05:46

Kulujen noustessa hinnatkin nousee ja palvelu pysyy samana. Vai onko teidän sähköyhtiöt tai vuokranantajat parantaneet palveluitaan paljonkin tässä vuosien varrella?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.12.24 13:13:53

Sitten kun joku laittaa kunnon hinnat niin haukutaan pystyyn ja yritetään saada alennuksia kaikessa mistä keksitään..

Lähettäjä: Yrittäjä 
Päivämäärä:   14.12.24 17:47:00

Pian 30 vuotta alan yrittäjänä on takana, joten sanoisin hintojen määräytyvän alueen kilpailutilanteen mukaan. Jos alueella on useita vaihtoehtoja, hinta on varmasti edullisempi kuin siellä, missä vaihtoehtoja ei juuri ole. Tallinpitoon vaikuttavat samat markkinavoimat kuin muussakin yritystoiminnassa.

Jos toimii alueella, jossa on kilpailua, täytyy toimintaan, puitteisiin ja palveluun olla valmis panostamaan, jotta pystyy hinnoittelemaan palvelunsa kannattavasti. Tällöin yrittäjä ottaa hinnoittelussaan huomioon sen, että rahaa jää myös toiminnan kehittämiseen sekä jatkuvaan korjaustarpeeseen.

Tällä hetkellä yleinen taloustilanne ja koko maailman tilanne ovat hyvin haastavat ja heijastuvat kaikkeen, myös hevosalaan. Keskusteluissa usein syytellään tallinpitäjiä osaamattomuudesta, välinpitämättömyydestä jne., vaikka tosiasiassa monella huutelijalla ei taitaisi homma sen paremmin sujua.

Sanoisin, että hevosen omistajat ovat suurimmaksi osaksi tavallisia palkansaajia, monet aika pienituloisiakin. Tämä yhdistettynä tilanteeseen, jossa on paljon tarjontaa, laskee yleistä hintatasoa. Melko monet tyytyvät vähän heikompaan palveluun ja vaatimattomampiin puitteisiin, koska paremmasta ei ole halua ja/tai varaa maksaa. Tämä vaikuttaa koko alan hintatasoon. Vertailun vuoksi: kengittäjistä on pulaa, joten voivat pitkälti valita asiakkaansa ja hinnoitella palvelunsa kannattavasti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.