Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tuuraaminen ja hankalat asiakkaat rkoulussa

Lähettäjä: ope 
Päivämäärä:   2.12.24 21:11:39

Miten muut opet selviätte tuurauskeikoista, jos tunnilla on ratsastaja, jonka naama venähtää kun huomaa, ettei oma ope ole paikalla? Mulla on tullut vastaan esim tilanne, jossa ratsastaja ei kuuntele eikä noudata ohjeita, ratsastelee vaan sinne päin keskenään ja tekee täysin selväksi, ettei arvosta opetusta tippaakaan. Tuntuu tosi nihkeältä mennä töihin tämmöisten takia. Jokainen ope kuitenkin ansaitsee olla joskus vapaallakin. Oisko vertaistukea? Nämä hankalat ja huonosti käyttäytyvät ei ikinä ole junnuja, vaan aina aikuisia.

Re: Tuuraaminen ja hankalat asiakkaat rkoulussa

Lähettäjä: vilja 
Päivämäärä:   2.12.24 22:02:58

Mun mielestä vakiopen pitää kertoa, että "ensi viikolla teitä opettaa xx, joka on tosi hyvä ja taitava opettaja!" Sitten jos joku ei halua, niin jättää sen tunnin väliin.

Itselläkin vlillä on duubioita jos sijainen on joku parikymppinen ratsastusohjaaja, tai mikä pahinta, joku "harrasteohjaaja". Kun itse olen kisannut kansallisella HeA tasolla aikoinani, odotan, että ope sentään osaa rasastaa mua paremmin...

Mutta jos osaava ja hyvin koulutettu sijaisope niin mielellään hänen opetuksessaan olen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.12.24 22:03:17

Ilmoita ensi kerralla asiakkaalle, että hänen täytyy poistua tunnilta, jos hän ei seuraa opetusta.

Lähettäjä: u 
Päivämäärä:   2.12.24 22:11:16

On kyllä ikävää tuollainen. Myönnän, että itsellänikin saattaa olla joskus ennakkoluuloja uusia opeja kohtaan, etenkin jos ope on vaikka nuori tai ei kovin kokenut. En kuitenkaan tietenkään näytä sitä ulospäin, vaan yritän saada silti irti opetuksesta mahdollisimman paljon ja kuuntelen/noudatan ohjeita.

Parikin kertaa omat ennakkoluulot ovat osoittautuneetkin ihan vääriksi, kun nuori tai vaikka vielä koulussa oleva ohjaaja onkin antanut hirmu hyviä neuvoja/mielikuvia/tehtäviä.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   2.12.24 22:15:52

Isolla koululla ope ei voi sanoa, että on sijainen seuraavalla kerralla, sitä rästimäärää ei pystytä hoitamaan. On tosi kurjaa, että asiakas kokee ettei saa rahalleen vastinetta, mutta tuskin mikään koulu lupaa, että tunnit pitää aina henkilö X.

Tuo, että ratsastellaan omia kuvioita tai ettei kuunnella, on vain huonoa käytöstä.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   2.12.24 22:28:01

Jännä tapa kyllä osoittaa ylenkatsettaan. Ajattelisi, että jos on niin valtavan taitava niin voisi tehdä ne sijaisen antamat tehtävät sitten vaan ylivertaisen loisteliaasti...

Ratsastuksenopettajilla on myös oikeus sairastua ja sijaistilanne voi tulla yllättäen. En kyllä itae jaksaisi reagoida yhteen yksittäiseen tuntiin kovin vahvasti, kun ymmärrän että kaikkea voi sattua.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.12.24 22:34:07

No meillä oli koko kausi opiskelevia ohjaajasijaisia kun oma ope ei kyennyt opettamaan. Kyllähän se närästi ihan joka viikko.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   2.12.24 22:39:19

Kyllä muakin ärsyttäisi, jos tähän asti opetettu tavalla X, sitten tulee joku sijainen pätemään, että tähän asti opetettu väärin ja vain hänen tapansa on oikea. Näitä on kyllä vuosien aikana nähty tarpeeksi.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   2.12.24 22:57:37

"Itselläkin vlillä on duubioita jos sijainen on joku parikymppinen ratsastusohjaaja, tai mikä pahinta, joku "harrasteohjaaja". Kun itse olen kisannut kansallisella HeA tasolla aikoinani, odotan, että ope sentään osaa rasastaa mua paremmin..."

>>>>Kuvittele itsesi siihen sen ohjaajan tai harrasteohjaajan paikalle. Jokaisen on aloitettava jostain. Olen itse ollut siinä 20-vuotiaana ohjaajana. Toki olin jo itsekin kilpaillut ja ratsastanut paljon, mutta arvostaako nämä HeA ryhmien kuningataret junnuna hankittuja estetuloksia? Näin jälkeenpäin ajateltuna osa oli kyllä suoraan sanottuna melko karseita ämmiä. Oikein isoon ääneen valitettiin kuin ei ole oma ope pitämässä tuntia ja voivoi kun se xxx on niin hyvä ope. Ja just tuota ohjeiden ignooraamista. Ihan sellainen vinkki teille, jotka tunnistatte itsenne: Se ei ole sen sijaisen vika, jos vakiope ei pääse pitämään tuntia.

Ja sinulle nuorelle opettajalle: Älä välitä noista persaivoista. Jos ihminen ei osaa käyttäytyä, sinä ei voi sille mitään eikä se ole sinun vikasi. Keskity niihin, jotka haluavat opetusta ja ohjaa myös näitä oman elämänsä GP-ratsastajia, jos sopiva tilanne tulee, mutta älä jankkaa tai riitele. Älä myöskään alennu heidän tasolleen ja ala epäkohteliaaksi. Sinä olet ammattilainen, joka säilyttää kohteliaisuuden ja hyvät käytöstavat myös hankalissa tilanteissa. Ajattele se vaan ikään kuin ammattitaidon testiksi.l
Kehität siihen tilanteeseen toimintamallin ja menet sen mukaan. Jotkut työt täytyy tehdä vain sillä ajatuksella että tästä minulle maksetaan, joten hoidan hommani ja se riittää, vaikka en juuri tästä pidäkään.

Päivämäärä:   2.12.24 23:05:02

^ hyvin sanottu!

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.12.24 23:13:10

Miten te ulkonäöstä päättelette sijaisen ratsastustaidon?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   2.12.24 23:13:48

Näitä joitain kommentteja kun lukee, niin ihmettelen, miten kukaan ikinä ehtii tulla kokeneeksi ja taitavaksi opettajaksi, kun jo uran alussa ratsastuskoulun tädit polkee itsetunnon alas ja saa vaihtamaan alaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.12.24 23:16:16

Itse olen pitänyt hurjan paljon erään harrasteohjaajaksi opiskelevan tunneista. Ollut oman openi ohjauksessa ja opettaa melko samantyylisesti, lisäksi ohjeistusta sai runsaasti, joten omia pieniä mutta pinttyneitä virheitä pääsi korjaamaan kun niistä muistutettiin jatkuvasti. Ei ole superosaava ratsastaja, mutta silti voi osata ohjeistaa hämmästyttävän hyvin. En valitsisi tätä opea (vielä) minkään uusien vaativan liikkeiden opetteluun, mutta perusratsastusta ja istunnan parantamista voivat vielä opiskelijatkin opettaa hyvin!

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   2.12.24 23:27:35

Jokainen ope lähestyy opetettava aihetta omalta näkökulmastaan. Sen takia saattaa kenen tahansa vinkit ja ohjeet avata oppilaalle erilaista näkökulmaa ratsastukseen. Ei ole olemassa mitään ehdotonta oikeaa tapaa opettaa.
Turhaan siis keskittyy siihen opettajaan vaan siihen omaan yhteistyöhön hevosen kanssa. Eikös se kuitenkin ole pääasia? Ope voi korkeintaan antaa vinkkejä hyvään suoritukseen. Joskus niistä hyötyy joskus ei niinkään.

Päivämäärä:   2.12.24 23:27:36

Opiskelijoiden ja wanna be opejen tunnit pitäisi myydä puoleen hintaan, aivan kuten kampaamoissakin opiskelijatyöt ovat puoleen hintaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.12.24 23:48:30

Minulla ei ole periaatteessa mitään eri opettajia vastaan, mielelläni annan mahdollisuuden saada edes yksi uusi ajateltava idea. Mutta siinä vaiheessa kun sijainen on kouluttautumaton samalla tunnilla käyvä ratsastaja, jonka ratsastustyylistä en edes pidä, raja tulee vastaan. Omia kuvioita en tee ja yritän kuunnella, mutta valitettavasti pokerinaamani ei ole niin hyvä, että osaisin esittää olevani tyytyväinen.

Lähettäjä: Aa 
Päivämäärä:   3.12.24 00:25:52

Muista myös kohdella asiakkaita kunnioittavasti vaikka olisit vain kerran tuuraamassa, se saattaa myös vaikuttaa saamaasi vastaanottoon.
Yritä etukäteen kysellä vakiopelta ryhmän taso. Jos se ei onnistu niin yritä selvittää se alkukeskusteluissa.
Eli:
- esittele itsesi
- kysele ratsastajan nimi, ratsastusvuodet, vähän hevosesta ja ovatko usein ratsastaneet yhdessä
- puhu kuuluvasti, sano että kysyvät jos eivät ymmärrä
- tarkkaile ratsukoita alkuverkassa, onko kaikilla asiat hanskassa, pelkääkö joku, jyräävä joku.
- selosta miksi haluat jonkin asian tehtäväksi juuri näin
- älä ensimmäisellä kerralla kovin painosta tekemään jotain kun et vielä ratsukkoa tunne
- muista henkilökohtaiset tunnin kulun kyselyt loppukäynneissä
Ei ole meinaan yksi kerta kun ei olla edes tiedetty tuuraajan nimeä tai on aloittanut tunnin tervehtimättä tai valkkaryhmän teinejä on opetettu kuin alkeisryhmää jne.

Päivämäärä:   3.12.24 04:56:20

Oon se tonttu joka menee tunnilla omia kun en aina vaan ymmärrä ohjeita plus joskus pakko säätää et saa hepan kuulolle. Ei siihen aina auta et kiertää vaan uraa. Eli monesti teen jotain kiemuraa sun muuta.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   3.12.24 07:14:56

Nimenomaan, jos olet satunnainen tuuraaja, kerro kuka olet ja mikä on koulutuksesi. Äläkä suunnittele kunnianhimoista puomeista tehdään neliöitä ja niitä ylitetään erilaisin reitein… ravissa puomineliön diagonaali…laukassa sama ja laukka vaihdetaan ravin kautta ennen uutta neliötä…
Kahdeksan ratsukkoa, tasot ehkä helppo B keskimäärin…
Oli kyllä aika menoa, itselläni oli hyvin eteenpäin pyrkivä hevonen, mehän kyllä loikittiin puolineliöt huips vaan… osa meni käyntiä keskellä…

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.12.24 08:56:55

Lähettäjä: Aa
Päivämäärä: 3.12.24 00:25:52

Muista myös kohdella asiakkaita kunnioittavasti vaikka olisit vain kerran tuuraamassa, se saattaa myös vaikuttaa saamaasi vastaanottoon.
Yritä etukäteen kysellä vakiopelta ryhmän taso. Jos se ei onnistu niin yritä selvittää se alkukeskusteluissa.

TÄMÄ!!! Tuuraavissa ohjaajissa ärsyttää usein se, että eivät esittlee itseään, eivät ole millään tavalla kiinnostuneita ratsukoista, eivät yleensä viitsi edes yrittää muistaa ratsastajien nimiä, eivät kysele fiiliksiä. Vetävät tunnin ihan liukuhihnalta, ja siinä tulee itselle asiakkaana sellainen olo että ohjaajaa ei tippaakaan kiinnosta asiakkaat, kunhan saa nyt vaan ne työharjoittelupapereiden merkinnät tai muutaman kympin tuurauksesta.
Ei ihan oikeasti ole kova homma kirjoittaa vaikka paperista muistilappua jolla on tunnin ratsukot, jotta voi puhutella ihmisiä ihmisen nimellä, eikä hevosen nimellä. Jotkut ei puhuttele edes hevosen nimellä, vaan huutelevat vain ohjeita eikä ratsastajat tiedä kenelle ne ohjeet on. Tai vielä pahempaa, puhutaan "sinä sinitakkinen", "sinä kimolla hevosella" - ei osoiteta minkäänlaista kiinnostusta asiakkaita tai edes hevosia kohtaan. Joskus ehkä tulee vahingossa kutsuttua jotakin väärän asiakkaan nimellä, mutta who cares, on sentään edes yrittänyt. Pahempaa on olla kokonaan yrittämättä.

Tunnin alussa voi ihan hyvin käyttää vaikka 15min siihen, että pyydät jokaisen ratsukon vuorollaan voltille ympärillesi muiden kävellessä/ravaillessa uralla, kysyt nimen, kokemuksen, vähän taustaa, onko jotain tyypillisiä ongelmia tai mihin ratsastaja toivoo sinulta apuja/huomiota jne. Tällä saat asiakkaalle sellaisen tunteen, että hänet huomattu. Pari minuuttia per asiakas, niin tämä on isossakin ryhmässä hoidettu selkäännousun, alkukäyntien ja alkuravien aikana. Tämä antaa sinulle paremmat eväät ohjata, ja kun pystyt puhuttelemaan asiakasta hänen omalla nimellään, niin hänellä on mahdollisuus reagoida hänelle annettuihin ohjeisiin.

Itse olen kokenut opiskelijoiden, harjoittelijoiden ja harrasteohjaajienkin tunnit hyödyllisiksi ja jokaiselta oppinut jotain, mutta ohjaaja vaikuttaa omalla käytöksellään siihen miten minä suhtaudun häneen ja hänen neuvoihinsa ja millainen maku minulle tunnista jää.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.12.24 10:49:51

Yritä olla välittämättä. Typeryksiä ja ennakkoluuloisia riittää.

Minulle käy nuori valmentaja (itse kutsun opettajaksi) pitämässä tunteja. Hän ei varmaan ollut edes syntynyt, kun sain ensimmäisen oman ponin.

Aluksi eräät katsoivat tarpeelliseksi varoitella ”kuulleensa” opettajan osaamisesta ja opetustyylistä sitä sun tätä. Sittemmin - opettajan työskentelyä omin silmin seurattuaan - ovat hekin päätyneet häneltä palveluita ostamaan.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   3.12.24 12:07:25

Ratsastuskoulun voi olla aika hankala saada tuuraajaa niin tuntilaisen kyllä pitäs ymmärtää että tunti ja opetus on erilaista kun vaki open tunnit. Tuuraaja ei mitenkään voi muistaa tuntilaisen nimiä kun tunteja voi olla 4 peräkkäin. Tuuraajan ei kannata tuhlata aikaa haastattelemalla jokainen tuntilainen taustat, taidot yms niin ku joku tuolla kirjotti, siihen menee vähintään vartti ja porukat sitte valittaa että opetusaika oli liian lyhyt. Jokainen opettaja alottaa joskus eikä muuten voi oppia kun tekemällä, on tosi törkeetä jos tunti ratsastaja kokee että voi valittaa opetuksesta, ostaa oman ja maksaa kalliit yksityisen valmennukset niin saa rahoille vastiketta.

Lähettäjä: Talli 
Päivämäärä:   3.12.24 13:30:49

Ei ne kokeneet masteropet ole helppoja pirauttaa paikalle, kun vakiope yllättäen sairastuu. Suositut opet eivät ole vapaina yllättäen.

Lähettäjä: ennen vanhaan 
Päivämäärä:   3.12.24 13:52:33

Parhaat tietämäni opet ovat aloittaneet opettamisen jo teineinä. Voitteko kuvitella?

Toki ovat sittemmin kouluttautuneet hevosalalle, mutta kyllä se tietyn luonteen ja palon vaatii tulla hyväksi opettajaksi. Eikä kaikilla ole edes virallista koulutusta. Silti ovat pidettyjä ja arvostettuja valmentajia.

Että antakaa armoa ja mahdollisuus saada kokemusta näille jo valmistuneille ohjaajille. Jooko?

Päivämäärä:   4.12.24 12:40:22

Voi hyvänen aika. Voin kertoa, että erittäin harva asiakas ja erittäin harvan yrityksen asiakkaana voi määräillä, kuka yrityksessä kulloinkin on töissä ja tarjoamassa sinulle palvelujaan. Eikä tavallinen tuntiratsastaja tavallisessa ratsastuskoulussa todellakaan ole siinä asemassa.

Näitä ohjeistuksia ja käskytyksiä tuuraajille on vähän ynseää lukea, kun joistain kommenteista näkyy kilometrien päähän, ettei sitä ratsastuksenopettajan työtä todellakaan tajuta. Esimerkiksi nyt tuo, että pitäisi käyttää aikaa itsensä esittelyyn ja asiakkaisiin tutustumiseen... Kaunis idea kyllä, mutta voi helposti johtaa siihen, että tehokasta ratsastusaikaa jää hyvin vähän - etenkin kun otetaan huomioon, että tuuraajana voi muutenkin joutua tunneilla tilanteeseen, että aikaa valuu johonkin ylimääräiseen. Ja luuletteko tosiaan, että siinä vaiheessa tuuraajaopelle sitten satelee joka puolelta kiitosta, kun oppilaat ovat ehtineet tehdä tehokkaasti asioita 20-25 minuuttia 60 minuutin tunnista? Voin kertoa: ei satele.

Muistuttaisin myös siitä, että aika erikoinen tapaus olet kyllä ratsastuskouluoppilaaksi, jos sinulla on kauheasti varaa dissata sitä tuuraajaa. Suomen huippuratsastajat harvemmin pyörivät ratsastuskouluissa oppilaina, ja teillä muilla on kyllä yleensä opittavaa aika monenlaisilta ja monentasoisilta opettajilta. Jopa siltä parikymppiseltä opelta, joka ei ole iso nimi ratsastajana eikä valmentajana. Ja häneen saa valitettavasti aika usein tyytyä, kun ei sinne ratsastuskoulutunneille useinkaan saa tuuraajaksi Suomen valmentajien ykkösnimiä, jotka varmasti tyydyttäisivät sen ratsastuskoulun vähän paremman helppo A -ryhmän vaateliasta makua. ;)

Oma ehdotukseni ratsastuskoulujen asiakkaille on se, että keskittykää niin tässä asiassa kuin muissakin hiukan vähemmän omaan hauraaseen egoonne ja siihen, miten sitä saataisiin pönkitettyä, ja hiukan enemmän siihen varsinaiseen asiaan eli ratsastukseen ja sen oppimiseen. Vaikka se tuuraajaope ihan oikeastikin olisi vähemmän loistelias tapaus, niin yleensä hän ei saa harrastustanne kokonaan pilattua, jos vain itse viitsitte keskittyä ohjeiden kuunteluun ja omaan ratsastukseenne.

Ratsastukseen harrastuksena liittyy valitettavasti(?) muutenkin se, etteivät ratsastuskerrat ole kaikki samanlaisia eikä kehittyminen ja oppiminen ole aina täydellisen tasaista. Kulloinenkin ratsu, teetettävät tehtävät, muut oppilaat, säätila, oma vireystaso yms. pitävät joka tapauksessa huolen siitä, ettei jokainen ratsastustunti ole samanlainen eikä edes yhtä hyvä. Se tuuraajaope on vain yksi muuttuja muiden joukossa, eli senkään puolesta häntä ei välttämättä tarvitse syödä elävänä. :)

Päivämäärä:   4.12.24 14:48:29

^ en kyllä ihmettele, että tuollaisella asenteella ei saa yhtään parempaa kohtelua takaisin.

Päivämäärä:   4.12.24 15:40:56

-: Ikävää, jos tosiasioista muistuttaminen harmittaa. :) Myös siinä mielessä joudun tuottamaan pettymyksen, etten ole kohdannut hevosalalla mitenkään erityisen huonoa kohtelua, mikä johtuu varmaan osittain siitäkin, etten mitä hyvänsä silmille hyppimistä edes siedä. :)

Päivämäärä:   4.12.24 17:00:03

^ eli päätit keksiä ihan hatusta kun alkoi harmittamaan osaavammat ratsastajat. selvä homma.

Päivämäärä:   4.12.24 17:11:14

-: Vastasin mielestäni tämän keskustelun kommentteihin, eikä niitä onneksi tarvinnut keksiä itse. :-)

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   4.12.24 17:18:06

No se nyt ei aikaa vie, jos viitsii oman nimensä kertoa eikä tosiaan ole ylivoimaista tehdä paperilappua tuntiosallistujista. Mitään ratsastajien esittelyjä nyt ei tarvi, oletan että sijainen tietää ryhmän todellisen tason (ei tuntikuvaustaso). Mutta alkukäynneissä on aika nopea käydä läpi "moikka, mä oon teidän ope tänään, mun nimi on xxx." Sitten lapusta kattoo nimet ja jokaiselta "kysyy", että sä olit Kaisa/Maija/Tiina.

Aloittajan kannattaa kyllä hankkia munat ja sanoa haahuilijoille, että tunnilla tehdään samaa tehtävää kuin muutkin ja samassa askellajissa, voitoki kysyä onko joku ongelma ettei ymmärrä tehtävää vai eikö osaa ratsastaa sitä. Ärsyttää muita tuntilaisiakin, kun joku sooloilee enkä ymmärrä miksi joillain ratsastajilla on jotain etuoikeuksia jättää opettajan ohjeet huomioimatta. Ratsastajana ei kehtaa sanoa mitään mutta toivoisin, että opet sanoo, on sit vakkari tai sijainen.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   4.12.24 17:42:20

Loistava, avaava kirjoitus, *!
Terveisin hyvin pitkän linjan oppilas, joka on oppinut jokaiselta opettajalta, valmentajalta ja tuuraajalta jotain uutta.
Enkä ole ikinä kokenut etten saisi opetusta, vaikkei opettaja mua ja mun fiiliksiä (hyvä tavaton...) muistaisikaan.
Ainiin, mä kyllä osaan ratsastaa ja havaita ja ehkä korjatakin haasteita ihan itsenäisestikin ja jos en osaa, osaan kysyä.
"Maksavat asiakkaat" jne - voi Luoja...

Päivämäärä:   4.12.24 19:16:01

The Cowgirl: Niinpä. Itse olen ainakin aina ajatellut, että tuurajanakin tärkeintä on - turvallisuuden yms. lisäksi - varmistaa se, että oppilaat saavat sen, mikä tunneilla on olennaisinta, eli kunnon opetusta. Sijaisena ollessa tätä joka tapauksessa helposti häiritsevät monet asiat, kuten se, ettei tunne oppilaita, hevosia, tallia... Sen jälkeen menee kyllä todella hankalaksi, jos pitäisi lisäksi vielä keskittyä varmistelemaan, että kaikki nyt varmasti tietävät, millä meriiteillä sitä ollaan opettamassa, ja että kaikki varmasti kokevat, että haluat henkilökohtaisesti tutustua heidän persoonaansa.

Siis kyllähän nyt oma nimensä pitäisi toki muistaa kertoa ja tervehtiä, koska se kuuluu ihan peruskäytöstapoihin. Muuten on aika väsynyt ajatus, että muutenkin lyhyttä ratsastustuntia pitäisi tuhlata sellaisiin asioihin, joilla ei - anteeksi vain kaikki :) - tunnu olevan muuta merkitystä kuin joidenkin herkän egon hiveleminen. Hyvänen aika, jos syntyykin sellainen vaikutelma, että sijainen kuvittelee olevansa joku vaivautumatta perusteellisesti selvittämään, kuka ja mikä hän on, ja voi taivas sentään, jos hän ei osoita asianmukaista kunnioitusta jokaista asiakasta kohtaan erikseen... :-)

Tuollaisella asenteella luulisi olevan aika vaikea oppia ratsastusta edes sen vakituisen open opettamana.

Päivämäärä:   4.12.24 19:39:24

Tärkeintä siis keskittyä sijaisen egon hivelyyn. Kun hän on sieltä suuresta ylhäisyydestään laskeutunut meidän tasolle niin ei kai sitä nyt voi enää odottaa, että sijainen tekisi jotain muuta kuin puhuisi seinille ja itselleen.

Päivämäärä:   4.12.24 19:52:51

Se tuuraaja ei tosiaan välttämättä tunne hevosia tai ratsastajia ennestään tai hyvin vähän. Mukaan kun liitetään tähtien asennot sekä hevosella että ratsastajalla, yhtälö on mahdoton.
Voisko oikeasti ajatella positiiviseen sävyyn että tällä kertaa on tällainen tunti, oli se sitten mielestänne liian helppo tai liian vaikea? Jotain opit varmaan kuitenkin - olettaen, että asenteesi on vastaanottava?
Nopeasti saatua sijaistajaa ei ehdi perinpohjin perehdyttää koko kaartin erityisvaatimuksiin varsinkaan. Vaihtoehtohan on, että perutaan tunnit? Ketä se palvelee? Sinua? Entä hevoset? Entä sairastunut opettaja, joka koittaa sitten ylitöinä korvata perutut tunnit? Ja taas napistaan, kun eihän se korvaava tuntiaika nyt mulle sovi mitenkään.
Toivoisi hieman kokonaisvaltaisempaa ajattelua tämän harrastuksen puitteissa, joissa osallisena on useampi taho ja elävä olento kuin se oma napa.

Päivämäärä:   4.12.24 20:28:48

.: Mielestäni mainitsin jo, mikä on se asia, johon sijaisen pitäisi keskittyä: kunnon opetuksen antaminen. Voin vakuuttaa, ettei siinä ehdi hirveästi omaa egoaan miettiä, ratsastustuntien pitäminen kun ei ole kaikkein yksinkertaisinta hommaa edes omille vakioryhmille saati sitten vieraalla tallilla vieraalle porukalle. :) Ja oppilaatkin voisivat keskittyä saman asian toiseen puoleen eli sen opetuksen vastaanottamiseen. Voisi olla kaikilla kivointa ja samalla kaavalla niille rahoilleen voisi saada myös eniten vastinetta. :)

The Cowgirl: "Toivoisi hieman kokonaisvaltaisempaa ajattelua tämän harrastuksen puitteissa, joissa osallisena on useampi taho ja elävä olento kuin se oma napa."

No tuo oli kyllä harvinaisen viisaasti sanottu. Juuri sitä se ratsastus ja siinä kehittyminen on: kokonaisvaltaista ajattelua vaativaa. :) Ja tämä asia vain korostuu, jos harrastaminen tapahtuu ryhmäopetuksessa, muiden hevosilla ja muiden tiloissa. Ei tuossa tilanteessa ole edes teoriassa mahdollista pyörittää harrastusta kovin paljon vain oman navan ympärillä, ja jos sitä yrittää, niin luvassa on nimenomaan kolhuja egoon ja pahaa mieltä.

Eikä tässä ole todellakaan kyse siitä, että pitäisi heittäytyä jotenkin erityisen epäitsekkääksi. Kyllä se palvelee nimenomaan itseä, jos ymmärtää, että ratsastuksessa kehittyminen on aika paljon pidemmän tähtäimen ja laajemman kuvan juttu kuin se, kuka tänään opettaa, mikä heppa tänään on alla ja ovatko kaikki tähdet tänään muutenkin juuri niin kuin minä tykkäisin. :)

Lähettäjä: Aa 
Päivämäärä:   4.12.24 20:36:37

Onko nyt joku käsittänyt, että seistään paikalla sen aikaa kun opettaja esittelee itsensä ja kyselee nimet, ratsastusvuodet ja onko ratsukko tuttuja toisilleen.
Tämä kaikki tapahtuu joustavasti alkukäyntien aikana, kun ei siinä pitkään keskustella. Samoin kyselyt miten tunti sulla mielestäsi meni loppukäynneissä.
Vai aletaanko jollain ratsastuskoulussa suorittamaan tehtävää heti sisälle päästyään? Ja lopetetaan tunti tehtävään?

Päivämäärä:   4.12.24 20:51:26

"Vai aletaanko jollain ratsastuskoulussa suorittamaan tehtävää heti sisälle päästyään? Ja lopetetaan tunti tehtävään?"

Ei varmaankaan. Ennen ja jälkeen tunnin varsinaisten tehtävien suorittamisen pitää vain kovin usein auttaa ratsastajia selkään, selvittää kadonneen satulan arvoitusta, hoitaa asiakkaiden maksuasioita, kirjata ylös seuraavan viikon peruutuksia jne. Ja kun tosiaan olet sijainen, aivan liian harvaan kysymykseen osaat antaa vastauksen suoraan lonkalta vaan joudut pähkäilemään ja selvittelemään. Mukavaa on esim. etsiä kadonnutta satulaa hevoselle, kun hädin tuskin tiedät koko hevosen ja ainakaan et tiedä sen satulaa saati sitä, missä sellainen voisi olla. :D

Tietysti tämä riippuu tallista, asiakkaista ja mm. siitä, onko pidettävänä kokeneiden vai kokemattomien tunteja. Mutta aika helposti käy niin, ettei sijaisen roolissa sitä leppoisaa luppoaikaa jutusteluun niin kovin paljon ole.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   4.12.24 20:52:08

*, niinpä, ongelma vaan on, etteivät edes ymmärrä mitä eivät vielä osaa.
Tuuraaminen ei tarkoita, että pitää olla kopio tai parempi versio ryhmän omasta opesta.
Mitenhän itse selviäisitte jonkun toisen työstä eri ympäristössä ja asiakasrajapinnassa? Sitä voi kukin miettiä etenkin silloin, kun asettaa tuuraajalle epärealistisia odotuksia.
Tärkeintä on, että saa a)opetusta, joka on jotenkin järkevää ja turvallista, b) hevosen, joka sopii tehtäviin ja sen kanssa on mahdollista edes yrittää harjoitella sijaisen antamia tehtäviä ja c) tunti toteutuu oikeana ajankohtana ja pysyy aikataulussa.
Kaikki muu on plussaa.
Ei ole mahdollista oppia 8 hengen yksilöitä, heidän heikkouksia ja vahvuuksia, psyykettä, ratsastuskokemusta, terveyshuolia ja vaikka mitä muita ongelmia 2 minuutissa tunnin alussa. Tärkeintä on oikea nimi ja oikea hevonen, jotta ratsastaja tietää kenelle ope puhuu.
Jos oppilaat ovat ennestään tuttuja, niin helppohan sellaista ryhmää on sijaistaa.

Kyllä jokaisen ratsastuskoulun kannattaa infota asiakkaitaan (etenkin näitä tiettyyn opettajiin iilimadon innokkuudella kiinnittyneitä nillittäjiä) siitä, että henkilökunnan loma-aikoina ja sairastapauksissa käytetään koulutettuja sijaisia, mutta Kyraa ei ehkä.saada hälytettyä hätiin ;)
Joten voi olla, että ohjeita saa ja joutuu ottamaan vastaan joltain muulta, joka kuitenkin hyvin suurella todennäköisyydellä on paljon kokeneempi ratsastajana kuin yksikään ratsastuskoululainen. Nöyryydellä saattaa jopa oppia jotain uutta, jos viitsii kuunnella ja pitää korvat auki ja suun kiinni.

Päivämäärä:   4.12.24 21:16:06

^ hyvä P!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.