Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen keskihinta ja nousseet kulut

Lähettäjä: Ajattelija 
Päivämäärä:   1.12.24 23:09:40

Oon miettinyt hevosten hintoja. Mikä on mielestäsi hyvä hinta perushevoselle joka olisi terve ja voisi ratsastaa muutakin kuin puskaratsastusta? Hevosten hinnat on pilvissä ja mietin että kenellä normipalkkaisella ihmisellä on enää varaa ostaa sellaisiaH Toinen asia mitä pohdin on supistuuko ratsastajakunta ja hevosten pitäjäkunta verojen edelleen noustessa? Tuleeko hevostelusta "eliitti"harrastus. Mitä ajatuksia muilla?

Re: Hevosen keskihinta ja nousseet kulut

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   2.12.24 08:20:25

itsellä peruskoulutettu hevonen ja jos joku tulee ja lyö 8000 käteen niin nimi vaihtuu paperissa. Mutta hevonen ei ole myynnissä.
Onko se sitten halpa vai kallis niin siitä en tiedä. Hevosten hinnat on nyt ihan linjassa. Toki on myös ääripäitä.

Lähettäjä: Tuumailija 
Päivämäärä:   2.12.24 09:50:58

Itse taas olen pohtinut jo pitkään sitä, että koska ratsastuskouluja kuitenkin on, ja ratsastusharrastus näiden kautta on lähes kenelle vaan normipalkkaiselle (mitä ikinä sillä normipalkalla tarkoitetaankaan? 2000 - 4000 €/kk?) mahdollista, niin miksi oletusarvo nykyään tuntuu olevan se, että kenellä vaan normipalkkaisella tulisi olla mahdollisuus omistaa oma hevonen?

Minusta tämä on vähintäänkin outoa, ja asia ei ole ollut historian saatossa näin koskaan ennenkään (Suomessa) viimeisiä n. 20-30 vuotta lukuunottamatta. Miksi siis nyt ajatellaan näin, ja miksi näin pitäisi olla tulevaisuudessa?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   2.12.24 11:30:22

Mun harrastekaveri vaihtaisi kotia +6000€
Fiksu käsitellä, voi maastoilla yksin tai kaverin kanssa, ajaa, heA re 80cm kisattu, kesäihottumainen.
Sen alle en luovu.

Mutta kyllä välillä kauhistelee saman rotuisten hintapyyntöjä, kun kouluttamattomasta pyydetään lähes samoja summia.
Juu, ihottuma tiputtaa hintaa kyllä, mutta silti 2v ruunasta pyydetään samaa hintaa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.12.24 12:15:54

Kyllä, hevosalan tilanne on normalisoitumassa. Täysihoito on luksuspalvelu jota ei ole mitään järkeä tarjota kuin sellaisille, joilla on tosiaan pinkka kunnossa luksusharrastukseen nähden. Jokainen voi harrastaa omassa pihassa halvemmalla, eli jos hevoselämä kiehtoo niin siitä vaan maaseutua elävöittämään. Kaupunkitallit on kaupunkitalleja ja hinta on sen mukainen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.12.24 12:38:23

LähettäjäTuumailija
Päivämäärä2.12.24 09:50:58

Itse taas olen pohtinut jo pitkään sitä, että koska ratsastuskouluja kuitenkin on, ja ratsastusharrastus näiden kautta on lähes kenelle vaan normipalkkaiselle (mitä ikinä sillä normipalkalla tarkoitetaankaan? 2000 - 4000 €/kk?) mahdollista, niin miksi oletusarvo nykyään tuntuu olevan se, että kenellä vaan normipalkkaisella tulisi olla mahdollisuus omistaa oma hevonen?

Minusta tämä on vähintäänkin outoa, ja asia ei ole ollut historian saatossa näin koskaan ennenkään (Suomessa) viimeisiä n. 20-30 vuotta lukuunottamatta. Miksi siis nyt ajatellaan näin, ja miksi näin pitäisi olla tulevaisuudessa?

Tämä! Minun nuoruudessani vain rikkaiden perheiden tytöillä oli omat hepat, me muut mentiin tuntihevosilla ratsastuskoulussa 1-2 kertaa viikossa. Ajattelin silloin ja ajattelen edelleen, että kyllä oman hevosen pito vaatii keskivertoa parempia tuloja. Toki minulle oman hevosen pito tarkoittaa parempaa harrasteratsua maneesillisella täysihoitotallilla.

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   2.12.24 12:56:22

Mulla 9v perushevonen (suokki) myytävänä. 3500€ koska lievä kesäihottuma ja ei sovi kenelle vaan. Mutta oikealla rasastajalla toimii kun unelma. Ratsastettu vaan 3 vuotta ja potentiaalia on. Kisattu heC ja esteet ~60. Mutta tähän asti on tullut vaan ylläpitokyselijöitä ja sellaisia joka on tulossa katsomaan mutta ei tulekaan N

Päivämäärä:   2.12.24 19:00:08

Myös kasvattajan/välittäjän/maahantuojan kulut ovat kasvaneet.

Lähettäjä: mamma 
Päivämäärä:   2.12.24 21:17:57

Miksi ihmeessä keskipalkkaisen pitäisi pystyäkään omistamaan hevosta? Ratsastus, siis omalla hevosella on ana ollut ja tulee olemaan varakkaiden ja yläluokan harrastus. Toki joku takahikiällä asuva saattaa hyvinkin pystyä pitämääm niitä vanhoja ravureita jossain vanhassa navetassa, mutta jos puhutaan oikeista ratsuhevosista ja oikeasta ratsastuksesta -se on todella kallista.
Köyhät - ei varaa lainkaan harrastaa ratsastusta
keskiluokka - käy ratsastuskouluissa
varakkaat - omat hevoset
tosi varakkaa - omat tallit, maneesit ja muut

Lähettäjä: Adessa 
Päivämäärä:   3.12.24 06:15:16

Hyvä hinta terveelle ja ratsukoulutetulle, valmiille perushevoselle olisi mielestäni 10-15 k.

Päivämäärä:   3.12.24 06:24:02

Kyllä keskituloilla pitäisi pystyä toteuttamaan joku kalliimpi unelma, muuten missään ei ole mitään järkeä. Kuka viitsii paremmille paikoille edes yrittää kouluttautua jos elämä on pelkkää kitumista ja rahat riittää ehkä kerran viikossa yhden tunnin harrastamiseen? Keskituloinen ei varmasti saa kaikkea, kuten kalliimpaa asuntoa, parempaa autoa, matkoja, ja lapsille kalliita harrastuksia ja päälle vielä hevosta. Mutta kaikessa muussa jos säästää, niin pitäisi olla sitten varaa edes siihen hevoseen.

Siinä mamma on oikeassa, että pienituloisella ei ole varaa hevoseen ja kunnolliseen ylläpitoon, ei mitenkään päin laskien (jos ei ole suunnilleen velattomat omat tilat). Mutta miksi pienistä tuloista keskituloihin edes pitää yrittää nousta, jos ei mikään muutu?

Keskituloisena pitää kyllä laskea tarkkaan jo ennen hevosen hankintaa, onko varaa, ja voiko muita kulujaan laskea tarpeeksi. Säästämäänkin pitäisi vielä vähän pystyä hevosen jälkeenkin. Jos on isompi perhe, se saattaa käydä mahdottomaksi yhtälöksi sillä hetkellä.

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   3.12.24 07:22:20

Nykyisin haaveillaan valmiista, ongelmattomasta kaikki käy -yksisarvisesta ja halutaan sille täydellinen talli, jossa omistajan ei tarvitse panna tikkua ristiin hevosen tai minkään muunkaan hyväksi. Se maksaa.

Ennen muinoin ”tavalliset palkansaajat” ostivat hevosia, joille ei (ostohetkellä) kaikki käynyt ja kouluttivat itse eteenpäin. Harrastehevoselta ei odotettu täydellisyyttä, kunhan se rakenteen puolesta ja muutenkin sopi riittävän hyvin tehtäväänsä.

Ennen oli tavallista, että omistajat osallistuivat tallitöihin, talkoisiin ym. eivätkä vaatineet kuuta taivaalta. Vähemmän hienouksia ja vähemmän asiakaspalvelua = mahdollisuus pitää hinnat kohtuullisella tasolla ja talli silti kannattavana.

Itsehoitopaikkojen tarjonnan lisääntyminen on mielestäni tavallaan paluuta ”vanhaan”. Tehdään enemmän itse ja teetetään vähemmän muilla, koska toisten työ ja aika maksaa.

Lähettäjä: viro 
Päivämäärä:   3.12.24 08:00:25

Ja se on hyvä vaan, että palataan vanhaan.
Uusi kermapersesukupolvi ehkä oppii niitä hevosmiestaitoja, kun joutuu itse taluttamaan hevosensa tarhasta tuulisena päivänä, tai odottelee elliä yöaikaan kipeän hevosen kanssa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.