Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Maastakäsittelijät sekoittaa hevosen.

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   27.11.24 13:16:12

Vuokraan hevosta , valitettavasti en ole ainoa vuokraaja. Joka viikko saan tallivihkosta lukea miten hevosta on " käsitelty " maasta. Toinen namittaa kun hevonen on 5 sek paikallaan käsitellessä, toinen juoksuttaa liinassa ja pysäyttää välillä antaakseen namin, ja luoja ties mitä kaikkea. Toisena päivänä saa riekkua ja ryöstää, toisena sitten ei. i kummallakin näistä namittajista on vaikeuksia pärjätä hevosen kanssa , selästä varsinkaan ei mikään meinaa onnistua , joskus ei päästä edes pihasta pois. Ja tämä hyväksytään, " tänään ei päästy".
Eikai kun se hevonen ei edes tiedä mitä siltä
milloinkin odotetaan ja ihminen ei ole johtaja. Hevonen kyllä on toimiva ja aika " helppo" kun sille on selvää kuka päättää suunnan. Asia on mulle sinänsä ihan sama, pärjään kyllä itse mutta harmittaa hevosen puolesta nämä ristiriitaiset viestit eri käsittelijöiden toimesta. Mielestäni hevosta ei tarvi sen kummemmin maastakäsitellä jos se toimii ilmankin. Suorastaan vahingollista jos ei todella tiedä mitä tekee( taitoa ei ole) ja linja ole kaikilla sama. Ihmeelliseksi mennyt touhu nykyään.. hevonen on vaarallisen iso eläin sellaisen käsissä joka käy johtajuudesta neuvotteluja hevosen kanssa.

Re: Maastakäsittelijät sekoittaa hevosen.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   27.11.24 13:17:35

No älä sitten vuokraa sitä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.11.24 13:27:39

Juuri tämän takia minulla ei ole vuokraajia eikä tule. Aina joku, joka luulee tietävänsä omistajaa paremmin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.11.24 13:47:52

Maastakäsittely on kyllä yksinkertaisimmillaankin ihan hyödyllistä touhua, mutta siinä olet ihan oikeassa, että yhteinen linja olisi oltava kaikilla. Voisithan esim mainita omistajalle, että asiasta voisi ehkä puhua muiden vuokraajien kanssa. Tai sanot vaikka, että olet kiinnostunut itsekin maastakäsittelystä ja haluaisit, että sinulla ja muilla olisi yhteiset säännöt, jotta hevonen ei hämmeny erilaisista toimintatavoista ja järkkäätte vaikka yhden päivän, jolloin käytte porukalla asiat läpi. Tai sitten jos hevonen on edelleen ihan asiallinen käsitellä, annat säheltäjien säheltää.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   27.11.24 14:07:43

Maastakäsittely on kyllä hyödyllistä, mutta se tuntuu olevan tällä hetkellä myös trendi ja on luultavasti johtanut siihen, että sitä tehdään myös vailla logiikkaa ja ikäänkuin keksitään hevoselle ongelmia, mitä aikaisemmin ei ollut.

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   27.11.24 14:24:45

Olen itse maastakäsittelijäihminen, mutta ymmärän pointin. Kun tuohon maailmaan lähtee, pitää ymmärtää mitä on tekemässä, tai hevosesta tulee näykkivä polettiautomaatti. Operantin kouluttamisen oppikirja käteen ja opiskelemaan, mitä on esimerkiksi luopuminen tarkoittaa, ja miten kriteerejä kasvatetaan niin että aina ei palkata samasta asiasta.

Ja kyllä, monille hevosille myös selkeys on helpottava asia - ei pidä analysoida yksinkertaisia asioita puhki. Eivät hevoset ole mitään pulmapelejä jotka hitaasti, ja juuri oikealla naksuttelu- ja porkkanakombollla saadaan tekemään haluttu asia jokaista turpakarvan värähdystä tiiviistisi seuraten. Ne ovat eläviä, hierarkisiin suhteisiin tottuneita otuksia, jotka ymmärtävät yllättävän hyvin myös sellaisen asenteen, että nyt mennäään, ja pidän kyllä sinusta huolen, kunhan kuuntelet minua.

Itse käytän ruokapalkkaa lähinnä uuden opettamiseen ja motivointiin, en hermostuneen hevosen rauhoittamiseen tai sellaiseen huonoon käytökseen, jonka perustana on hevosen käsitys siitä, ettei ihmistä tarvitse kuunnella. Se on hevosellekin kauhea tilanne, kuvitella olevansa yksin päätäntävallassa asioista, joita se ei ymmärrä eikä hallitse. Sentyyppinen "pomotus" ei ole sillekään hauskaa eikä se tietoisesti sikaile. Siihen tilaan hevonen päätyy, jos se syystä tai toisesta ei usko saavansa turvaa tai apua ihmisestä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.11.24 14:27:13

Paljonhan maastakäsittelyä tehdään kun ei uskalleta ratsastaa. Sitten niitä narunpyörittäjiä on osaavia ja osaamattomia. Mikään hevonen ei sitä touhua tarvitse, kaikille se ei edes sovi.

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   27.11.24 14:58:16

Ihmeen asiallisia kommentteja, kiitos. Kuten sanoin hevonen kyllä minun kanssa toimii. Hämmästyttävää miten erilaista käytös voi olla eri ihmisten kanssa. Tämä on vähän epävarma ja jos ratsastajakin on, peilaa sen heti .

Päivämäärä:   27.11.24 15:02:12

"Paljonhan maastakäsittelyä tehdään kun ei uskalleta ratsastaa. Sitten niitä narunpyörittäjiä on osaavia ja osaamattomia. Mikään hevonen ei sitä touhua tarvitse, kaikille se ei edes sovi."

Miksi aina pitäisi ratsastaa?

Päivämäärä:   27.11.24 15:25:51

Jos vuokraaja on otettu sillä ohjeella, että hevosen tulee saada liikuntaa vuokraajan käynnin aikana, sitä liikuntaa ei ihmisen tahtiin tallustaminen korvaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.