Lähettäjä: ********
Päivämäärä: 26.11.24 15:48:45
Äärimmäisen elastinen hevonen, joka jännittyessään menettää tahdin, eteenpäin pyrkimyksen ja kontrollin kehostaan. En katsonut koko videota, mutta pätkiä missä näkyi jännitystä.
Ei varmaan tule näitä tilanteita kaikille vaan niille jotka tuon tyylisiä hevosia tykkää ratsastaa. Hevonen on varmasti kotona todella hienosti ja selänläpi liikkuva ja hyvällä ratsastajalla pysyy hyvässä tahdissa ja kauniissa muodossa, mutta jos ikinä on tuon tyylisellä hevosella ratsastanut tietää miten nopeasti se koko paketti hajoaa syystä x, y ja z. Tuon tyyliset hevoset antaa todella wow tunteen, kun ne kulkevat oikein, mutta samalla pakenevat helposti tilanteista (pelottava juttu, työ käy raskaaksi, yms.) virkkuukoukku sahapukeiksi.
Itse tilanteessahan ei pyydetty mitään mitä hevonen ei osaisi tai pystyisi tekemään. Sitä ei potkittu tai revitty (ainakaan niissä pätkissä mitä näin). Tilanne kävi silti liian jännittäväksi sille. Tuskin ratsastaja kuitenkaan oletti, että hevonen näin vahvasti siihen reagoisi tilanteessa.
Itse pohdin miten itse ratkaisisitte tilanteen kisoissa ja kotona? Antaako hevosen katsella pelottavaa asiaa (juurtuu paikallee ja toiset yksilöt keräävät enemmän kierroksia), vältellä pelottavaa kohtaa (asiaa ei ratkaista), pakottaa hevonen ohi (jännittyminen ja pahimmillaan luottamuksen rikko), tulla alas selästä (hevonen oppii jännittymällä pääsemään pois työstä) vai jokin muu? Ihan mielenkiinnosta pohdin asiaa sillä itselläni hevonen joka maastakäsin menee minne vaan ja sietää mitä vain, mutta selästäkäsin välillä huonoina päivinä meininki tuollaista tai pahempaa.
|