Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kumman tallin valitsisit?

Lähettäjä: Mietinnässä 
Päivämäärä:   26.11.24 13:07:56

Eli nyt kyseessä kumman tallin valitsisit:

Nyt asutaan tällä hetkellä tallissa A. Ainut mistä en pidä on lyhyet tarhaus ajat.

Eli talli A
Ammattimainen ja luotettava henkilökunta hoitaa hevosen paremmin kuin hyvin. Eli huoletta voit jättää sen lomasi ajan talliin ja lisämaksusta tallin omistaja ratsuttaa hevostasi loman ajan. Heinä ja väkirehu ruokinta 3xpvä. Vettä saatavilla 23/7. 2 kenttää, +ratsastuskoulutunteja iltaisin.  Mutta aina toiselle kentälle mahtuu. Kohtuulliset maastot. Maneesi kävelymatkan päässä vuokrattavissa (n 15min kävellen). Ykisityishevoset kaikki erillessessä tallissa ratsastuskoulusta. Tarhaus aika vain 5h pvä mikä on o ainut miinus paikasta. Talli hoitaa niin karsinan ja tarhan siivoukset sekä tekee kaikki omat pöperöt lisä mössöineen kun on vaan kirjoittanut selvästi mitä annetaan.  Loimitus ohjeiden mukaan, eli ei tarvitse välttämättä tuplaloimittaa päällekkäin vaan vaihtavat kyllä loimitusta. Ja käyvät etsimässä varastosta kuivat loimet jos et ole itse hoksannut tai säähän sopivamman. Eli loimituksesta ei todellakaan tarvii olla huolissaan onko oikea loimi päällä. Irtokengistä, haavoista yms heti viestiä omistajalle. Ja hoitavat myös kengitykseen hakemisen sisälle/ulos, ell avustamiset yms ilman lisämaksua.

Talli B
Tallin hoito vähän kyseenalaista, hevoset saavat aamu ja iltaruuat vähän miten sattuu. Tarhausaika n 12h jos tallin omistaja ei oo aamulla myöhästynyt töistä yms. Eli välillä aamuruokinta saattaa venyä kello 10, kun taas iltaruuat saavatkin välillä jo kello 18. Normaalitilanteessa aamuruokinta kello 7 ja iltaruoktinta 20-21 välillä. Heinäruokinta 3x pvä ja väkirehut 2xpvä. Vesi automaatit sisällä. Ulos vesi astiat täytetään aamulla, mutta kesällä vesi loppuu kesken päivän ja talvella jäätyvät. Kävelytyskoneeseen laitto tallin puolesta päivittäin. Iso kenttä ja pieni maneesi. Ei ratsastuskoulua. Hevosten haavoista ym ei ilmoiteta tai sit ovat vaan sokeita jos kenkä irronnut tai jossai haava yms. Loimitus periaatteella 1 päälle ja 1pois.

Hinta näissä aikalailla sama. Talli A 20e halvempi. Onko järkeä vaihtaa talli Beelle vaikka sit saisi olla paljon pidempään ulkona. Mutta sit saisin koko ajan stressata onko hevosella kaikki hyvin.

Re: Kumman tallin valitsisit?

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   26.11.24 13:15:31

Älä vaihda. Etsi mieluummin hevosellesi vaikka hoitaja ulkoiluttamaan hevosta. Kävelemään jne. Paikka B ei tosiaan ole sopiva, jos hoitoon ei voi luottaa.

Lähettäjä: Emmi 
Päivämäärä:   26.11.24 13:20:31

Kummanhan hevonen valitsisi? Hevosen hyvinvoinnille ei ole niin tärkeää tuleeko ruoka aina samalla kellonlyömällä, mutta 5h ulkoilua on vähän.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.11.24 13:20:37

"Tallin hoito vähän kyseenalaista"

Kiitos ei.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.11.24 13:23:39

B:n valitsisin, on vaan hyvä jos ei ole säännöllisiä aikoja

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   26.11.24 14:00:23

Tuollaisilla B-tallin kuvailun kaltaisilla olen ollut useammilla. Ensin sitä ajattelee, että ehkä tämä sujuu kun hyviä puolia on myös paljon, koitan vain käydä joka päivä ja pysyn siten kärryillä tilanteesta, paikkaan itse puutteet. Viimeistään ekan talven aikana kuitenkin valkenee, että ne jo muuttaessa tiedostetut huonot puolet eivät jääneetkään ainoiksi ja pikkuhiljaa selviää yhä uusia epäkohtia, joista pahimmat uhkaavat hevosen terveyttä ja jopa henkeä. Mielestäni jo tuo pelkkä veden saannin epämääräisyys on niin iso miinus, että pitkän tarhausajan etu katoaa sen myötä. Jos vain tämä B olisi vaihtoehto, en suosittele vaihtamaan.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   26.11.24 14:00:28

Riippuu hevosesta. Jotkut hevoset tarvitsevat oikeasti sen 12h ulkona ja mielellään vielä laumassa, toiset on ihan tyytyväisiä, vaikka olisivat illat sisällä. Kummassakin paikassa pitäisi periaatteessa käydä päivittäin, koska paikassa A olisi lyhyestä ulkoilusta johtuen hyvä esim. kävelyttää hevosta ja paikassa B täytyy ilmeisesti käydä itse tarkistamassa hevonen päivittäin.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   26.11.24 14:02:03

Jatkona vielä edelliseen viestiini: osa hevosista voi stressaantua siitä, että viettävät paljon aikaa karsinassa - joitain taas voi stressata tuo rutiinien puute ja mahdollisesti pitkät ruokintavälit. Ihan hevoskohtaista siis.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.11.24 14:10:47

En ymmärrä, miksi ihmeessä aloittaja edes harkitsee vaihtoehtoa B.

Ensinnäkin jos hevoselleen on löytänyt perushyvän, luotettavan tallipaikan, siitä kannattaa pitää kiinni, koska sellainen ei ole mikään itsestäänselvyys. Jos takertuu yksittäisiin juttuihin, jotka voisivat omasta mielestä olla paremmin, sitä päätyy helposti kiertolaiseksi hevosineen, kun sitten joutuu huomaamaan, että seuraava paikka ei ollutkaan edes perushyvä ja vikalista onkin paljon pidempi. Näitä on kyllä nähty. :)

Erityisen oudoksi aloittajan pohdinnan tekee se, ettei tallivaihtoehto A kuulosta edes vain perushyvältä vaan asiakkaan kannalta loistavalta! Tallissahan suorastaan ylipalvellaan asiakkaita, kun ilman lisämaksua tehdään sitä sun tätä. Tuollaisesta tallista kun lähtee, voi olla tiedossa "hieman" kylmä pudotus takaisin maan pinnalle. :)

Jos aloittajalla olisi sellainen harhakuva, että tallivaihtoehto B on se täydellisistä täydellisin eli kaikki on yhtä hyvin kuin edellisessä paikassa mutta lisäksi pitkä tarhaus päälle, pohdinnan jotenkin ymmärtäisi. Mutta nythän aloittaja jopa tietää, että talli B on monin tavoin epäammattimainen ja epäluotettava paikka. Miksi kukaan edes harkitsee vievänsä hevostaan tuollaiseen paikkaan??

Jos tarhausaika on lyhyehkö, sitä puutetta on omalla toiminnallaan helppo kompensoida. Sen kun huolehtii siitä, että hevonen liikkuu tarpeeksi, niin silläpä lyhyehkön tarhausajan haitat on minimoitu. Sen sijaan jos hevosensa vie talliin, jossa ei voi oikein luottaa edes hevosten ruokintaan, saa elää ikuisessa stressissä ja pitäisi käydä joka päivä tallilla vahtimassa ja saisi olla silmät selässäkin. Eli: ei mitään järkeä.

Emmi: "Kummanhan hevonen valitsisi? Hevosen hyvinvoinnille ei ole niin tärkeää tuleeko ruoka aina samalla kellonlyömällä, mutta 5h ulkoilua on vähän."

Niin meinaat ihan oikeasti, ettei hevoselle ole niin väliä, tuleeko edes ruokaa ja vettä järkevästi tai onko elämässä mitään rutiinia, kunhan saa seistä tönöttää ulkona mahdollisimman paljon? Moneltakaan hevoselta et ole kyllä mielipidettä kysynyt tai et ole ymmärtänyt kuulemaasi, jos oikeasti kuvittelet tuollaista. :)

Päivämäärä:   26.11.24 14:20:39

B ssä huonopuoli että jos iltaheinät saa vaikka 18-19 ja aamuheinät vasta 10 niin on kyllä niin huono väli että siitä se hevonen enemmän kärsii kuin lyhyemmästä tarhausajasta.. vatsahaava…

Lähettäjä: mini 
Päivämäärä:   26.11.24 14:21:03

A kuulostaa ehdottomasti paremmalta.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.11.24 14:23:39

En kumpaakaan, vaan etsisin asiallisen paikan, jossa ei tarvitse tinkiä jo ihan perusasioista.

Lähettäjä: Etsi joku kolmas 
Päivämäärä:   26.11.24 14:24:41

Mun hevonen tulisi hulluksi aassa kun ei kestä lyhyttä ulkoiluaikaa ja minä itse beessä.

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   26.11.24 14:31:12

Mä jäisin A tallille,

Tuo b talli kuulostaa ihan meidän tallilta. Mikään ei ole niin ärsyttävää, kuin se että ajattelet esim. että meet tallille klo 18 ratsastamaan. Olet ajoittanut ratsastuksen klo 18 siksi, kun kuvittelet että hepat saa heinät silloin klo 16 kun on sovittu, mutta tallille saavuttuasi huomaatkin että ne on saaneet heinät tyyliin puolituntia sitten ja se syö siellä vielä viimeisiä korsia... ja nyt hepalla maha täys heinää etkä pääsekään liikuttamaan ajatellusti.... Tai saavut tallille ja huomaat, että päiväheinät kokonaan saamatta...

ja tuo vesiasia mua ressais myös. Enemmän kuin pari kertaa itsekin mennyt kesähelteellä tallille ja huomannut että vesiastia tarhassa, johon porottaa suoraan aurinko niin kumisee tyhjyyttään tai kaadettu. :(:(:( Sit vaan mietit, että kauankohan on ollut tyhjillään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.11.24 14:46:58

Hevoset nimenomaan huomaavat, että ruoan piti tulla jo tunti tai kaksi tuntia sitten. Hevoset huomaavat jopa kellojen siirron, kun aamuruoka tulee tuntia myöhempään. Miten ihmeessä edes harkitset tallia, jossa on huono hoito ja ruoat tulee jos tulee?!

Päivämäärä:   26.11.24 14:47:55

Tietenkin A. Tarhausaika ihan riittävä jos hevonen ratsastetaan tai kävelytetään lisäksi päivittäin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.11.24 14:49:10

No, mun hevonen ei sopeutunut 12h tarhaukseen (haen itse ip sisään, koska tallin puolesta ei onnistu). Se rajaisi jo. Mutta, en ikinä veisi paikkaan, jossa hoitoon ei voi luottaa ja aamuruokinta viivästyy.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   26.11.24 14:51:34

Voin kertoa että hoidolliset puutteet on ne, mitkä stressaa omistajia.
Ja se, ettei hoitoon voi luottaa. Se johtaa siihen että on pakko aina olla tarkistelemassa, ja aika harva ehtii käydä tallilla tarkistelemassa juttuja joka päivä. Puhumattakaan että joutuisi kahdesti käymään.

En miettisi hetkeäkään. En veisi hevostani tallille B. Jos talli A ei ole mahdollinen lyhyen tarhausajan vuoksi, etsisin vaihtoehdon C, jos siellä hoitoon voi luottaa.

Päivämäärä:   26.11.24 15:13:04

A

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   26.11.24 15:17:52

A ihan ehdottomasti. Bn kiertäisin kaukaa

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.11.24 15:26:32

Ehdottomasti A, jos ei muita vaihtoehtoja ole.
Ja jos et halua vuokraajaa tai löydä jotakin joka vaikka kävelyttää hevostasi niinä päivinä kun et itse pääse tallille. Miettisin jos tallin muista yksäreistä saisi porukan että vuorotellen hoitaisitte myös toistenne hevosten kävelytyksen kun itse ei pääse tallille. Tällöin olisi win win tilanne kaikille, jos muilla yksäreillä samoja ajatuksia..

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.11.24 15:29:24

Ja lisäys edelliseen. Ja jos kerta tallilla ratsastuskoulu, löytyiskö sieltä jokin tarpeeksi osaava junnu/sennu jolle voisi antaa kävelytyspäivät? Varmasti olisivat innokkaita jos pääsisivät yksäreitä auttamaan. Tai ainakin itse olin junnuna innoissaan jos pääsin yksityishevosia hoitamaan ratsastuskoulussa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.