Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevoselta reaktio pienellä avulla vai heti

Lähettäjä: Narunpyörittäjä 
Päivämäärä:   24.11.24 15:28:58

Tulipa mieleen tässä. Seurasin erään ammattilaisen klinikkaa. Kaikki piti tapahtua löysällä narulla ja hevonen väistää, kun itse hypähtää ym. Mahdollisimman pienellä paineella ensin ja hitaasti.

Itse olen hevosiani kohdellut niin, että haluan pyydetyn reaktion heti. Joskus se vaatii voimakkaan paineen, jota voi sitten pienentää, kun alkaa sujua. Hevoset vaikuttavat tyytyväisiltä ja arki pyörii. Tämä kyseinen henkilö kuitenkin torppasi tapani täysin. Olenko jotenkin kohdellut hevosiani väärin?

Esimerkiksi multa lähelle tunkeva, höpläävä hevonen saa kyllä lähdöt kauemmas hyvin napakasti narua/kättä heilauttamalla. Mulle kuitenkin oikein vihaisena todettiin, ettei todellakaan noin, vaan hypähtämällä tmv, jotta ei oteta mitään ”showta” vaan kerrotaan kohteliaasti hevoselle, ettei sovi.

Onko minun tapani nyt sitten aivan väärä vai mitä ihmettä? Olen tottunut siihen, että on monia tapoja toimia, mutta koskaan en ole kuullut kieltoa siitä, etten saa puolustaa omaa tilaani.

Re: Hevoselta reaktio pienellä avulla vai heti

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.11.24 15:39:23

Lähtökohtaisesti ensin pyydetään mahdollisimman pienesti ja nätisti, jos e mi haluttua reaktiota saa niin sitten voimistetaan pyyntöä. Kuulostaa ä, että olet hieman turhan agressiivinen/hätäinen pyynnössäsi. Kokeile hieman pienemmin elein ja johdonmukaisesti jonkin aikaa. Saatat yllättyä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.11.24 16:02:04

Mieluummin aina mahdollisimman pieni apu. Onko sinulla ollut erityisen aggressiivisia hevosia, joilta täytyy puolustaa henkeään vai minkä takia ensin teet isosti? Teetkö samaa ratsastaessakin, että ensin isot avut ja sitten jos homma sujuukin, niin seuraavat avut on pienemmät?

Lähettäjä: Narunpyörittäjä 
Päivämäärä:   24.11.24 16:31:30

:D En tarkoita nyt ihan noinkaan. Mutta kärjistetysti, en halua hevosta omaan tilaani, joten pyydän ne siitä pois. En käytä ”aggressiivisia” apuja, mutta sellaisia, että haluttu reaktio tulee jos ei ensimmäisellä kerralla niin toisella vähintään.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   24.11.24 16:36:15

Nopeat, ärhäkät reaktiot tekevät nopeita, ärhäköitä hevosia, jotka eivät osaa ennustaa mitä ihminen haluaa tai miten ihminen (yli)reagoi. Välittömät vaaratilanteet poisluettuna, aina pienen avun kautta.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   24.11.24 16:42:26

Miksi hevonen ei saa ottaa kontaktia ? Ei minua haittaa jos hevonen tulee tervehtimään kunhan tekee sen kohteliaasti niinkuin ainakin omani tekevät aina. Jos ne jotenkin hätäisinä tunkee iholle, pyydän vaan nätisti omalle paikalleen, pään alas ja keskittymään omaan kehoonsa ja mieleensä. Esim TRT ja warwick Schiller hyviä, en ymmärrä näitä narunpyörittäjiä joiden teoria on jo kauan sitten kumottu. Naru ei ole häntä, eikä
Hevonen pidä ihmistä hevosens. Meidän ei tarvi potkia tai tehdä muutakaan hevosmaista kommunikoidaksemme. Hevoset ovat sosiaalisesti lahjakkaita

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   24.11.24 16:57:34

"Joskus se vaatii voimakkaan paineen, jota voi sitten pienentää, kun alkaa sujua."

Tällaisessa tilanteessa olet pyytänyt hevoselta asiaa jota se ei ymmärrä. Sitten kun se ymmärtää, et tarvitse voimakasta painetta vaan kuten sanoit, voit pienentää sitä.

Oman tilan voi opettaa hevoselle rauhallisesti ja riehumatta. Se myös oppii sen silloin tehokkaasti, versus että ihminen alkaa aina huitomaan narulla tai kädellä, se ei opeta hevoselle MITEN sen pitäisi reagoida.
Tänään kun huitaiset, hevonen voi hypähtää pois päin. Huomenna se voi kääntää takamuksen ja potkaista. Ylihuomenna taas hypähtää pois ja seuraavalla kerralla tullakin päälle.

Jos haluat hevosen käyttäytyvän jollain tietyllä tavalla, opeta se niin että hevosella on edellytykset toimia heti oikein.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.