Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vuokraaja joka yrittää päättää kaikesta

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   24.11.24 00:30:19

Mahdottoman hyvä ratsastamaan hevostani, mutta… yrittää kovasti päättää hevoseni ruokinnasta, loimituksesta, liikuntapäivistä. Esim. oli eräs päivä puettanut hevoselleni +3 asteella 350g loimen, huomautin että ei näin kovaa loimitusta vielä, johon sain vastaukseksi että 350g on näillä keleillä erittäin sopiva. Käskee kokoajan lisäämään hevosen ruokintaa, ostamaan sitä sun tätä, ollaan myös väitelty pitääkö hevosella olla loimi tallissa ja mielestäni ei (klippaamaton sh), silti käy aina sen sille puettamassa. Tää on jo kolmas vuokraaja joka yrittää hyppiä silmille. Miksi aina ??

Re: Vuokraaja joka yrittää päättää kaikesta

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   24.11.24 00:45:12

Miksi alat väitellä, etkö kehtaa/osaa sanoa tiukasti niin kuin asia on? Sanot että minun hevosta ei loimiteta tällä säällä ja ruoka on tämä mitä nyt on. Jos ei kelpaa niin etsiköön toisen hepan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.11.24 01:15:22

Hankkiudu eroon, ihan turhaa jauhaa tuollaisen lanssa

Lähettäjä: Enni 
Päivämäärä:   24.11.24 01:18:19

Sanot vaan suoraan ettei tuo peli vetele ja varoituksen jälkeen kenkää jos ei usko. Aina noita on mukavilla omistajilla ollut, etenkin jos vähänkään pidempään käy vuokraaja alkaa kukkoilla. On kyllä tallinpidossakin vikaa, jos vuokraajan ohjeita kuuntelee. Ei todellakaan voi vuokraaja päättää noista asioista, eikä edes tp yksinään! Oliko hyväkin perustelu sille, miksi suokki ylipäänsä tarvitsee loimen ulos tai vielä paremmin tallissa? Meillä ei suokkia loimitella kun hikisenä ulos talvikaudella. Sisällä kyllä kuolisi lämpöhalvaukseen jos olisi loimi.

Päivämäärä:   24.11.24 07:53:54

Kannattaa muistuttaa, että oman hevosen kanssa voi noista asioista päättää, mutta hän ei nyt sitä ole. En kyllä moneen kertaan tuommosta kattelis, ei osoita minkäänlaista kunnioitusta tai luottamusta. Mistä tietää mitä muuta tekee josta ei ole sovittu?

Lähettäjä: Erkkitäti 
Päivämäärä:   24.11.24 08:03:43

Ja kenkää nopeasti. Miten suokki ylipäätänsä tarvitsee 350 grammasen loimen? Läkähtyvät niihin kovilla pakkasillakin.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   24.11.24 08:04:16

Sano eträ sinä päätät kaikesta, mitä hevonen syö, miten loimitetaan ja ennenkaikkea kuka sillä ratsastaa. Tiukka puhuttelu että yksikin ohje tai neuvo niin saa lähteä. Kovin taitava ei voi olla jos suokkia loimittaa talliin tai ulos näillä keleillä. Karvallinen suokki ei tarvi 300 loimea kuin kovimmilla pakkasilla jos silloinkaan.

Lähettäjä: Fuh 
Päivämäärä:   24.11.24 08:08:35

Itse en kyllä katselisi moista, olisi entinen vuokraaja tuollaisen jälkeen

Päivämäärä:   24.11.24 08:24:46

Laskutat 10e joka kerrasta kun ohjeistaa, et tietenkään noudata mutta pään aukominen hevosesta maksaa myös.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.11.24 08:35:18

Tollasen pätijän kannattaa ostaa oma hevonen. Itse en kattelis tuollaista vuokraajaa. Selkeesti vielä osaamaton jos meinaa toppaloimen laittaa klippaamattomalle suokille plus kelillä :D anna mun kaikki kestää!

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   24.11.24 08:53:15

Ja miksi tallinpitäjä/tallityöntekijä kuuntelee vuokralaisen ohjeita? Meillä ainakin ohjeet tulevat hevosen omistajalta ja muita ei kuunnella. Jos omistaja haluaa jotain muuttaa, olkoot yhteydessä talliin päin.

Ja vuokraajaalle sanoisin heippa. Ihanaa että on avuksi mutta joku raja siinäkin on jos aletaan hevosta omia. Parempi laittaa heti ulos ennenkuin homma pahenee.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   24.11.24 08:56:40

Sinun hevonen, sinun säännöt. Sitä on osattava kunnioittaa.

Päivämäärä:   24.11.24 09:02:51

Jos on hyvä ratsastamaan ja siihen sopiva niin kannattaa tiukasti ilmaista, että sinä olet hevosen omistaja ja sinä päätät hevosta koskevista asioista. Jos asioita ei tehdä kuten sinä määräät loppuu vuokraussuhde.

Klippaamaton suokki ei tarvitse missään loimea ellei ole hikinen tai isommin vaivainen. Ihan älytöntä laittaa sellaiselle talliin loimi. Tuo vetää kyllä ihan kaiken uskottavuuden pois kyseisen henkilön osaavuudesta.

Päivämäärä:   24.11.24 09:09:17

Ihme lapasia on kyllä hevosten omistajat kun tänne pitää tulla itkemään, eikä osata manageerata yhtään mitään. Voi luoja taas.

Päivämäärä:   24.11.24 09:25:44

Onko teini?

No, hankkikoon oman ja päteköön sen kanssa. Heivaisin pihalle.

Lähettäjä: rtg 
Päivämäärä:   24.11.24 10:16:52

Laita kävelemään, sinä sen hevosen omistat ja kulut maksat. Ei ole käytöstapoja, en katsoisi tuollaista tyyppiä.

Lähettäjä: Taas 
Päivämäärä:   24.11.24 11:32:01

Kysäsepä että jos on noin viisas ja ratsastaa hienosti miksi on vuokraaja suokille, pitäisikö mennä vähän isompiin ympyröihin ja verellisiin, klipattuihin kaupunkiratsuihin, niin saisi loimitella.

Päivämäärä:   24.11.24 13:31:45

0/5

Lähettäjä: 67 
Päivämäärä:   24.11.24 13:34:47

Sulla on käsissä pätijävuokraaja joka haluaa määrätä ja päteä mutta ei kustantaa.
Hanki Vuokraaja joka tekee ja saa sovitut mutta ei käy päsmäröimään.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   24.11.24 13:41:05

Besserwissereitä riittää maailmassa ja kukaan muu ei tunne itseään niin viisaaksi ja kaikkivaltiaaksi, kuin teini-ikäinen harrastelija.

Päivämäärä:   24.11.24 14:02:27

”Tää on jo kolmas vuokraaja joka yrittää hyppiä silmille. Miksi aina ??”

Siis mistä sä nämä silmille hyppijät oikein löydät?

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   24.11.24 14:13:26

Aloittaja on varmaan kiltti ja mukava ihminen. Keskenkasvuiset koittaa pyörittää oman mielensä mukaan.

Lähettäjä: Ratsut ja ravurit 
Päivämäärä:   24.11.24 14:21:07

Jännä, että klippaamattomat sh-ravurit loimitetaan järjestään, mutta klippaamaton sh-ratsu ei tarvitse loimea. =D

Lähettäjä: Ratsut ja ravurit 
Päivämäärä:   24.11.24 14:21:48

Johtuuko rasvaprosentista...

Lähettäjä: ap 
Päivämäärä:   24.11.24 15:08:31

Liian kiltti olen joo, koko elämän ollut. Sen huomaa nopeasti heppajutuissa. Osaan kyllä sanoa mielipiteeni kunnolla, mutta sitä ei helposti arvosteta. Pitää nyt koittaa olla vuokraajalle jämäkämpi, lähtekööt sitten pois jos ei minun säännöt kelpaa. Tuntuu myös että tallin puolelta ilmoitetaan paljon vuokraajalle asioista ja hän ilmoittaa niistä minulle, mikä pistää v*tuttamaan aikalailla…

Päivämäärä:   24.11.24 15:21:02

Vuokraajalle tekisin selväksi että hän ei ole hevosenomistaja, joten ei myöskään tee päätöksiä, ota niistä vastuuta, tai maksa hevosen elämistä. Yksi asiallinen, mutta napakka keskustelu. Eikä toista enää tule.

Sen lisäksi keskustelisin asiasta tallinpitäjän kanssa. Kaikki yhteydenotot, infot ja muu tulee tallilta suoraan sinulle, ei vuokraajalle tai vuokraajan kautta. Tallinpitäjä ja/tai tallityöntekijä eivät myöskään ruoki tai loimita (tai tee mitään muutakaan..) vuokraajan ohjeilla.

Lähettäjä: äoihn 
Päivämäärä:   24.11.24 15:41:16

"Vuokraajalle tekisin selväksi että hän ei ole hevosenomistaja, joten ei myöskään tee päätöksiä, ota niistä vastuuta, tai maksa hevosen elämistä. Yksi asiallinen, mutta napakka keskustelu. Eikä toista enää tule.

Sen lisäksi keskustelisin asiasta tallinpitäjän kanssa. Kaikki yhteydenotot, infot ja muu tulee tallilta suoraan sinulle, ei vuokraajalle tai vuokraajan kautta. Tallinpitäjä ja/tai tallityöntekijä eivät myöskään ruoki tai loimita (tai tee mitään muutakaan..) vuokraajan ohjeilla."

Tämä^ ja sata kertaa tämä! Nyt aloittaja on sun hetki ryhdistäytyä! Ei tartte sanoa "nätiso", ei ehdottaa, tms. Sanot asiallisesti mutta tiukasti.

"Mä en halua että sä vuokraajana puutut asioihin jotka ei sulle kuulu vaan mulle hevosen omistajana. Jos tarvitsen sulta neuvoja pyydän niitä, muuten ei. Varmaan tämä asia on tällä puheella selvä? Jos tämä ei sulle sovi niin varmaan meidän vuokrasuhdetta on turha jatkaa."

Ja tallinpitäjälle:
"Vastaisuudessa haluan että kaikki mun hevosta koskevat asiat keskustellaan vain ja ainoastaan mun kanssa, ei vuokraajan. Ja että hevosta hoidetaan, loimitetaan jne ainoastaan mun ohjeiden mukaan."

Lähettäjä: Kielo 
Päivämäärä:   24.11.24 19:15:46

Siis mitä??!! TP ilmoittaa hevosen asioista vuokraajalle eikä omistajalle?? Eihän noin ammattitaidotonta voi ollakaan!

Pistä nyt ensin se tallinpitäjä ruotuun ja heti sen jälkeen vuokraaja. Minä en sanoisi edes nätisti, vaan ärähtäisin niin kovaa, ettei varmasti jää mikään epäselväksi.

Lähettäjä: Minni 
Päivämäärä:   24.11.24 19:16:34

Jotkut on ihmisenä tuollaisia että haluavat määrätä joka asiassa, vaikka eivät ole siinä asemassa että niin voisivat tehdä. Itsellä tällainen työkaveri.

Ehkä vaihtaisin vuokraaja koska työ ihmistyyppi ei juuri muuksi taida muuttua tai sitten pitää yrittää olla tosi jämäkkä hänen kanssaan, siinä on se riksi että tuon tyyppiselle se ei meinaa onnistua aina sieltä nousee se "boss-viritys" kuitenkin esiin. Hyvä esimerkki tuo että jopa tallinpitäjä välittää omistajalle viestejä vuokraajan kautta.

Itse olen tällä hetkellä myös vuokraaja, omia ollut myös, mutta kyllä on selkärangassa selkeästi oma asema vuokraajana ja omistajan sana on se mitä on kaiken a ja o. Onneksi ei ole vielä mitään ristiriitoja tullut omistajan ajatusten kanssa ja vaikka tulisi noudattaisin silti hänen ohjeitaan tietenkin.

Päivämäärä:   24.11.24 19:57:14

”tallinpitäjä välittää omistajalle viestejä vuokraajan kautta.”

Mä siis periaatteessa ymmärrän tämän, jos tp ja vuokraaja näkevät tallilla ja tp kokee helpommaksi ja nopeammaksi sanoa vuokraajalle kuin laittaa viestiä omistajalle.

Lähettäjä: muikku 
Päivämäärä:   24.11.24 20:18:41

Mä en ymmärrä yhtään! tallinpitäjällä ei pitäisi olla MITÄÄN asiaa vuokraajalle mistään asiasta. Kaikki asiat pitää hoitaa sen omistajan kanssa joka tallivuokran maksaa!
Meillä on tallissa kolmella hevosella vuokraaja ja tallinpitäjälle ei tulis MIELEENKÄÄN puhua hevosen asioista vuokraajien kanssa!

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.11.24 20:32:44

Ei tallinpitäjä VOI kertoa hevosen asioista vuokraajalle ja jättää kertomatta omistajalle. Se nyt on oikeasti ihan vtun ammattitaidotonta ja asiatonta käytöstä. Tallinpitäjä näkee sen vaivan - joka hänelle kuuluu, että on yhteydessä omistajaan. Aina.

Lähettäjä: — - 
Päivämäärä:   24.11.24 21:00:13

” Ja miksi tallinpitäjä/tallityöntekijä kuuntelee vuokralaisen ohjeita? Meillä ainakin ohjeet tulevat hevosen omistajalta ja muita ei kuunnella. Jos omistaja haluaa jotain muuttaa, olkoot yhteydessä talliin päin.”

Tämä!! Mulla on ollut hevosia useammalla tallilla, eikä yhdessäkään ole toimittu noin! Kyllä se tieto pitää kulkea TP:n ja hepanomistajan välillä. Hevosenomistaja sitten kertoo olennaiset vuokraajalle. Tai kuten meillä nyt, että yksärien omistajille ja parille vakkari vuokraajalle on yhteinen WA-ryhmä ja sinne tulee kaikki yleinen info (esim. kenttä varattu aikaan x, maastoseuran kyselyt jne.). Sitten toki suoraan keskustelut asianomaisten kanssa, jos asia liittyy vaan tiettyyn ihmiseen/hevoseen.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   24.11.24 22:05:31

Ei todellakaan loimiteta järjestään klippaamattomia sh-ravureitakaan näillä keleillä. Hohhoijaa.

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   25.11.24 07:02:02

Jos alkaa kuvitella itsestään liikoja, niin pistä kättelyssä ulos. Kerrot ihan niin kuin asia on: olet luonteeltasi aivan liian dominoiva, enkä halua selkaista ihmistä yhteistyöhön heppani kanssa. Toivotat lopuksi hyvät jatkot!

Päivämäärä:   25.11.24 07:29:59

Luulen että vuokraaja on osaavampi ja kokeneempi kiin tämän ketjun aloittanut

Lähettäjä: Ano 
Päivämäärä:   25.11.24 08:47:04

Mitäs sitten vaikka olisikin? Se ei muuta sitä tosiasiaa, ettei hevonen ole hänen eikä hänellä siis ole mitään sananvaltaa hevosen asioissa.
Jos vaikka omistaja huomisesta lähtien haluaa, että hevosta ratsastetaan satulassa päällään seisten, niin sitten niin tehdään tai lähdetään lätkimään.
On se kumma, ettei osa vuokraajista saa tätä mahtumaan sinne kaikkitietävään kupoliinsa.

Lähettäjä: — - 
Päivämäärä:   25.11.24 08:52:15

Joo, ihan sama kumpi on kokeneempi, omistaja päättää. Vuokraaja voi ehdottaa asioita. Mutta jos joku hullu loimittaa klippaamatonta suokkia näillä keleillä 350g loimella, niin ei oo kyllä kovin kokenut.

Itsellä osittain klipattu suokki ja loimitetaan tällä hetkellä lähinnä sateella tai jos tuulee kovasti. Kerinnyt jo klipattu osakin kasvaa paksummaksi kuin noilla lyhytkarvaisemmilla roduilla.

Päivämäärä:   25.11.24 08:56:08

0/5 trolli

Päivämäärä:   25.11.24 08:57:38

Mitä ruokaa hevonen siis saa jos kaikki kokevat että se on liian vähän..? Puuttuuko hevoselta energiaa, vai mikä on syy ehdottaa tuollaista?

Päivämäärä:   25.11.24 09:03:23

Ja se että aloittaja kokee että hänen "silmilleen hypitään" ei kuitenkaan tarkoita että näin tapahtuu. Jos hevosenpidossa on oikeita epäkohtia? Kaikki tässä nyt tuskin tulee julki. On ihan asiallista liikutuksen jälkeen loimittaa hikinen hevonen talliin jne.

Lähettäjä: Nipsu 
Päivämäärä:   25.11.24 18:53:13

Miksi tallinpitäjä keskustelee vuokraajan kanssa, ehkä on jotenkin ekstrovertimpi tai vetoavampi kuin omistaja? Tai vaan paikalla?
Monesti elämässä hiljaisempi yksilö jää hiukan jalkoihin, en tätä tarkoita millään pahalla vaan ihan huomiona.
Siltikin puhuisin ensin tallinomistajan kanssa ja sitten vuokraajan. Ja heti alusta selkeä linja ettei mitään selityksiä miksi niin ja noin, vaan että sun hevonen ja sun säännöt. Ainoastaan selkeistä ongelmista puhutaan suoraan sinulle, muuten toimitaan kuten sovittu.

Päivämäärä:   25.11.24 19:00:49

Hoito- ja loiitusohjeet kirjallisena karsinan oveen?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   25.11.24 19:09:33

??; miksi, omistaja antanut ohjeet ja niitä on noudatettava niin tallinpitäjän kuin vuokraajankin.

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   25.11.24 22:31:28

Tämä ja se, että tallinpitäjä nimenomaan juttelee hevosen hoitajan-ei omistajan - kanssa hevosen asioista, on syy miksi oma hevonen vaihtaa osoitetta. Ihan käsittämätöntä toimintaa.. joo mun hevosen hoitaja on tosi mukava järjen ihminen, mutta minä maksan koko homman ja se hevonen on edelleen minun.

Lähettäjä: ,.,.,. 
Päivämäärä:   25.11.24 22:33:16

Onkohan tää juttu edes totta,en jaksa uskoa että vuokraaja jatkuvasti säätäisi omiaan,tai sitten omistaja on todellinen hiiri.

Lähettäjä: Joanna 
Päivämäärä:   25.11.24 23:36:42

"Hei. Olen huomannut, että meillä on hyvin erilaiset käsitykset siitä, miten Pollea tulisi hoitaa ja tämä aiheuttaa turhaa vänkäämistä, joten on parempi, ettemme jatka enää yhteistyötä. Kiitos sinulle kaikesta ja hyvää jatkoa."

Päivämäärä:   25.11.24 23:56:40

??: no eipä siinä hevosenpidossa nyt kuulostanut mitään vikaa olevan. Karvaista suokkia ei loimiteta 350g sisäloimella edes vaikka ulkona olisi jäätävä pakkanen.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   26.11.24 05:23:21

Tiedän vain muutaman suokin, jotka on pitänyt loimittaa samalla tavalla tai enemmän kuin suurin osa puoliverisistä. Suurin osa suokeista on aika "kuuma verisiä" joten ei pysty paljoa loimittamaan.

Omani esimerkiksi repii loimet herkästi, vaikka on puoliksi klipattu ja tallissa ilman loimea (paitsi suurimman kuivatuksen ajan.) Ulkona sillä on myräkkäkelissäkin suurimmaksi osaksi 100g loimi päällä, ja talven pakkasilla kokoklipattuna 100+100. Tyyliin -25 asteen pakkasilla 300g voi olla päällä repimättä.

Aloittaja sanoo nyt vain vuokraajalle, että Pollen kanssa noudatetaan minun ohjeita niin kauan kun minä sen omistan, ja jos ne ei kelpaa, kannattaa etsiä joku toinen vuokrattava.
Ja tallinpitäjälle viestiä, että jatkossa pollen asiat kerrotaan vain sinulle ja sinä ohjeistaa vuokraajaa

Lähettäjä: Mirka 
Päivämäärä:   26.11.24 06:15:11

Hmm miksi vuokrata hevostaan? Eikö oma aika riitä hevoselle vai kulujako pikkusen takasin maksatetaan?
Ei tarvi murehtia vuokraajia mitä touhuuvat ku myy pois hevosen ja jos ratsastusta haluaa harrastaa kai joku ratsastuskoulu/talli löytyy missä sen tunnin pari käy

Lähettäjä: × 
Päivämäärä:   26.11.24 12:16:06

Sen lisäksi keskustelisin asiasta tallinpitäjän kanssa. Kaikki yhteydenotot, infot ja muu tulee tallilta suoraan sinulle, ei vuokraajalle tai vuokraajan kautta. Tallinpitäjä ja/tai tallityöntekijä eivät myöskään ruoki tai loimita (tai tee mitään muutakaan..) vuokraajan ohjeilla.

Sinua pitävät vastuuttomana, jotenkin kyvyttömäbä tekemään näitä päätöksiä. Siihenkin voit todeta, että näillä nyt kuitenkin mennään. Jos tallin vuokrasopimus on sinun nimissä, se tuottaa jo velvollisuuksia tallinpitäjälle. Ehkä he kokevat auttavansa sinua, kun käyttävät vuokraajaa viestinviejänä, mene ja tiedä.

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   26.11.24 13:30:20

Mullahan oli siis niin, vaikka sanoin tallinpitäjälle, että haluaisin tiedon asiasta x, ei hän kertonut. Vaan edelleen tieto hevosen hoitajalle... ja kyseinen toimintatapa on jatkunut niin päätin ettei homma ihan toimi.. esim. Jos hevosellani on hoitoa vaativa haava, kyllä minä sen tiedon haluan kun mahdollisen ell myös maksan! Ja tämä oma juttuni ei ole provo, tämmösiä ihmisiä on oikeastikin, siis tallinpitäjiä. Muuten itselläni ei toki ole pahaa sanottavaa, paikka on sinällään asiallinen ja hevoset voivat hyvin. Ja tallinpitäjä on ihan ok tyyppi. Käyn itse melkeinpä päivittäin tallilla joten siitäkään ei ole kiinni, miksi minulle ei informoitaisi omasta hevosestani..

Päivämäärä:   26.11.24 13:47:31

Mistä tällainen 350g paksuinen loimi on sinne hevosen tavaroihin päätynyt? Haisee provolta..

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.