Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallissa loimi?

Lähettäjä: Papu 
Päivämäärä:   21.11.24 12:20:01

Tarvitseeko osittain klipattu hevonen +8 asteisessa tallissa oikeasti loimen? Tallissa ei vetoa, koneellinen ilmanvaihto ja lämpötila tosiaan pidetään +7 ja +9 asteen välillä. Kuivikkeena olki, jos sillä on merkitystä.

Re: Tallissa loimi?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   21.11.24 12:53:12

Riippuu klippauksen määrästä ja muun karvan paksuudesta. Suokki ei tarvi, ohutkarvainen puokki voi tarvita.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.11.24 12:54:37

En usko että tarvitsee, jos ei muuten oo herkästi paleleva. Mä en pidä (lähes) kokonaan klipatulla loimee, jos tallissa yli +8, ja hyvin on pärjänny. Toisaalta tiedän hevosen, joka klippaamattomanakin tarvitsee tallissa loimen, vaikka olis +10, joten riippuu ihan hevosesta.

Lähettäjä: Enni 
Päivämäärä:   21.11.24 13:51:51

Hevosesta riippuen, ei sitä kukaan täällä osaa sanoa. Meillä on ollut kyllä talvikaudella fleece tai muu kevyt klipatulla sisällä, mukava siellä alla muutenkin sitten kun ulkoloimi sen päällä.

Lähettäjä: millamagia 
Päivämäärä:   21.11.24 13:53:02

Täysin riippuu hevosesta. Toiset palelaa helpmmin, toiset ei.

Lähettäjä: Papu 
Päivämäärä:   21.11.24 14:05:39

Iso puokki on ja klipattu irlantilaistyylisesti, eli karvat on jätetty jalkoihin, kaulan yläosaan, selkään ja takaosaan. Lavan yläosasta nivusiin suora linja, eli mahasta, kainaloista, ryntäistä, kaulan sivuista ja alaosasta, sekä päästä klipattu. Klipattu n. 3 vko sitten.

Ei osoita mitenkään, että palelisi. Tyytyväisenä syö heinää ja välillä löhöilee makuullaankin. Tuntuu käteen ihan lämpimältä.

Mietin vain kun naapurikarsinan asukkaan omistaja painostaa loimittamaan ja kun olen sanonut hänelle, että on ihan tyytyväinen ilman, on nyt ilmeisesti mennyt juttelemaan tallinpitäjälle ja yhdelle toiselle asiakkaalle…

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.11.24 14:08:41

Jos hevonen vaikuttaa tyytyväiseltä niin ei tarvi loimittaa

Päivämäärä:   21.11.24 16:15:33

Mä olen sanonut vastaavassa tilanteessa, että kun se palelee niin ottakaa mulle video. Loimi odottaa aina ovessa, saa loimittaa heti kun näen että sillä on kylmä.

Ei oo videoita tullut.

Päivämäärä:   21.11.24 17:00:03

Kyse ei aina ole siitä että hevonen palelisi vaan usein halutaan pitää selkälihakset/lantion lihakset lämpimässä kylmältä ja kosteudelta.

Lähettäjä: Kivaa 
Päivämäärä:   22.11.24 05:18:33

Loimitettuna ei kasvata karvaa niin tehokkaasti. Muutoinkin pysyy siistimpänä ja siten helppohoitoisena.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   22.11.24 06:42:06

Vasta klipattu voi tarviakin, kun karvaa kasvaa niin pitää olla vikaa (selkä jumiutuu helposti tms) että tarvii. Tuohan on ihanne lämpötila jota enemmän ei tarvitsisi edes olla tallissa. Tuossa tarkenee kyllä kaikki karvalliset ilman loimea. Nykyään on vain tapana turjustaa talliin ja tarhaan turhaan, mikä lie hoivavietti ja osaamattomuus.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   22.11.24 07:54:46

Hervonen voi olla täysin tyytyväinen ilman loimea tallissa tai sitten ei, riippuu hevosesta. Urheiluhevosen lihakset täytyy kylläkin pitää lämpöisinä, mutta kukin tyylillään. Itse pidän tuollaisessa lämpötilassa loimea oli klipattu tai ei.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   22.11.24 07:57:26

Itse olen pitänyt n 10c rajana klipatulla loimittamiseen, herkästi paleleva ja koneellinen ilmastointi aiheuttaa kyllä vetoa talliin. Eikä ikinä mitään fleeceä! Ne ei esim kosteana lämmitä, liimautuvat kiinni jolloin eivät juurikaan lämmitä, keinokuituja eli muovia on fleecet. Lisäksi sitten pakkasella sähköistyvät ja hevonen alkaa äkkiä vihata loimia kun ne kinnaa, eivät todellakaan sovi muuhun kun paikallaan kuivatukseen hetkellisesti klippaamattomalla. Paljon parempi on ohut liukas kevyt sisälöimi joka jättää ilmakerroksen ihon ja loimen väliin ei sähköisty eikä hankaa. Osaklipattu suokki tod näk ei tarvi loimea vielä tuossa kun selässä karvat.

Lähettäjä: **hhh*** 
Päivämäärä:   22.11.24 08:02:54

Laittaisin ns. alkukaudesta ainakin ohuen sisäloimen. Kun hevoset tottuvat talven kylmyyteen ja karva hiukan kasvaa, loimituksen tarve hiukan vähenee, eli tammikuussa voisi varmasti olla jo ilman jos ei muuten palele.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   22.11.24 09:10:58

Mä taas ajattelen niin että jos klippaa niin pitää myös loimea, koska loimitus hidastaa karvan kasvua ja just siitä karvastahan klippaamalla on haluttu eroon. Joten päinvastaisessa ei ole logiikkaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.11.24 10:52:15

Oon pitänyt jonkun aikaa klippauksen jälkeen puoliklipatulla, mutta kun karvat vähän jo kasvanut niin saa olla lämpimässä tallissa ilman.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.