Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevonen kisakäyttöön

Lähettäjä: Kiinnostaa 
Päivämäärä:   19.11.24 09:52:22

Mikä on käytäntö, kun annan hevoseni kisaamista varten jollekulle, niin mitä kuluja olette maksaneet ratsastajan puolesta?
Tuntuu, että kun tällaista diiliä yrittää sopia, minulla halutaan maksattaa yhtä ja toista eli kengityskulut, eläinlääkärikulut, hieronnat, ylläpitokulut, valmennuksia ja yhtäkkiä tilanne muuttuu niin, että vaikka kyseinen ratsastaja olisi 13v, niin hän onkin hevosen kouluttaja ja hänelle pitää maksaa siitä kouluttamisesta. Ja nämä siis ehdotuksia, joita ihmiset ovat heitelleet ilman että ovat hevosta vielä edes nähneet.
Itse olen vahvasti sitä mieltä, että jos sponsoroin jotakuta antamalla hänen käyttöönsä kisahevosen hyvinkin riskialttiiseen lajiin, niin ratsastaja on se joka maksaa, paitsi jos itse katson, että nyt hevonen tarvitsisi jotain erityistä ja haluan sen maksaa yhteisymmärryksessä ratsastajan kanssa.

Re: Hevonen kisakäyttöön

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   19.11.24 10:08:57

Olisin tyytyväinen jos saisi hevosen kisakäyttöön ja maksaisin ilman muuta kaikki kulut

Lähettäjä: wcwwc 
Päivämäärä:   19.11.24 10:10:52

Olen ehkä vähän väärä vastaamaan mutta itse annoin oman hevoseni ylläpitoon kaverille jonka oma hevonen oli pitkällä saikulla niin että sai omallani kilpailla ja valmentautua. Diili oli nimenomaan ylläpito eli hevosen "kaikki kulut" mutta kääntyi yhtäkkiä parin kuukauden jälkeen siihen että alkoi vaatia minua maksamaan yhtä sun toista (mm. trailerin vuokria yms). Olin hevosen ostanut varsana ja itse kouluttanut sekä kilpailuttanut sillä tasolla millä kilpaili mutta jostain syystä (jonkun puheiden pyörtämänä?) tämä kaveri yhtäkkiä oli sitä mieltä että minä hyödyn siitä että hän sitä pitää. Ei toiminut.

Itselläni on ollut eräs nuori kilpailutettavana kasvattajalta ja sekin ylläpito-diilillä. En tarkkaan muista mitä en maksanut mutta maksoin ainakin sen tallivuokran, kengitykset, valmennukset, kilpailut... Tästä oli hyvä soppari tehtynä (aikaa toki 15v) ja hevonen oli samalla myynnissä niin, että siitä oli sovittu minulle provikka jos minulla ollessa tulisi myydyksi.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   19.11.24 10:38:16

Hieronnat yms tietysti maksaa ratsastaja koska ne aiheuttaakin. Ainoa mitä ajattelisin omistajan maksettavaksi on henkivakuutus.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.11.24 10:44:19

Jos annat niin ratsastaja maksaa kaiken eli täyden ylläpidon. Muuten en itse antaisi. Ellei kyseessä ole sitten ammatti ratsuttaja hyvin korkealla tasolla.

Lähettäjä: Chicana 
Päivämäärä:   19.11.24 10:48:36

Riippuu mielestäni tilanteesta:

1. Jos minä haluan että joku tietty hyvä ratsastaja menee hevosellani, maksan tietenkin hevosen kulut sekä kisoihin liittyvät hevosen kulut (lähtömaksut, karsinamaksut yms.) mutta en esim. ratsastajan majoitus- tai valmennuskuluja.

Jos antaisin oman hienon ja arvokkaan hevoseni jollekin kisakäyttöön, niin että ratsastaja pääsee hyötymään hevosen laadun ja kokemuksen myötä, niin edellyttäisin että hän maksaa ihan kaikki hevosen kulut.

Lähettäjä: Kia 
Päivämäärä:   19.11.24 10:53:04

Minä maksan vain hevosen vakuutuksen omistajana, kisaaja kaiken muun.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   19.11.24 11:22:02

Vaatisin omistajaa kustantamaan vakuutuksen joka sisältää laajan ell.kuluvakuutuksen. Muut kulut sitten neuvoteltavissa sopimuksen mukaan riippuen sopimusajapituudesta, hevosen erityistarpeista ja käyttötarkoituksesta.

Sen virheen tein kerran, että kuntoutin omakustanteisesti kipeän, ylipainoisen, maapuomille kieltävän ja pukittelevan hevosen 130cm tasolla sijoittujaksi ja heti kun hevonen kulki hyvin, omistaja halusi hevosensa takaisin ja myi sen pian hyvään hintaan. Noh, ne olivat niitä oppirahoja..

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.11.24 11:39:26

Ratsastaja maksaa itse valmennukset, ylläpidon, kengityksen,rokotuksen ja perus raspaukset. Omistaja maksaa hevosen vakuutuksen, vuosi tarkastuksen, sekä kilpailu kulut mikäli kilpaillaan alue/kanssalista tasoa. Mikäli kyseessä on vain seura kilpailukäyttö niin silloin ratsastaja itse maksaa. Jos kyseessä on se että halutaan hevoselle tason nostoa, tulee omistajan maksaa enemmän ja suosittelen tekemään sopimuksen missä on ylhäällä, että mikäli hevonen myydään niin ratsastaja saa siitä X prosentti osuuden tekemästään työstä. Jos hevonen on ns. Opsetusmestarina ratsastajalle eikä ratsastajalla ole mahdollisuuksia nostaa (tai ylläpitää ) sen tasoa, en omistaja maksaisi juuri muuta kuin vakuutuksen ja sopimukseen tarkasti että ratsastajan tuleee korvata hevosen hoito mikäli hevonen vaurioituu tai hevosen arvo mikäli se loukkaantuu siten että siitä ei enää ell. Lausunnon mukaan ole enää kilpailu käyttöön.

Lähettäjä: Kiinnostaa 
Päivämäärä:   19.11.24 12:16:43

Kiitos! Nämä oli oikein hyviä kommentteja. Myynnin tullessa kyseeseen, voisi ehkä olla tyyliin ratsastajalle 10% myyntihinnasta, jos on nostanut hevosen tasolle X tai miinus10 % hinnasta, jos lunastaa itselleen.

Lähettäjä: Jj 
Päivämäärä:   19.11.24 12:21:10

Älkää antako yp vaan leasingiin. Yp lisäksi maksaa leasingmaksun niin on parempi motivaatio hoitaa hevonen hyvin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.