Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä tehdä kun hevosen omistaja ei hoida hevosta

Lähettäjä: Vuokraaja 
Päivämäärä:   16.11.24 08:29:30

Vuokraan hevosta, jonka omistaja ei ota turhaa stressiä hevosestaan. Hevonen on alkanut osoittaa melko selvää kipukäytöstä ja mielestäni syytä pitäisi tutkia. Hevosen toinen vuokraaja on samaa mieltä ja olemme yhdessä omistajalle sanoneet mielipiteemme. Mitähän tässä voisi tehdä vai onko ainoat vaihtoehdot maksaa itse klinikkakäynti tai äänestää jaloillaan ja etsiä uusi vuokrahevonen? Olisiko vertaistukea tai mahdollisesti samanlaisia kokemuksia?

Re: Mitä tehdä kun hevosen omistaja ei hoida hevosta

Lähettäjä: Vuokris 
Päivämäärä:   16.11.24 08:36:35

Kysyin täältä samaa asiaa vähän aikaa sitten.

Päätin lopettaa vuokraamisen, koska omistajaa kiinnosti vain se hevonen, jolla hän itse ratsastaa. Vuokrahevosellani omistaja ei enää ratsastanut.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   16.11.24 08:58:12

Sama tilanne ollut 2 kertaa, lopetin vuokraamisen.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   16.11.24 09:06:57

Miksi vuokraaja luulee olevansa omistajaa viisaampi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.11.24 09:17:05

Itse hevosen omistajana toivoisin että vaan lopettaisitte vuokrauksen ja pääsisin siististi teistä eroon

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   16.11.24 09:31:33

”Melko selvä kipukäytös” on kovin epämääräisesti sanottu. Täällä et ehkä ymmärrettävistä syistä halua mennä yksityiskohtiin, mutta omistajalle toivottavasti olet ilmaissut huolesi konkreettisesti esimerkiksi niin, että hevonen on alkanut vastustamaan satulavyön kiristämistä ja yrittää silloin purra tai potkia.

Hevosta ei tarvitse ensimmäisenä kiikuttaa klinikalle tutkittavaksi vaan kotitallilla pystyy ell hyvin tekemään yleistutkimuksen (vaikka rokotuksen tai raspauksen yhteydessä). Sen jälkeen voi sitten miettiä jatkoa.

Jos oireilua esiintyy vain silloin, kun ratsastatte ja kipukäytös on ”vain” melko selvää eli kenties satunnaista tai epämääräistä (ei ilmiselvää ontumista, selkäkipua tms.), voisi kokenut opettaja pystyä auttamaan. Heillä yleensä silmää tarkistaa esim. varusteiden sopivuus ja onko hevonen silminnähden jäykkä, vino tai lihasköyhä.

Jos omistaja ei halua ongelman syitä tutkia ja oireilu vie ilon harrastamisesta, vaihda vuokrahevosta.

Kaveripiirissä kokemusta siitä, että hevosen kiukutteli vuokraajalle. Todennäköisin syy oli, että selkä kipeytyi, koska vuokraajan persus oli liian iso satulaan. Ongelma nimittäin hävisi, kun vuokraus loppui.

Erään toisen hevosen vuokraaja päätteli hevosella olevan vatsavaivoja, kun ei saanut sitä liikkumaan hyvin. Nekin vaivat taisivat ”parantua” itsestään, kun vuokraaja vaihtui.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.11.24 09:38:54

Olen itse ollut vuokranantajapuolena näissä tilanteissa.
Tunnen itse hevoseni parhaiten, ja vähän naurattaa kun tullaan millon mitäkin huomiota kertomaan ihan vakavalla naamalla ja syyllistäen siitä kun ei heti laukata klinikalla.
Syitä miksei mennä heti tutkimaan voi olla monia, mutta kaikista yleisin on se että ongelma ei esiinny koskaan muutoin kuin valittavan vuokraajan kanssa, ja on täten 100% ihmisen itsensä taidoista kiinni.
Tehkää kaikille palvelus ja vaihtakaa vuokrahevosta.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   16.11.24 09:54:58

Inhottavaa lähteä hämmentämään omistajan mielenrauhaa tuollaisilla epäilyksillä. Minun yhdellä nuorella oli tässä syksyllä hitaasti paraneva pieni haava takajalassa, jota letkuttelin aamuin illoin. Toisen hevoseni vuokraaja alkoi kyselemään, että "aiotko tutkituttaa sen?". Onneksi oli tulossa ell raspaamaan ja rokottamaan juuri parin päivän päästä, ni sanoin vain että täytyy jutella ell kanssa. Tietämättömyyttähän se on, mutta ei oikein millään jaksaisi kuunnella tuollaisia kommentteja.

Lähettäjä: Vuokraaja 
Päivämäärä:   16.11.24 09:59:50

Ymmärrän kyllä tämänkin hevosen omistajien puolen. En kuitenkaan lähde avaamaan näitä oireita sen enempää, joten ehkä tästä nyt ei voi muuta sanoa kuin kertoa omia näkemyksiään. Hyvä kuulla kuitenkin molempia näkökulmia :)

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   16.11.24 10:00:21

Mitä jos ette osaa käsitellä sitä ja sen takia hevosella menny pata jumiin teidän kanssa?? Moni käytös ongelma voi johtua ihan omasta habituksesta sillä hevonen ei valehtele, se ei osaa esittää, se kertoo heti jossei tykkää.

Lähettäjä: Erkkitäti 
Päivämäärä:   16.11.24 10:17:13

Valitettavasti vika löytyy pääsääntöisesti vuokraajasta. Harva on niin osaava, että aidosti tuntee ja tietää mitä siellä on vikana.
Itsellä vuokraajat keksivät hevosista ties mitä vikaa, jota ei minun ratsastaessa itsekseni ja osaavan valmentajan alla ilmennyt millään muotoa.

Nyt saavat nämäkin hevoset liikuttaa laumassa toisiaan ennemmin kuin jaksan kuunnella kaikkea pskaa ja, että se pskan jauhaminen tulee muita reittejä takaisin minulle. Jos näille joskus tulee vuokraaja, niin hän on sellainen jolla on ollut elämänsä aikan useampia hevosia ja tuntee ja osaa asiansa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.