Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  ulkomaille groomiksi

Lähettäjä: hukassa 
Päivämäärä:   14.11.24 20:10:36

Iltaa! Unelmoin ulkomailla groomaamisesta, mutta koulutuspohjana pelkkä lukio. Olen toki työskennellyt koulun ohella maatiloilla neljä vuotta ja omistanut useamman oman hevosen. Mitä ulkomaille hakiessa olisi tärkeä olla/osata? Olen ajanut pikku-En, mutta mietin kannattaako harkita myös kuorma-auto -korttia tms? En kyllä ole valtavan itsevarma kuski, varsinkaan vieraassa maassa ja kalliilla lastilla..

Omistan tällähetkellä itselle rakkaan hevosen, mutta harkitsen sen myyntiä ennen kuin lähden ulkomaille "hamaan tappiin". Kiinnostaa kuitenkin kuulla myös hyviä kokemuksia ja hintatasoa oman hevosen viemisestä ulkomaille mukanaan?

Onko kokemuksia Facen kautta paikan etsinnästä? Voisin olla kyllä vanhoihin valmentajiinkin yhteyksissä ja kysyä sieltä suosituksia, jos se on selvästi parempi idea? Onko tärkeää olla tallitöistä suosituksia? Navetassa olen tottunut fyysisiin ja pitkiin päiviin, mutta teen tällähetkellä hevoseni tallilla paljon vuoroja, ja olen ollut useammalla n. 50 hevosen tallilla lyhyitä jaksoja "kiireapulaisena" joista voin pyytää suositukset..

Miten Euroopan talleilla yleensä hoidetaan rekryt? Onko ne puheluita, säpo, avoimia hakemuksia?

Re: ulkomaille groomiksi

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   14.11.24 20:13:29

En myisi rakasta heppaa. Koskaan ei voi etukäteen tietään, mitä ulkomailla tulee eteen. Voi olla, että tykkäät, mutta voi käydä myös huonosti. Itselläni oli niin hirveä talli ilkeine ihmisineen, että itkin itseni uneen joka ilta. Olin niin onnellinen, kun palasin ja näin heppani.

Lähettäjä: hukassa 
Päivämäärä:   14.11.24 20:20:13

Kiitos M kokemuksesta. Tuttuni kävikin juuri pari viikkoa Saksassa, mutta tuli heti takaisin. Ei ollut hänen juttunsa. Pelkään myös että menetän rakkaani turhaan, mutta mulla olisi ehkä mahdollisuus jättää se nykyiselle tallille nykyisen ratsuttajansa alle ainakin ekoiksi kuukausiksi. Sitten ehkä myyntivälitykseen tai jopa perästä mukaan?

Takaisin yleisiin kysymyksiin: Omistan myös oman koiran, mutta onko veikkaukseni oikeassa että löydän kyllä todnäk. paikan mihin sen saa mukaan? Saakohan suurimmasta osasta talleja majoituksen, mitä muita "hyötyjä" (ruoka? liikenneväline?) on joissain paikoissa? (ja kuinkakohan todennäköisesti). Kuten huomata saattaa, en ole vielä kauhean pitkällä taustatutkimuksessa. Sopiva aika lähdöllekin on vasta ensi syksynä.

Lähettäjä: 12345 
Päivämäärä:   14.11.24 21:16:31

helppo päästä koska groomeista on kova pula, on se sen verran koiranvirka. Sinisilmäinen ja kiltti ei kannata olla, kv ratsastusmaailmassa kaikki ajattelevat vain omaa etuaan, ihan kaikki. Opettele se sama asenne. Ja ymmärrä, että sulla ei ole oikeastaan mitään arvoa työnantajan silmissä, jos sua väsyttää ja itkettää ja on paha mieli, häntä ei vois kiinnostaa vähempää.
Kyllä, kivojakin ratsastajia on, mutta suurin osa on kiinnostunut omasta kisaurasta ja ennen kaikkea rahasta, se on ykkösasia valtaosalle kv-ratsastajia.
Jos olet sitkeä, pidät puolesi, ja annat haukkumisten valua kuin hanhen selästä, selviät.
Omaa hevosta harvaan paikkaan voi ottaa mukaan, koska se vie yhden maksavan hevosen paikan. Koira on ok.
Ehdottomasti kysele valkuiltasi, on nimittäin kohtuukivoja, huonoja ja tosi huonoja paikkoja.
Vaadi kirjallinen työsopimus. Erittäin moni tarjoaa hommia pimeänä. Ota itse todella kattava vakuutus joka kattaa niin työajan kuin vapaa-ajan! Voi olla että työnantaja sanoo että on vakuuttanut sut, vaan kun se voi olla valhe. meillä yks ruotsalainen groomi loukkaantui vakavasti, tallinpitäjä ja ratsastaja ei edes kysyneet miten se voi tai käyneet katsomassa sairaalassa. Lopulta tytön vanhemmat haki häne sairaalasta kotiin isolla rahalla.

Muista että hevoset ja ratsastus on Euroopassa enne kaikkea bisnes, ei mitään muuta. Ei kivaa harrastelua, ei hevoskaveruutta, vaan bisnes. Eli onko sun työstä taloudellista hyötyä ratsastajalle? Siitä muodostuu sun arvo.

Tämä on nyt vähän pelottelua, mutta kaikkea on tullut vastaan. Täytyy olla "kova" ja puolensa pitävä että pärjää.

Ja ehdottomasti suosittelen lähtemään! Opit asioita joita et missään muualla. Elämästä ja hevosista.
Ja kannattaa muistaa, että jos sua kohdellaan ihan paskasti, voi lähteä kävelemään, uusi paikka löytyy helposti.

Kuorma-autokortti on hyvä, ja sitten normi hevosenhoito, klippaus, juoksutus, liikutus, varistehuolto, se että näet heti jos hevosessa jotain erilaista ja osaa kutsu ell paikalle heti. Jne.

Älä mene suomalaiselle, meni saksaan, Belgiaan tai Hollantiin. Tai tanskaan jos haluat koulutallille.

t

Lähettäjä: Tupsu 
Päivämäärä:   14.11.24 21:54:37

Koiran ottaminen mukaan on yleensä hieman hankalaa, mutta joissakin paikoissa sekin onnistuu. Ihan tallista ja sopimuksesta riippuen on asunto ja auto. Joillakin on tarjota ne. Useimmilla on jonkinlainen asunto tarjota tai auttavat sen etsinnässä. Jotkut hankkivat pyörän, jotkut liikkuvat julkisilla ja jotkut antavat auton käyttöön.

Yleensä työsuhteessa ei kuulu ruokaa, paitsi jos palkka on aivan umpisurkea. Joissakin paikoissa kuitenkin ruoka tarjotaan myös. Eräälläkin tallilla oli oma ruokasali ja keittäjät/kokit.

Kuorma-autokorttia ei välttämättä kannata hankkia etukäteen, koska työnantaja voi kustantaa sen jos tarvitsee. Usein ratsastajat ajavat itse tai työnantaja käyttää erillistä kuskia.

Itse en myisi hevostani vaan menisin itse ensin ja ottaisin hevosen perässä, jos vaikuttaa siltä että hommat sujuu ja haluaa jäädä. Mutta jos se oma hevonen ei ole ehkä ihan niin tärkeä niin halvemmaksihan se tulee myydä.

Facebookissa yleensä etsii sellaiset tallit, jotka eivät saa työntekijöitä puskaradiolla. Eli suhtauisin vähän varauksella. Toisaalta nyt on hoitajien markkinat ja työpaikkoja on enemmän kuin tekijöitä.

Lähettäjä: iijergerrg 
Päivämäärä:   14.11.24 21:57:37

Facebookissa paljon ryhmiä joissa etsitään groomia. mutta jos sulla valkuilla hyvät kontaktit Eurooppaan niin käytä niitä.

Lähettäjä: ire 
Päivämäärä:   14.11.24 22:20:48

ilman hyvää kielitaitoa ei kannata lähteä ulkomaille, tietenkään..?

Päivämäärä:   14.11.24 23:00:18

Minä taas kannatan lähtemään vaikka kielitaito olisi huono. Se kehittyy todella nopeasti, kun sitä on pakko käyttää. Ja aina voi käyttää välillä kääntäjää, jos ei jotain ymmärrä.

Lähettäjä: älknsknf 
Päivämäärä:   14.11.24 23:01:16

Kohtuullisella työenglannilla pärjää, ainakin hollannissa ja belgiassa. Saksassa osataan aika huonosti englantia, siellä kyllä olisi hyvä osata saksaa... Ja ranskassa ranskaa.

Lähettäjä: Baijeri 
Päivämäärä:   15.11.24 00:33:05

Saksassa kyllä osataan englantia, ovat vaan "ujoja" sitä käyttämään.
Ranskassa osattava ranskaa, vaikka englantia osaavat sielläkin.

Groomin on oltava tehokas perfektionisti, joka tuntee hevosensa ja ratsastajansa. Alkuun oli vaikeaa ja itku siinä tuli moneen kertaan, mutta kunhan homman oppi, niin oli elämäni parasta aikaa enkä vaihtaisi sitä mihinkään.

Päivämäärä:   15.11.24 09:01:29

Saksassa ei kyllä aina osata englantia, varsinkaan maaseudulla.
Mutta edes osa nuorista Berliinin klubeilla ei osannut englantia. Siis ei edes perusasioita kuten numeroita :D

Lähettäjä: Baijeri 
Päivämäärä:   15.11.24 09:15:08

20 vuotta Saksassa asuneena, kyllä täällä englantia osataan. Tiedä sitten millaisessa porukassa Tupsu on pyörinyt... Berliinin klubeissa pyörii kyllä hyvin värikästä kansaa.

Parhaiten tietysti pärjää, jos osaa edes saksan alkeet, mutta kielitaitoa tai sen puutetta en pitäisi esteenä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.