Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ruokinnasta->

Lähettäjä: Outi pohjoisesta. 
Päivämäärä:   12.11.24 21:03:36

Kyllä mä olen miettinyt et miten mun hevoset säilyy hengissä, terveinä ja tyytyväisen oloisena, sekä pysyy lihassa ja karva kiiltää.
Ikinä eivät ole syöneet analysoitua heinää eikä ruokintaa suunniteltu millään ohjelmalla. Syö heinän lisäksi kivennäistä, pellavaa, greenmix ja mash. Miten tämä on tänä päivänä edes mahdollista?
Onko tää jotenkin vakavaa ja asiaan pitäisi reagoida?
Pitäisikö analyysi ottaa jokaisen peltolohkreen paalista ja eri aikaan paalatuista tai kaadetuista heinistä?
Miten te voitte tietää et se analyysi on sama joka paalille?

Re: Ruokinnasta->

Lähettäjä: Xena 
Päivämäärä:   12.11.24 21:07:42

”Onko tää jotenkin vakavaa ja asiaan pitäisi reagoida?
Pitäisikö analyysi ottaa jokaisen peltolohkreen paalista ja eri aikaan paalatuista tai kaadetuista heinistä?
Miten te voitte tietää et se analyysi on sama joka paalille”

En ole minäkään analyysin mukaan syötellyt. Viljojakin saavat 1-3 kg päivään. Terveitä, ei ähkyjä, ihottumia tai allergioita. 40 vuotta tallia pitänyt,.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.11.24 21:10:33

Sehän se hassua on, että ihmiset luottaa 100% johonkin paperinpalaan, jolla ei ole mitään arvoa paalien vaihtuessa. Ammattilainen katsoo hevosta, harrastajat analyyseja. Ja jälkimmäiset teettää niitä ruokintasuunnitelmia. Itse olen kilpaileva harrastaja, jonka hevonen syö täysrehuja sen mukaan, miltä se näyttää ja tuntuu. On muuten terve ja suorittaa hyvin. Eikä hajuakaan, mitä sanoisi analyysit.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.11.24 21:15:41

Mieki pohjosesta ja miettiny samaa. Ikinä ei ole analyysien mukaan syötetty, paalit on yleensä edessä koko ajan tai muutoin vapaa heinä poneja lukuunottamatta. Syövät heinää, kauraa (tai jos ihan oikeasti sille allerginen niin yleensä selected sitten väkirehuista syötössä), kivennäistä ja suolaa. Joskus vitamiinilisää, joskus melassileikettä tai rypsi-kronoa, riippuen hevosesta. Karvat kiiltää ja suolisto toimii. Ei ole ikinä ollut hiekasta ongelmia, suolistotulehduksia tms.. Mahahaavaisetkin parantuneet meillä, jos olen saanut ruokkia oman pään mukaan + alkuun muu tukihoito, ei ole uusineet.
Kesäisin kannan vihreää eteen jos ei laitumelle pääse, poneille kerään horsmia että saavat niitä nakerrella. Talvella poneille lisätekemisenä kuusia, pajuja yms, hevoset yleensä ei tarvi kun saa vapaasti heinää.
Liikutan kunnolla ja tavoitteellisesti hevosia, hikoilevat kunnolla 3-5 krt viikossa.
Kivennäistä tykkään antaa reilummalla mitalla.

Vrt. kaveri joka jokaisen heinäerän mukaan teettää analyysin, laskee ruokinnat, muuttaa rehut, niiden määrät, mitään ylimääräistä, extraa tms ei anna, mutta paikkaa kyllä "puutteita" eri purnukoilla. Hevoset vetää hiekkaa ko viimeistä päivää ja sitten syöttää psylliumkuureja. Karva on kiillotonta ja hevoset ei sillä tavalla ole iloisia. Hänelläkin useampia hevosia ja jokaisen kohdalla sama tilanne, myös uudet muuttuu tuollaisiksi vaikka tullessa olisivat ns. normaaleja.

Nykyään eivät osaa kattoa sitä hevosta ollenkaan ja ruokkia sen mukaan. Ja noilla analyyseillä voi heittää vesilintua. Yleissuunnan voi antaa sokereista ja valkuaisesta, mutta kaikki muu on niin epätarkkaa, koska samalla pellolla kasvaa jo niin erilaista heinää, että pitäis ihan joka paalista ottaa näytteitä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.11.24 21:31:20

Tuottaja ottaa lohkoittain raaka-ainenäytteet eli on hyvinkin edustava keskiarvo. Tärkeimmät arvot d ja srv. Vapaalla heinällä kaikki, väkirehuja minimi tai ei ollenkaan. Ruokintoja olen laskenut sen verran, että menee jo päässä laskuna. Hevostakin osaan katsoa. Ei ähkyjä, ei hiekan syöntiä, ei mahan löysyyttä, karva kiiltää ja iloisia on. Hyvin jaksaa treenata ja lihasta kasvattaa nuoret ravurin alut.

Lähettäjä: ... ... 
Päivämäärä:   12.11.24 21:41:53

Joo on se jännä, että meilläkin hevoset hengissä, terveitä, hyvässä lihassa ja karvassa. Eivät syö hiekkaa ja muutoinkin vatsastaan kunnossa. Syövät analysoitua heinää ja ruokinnat on laskettu. Mutta kun mä osaan katsoa sitä hevosta, mitä aloituksen mukaan ei osaa tehdä muuta kuin ne jotka eivät ota analyysejä. Yksilöistä riippuen joskus lisätään jotain rehua, joskus vähennetään.

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   12.11.24 21:45:30

Tuotantoeläinten ruokinta lasketaan tarkasti useamman kerran vuodessa, että saadaan hyvin tuottavia ja terveitä eläimiä.
Itse katson paperia ja hevosta. Kaikkea ei näe hevosesta eikä paperista.

Lähettäjä: Jakke L 
Päivämäärä:   12.11.24 21:47:47

Hevonen pärjää pelkällä heinällä. Osa paaleista on parempaa, osa huonompaa. Vuoteen mahtui kaikentyyppistä.

Laidun korjaa paljon.

Itse en harrasta sanaa pärjää, välttää tai riittää.
Mutta en tuomitse muita. Ruokinta on jokaisen oma asia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.