Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Isoa kokoa jättävät sh-orit

Lähettäjä: Utelias 
Päivämäärä:   11.11.24 14:16:44

Ei ole itsellä mitään ymmärrystä suomenhevoskasvatuksesta, mutta ihan näin mielenkiinnosta kyselen. Viime vuosina oon törmännyt silloin tällöin isoihin sh-ratsuihin mutta en muista näiden nimiä tai mitään että voisin itse tutkia sukutauluja. Mitkä sh-orit jättää isokokoisimpia jälkeläisiä? Tähdätäänkö jalostuksessa kokoon?

Re: Isoa kokoa jättävät sh-orit

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.11.24 14:59:56

Herkko Hurmaus on jo manan mailla mutta sen jälkeläisistä voisi löytyä tuota isoa kokoa. Esim. Ryhlyn Peikonlehti on jo käytössä.
Yhdellä tutulla on myös Silvolan Hemmingistä ihan valtavan isoksi ja ryhdikkääksi kasvanut nuori, vaikka emä on oria pienempi.

Iso koko ei taida olla jalostuksessa muotia.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   11.11.24 15:03:17

Hessin Leevi on jättänyt kokoa. Isoa kokoa ei välttämättä haeta, koska se altistaa helpommin hajoamiselle (isompi koko = lisää painoa = jalat kovemmalla).

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.11.24 15:15:58

Valtaosa suomenhevosista on sitä 150-155 cm luokkaa, niin selvästi kookkaammat ovat poikkeuksia joita ei voi määräänsä enempää tarkoituksella jalostaa (koska myös periytyvät hyvin samoista suvuista). Moni kasvattaja kyllä toivoo orilta kokoa, mutta siksi että tammat tuppaavat olemaan pieniä eli halutaan että jälkeläinen olisi esim. yli 155, vaikkei mikään jättiläinen tarvitse tulla. Edes yli 160 cm oreja ei ole kauhean montaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.11.24 16:55:35

Itsellä on Knuutilan Veikosta n. 165 cm sh ori.

Lähettäjä: -_- 
Päivämäärä:   13.11.24 07:31:35

Herkko oli Hermelistä, ja Hermelin kautta tullut isoa kokoa. Se ei kyllä itse ollut mikään poikkeuksellisen iso.
Hessin Leevi tosiaan myös jättänyt kokoa, tai lähinnä korkeutta säilyttäen silti urheilullisuuden.
Ravireista Liisingin jälkeläisistä osa ollut jättimäisiä mötköjä, isoja ja raskaita.

Lähettäjä: -_- 
Päivämäärä:   13.11.24 07:36:06

Niin ja nykyään astuvista ja elossa olevista uskoisin että Ryhlyn Peikonlehti saattaisi kokoaan periyttää. Sehän on Herkosta.
Emälinjalla myös ihan kookkaita hevosia, ja myös kokoa jättäneitä. Ponuveikkolaiset mitä itse nähnyt ollut noin 160-165 cm, ja kauempaa löytyy Jaanen Suikku joka taas menee Suikkuun, josta jäänyt isoja hevosia. Nämä kylläkään ei ratsuja, mutta ei millään suokilla ole 4-5 polvessa enää kaikki ratsuja.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.11.24 07:53:06

"Ponuveikkolaiset mitä itse nähnyt ollut noin 160-165 cm"

Ponuveikko tosiaan tuntuu jättävän melko isoa kokoa myös sukupolvien yli. Omani ii. on Ponuveikko, ja tämä on aika iso, vaikka emän puolella on pienhevosiakin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.11.24 11:19:20

murron innosta tulee isoja jos emäkin sen mukainen. Hessin leevi kans

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   13.11.24 13:55:28

Riihentaus Onni on mitattu 4v 162 cm (varmaan tuosta kasvanut vielä). Koko tosin tulee varmaan emän puolelta, koska on samalta emälinjalta kuin Herkko Hurmaus.

Salmiakki Pojasta myös ison kokoisia varsoja.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.