Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaikea valinta mitä tehdä harrastuksen suhteen

Lähettäjä: Pippa 
Päivämäärä:   11.11.24 12:50:08

Oon ihan loppu harrastamiseen ja samalla taas on vaikea tehdä päätös. Tiedän että itse se on tehtävä, mutta haluaisin hiukan vertaistukea.

Hevonen on treenikunnossa, osaava. Meillä on pitkä historia. Nyt kuitenkin olen itse menettänyt mielenkiintoni ratsastamiseen. Liikutan hevosta kyllä maastoillen ja höntsäillen, mutta motia ei nää ole eikä kiinnostusta pitkäjänteiseen valmentautumiseen. Olen vain ihan loppu koko lajiin, ei vaan innosta. En kuitenkaan halua hevosesta luopua, ja olen sitten hoitanut asian niin että olen hankkinut vuokraajia jotka liikuttavat hevosta laadukkaasti ja itse höntsäilen mitä höntsäilen. Hevosen terveydentila vaatii liikutusta, plus ymmärrän itsekin että hevonen tarvitsee runsaasti hyvälaatuista liikuntaa pysyäkseen terveenä ja elinvoimaisena. Vuokraajien kanssa homma toimii tai ei toimi, jonain viikkoina kaikki pääsee sovitusti, usein on jotain esteitä/koulua/töitä/kipeenä ja taas yritän itse motivoida itseäni tallille tai sumplia muita kuvioita. Tuntuu myös niin älyttömältä maksaa kauheita summia siitä että harrastamisesta on kadonnut ilo ja suurimman osan ajasta stressaan että miten saadaan kaikki toimimaan ja kuka pääsee milloinkin ja huhhuh. Edelleen joo löydän iloa niistä hetkistä kun hengailen hevoseni kanssa, mutta ei se kyllä mitenkään oo rahan väärti. Ei tässä vaa oo mitään järkeä tässä kuviossa.

Olen miettinyt vaihtoehtoja. Ylläpitoon en uskalla antaa. Myydä joo, mutta kenelle? En halua pitkäaikaista ystävääni kelle tahansa myydä, ja siihen sitten loppuu oma vastuu/päätösvalta ja olisi ihan kauheaa nähdä hevoselle käyvän jotain ikävää... Suhteellisen terveen hevosen lopettaminenkaan ei tunnu hyvältä ratkaisulta. Tuntuu että on pelkkiä huonoja vaihtoehtoja enkä vaan osaa päättää mitä tekisin. Miten te olette päätyneet ratkaisuihinne? joitain hyviä vinkkejä mitä pohtia?

Re: Vaikea valinta mitä tehdä harrastuksen suhteen

Lähettäjä: Keila 
Päivämäärä:   11.11.24 13:05:39

Vähän sama tilanne. Pieniä hankaluuksia on, mutta vielä ei ole selvinnyt terveydentilasta mitään selittävää tekijää. Omat resurssit tiukilla jatkoa miettien niin jaksamisen kuin rahankin kannalta: edessä todennäköisesti lisää kalliita tutkimuksia ja pimeässä haparointia, ja/tai kalliita koulutusjaksoja jollain gurulla.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   11.11.24 13:10:22

Viet sen jonnekin pienemmälle tallille -> kulut alas. Laumaan tarhaamaan vähintään 15h/pvä -> se liikkuu itsekin enemmän. Höntsäät sen mitä höntsäät, hevonen ei kuole siihen jos se seisoo muutaman päivän viikossa ja jos se saa valita, niin se on tasan mieluummin kavereitten kuin sun kanssasi. :D

Lähettäjä: Vellu 
Päivämäärä:   11.11.24 13:13:16

Et ole yksin. On meitä muitakin. Jos joku sopiva ja hyvä ostaja sattuisi kysymään onko myynnissä niin myisin varmasti. Niin älytöntä tämä rahan meno.

Lähettäjä: Pippa 
Päivämäärä:   11.11.24 14:52:37

Aivan älytöntä! Ja että kun järjellä ajattelen, niin tiedostan että kun harrastukseen laittaa 800-1000 kuussa, niin sen pitää olla sellasta mistä tulee enemmän hyvää kuin huonoa, että se on oikeesti kivaa ja hauskaa. Muuten siinä ei oo mitään järkeä.

Mutta sitten tää puoli kun eläimeen on muodostunut side ja ei vaan osaa päättää mikä olis oikein.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.11.24 15:08:28

Mä kans kannatan että etsi sille hyvä, vähän halvempi pitopaikka ja laita seisomaan vaikka vuodeksi. Olosuhteista kiinni miten pärjää, luultavasti ihan kivasti. Älä nyt sentään lopeta sen takia että itelläsi ei ole motiivia. Myynti myös vaihtoehto, ihan hyvin voi löytää hyvän kodin, paremmankin kuin mitä itse tarjoat.

Päivämäärä:   11.11.24 15:36:28

Itsellä ei ole ollut valmentautumiseen ikinä motivaatiota. Ei edes sinä päivänä kun ekan hepan ostin. 17 vuotta on omia ollut enkä nyt ole 3 vuoteen ratsastanut kertaakaan. Ei se minua mitenkään haittaa enkä siitä ressaa. Olen järjestänyt hevoselle asialliset puitteet, vapaa heinä ja lähes 24/7 laumassa ulkona.

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   11.11.24 16:10:34

Pippa - en tiedä kuinka monta tuhatta hevosta Suomessa myydään vuosittain, sinäkin siihen pystyt. Laita myyntiin ja katso löytyykö sellainen ostaja josta tulee hyvä fiilis.

Päivämäärä:   13.11.24 12:41:10

Itsekin olen täysin loppu hevosen pitoon. Ongelma on vaan vielä isompi kuin sinulla, koska hevonen ei ole ihan pikkuvikainen, on mm. lääkitystä vaativa kesäihottuma. Tarkasti hoitamalla hevonen pysyy kunnossa, mutta ei tälläistä kukaan ota edes maksua vastaan. Sulla on vielä hyvä tilanne, kun voit sen myydä ja se voi löytää ihan kivan kodin. Minun on pakko jaksaa, tehdä myös jatkuvia ylitöitä että saan kulut maksettua. En osaa sanoa kauanko enää jaksan.

Lähettäjä: Fiina 
Päivämäärä:   13.11.24 14:26:37

Ei tätä jaksa enää monikaan. Ottaa enemmän kuin antaa.

Lähettäjä: Veera 
Päivämäärä:   13.11.24 14:54:13

Harrastajamäärät on vähentyneet jo nyt merkittävästi eikä vähenemiselle näy loppua. Koko hevosala tulee kuihtumaan.

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   13.11.24 15:46:32

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 13.11.24 12:41:10

Itsekin olen täysin loppu hevosen pitoon. Ongelma on vaan vielä isompi kuin sinulla, koska hevonen ei ole ihan pikkuvikainen, on mm. lääkitystä vaativa kesäihottuma. Tarkasti hoitamalla hevonen pysyy kunnossa, mutta ei tälläistä kukaan ota edes maksua vastaan. Sulla on vielä hyvä tilanne, kun voit sen myydä ja se voi löytää ihan kivan kodin. Minun on pakko jaksaa, tehdä myös jatkuvia ylitöitä että saan kulut maksettua. En osaa sanoa kauanko enää jaksan.

Ja lopetus ei ole vaihtoehto, miksi??
Sama tilanne mulla oli, vaan eri vaiva hevosella. Viimeiset kuukaudet meni itku kurkussa jaksamisen kanssa mutta viimein tein päätöksen hevosen parhaaksi.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   13.11.24 15:54:07

Voisiko joku vuokraajista ottaa ylläpitoon? Tai vie just halvemmalle tallille.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   13.11.24 18:00:38

Veisin myös jollekin edullisemmalle tallille, missä on vaatimattomat puitteet mutta hevosen hyvä olla. Paikka, missä isot tarhat ja kokopäivätarhaus, hyvä hoito siten, että voisi itse käydä silloin kun sattuu jaksamaan. Sitten kävisin itse pari kertaa viikossa maastoilemassa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.