Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallinpitäjät

Lähettäjä: Ihmettelen 
Päivämäärä:   10.11.24 22:41:55

Miksi nykyään niin moni tallinpitäjä on kiukkuinen ja väsynyt?
Miksi pitää tallia jos ei:
- jaksa asikkaita
- talli ei tuota tarpeeksi ja aiheuttaa vain stressiä
- muut asiat kiukuttaa

Onko tallinpitäjillä oikeus kiukutella asiakkaille saati puhua asiakkaista selän takana.
Valitettavan usein nykyään kuulee selän takana puhumista ja itse en ainakaan sellaisen tallinpitäjän talliin menisi. Ensimmäinen ajatus olisi ” mitähän se minusta puhuu ”

Ratsastus on pieni laji Suomessa. Suosio ei ainakaan kasva sillä, että negatiivisuutta lisätään. Olin itse todella yllättynyt käydessäni ystäväni kanssa tallilla jossa omistaja tuli ystävälleni juttelemaan niitä näitä ja siinä samalla toisesta asiakkaasta samalla tallilla ja hänen henkilökohtaisista asioista.

Mitä mieltä olette tälläisestä?

Re: Tallinpitäjät

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.11.24 23:19:33

Raskas työ, pienet tulot. Lopettaa ei voi, koska isot kulut ja lainat. Liian väsynyt ajattelemaan järkeviä ratkaisuja. Jokainen uusi vaatimus asiakkailta on liikaa jo äärimmilleen kuormittuneena. Olisko tässä joitakin syitä?

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   11.11.24 01:45:22

Mitä aloittajan ystävä oli mieltä tallinpitäjän ”juoruilusta”? Oliko ystävä yhtä järkyttynyt kuin aloittajakin vai osasiko hän odottaa ”juoruja”?

Meidän tallilla on vuosien mittaan tallipaikkalaiset kohdanneet vastoinkäymisiä. Keski-ikäisen tallilaisen isä/äiti on kuollut yllättäen ja siihen liittyen on kaikenlaista hoidettavaa ja tuore leskikin tarvitsee apua. Mahdollisesti leski asuu toisella paikkakunnalla. On ollut riitaisaa avioeroa ja liitossa pieniä lapsia, joita ei voi jättää yksin kotiin eikä exä huolehdi lapsista. Teini on joutunut vakavaan onnettomuuteen, ei ole voitu hoitaa läheisessä keskussairaalassa vaan on pitänyt viedä yliopistolliseen sairaalaan 300 km:n päähän.

Tällaisissa tilanteissa tallinpitäjä on (asianosaisen luvalla) kertonut tilanteesta osalle tallilaisista ja kysynyt, olisiko mahdollista auttaa tallikaverin hevosen hoidossa (esim. tarhan siivouksessa, laidun kaudella huolehtia myrkyistä ja kesäihottumaisten kohdalla pesuista/rasvauksista/ihottumaloimen vaihdosta). Tallilla on heitä, jotka mielellään auttavat kaveria ja sitten heitä, jotka syystä tai toisesta ehtivät hoitaa vain oman hevosensa. Näitä auttajia tallinpitäjä kysyy apuun ja jos he suostuvat, tallinpitäjä (edelleen asianosaisen luvalla) kertoilee aina välillä kuulumisia. Varmasti ulkopuolisen korvaan kuulostaa siltä, että tallinpitäjä juoruilee toisista asiakkaista, vaikka todellisuudessa asianosainen haluaa, että auttajat tietävät tilanteen, mutta ei jaksa/ehdi/pysty tilannepäivityksiä kaikille auttajille kertomaan. Asianosainen pitää yhteyttä tallinpitäjään, joka puolestaan kertoo kuulumiset auttajille.

Päivämäärä:   11.11.24 02:27:12

Tallinpitäjällä ole mitään vaitiolovelvollisuutta. Sopimukseen kuuluu hoitaa hevonen sovitulla tavalla sovitulta osin.
Jos tallinpitäjälle haluaa lörpötellä omia asioitaan, se on lörpöttelyä.

Päivämäärä:   11.11.24 05:58:52

Hattuu nostan tänäpäivänä tallinpitäjille!

Lähettäjä: )( 
Päivämäärä:   11.11.24 07:27:55

Kumpi sitten on pahempi: juoruileva tallinpitäjä vai hevostallinettiin kirjoitteleva asiakas…?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.11.24 07:36:07

Ei tämä ole mikään nykypäivän ilmiö.

Hevosala on yleisesti huonosti kannattavaa ja raskasta, ja väsynyt yrittäjä todennäköisemmin huonolla tuulella kuin hyvällä. Joukossa on varmasti myös hyviä hetkiä jotka saavat jatkamaan, vaikka tietysti asiakkaan mieleen jää ennemmin se kiukkuinen tiuskaisu. Selän takana puhumista valitettavasti tapahtuu varmaan lähes kaikissa Suomen työpaikoissa, ei, se ei ole oikein eikä kivaa.

Kaikki yrityksiä ei myöskään laitetaan pakettiin hups, tuosta noin vain, vaikka ihanalla nuoruuden idealismilla kaikki työt ovat pelkästään kivoja koko ajan ja elleivät ole niin sitten kantsii hei lopettaa.

Lähettäjä: Joo! 
Päivämäärä:   11.11.24 07:37:09

Itse myös pidän tallia ja aika helposti ohjaan kitisevän, selän takana paskaa puhuvan asiakkaan muualle. Ei tarvitse kenenkään jaksaa.

Lähettäjä: Tpy 
Päivämäärä:   11.11.24 07:41:00

Ihmetyttää enemmin asiakkaiden vaatimukset nykyään eikä suhteuteta siihen paljonko tallinpitäjältä jää käteen hevosta kohden alvien ja kulujen jälkeen. Pitäisi hommata tietynlaista heinää ( kaikilla eri toiveet), pitää saada enemmän turvetta ( ja juotetaan hevosta niin hemmetisti että karsina ihan märkänä ja ei olla valmiita maksamaan lisäturpeesta), pitää antaa extramössöä ja lääkitä mielellään ilman lisäkuluja, pitää laittaa vesiämpäri vaikka hevosella juoma-automaatti ( kun ei jakseta opettaa).

Se hevosesta tienattu euro on ihan muutama päivää kohden ja se pitää sisällään jo loimi päälle ja pois, sisään ja ulos, heinät 5x, karsinan ja tarhan siivous sekä kentän hoito sekä väkkärit x2. Käteen ei jää juuri mitään kun tulee ylimääräisiä töitä ja niistä hinnan saaminen on hankalaa. Kuka tekisi omassa työssään näitä extroja ja ei velottaisi...

En yhtään ihmettele kiukuttelua koska tuntuu että nykyhevosten omistajien vaatimukset vaan kasvaa ja menee tyhmemmiksi. Aika paljon voi itsekin tehdä hevosen puolesta. Mutta se vaatii työtä, kun siellä.kotona tai muissa harrastuksissa on kivempaa.. en tajua miksi osa ihmisistä ostaa hevosia

Päivämäärä:   11.11.24 08:10:50

kyllä minulla ainakin hevosen omistajana on vaatimuksia. jos maksan useita satoja euroja kuussa, niin kyllä sillä pitää saada sovitut palvelut. lisähommat olen aina tehnyt itse enkä ole koskaan vaatinut mitään sopimuksen ulkopuolista, vaan olen valinnut tallin jossa kattavimmat palvelut ja se mitä on puuttunut niin olen hoitanut itse.

mutta kun vuosien varrella paikat rapistuu (erityisesti kentän pohja, tarhat) eikä puitteita enää voi käyttää ja muutenkin palvelun taso laskee (ostetaan huonoa heinää, karsinoista ei siivota pissoja) ja säästetään väärissä asioissa, niin pakkohan se on vaihtaa maisemaa.

ymmärrän kyllä mistä kustannukset koostuu ja maksan mielelläni lisää, jotta palvelut pysyy samalla tasolla.

Päivämäärä:   11.11.24 08:28:24

On kaikenlaisiaa tallinpitäjiä, ihan siinä missä muillakin aloilla. Toisilla paremmat ihmissuhdetaidot kuin toislla. Suosittelen kiertämään kaukaa paikat joissa tallinpitäjä lörpöttelee toisten asioita. Kuin myös ne joissa pimitetään esim. Mitä tallilla on tapahtunut oman hevosesi kohdalla. Näiden yhdistelmä on se pahin. Kaikki muut kuin sinä itse tietävät, mitä hevosesi on tehnyt tai mitä sille on sattunut.

Lähettäjä: oma 
Päivämäärä:   11.11.24 08:29:31

Vieraana toisen tallissa on ollut ja tulee olemaan se, että ne perusasiat toteutuvat jos toteutuvat. Osa tallinpitäjistä on todella pedantteja, hoitavat hevoset, osa tarkasti, osa suurpiirteisemmin. Mutta siinä vaiheessa kun se kupla asiakkaan ja tallinpitäjän välillä posahtaa, tilanne usein kärjistyy siihen, että asiakas on hullu yms. Muistutetaan sopimuksesta yms. Kun kaikki ei mennytkään kuin strömsöössä, hevoset eivät tule toimeen keskenään, tallinpitäjällä on vain omat ehtonsa, ei joustoa, koska hän voi. OMA TUPA OMA LUPA. Ja asiakkaana sinulla on vain pari vaihtoehtoa joko hyväksyä hevosesi kustannuksella tai poistua tontilta. Ja kunpa se olisikin näin yksinkertaista... EI... siitä alkaa tekstiviestittely, pommittelu, syyttely, panettelu you name it. Suurimmaksi osaksi nämä ongelmat ovat ns. ei-ammattitalleilla. Mutta niillä talleilla, missä on tallinomistaja ja tallimestari erikseen, yleensä hommat hoituvat.

En voi olla yleistämättä, mutta naiset eivät keskenään osaa keskustella, menee syyllistämiseksi ja riidaksi. Näin se vain usein on. Joten osa poistuu tontilta hiljaisesti, koska tietää, että viisas vaikenee ja pidetään ns. hyvät välit poistuessa eikä koskaan kerrota todellista syytä poistumiselle, sitä ei vain voi tehdä jos haluaa lähteä hyvissä väleissä. Kerrotaan valkeita valheita puolin ja toisin.

Lähettäjä: Joo! 
Päivämäärä:   11.11.24 08:30:57

Tpy: puhut asiaa!

Päivämäärä:   11.11.24 08:33:22

Tyhmä yrityksen pyörittäjä jos kusee omiin muroihin. Eli bisness hommissa kusee asiakaspalvelu ja maineensa.
Jos hän lörpöttelee niin kymmenkertaisena kokee puskaradion muiden potentiaalisten asiakkaiden eli rahantuojien keskuudessa. Tallinpitäjä hanki terapeutti jolle lörpöttää vaikeaa elämää

Päivämäärä:   11.11.24 08:41:47

- jaksa asikkaita
- muut asiat kiukuttaa

Samaa olen ihmetellyt.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.11.24 08:54:34

"kyllä minulla ainakin hevosen omistajana on vaatimuksia. jos maksan useita satoja euroja kuussa, niin kyllä sillä pitää saada sovitut palvelut. lisähommat olen aina tehnyt itse enkä ole koskaan vaatinut mitään sopimuksen ulkopuolista, vaan olen valinnut tallin jossa kattavimmat palvelut ja se mitä on puuttunut niin olen hoitanut itse.

mutta kun vuosien varrella paikat rapistuu (erityisesti kentän pohja, tarhat) eikä puitteita enää voi käyttää ja muutenkin palvelun taso laskee (ostetaan huonoa heinää, karsinoista ei siivota pissoja) ja säästetään väärissä asioissa, niin pakkohan se on vaihtaa maisemaa.

ymmärrän kyllä mistä kustannukset koostuu ja maksan mielelläni lisää, jotta palvelut pysyy samalla tasolla."

Tämä. Ymmärrän, ettei tallinpito ole kultakaivos, mutta loputtomiin ei voi asiakkaiden selkänahasta repiä. Omalla tallilla (josta juuri muutin) hinta nousi 6v aikana 350e. Samalla kun pohjat meni huonommiksi, tilat rapistuivat jne. Rakentavakin palaute ja keskustelu on tallinpitäjän mielestä hyökkäys asiakkailta häntä kohtaan. Muuttaville asiakkaille suututaan jne. Hinnan ja palveluiden on korreloitava.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   11.11.24 09:24:24

Itse tallin pitäjänä ja myös vuokralaisena täyshoitotallissa olleena olen nähnyt kaikenlaista. Moni tallinpitäjä valittaa vaativista asiakkaista. Itselläni ei ole ollut näitä ongelmia tai noh aina on joku joka ehkä haluaisi vähän enemmän. Mutta meillä on selkeä kirjallinen sopimus siitä mitä hintaan kuuluu. Ei ole eri heiniä eikä eri sääntöjä. Jos se sopimus ei kelpaa silloin meidän paikka on väärä. Asiakkaita on kokoajan ja vaihtuvuutta hyvin vähän. Eli oletan ihmisten olevan tyytyväisiä. Tulijoita olisi myös.
Tallinpitäjä on palvelun tarjoaja ja mielestäni ei asiakkaalla eikä tallin pitäjällä ole mitään oikeutta juoruilla toisten ihmisten henkilökohtaisista asioista ilman toisen lupaa.
Ei ole kenenkään tehtävä raportoida toisten ihmisten raha asioista, terveysasioista, perheasioista tai mistään muustakaan.

Päivämäärä:   11.11.24 15:46:40

Olen kuullut tallinpitäjän kuIttaavan tallilaisten vaihtuvuuden sillä.että ihmisten elämäntilanteet muuttuu ja tallilaisia nyt vain tulee ja menee. Kyllä se vain niin on että jos paikka on erinomaisen hyvä, ei siellä vaihtuvuutta ole. Skeidaa puhuu se joka muuta väittää.

Lähettäjä: Näinpä 
Päivämäärä:   11.11.24 15:59:03

kyllä minulla ainakin hevosen omistajana on vaatimuksia. jos maksan useita satoja euroja kuussa, niin kyllä sillä pitää saada sovitut palvelut. lisähommat olen aina tehnyt itse enkä ole koskaan vaatinut mitään sopimuksen ulkopuolista, vaan olen valinnut tallin jossa kattavimmat palvelut ja se mitä on puuttunut niin olen hoitanut itse.

ymmärrän kyllä mistä kustannukset koostuu ja maksan mielelläni lisää, jotta palvelut pysyy samalla tasolla.

^ 100% tämä. Autan ja joustan mielelläni, mutta jos ote perusasioista alkaa lipsua, lähden muualle.

Päivämäärä:   11.11.24 16:15:57

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 11.11.24 15:46:40

Olen kuullut tallinpitäjän kuIttaavan tallilaisten vaihtuvuuden sillä.että ihmisten elämäntilanteet muuttuu ja tallilaisia nyt vain tulee ja menee. Kyllä se vain niin on että jos paikka on erinomaisen hyvä, ei siellä vaihtuvuutta ole. Skeidaa puhuu se joka muuta väittää.

Tämä!

Lähettäjä: onni 
Päivämäärä:   11.11.24 16:17:40

Ihmisiä ne tallinpitäjätkin ovat.Osa juoruilee ja osa ei.Enemmän minua ihmetyttää,että tunnen monia sairaanhoidonammattilaisia,jotka juoruilevat asiakkaistaan ja heillä on vaitiolovelvollisuus.

Lähettäjä: mäpknasvknv 
Päivämäärä:   11.11.24 17:52:27

Kun tämmöistä lukee osaa olla kiitollien omasta tallista, jossa on viihdytty jo 7 vuotta. Hevonen toki vaihtunut. Tallinpitäjä on reilu ammattilainen joka omaa hyvät sosiaaliset taidot. tallityöntekijä on todella hyvä, huono sai lähteä muutaman kk jälkeen. Tunnelma on ystävällinen ja auttavainen, kaikki on mukavia ja jutellaan keskenään paljon. Yksi tallilainen on introvertti eikä välitä puhua kenenkään kanssa, hän saa olla sitä ja harrastaa hevosensa kanssa rauhassa

En oikein tiedä mitä ihmeellisyyksiä pitäisi vaatia, hevoset ruokitaan 5x päivässä, karsinat otetaan 2x päivässä, tarhataan aamupäivisin, kenttien ja maneesin pohjat ovat loistavat, muuta apua saa, toki kaikki maksavat tallityöntekijälle jos tarvis on jotain ekstraa, lääkkeen antoa aamulla tms. Tallityöntekijä on tarkkasilmäinen ja kertoo heti jos hevosessa jotain outoa.
Heinä on kaikille samaa ja hyvin nuo näyttävät sitä syövän. Iltaväkkerit ja mössöt jokainen tekee itse ja laittaa karvinen eteen valmiiksi.

Vaihtoa on jonkin verran ollut vuosien mittaan, moni on lähtenyt ulkomaille töihin tai opskelemaan, hevosen kanssa tai ilman. Tulijoita olisi käsitteekseni jonoksi asti.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   11.11.24 18:36:34

Aina tallinpitäjät ovat valitelleet vaikeista asiakkaista tai työn kannattamattomuudesta, ja silti vain yhä pyörittävät kannattamatonta ja hankalaa yritystä vuodesta toiseen. Ymmärrykseni ei riitä. Onko tp tyhmä vai masokisti?

Lähettäjä: luiska 
Päivämäärä:   11.11.24 20:18:51

Moni tp on kyllä tosi tyhmä, ja huonosti koulutettu. wt-taustainen.

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   11.11.24 20:25:29

( ja juotetaan hevosta niin hemmetisti että karsina ihan märkänä ja ei olla valmiita maksamaan lisäturpeesta), "

Siis mitä??

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   11.11.24 21:57:56

- jaksa asikkaita
- muut asiat kiukuttaa

Tämä ja lisäksi;
- haalittu itselle liika hommaa niin että väsyy ja valittaa sitä homman paljoutta

Lähettäjä: Kur 
Päivämäärä:   11.11.24 22:30:00

Onko aloittaja oikeasti niin yksinkertainen, ettei ilman tätä keskustelunavausta pysty yhtään miettimään syitä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.11.24 22:30:14

Vastataan ihan kysymys kysymykseltä.

Miksi nykyään niin moni tallinpitäjä on kiukkuinen ja väsynyt?
V: Miksi ihminen, joka tekee työtä pahimmillaan seitsemänä päivänä viikossa aamusta iltaan pienellä palkalla, voisi olla kiukkuinen ja väsynyt? Tuleeko mitään syytä mieleen? :)

- jaksa asikkaita
V: Moniko missään ammatissa oleva ihminen jaksaa erityisen hyvin hankalia asiakkaita? Niitä hevosalalla riittää, ja lisäksi vaikkei asiakas olisi erityisen hankala, on varmaankin aika inhimillistä kokea asiakas helposti kuormittavaksi, jos tämän palvelemisesta ei saa kunnon korvausta.
V: Ymmärtäisitkö jonkun muun yrittäjän kuin tallinpitäjän kohdalla, miksei yritystoimintaa laiteta tuosta noin vain pakettiin, vaikka kannattavuusongelmia olisi - etenkään, jos yritystoiminta on vaatinut suuria investointeja, jotka täytyisi jotenkin maksaa?
- muut asiat kiukuttaa
V: Käsi pystyyn, ketä ei kiukuta työssään mikään? Ja sillekin kädet pystyyn, että kellä säilyisi peruspositiivinen asenne, kun tekisitte sen seitsemän päivää viikossa mutta enintään viiden päivän palkalla?

"- haalittu itselle liika hommaa niin että väsyy ja valittaa sitä homman paljoutta"
V: Niin, minkä luulet olevan hommien haalimisen taustalla? Luuletko, että jos hevosalalla kannattavuus olisi sellainen, että kohtuullisella työmäärällä pärjäisi, niin silti haalittaisiin ihan vain huvikseen hirveästi töitä?

"Moni tp on kyllä tosi tyhmä, ja huonosti koulutettu. wt-taustainen."
V: Tämä ei ollut kysymys, mutta vastaan silti. Kyllä, tyhmät ja kouluttamattomat WT:t ne yleensäkin pistävät yrityksiä pystyyn ja ostelevat kalliita hevostiloja ja pankitkin syytävät sellaisille lainarahaa oikein kaksin käsin. :)

Monet tallinpitäjien kohdalla hämmästystä aiheuttavat asiat olisi aivan helppo ymmärtää, kun käsitettäisiin sellainen juttu, että tallinpitäjätkin ovat ihmisiä ja heitä koskevat samat inhimilliset ilmiöt kuin muitakin. Tiedän, että sitä on vaikea ymmärtää, mutta näin se vain on! :)

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   11.11.24 23:19:18

Mua ei haittaa vaikka tallinpitäjä olisi välillä väsynyt ja kiukkuinen, tai höpöttelee muista asiakkaista - en ota kovin vakavasti, jos hän kuitenkin hoitaa hevoset hyvin: ruokinta yhteisymmärryksessä omistajien kanssa (hevosten yksilöllisiä tarpeita huomioiden), pitää karsinat, tallin ja ympäristön siistinä ja kunnossa, ulkoilut ja ruokinnat aikataulussa - ja heppa on tyytyväinen. Olen tyytyväinen!

Lähettäjä: 90 
Päivämäärä:   12.11.24 08:48:31

En ollut kiukkuinen enkä kauhean väsynytkään ja silti lopetin vieraiden hevosten pidon. En löytänyt motivaatiota erilaisten itämixien ja harrastehevosten hoitamiseen.

Päivämäärä:   12.11.24 10:04:53

Tässä vuosikausia tallielämää viettäneenä olen havainnoinut seuraavaa. On aina huono merkki jos tallinpitäjä delegoi käytännössä kaikki työt muille vaikka on näennäisesti se joka hommat tallilla hoitaa. Enkä tarkoita nyt työntekijän palkkaamista. Kaikenlaista apuria keksitään, on ei hevosteleva aviomies pakotettuna töihin, vanha äiti hoitaa hommat velvollisuudesta, kaverit tai tallilaiset huomaavat olevansa tallin pyörittäjiä. Ja ainahan voi ottaa opiskelijoita ilmaiseksi työvoimaksi.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   12.11.24 10:27:41

Yrittäjä ja tallinpitäjä on samanlainen juoruakka kuin sen asiakaskin. Tai samanlainen sivistynyt ja koulutettu empaatikko kuin asiakaskin. Camoon - tallinpitäjä ei ole yli-ihminen. Asiakas ei ole yli-ihminen. Löytyy joka lähtöön. Kunhan molemmat hoitaa hevoshommansa hyvin, niin joku erimielisyys kai mukaan mahtuu, vai?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   12.11.24 10:33:40

Tunnetteko te kaikki tallinpitäjät?
Minä taas tunnen hyvin koulutettuja ja EI juoruilevia tallinpitäjiä.
Täällä nämä samat tyypit jauhavat vuodesta toiseen, voisivat mennä itseensä ja omaan käytökseensä.

Päivämäärä:   12.11.24 12:18:32

? Mitä sä täällä teet juoruamassa ja jauhamassa? Yhtään kirkkaampi kruunu sinulla ei ole.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.