Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten siivota tasaisella metallitalikolla?

Lähettäjä: Kiukkuitku 
Päivämäärä:   10.11.24 21:43:41

Olen vuosikaudet siivonnut muovitalikolla, missä on korkeat reunat. Siinä pystyy hyvin ravistamaan paskan seasta turpeet pois ja on tosi kevyt.

Tuntui, että niitä alkoi kuitenkin mennä yhä useammin rikki. Yksi päivä kiukunpuuskissani ostin metallisen talikonpään. Hyvin pian totesin, että sehän on yksi raivostuttavampia esineitä ikinä.

Painaa kuin synti ja mulla kipeytyy olkapäät ja selkä. Siitä ei saa ravistamalla turpeita pois vaan paskapallot pyörähtelee lattialle. Siivoamiseen menee ikuisuus, kun pitää joko siivota minimäärä kerralla tai kerätä paskat kaksi kertaa ylös.

Kuten kunnon aikuinen, olen sitten kiukkuitkua tuhertaen silti siivonnut tällä, koska oli kallis :) Miten v*tussa tällä kuuluu siivota? Vai marssinko kauppaan ostamaan sen vanhan tutun muovikopan? Ja sitten kiroan, kun ne hajoilevat ja saa olla ostamassa uutta.

Re: Miten siivota tasaisella metallitalikolla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.11.24 22:33:30

Ei metallitalikolla kuulu karsinoita siivota, se on tarkoitettu olkien siivoukseen tai esim kasvimaan kääntöön.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.11.24 22:45:48

Eli onko sulla sellanen nelipiikkinen rautatalikko? Vastaus on että turvekarsinaa ei mitenkään.
Jos sellanen tiuhapiikkinen, niin samalla tavalla kun sillä muovitalikollakin. Ei voi ravistaa, mutta voi pomputtaa sitä tavaraa siinä talikon päällä ylös alas niin että kuivike tippuu läpi ja pallot jää talikkoon.
Ite en oo ikinä tykännyt koppatalikoista, ne painaa enemmän kuin tavallinen tasainen tai vähän reunoista kuppimainen muovitalikko.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.11.24 23:16:53

Se metallinen purutalikko on liian tasainen. Muoviset purutalikot parempia kun ovat vähän kuppimaisia. Itse en myöskään tykkää siitä koppamallista kun painava ja kömpelö. Puhtaasti purukuivituksessa varmaan hyvä, mutta turvekarsinassa jossa saattaa olla heiniä turpeen seassa omasta mielestä hankala käyttää.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   10.11.24 23:18:48

Miten semmosen muovisen saa rikki... Tai no saa varmaan mutta voimalla... :D

Päivämäärä:   11.11.24 05:03:48

Siis mulla on niitä mennyt useampia rikki.. :D Enkä edes ole erityisen vahva

Lähettäjä: Sylvia 
Päivämäärä:   11.11.24 05:37:43

Me kopalliset muovitalikot ei kestäkään mitään. Osta hankkijalta premiun hajoamaton muovitalikot tai aubiose, eka on mielestäni vielä parempi. Tietty vähän pitää tekniikkaa muuttaa jos on kopallisella tottunut tekeen. Metallitalikolle löytyy kyllä muuta käyttöä aika ajoin.

Lähettäjä: Ankkuri 
Päivämäärä:   11.11.24 06:18:10

Mä siivoan muovitalikolla + nelipiikkisellä talikolla. Rautatalikolla isoimmat ja painavat pois ja käännän pinnan, muovitalikolla loput. Ei mee rikki.

Päivämäärä:   11.11.24 09:00:38

Mun on jotenkin älyvaikea ”pompauttaa” talikkoa. Niissä on pitkä varsi ja sonta painaa paljon. Itse olen melko lyhyt ja tuntuu, etten saa tarpeeksi voimaa liikkeeseen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.11.24 10:00:44

Vplast talikonpäät olleet aika kestäviä. En muista mistä ostin kerran kaverille noita teriä ja varsia kun ne talikonvarret olivatkin jotain ihmeen lyhyttä mallia. Että jos aloittaja jostain löytäisi noita lyhyempiä varsia talikkoon. Mielikuva olisi että hööksistä ostettu, mutta netissä ei ainakaan ollut kuin joku teleskooppivarsi jonka toimivuuteen en pitkällä aikavälillä oikein luottaisi. Tuota auboisea joskus katsonut kaupassa ja siinä kyllä on olevinaan tosi pitkä varsi ja tuntu käteen kömpelöltä. Eikös siinä ollut muotoiltu varsi? :D

Lähettäjä: £ 
Päivämäärä:   11.11.24 11:35:58

Osta Puuilosta Gewa-merkkinen talikonterä reunoilla. Se kestää eikä räpsähdä rikki siitä varren kiinnityskohdan ympäriltä. Tähän kannattaa ostaa myös saman merkkinen puinen varsi, metalliset eivät oikein sovi.

Lähettäjä: Rem 
Päivämäärä:   11.11.24 13:41:43

Se metallitalikko on hyvä tarhan siivoukseen talvella, ja jos on patja karsinassa niin kusilaattojen poistoon.
Muuhun sitten swerige grepen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.