Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kun vuokraaja ei pärjää hevosen kanssa

Lähettäjä: Omistaja 
Päivämäärä:   10.11.24 17:36:32

Miten ottaa asia puheeksi, kun vuokraajan ratsastustaidot (itsenäisesti) ovat osoittautuneet heikommaksi kuin hän puhui?

Hevonen on alkanut tallin muiden hevosenomistajien mukaan protestoimaan vuokraajan kanssa esim. kentällä liikkumista ja maastoon lähtemistä. Oli myös tippunut pellolla ja hevonen juossut talliin, mutta kuulin asian vähän ”sivukautta”. Vuokraaja on tosi mukava, mutta nyt on luottamuspulaa kun aina menee ”hyvin” vaikka kuulen muualta ihan muuta. Alkuun oli puhe, että vuokraaja valmentautuu mutta nyt kertaakaan ei ole 8 viikon aikana käynyt valmennuksissa, vaikka niitä on tarjolla.

Olen itse raskaana ja voimavaroja lähteä etsimään uutta ratsastajaa ei ole :( Harmittaa myös hevosen puolesta, mielestäni siitä on tullut jännittyneempi ratsastaa kun itse vähän hölköttelin mahani kanssa.

Taas on uusi kuukausi maksettu ja mietin vaan, että onko tässä järkeä… Olisiko hevosen parempi vaan seistä ennen kuin jotain sattuu.

Re: Kun vuokraaja ei pärjää hevosen kanssa

Päivämäärä:   10.11.24 17:37:20

Kyseessä maneesitalli jossa valmennuksiin pääsee helposti (rahalla) ja seuraa on aina. Myös silmät on aina paikalla, eli yksin ei tarvitse mennä.

Lähettäjä: 'pdpddppjff 
Päivämäärä:   10.11.24 17:44:24

No ei se uuden vuokraajan löytäminen nyt niin hirveitä "voimavaroja" vaadi, haloo!

Mitä sulla lukee vuokrasopparissa? Mulla lukee että valmentautuminen kerran viikossa on pakollista, vuokraamisen ehto. Heti ensimmäisestä viikosta lähtien.

Sanot vuokraajan irti, mikä sulla nyt sopparissa olikaan irtisanomisaika, ja sanot että olet kuullut että teillä ei meni niin hyvin, ja että susta on ikävää että vuokraaja ei itse kertonut. Ja että selvästikään hän ei ole sopiva ratsastaja sun hevoselle. Ja se siitä.

Miten huono ratsastustaito tuli sulle yllärinä? Kai sen nyt näkee jo koeratsastuksen ekan 15 min aikana?

Päivämäärä:   10.11.24 17:47:21

En pysty enää näin viimeisilläni sitoutumaan siihen että minusta on hirveästi apua hevosen kanssa… koeratsastuksessa ratsasti siististi ja hevonen ”vanhoilla avuilla”.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.11.24 17:50:33

Lieköhän valmennus osoittautunut liian kalliiksi. Olisi se hyvä olla ihan ehtona edes pari kertaa kuussa jos etsii taitavaa ratsastajaa. Pudota voi kuka vaan mutta ilman muuta siitä kerrotaan, eikä vaan että hyvin meni.

Lähettäjä: luumu 
Päivämäärä:   10.11.24 17:51:22

Mihin ihmeen apuun sun pitää sitoutua. Teet hyvänja tarkan sopparin, käyt pari ensimmäistä kertaa näyttämässä paikat, selität varisteet ja ruuat jne ja se on siinä. Normaali vuokraaja kyllä pärjää. Ja hän voi laittaa vietiä jos joku asia askarruttaa. Ja sanot että diiliin kuuluu valkku kerran vkossa xx silmän alla ja annat valkun puh ja sanot että varaa ens vkosta lähtien.

Ei voi ollaniin vaikeaa...

Päivämäärä:   10.11.24 18:18:34

Ymmärrän täysin että on raskasta ajatella vuokraajan vaihtamista. Monenmoista tyyppiä monenlaisilla taidoilla on. Yhteistä kaikille on että kertovat ihan poikkeuksetta että valmentautuminen kiinnostaa, mutta oikeasti sinne valmennuksiin on rahaa/kiinnostusta sen ekan kerran mitä edellytän että kokenut valmentaja näkee että onko ratsastajalla mitään edellytyksiä oppia. Sen jälkeen aina löytyy joku selitys miksi just nyt ei sovi valmentautuminen. Yleensä kuitenkin myös samaan aikaan herää halu kisata vaikka alussa on selvästi kerrottu ja sopimuksessa kirjattu että hevonen ei ole kilpakäyttöön.

Eniten olisin kyllä huolissani siitä että ylipäätään lähti pellolle kun taidot eivät riittäneet ja erityisesti siitä ettei suoraan kertonut että kävi vahinko. Sellaisesta laittaisin kyllä heti vaihtoon.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.11.24 18:23:12

Taidot on yksi asia, mutta putoaminen, hevosen karkuuttaminen ja sen kertomatta jättäminen olisi minulle syy irtisanoa vuokraaja.

Aina täytyy pystyä luottamaan siihen, että vuokraaja kertoo mitä hevosen kanssa on tehty ja tapahtunut.

Lähettäjä: luumu 
Päivämäärä:   10.11.24 18:26:41

Ei ole kyse siitä että sanovat että "valmentautuminen kiinnostaa" vaan että se on sopparissa edellytys vuokraamiselle. Ja jos ei käy valkussa sopvitusti vaikka kerran vkossa, niin vuokraus loppuu siihen paikkaan. Ei kannata kuunnella mitään "selityksiä" vaan selvä peli. Sama koskee kilpailemista, jos ei niin ei. Se vonkuminen katki heti. "Lue soppari, siinä sanotaan että hevosella ei kilpailla. piste."
Sama koskaa vuokraa, jos kk vuokra on maksettava vaikka 5. päivä mennessä, se on maksettava.
Buokrauksen alkaessa on hyvä käydä sopparin kohdat yhdessä ja huolella läpi, ja tehdä selväksi, että jos niitä ei noudata, vuokraus loppuu.
Ja voi myös kieltää maastoilun ennenkuin valkku sanoo, että taidot riittää.

Älkää olko niin kädettömiä!

Lähettäjä: Dd 
Päivämäärä:   10.11.24 18:32:04

En pystyisi luottamaan enään. Se, että joskus käy jotain tmv on normaalia. Mutta vihaan jos asioita ei kerrota totuudenmukaisesti ja suoraan. Esimerkiksi tuo tippumistilanne - reilusti olisi pitänyt laittaa viestiä että "hei, menin pellolla ja tipuin. Hevonen juoksi hetken vapaana mutta ei loukannut itseään ja kaikki ok molemmilla".

Eli ehdottomasti en antaisi jatkaa. Luottamus ja rehellisyys on tärkeintä.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   10.11.24 18:32:59

Jälkiviisastelujahan aloittaja tässä nyt kaipaakin...
Löytyisikö verkostosta ketään luotettavaa ja osaavampaa liikuttajaa vaikka ilmaiseksi tähän hätään?
Purkaisin kyllä vuokraussuhteen noihin sattumuksiin vedoten. Rahat voi aina palauttaa, jos on etukäteen maksettu.

Lähettäjä: fifi 
Päivämäärä:   10.11.24 18:36:46

Mä luulen ettei aloittaja ole tehnyt mitään kattavaa sopparia mistään, ja on siksi nyt ongelmissa.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   10.11.24 19:26:57

Sanot vaan suoraan, että olet huomannut ratsatustaitojen olevan vielä ehkä hieman epävarmat (tai keksi joku muu lempeä ilmaisu) itsenäisessä ratsastamisessa joten jatkossa vuokraajan tulee ottaa vähintään 1 valmennus viikossa ja maastoon ei ole menemistä ilman kaveria ja mielellään kaverinkin kanssa nyt alkuun käyntimaastoa ja max. Pieniä pätkiä hölkkää kunnes alkaa vähän taitoja ja tasapainoa tulla enemmän sekä varmuutta. Voit perustella että olet itse huomannut ja tallilta kuulit että oli pudonnut pellolla mikä on iso riski niin ratsastajalle kun hevosellekin. Vuokraajalle pitää pystyä sanomaan asiasta kuin asiasta, muuten yhteistyöstä ei tule mitään. Jos vuokraaja vetää herneen nenään tuommoisesta niin hyvä ainakin että tulee nyt jo alkumetreillä ilmi, koska siitä ei tule yhtään mitään jos ette pysty puhumaan avoimesti.

Päivämäärä:   10.11.24 19:33:08

Mutta toi on kyllä tosi harmillista ka todellakin syö luottamusta kun ei itse kerro rehellisesti miten on mennyt vaan peittelee asioita tai suoraan valehtelee. Siinäkin asiassa otat kissan pöydälle ja sanot suoraan että olet huomannut tämmöistä ja se ei ole ok. Teet selväksi että aina on kerrottava rehellisesti miten on mennyt ja mitä on tehty/tapahtunut. Se että tippuu selästä ei ole maailmanloppu, se voi tapahtua kenelle vaan milloin vaan, mutta valehtelu on ongelma. Siitä sitten katsotte miten jatkatte kun olet ottanut nämä asiat esiin, onko halukas ottamaan vaimennuksia, vain kaverin kanssa maastoon ja alkaa kertomaan rehellisesti kuulumiset, jos ei niin sitten ei auta kun etsiä uusi vuokraaja.

Päivämäärä:   10.11.24 19:42:48

Ja tosiaan tuo ilmaiseksi tarjoaminen voi tuottaa hedelmää siten että joku teidän tallilta saattaisi olla kiinnostunut ratsastamaan toistakin hevosta oman lisäksi, mutta ei kuitenkaan niin paljoa että alkaisi ihan vuokraamaan. Itse esim ratsastan oman hevosen lisäksi meidän tallilaisen hevosta ihan vaan koska on kivaa vaihtelua omaan hevoseen nähden mikä on todella vaativa ratsastaa. Mutta en kuitenkaan alkaisi vuokraamaan, niin paljoa ei kiinnosta, mutta on win-win diili meille.

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   10.11.24 21:36:22

No kyllähän nyt kuka vaan voi tippua

Päivämäärä:   10.11.24 21:45:49

Voi tippua joo, mutta vieraan hevosen kanssa ei mennä minnekään pellolle pyörimään ennen kuin on satavarmaa että pärjää ja taidot riittää. Ja aina pitää rehellisesti kertoa omistajalle jos käy tippuminen tai muuten karkuuttaa hevosen oli tilanne mikä tahansa.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   10.11.24 21:53:44

Ei ole kertonut sinulle tippumiseata = voit purkaa sopimuksen heti.

Jos et Pura vaan vieläkin annat jatkaa, niin sano että ratsastus on sallittua vaan valmennuksessa ja maneesissa, koska ei pysty menemään itsenäisesti.

Lisäksi hankit toisen vuokraajan ja päästät myös tarpeeksi taitavan ilmaiseksi selkään kerran viikossa.

Tai sitten päästät hepan lomalle ja voi olla jopa parempi, että saa vaan olla jos vuokraaja on vahingollinen

Tosin veikkaan provoa. Missä päin olet hevosesi kanssa, niin saadaan sulle tarpeeksi hyvä ratsastaja?

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   10.11.24 21:59:42

Juttele vuokraajan kanssa että miten on mennyt ja kokeeko että tarvitsee apua jossain. Kerro, että olet kuullut että on ollut hankalaa ja että sulle voi kyllä kertoa, jos on hankalaa.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   10.11.24 22:16:48

Tallinpitäjän roolista, tuollainen tilanne on painajaismainen.

Tallinpitäjä on velvollinen tekemään ilmoituksen tukesille tippumisista sekä muista vaaratilanteista sekä kuinka asia on korjattu.

Teillä on varmaan turvallisuus suunnitelma kaikkien nähtävillä, ainakin toivottavasti.
Itse olen ratkaissut asian pyytämällä jokaiselta hevosen omistajalta sekä vuokraajalta allekirjoituksen turvallisuus suunnitelmaan.Pahimmassa tapauksessa tallinpitäjä on se ketä syytetään, jos jotakin tapahtuu.

Hevosen kannalta tilanne myös todella surullinen, jos vuokraaja on liian taitamaton, siitä kärsii hevonen.

Päivämäärä:   10.11.24 22:21:26

Provo, kukaan ei viimeisillään käy hevosen selässä hölköttelemässä.

Lähettäjä: Baijeri 
Päivämäärä:   10.11.24 22:25:47

"Provo, kukaan ei viimeisillään käy hevosen selässä hölköttelemässä."

Provo itsellesi. Hyvinkin moni ratsastaa ihan synnytykseen saakka.

Lähettäjä: Tk 
Päivämäärä:   10.11.24 23:17:04

Mulla oli vähän vastaava tilanne nyt syksyllä. Joka kerta ahdisti kun oli vuokraajan päivä mennä. Taidot ei riittäneet itsenäiseen ratsastamiseen, puhumattakaan maastoilusta tai hyppäämisestä, mutta niitä jatkuvasti vonguttiin. Aluksi mietin että menen itse opettaamaan ja katsomaan perään mutta sitten mietin että ei tän kyllä näin pidä mennä vaan mun pitäis kokee saavani apua ja itse vapaapäivän tallilta.

Aluksi koitin nätisti ohjata ja ehdottaa tunneille menemistä mutta ne ei jostain syystä kiinnostaneet. Kun en antanut hypätä tai maastoilla niin sain vilpitöntä ihmettelyä että miksei sais, hän piti itseään kuitenkin taitavana ja kokeneena (2 vuotta ratsastuskoulussa ratsastanut). Meidän yhteistyö ei toiminu ja lopulta sanoin homman irti. Oli helpottava ratkasu, tällä hetkellä mun lisäks hepalla ratsastaa pari tallikaveria. Näiltä en maksua ota ratsastamisesta mutta ainakin on mielenrauha että hepalla ratsastataan asianmukasesti ja homma on turvallista kaikille.

Lähettäjä: ¨pjrgiojghj 
Päivämäärä:   11.11.24 00:12:38

"Aluksi koitin nätisti ohjata ja ehdottaa tunneille menemistä " no siinä just virhe! Sen tunneilla käymisen pitää olla ehdoton sääntö, ja sen pitää olla kirjattuna soppariin, mustaa valkoisella! Kuin kaikki muutkin tärkeät asiat. Ja se soppari käydään läpi huolellisesti ennen vuokrauksen alkua, ja siinä pitää lukea myös että js vuokraaja ei noudata sääntöjä, soppari purkautuu. Ja molempien nimet alle.

Ei kannata "puhua nätisti" vaan tehdä säännöt selväksi jo ennen ensimmäistäkään vuokrauskertaa! Ei pidä olla tyhmä!

Lähettäjä: Toinen täti 
Päivämäärä:   11.11.24 06:47:33

Suoraan ratsastuskoulusta tulevat tuskin edes tajuavat, mistä asioista omistajalle pitäisi kertoa. Osalla ei ole mitään ymmärrystä siitä, miten yksityistalleilla ja vuokrahevosen kanssa ”yleensä” toimitaan ja asiat hoidetaan.

Moni myös yllättyy ja pettyy, miten vaikea on ratsastaa itsenäisesti ilman, että opettaja kertoo, mitä tehdä. Kohtuullisen taitavatkin ratsastuskoululaiset päätyvät pyörimään vuokrahevosen kanssa keskiympyrällä käyntiä tai epätahtista hölkkää, kun taito tai uskallus loppuu.

Useampikin peruskiva ja osaava harrastehevonen - joukossa myös ratsastuskoulun entisiä ja nykyisiä opetushevosia - on osoittautunut liian vaikeaksi tai ”epäsopivaksi” vuokraajalle, jonka mielestä uuden hevostuttavuuden kanssa kaiken pitäisi olla kivaa ja helppoa.

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   11.11.24 07:21:15

Irtisanot vuokraajan ja siirrät hevosen pihattoon odotusajan ja vanhempainloman alun ajaksi. Sitten aloitat uudelleen ratsastuksen. Hevonen muistaa kyllä opitun ja se palautuu takaisin lähtötilaan, kun rauhassa valkun kanssa teette töitä.

Hevonen ei joka päiväistä ratsastusta kaipaa, kunnon pihatossa ei yhtään. Oma tamma oli kolme vuotta levossa ja nyt vähitellen palautellaan ratsastukseen. Aluksi kevyesti vuosi, joten itse ehtii myös palautua ratsastuskuntoon.

Lähettäjä: Kia 
Päivämäärä:   11.11.24 07:50:18

Eikö kannattaisi jutella sen vuokraajna kanssa. Eihän se enempää vaadi. Kerrot jotta kuulit jotta hän on tiiunut hevoselta. Miten se nyt noin sattui, eihän vain sattunut. Sitten miten nuo valmennukset, eikö siellä ole tilaa vai eikö sinua kiinnostakaan tms.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   11.11.24 09:15:04

Mun hepalla käy pari vuokraajaa, toiselle pidän aina tunnit ja toiselle joka toinen tai joka kolmas kerta. Hyvin on mennyt. Samalla näen kuinka ratsukko edistyy ja pystyn heti alussa puuttumaan jos jokin asia ei mene niin kuin pitää. Mulla toimii tämä konsepti :)

Lähettäjä: Noora 
Päivämäärä:   11.11.24 09:35:48

Vuokraako yp tyylisesti vai pari kertaa viikossa? Eli onko ainoa kuka hevosen liikutuksesta huolehtii?

Kerääkö hevonen paineita,jos liikkuu nyt vähemmän tai kevyemmin?

Päivämäärä:   11.11.24 10:48:10

Hevosen on tosiaan parempi seistä, jos sille ei ole sopivaa ratsastajaa. Minäkin ehdotan muutoksia, pihattoon ei tässä vaiheessa alkutalvea kyllä enää noin vaan siirretä, mutta onko nykyisessä tallissa sitten tarpeeksi tarhatilaa ja kavereita? Isompiin oloihin voit kyllä laittaa seisomaan, se ei siitä miksikään mene.

Ja olet järkevä kun et itse lähde riskeeraamaan vauvan terveyttä ratsastamalla, kun hevonenkin taitaa olla kohtuu reipas.

Toinen vaihtoehto on sitten velvoittaa vuokraaja tunneille. Voit varautua siihen että lähtee, koska 99% vuokraajista haluaa oikeasti vain halpaa puksuttelua. Muuten olisivat jo niissä muissa, vähemmän halvoissa kuvioissa.

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   11.11.24 11:00:24

Velvoita valmennus ja sovi valkun kanssa lisäksi pari kolme läpiratsastusta kuussa ettei hevonen täysin tuhoudu.
Tai vaihda Vuokraaja.

Päivämäärä:   11.11.24 12:20:20

Olisiko aloittajan mahdollista saada joku taitava tallikaveri tai muu tuttu ratsastamaan, ettei hevosen tarvitsisi seistä? Nykyisestä vuokraajasta kannattaa tietenkin luopua, kun hän ei putoamisestakaan kertonut.

Jos joku pystyisi liikuttamaan hevosen seuraavat pari kuukautta vaikka ilmaiseksi, voisit keskittyä uuden vuokraajan etsimiseen kun vauva on syntynyt ja arki lähtenyt rullaamaan. Tai ehkä jopa tämä vararatsastaja pystyisi auttamaan siinä?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.