Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  1000e/kk säästöön jos ei olisi hevosta

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   10.11.24 12:52:36

Varmaan enemmänkin tulevaisuudessa hintojen nousun myötä. Olen alkanut vakavasti harkita hevosesta ja koko ratsastusharrastuksesta luopumista. Matkustelu kiinnostaisi muttei koko rahan edestä. Onko kukaan muu harkinnut?

Re: 1000e/kk säästöön jos ei olisi hevosta

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   10.11.24 12:57:23

Mä voisin lopettaa työnteon jos ei olisi hevosia, mutta hittoakos mä sitten tekisin jos ei olisi työtä eikä hevosia…

Lähettäjä: je 
Päivämäärä:   10.11.24 13:01:51

Vielä ei ole kukaan tullut kysymään, saako ostaa mun hevosen ja voisinko alkaa esim. vuokraamaan sitä 1-3 krt viikossa. Jos tulisi, myisin heti ja alkaisin vuokraajaksi! :D

Ihanteellista olisi löytää laadukas vuokrahevonen tai pari, jolla valmentautua, jotta ei tarvitsisi omaa pitää. :D

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.11.24 13:18:09

Myin toisen hevosen pois ja kuvittelin että saan säästötilille tuon, mutta eipä ole onnistunut :/ kummasti sitä rahankäyttö muuttuu kun tietää että onkin varaa. Olen ostanut paljon enemmän uusia vaatteita, kenkiä, käynyt ravintolassa, risteilyllä ja kesällä Kreikassa niin ei siellä säästötilillä olekaan sitä 6000€ mikä piti olla… kuussa saan ehkä 300 e sinne säästöön.

Lähettäjä: Ritva 
Päivämäärä:   10.11.24 13:27:24

Jep, hevosettomana on ollut kiva törsätä rahaa kaikkeen muka kivaan - lopulta se kallis laukku tai uusi merkkitakki ei tuo mitään sisältöä elämään :-(
Mielummin siis hevonen takaisin elämään. Tuli enemmän säästettyä kun hevonen oli, koska koskaan ei voinut tietää vaikka tulisi se ähky tms.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   10.11.24 13:37:57

Matkustelusta saa enemmän irti ellei kunnolla harrasta. Kunnolla harrastamiseen uppoaisi n 2-3 tonttua kk. Itse en hevosen hengissä pitämisestä, rapsuttelusta ja max humputtelusta saa tarpeeksi irti.

Lähettäjä: je 
Päivämäärä:   10.11.24 13:40:46

Olen vuosia miettinyt oman hankkimista. Mutta kun mietin, paljonko hevoseen menisi, niin en ole nähnyt sitä järkeväksi.

- Tonni kuussa ihan vain peruskuluihin, puitteista riippuen enemmänkin.
- Varusteet ei olisi niitä halvimpia kuitenkaan ja satulaakin pitää olla toppaamassa tai vaihtamassa vähän väliä ainakin jossain vaiheessa.
- Varmasti hevonen sairastelisi ja varsinkin pyhänä ja viikonloppuna keskellä yötä.
- Vetoauto, kun helpompi sellainen olla itsellä kuin hankkia se aina tarvittaessa joltain.
- Ehkä oma traileri. Tai sitten ei.
- Kaikki muut yllättävät kulut ja mitä nyt tulee.

Jos sellainen 15-20 tonnia menee vuodessa hevoseen, niin ei kiitos. Käyn tunneilla ja hoidan ja liikutan kavereiden hevosia.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   10.11.24 13:50:16

"Myin toisen hevosen pois ja kuvittelin että saan säästötilille tuon, mutta eipä ole onnistunut :/ kummasti sitä rahankäyttö muuttuu kun tietää että onkin varaa. Olen ostanut paljon enemmän uusia vaatteita, kenkiä, käynyt ravintolassa, risteilyllä ja kesällä Kreikassa niin ei siellä säästötilillä olekaan sitä 6000€ mikä piti olla… kuussa saan ehkä 300 e sinne säästöön."

Jep, sama homma, kun olin vuoden ilman omaa hevosta. Tärväsin rahat vain kaikkeen aivan typerään, en ostanut mitään järkevää eikä jäänyt mitään säästöön. On jopa järkevämpää käyttää ne rahat hevoseen, josta saa sisältöä elämään, kuin johonkin aivan turhaan, josta on iloa korkeintaan hyvin lyhytaikaisesti ja joka ei merkitse loppupeleissä mitään. Sen jälkeen onkin taas ollut oma hevonen, johon menee kaikki rahat :D

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   10.11.24 14:01:45

Tätä on paljon puntaroitu. Jos luopuisin hevosista, en näkisi järkeä käydä edes töissä. Pärjäisi niin vähällä, kun on tottunut siihen, että ei käy kampaajalla, ostaa uusia vaatteita tai kenkiä vain jos on ihan pakko (vanhoja ei voi korjata enää), en oo matkustellut enää vuosiin, kotimaan lomilta kaipaan takas omaan maalaisarkeen jne. Kai rahaa jäisi kertakäyttöelämään, tavaraan ja reissuihin. Jaa-a. Hevosen lämpö ja haju - en luovu ennen kuin viimeinen pakko.

Lähettäjä: Pauliina 
Päivämäärä:   10.11.24 14:02:07

Se vähän riippuu millaista se hevosharrastus on. Mielellään olen maksanut hevosesta kunnollisen kentän/maneesin ja maastojen äärellä. Eriryisesti maastot on tärkeät. Itä-Suomessa kohtuullisemmat vuokrat verrattuna Etelä-Suomeen.

Lähettäjä: Nonparelli 
Päivämäärä:   10.11.24 14:20:16

Juu no rahaa säästyisi (~1200 / kk menee), mutta samalla menettäisin myös niin ison osan onnellisuudestani hevostelun lopettamisen myötä, että en näkisi siinä mitään järkeä. Minulla menisi varmasti aika pian lopettamisen jälkeen saman verran rahaa terapeutille :D

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   10.11.24 15:09:30

Se hevonen vei mielenterveyden. Työkyky palasi hevosen lähdön myötä. Jos kaikki sujuisi aina vaan niin voisihan sitä harrastaa. Harvemmin se kuitenkaan menee niin. Toki on niitä jotka näkee kaiken vaaleanpunaisten lasien läpi ja siivuuttaa hevosen kipukäytöksen.

Lähettäjä: Iiii 
Päivämäärä:   10.11.24 15:11:34

Hevonen ja esteratsastus on mun elämä, intohimo. Syy elää tätä elämää oravanpyörässä. En tekisi sillä tonnilla mitään. Tai joo, tekisin, mutta en ainakaan olisi onnellisempi. Eli jatkan kädestä suuhun.

Lähettäjä: Jessi 
Päivämäärä:   10.11.24 16:11:05

Mulla ei ole rahankäyttö muuttunut yhtään hövelimmäksi hevosen myynnin jälkeen. Jos jotain niin melkein oon kehittänyt jotain Roope Ankka-piirteitä. Möin hevosen pois toukokuun alussa eli n. 6 kk sitten ja mulla oli säästössä siinä vaiheessa ehkä just joku pari tonnia. Sen jälkeen on jäänyt säästöön vähintään 1400€/kk, enimmillään 2100€/kk. Yhden 5 päivän Espanjan matkan tarjosin itselleni ja miehelleni, mutta muuten suorastaan nauttinut säästämisestä ja siitä, että näkee potin kasvavan joka kuukausi.

En ole täysin hylännyt ajatusta uudesta hevosesta jossain vaiheessa, mutta aion säästää puskuriin sen verran paljon kymppitonneja, että hevosen oston jälkeekin säästöön jää vielä kymppitonneja. Että jos joku hätä iskee, ei sitten tarvitse käyttää viimeisiä palkasta jääneitä pennosia vaan ell-kulut, uusi satula, traikun vaihto tms. menee sieltä puskurista.

Lähettäjä: luumu 
Päivämäärä:   10.11.24 17:55:19

"Se hevonen vei mielenterveyden. "

no kyllä sun mielenterveys oli jo alun perin heikolla mallilla jos hevonen sen vie...

Mulle jäis vuodessa 20.000 rahaa ja tulee jäämään, hevonen on jo sen ikäinen ettei kauaa tuossa enää keiku ja uutta ei tule.
Sitten talvet Espanjassa tervetuloa!

Lähettäjä: :S 
Päivämäärä:   10.11.24 18:17:31

Hevosen ongelmat ja rahavaikeudet todellakin voi viedä mielenterveyden

Lähettäjä: TT 
Päivämäärä:   10.11.24 18:32:39

Hevosen omistaessa meni noin 900 e/kk hevoseen. Nyt vuokraan toisten hevosia ja menee n.400 e/kk harrastukseen 3 x vko. Säästöön en ole silti mitään saanut.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.11.24 18:35:42

Kyllä te saatte säästöön, kun LAITATTE. Kun palkka tulee, siitä ennalta päätetty osuus säästöön/sijoituksiin ja sitten vasta saa ostella. Ei se raha itsekseen säästöön mene.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   10.11.24 18:40:49

Aloittajalle: niinhän sitä luulisi :) Mulla oli 2 hevosta ja kuussa niihin kului n. 1000 e plus vetoauton lainan lyhennys... No, hevoset sairastuivat eikä niitä ole. Vaan eipä näy tilillä ylimääräistä rahaakaan. Olen ostanut hevosen pidon aikana rästiinjääneitä asioita, mm. silmälasit ja pesukoneen sekä joutunut perusparantamaan asuntoa. Nyt, 6 kk myöhemmin saattaa jäädä käteen ekaa kertaa se raha, mikä ennen meni hevosiin.

Lähettäjä: Tipi 
Päivämäärä:   10.11.24 19:30:41

Kuten Jessillä yllä. Myin hevosen tämän vuoden puolella ja alusta asti päätin laittaa säästötilille sen summan, mikä meni hevoseen. Niin vaan säästöjä kertyy kun säästää.

Lähettäjä: Wdd 
Päivämäärä:   10.11.24 20:08:06

Kyllä. Tai siis kolmesta hevosesta yksi menee myyntiin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.11.24 21:04:23

Jos omistaa hevosen, kaikki aika menee tallilla.

Missä nyt käytätte sen ajan? Se mitä teette on ilmaista?

Jos päätätte alkaa matkustella, siihen matkusteluun menee tuhansia euroja sitten. Mitä väliä meneekö raha matkusteluun vai ratsastukseen?

Jos ei tykkää enää hevosista niin tottakai on hyvä lopettaa, mutta laskutoimitus ei ole noin simppeli.

Lähettäjä: Kriminaali 
Päivämäärä:   10.11.24 21:50:49

Kuten moni yllä, sama itsellä. Ennen oli neljä hevosta, nyt enää yksi, silti rahaa ei jää säästöön. Autoa tosin on huollettu, kotia remontoitu ja tällä hevosella mukavammat ja laadukkaammat kaikki varusteet tallisuojista satulaan.

Lähettäjä: Jessi 
Päivämäärä:   10.11.24 22:02:17

"Jos omistaa hevosen, kaikki aika menee tallilla.

Missä nyt käytätte sen ajan? Se mitä teette on ilmaista?"

No ei nyt ihan kaikki aika tallilla mennyt. Itsellä oli tosi maltillinen tallimatka, n. 7 min suuntaansa niin edes matkoihin ei mennyt aikaa ja tallireissu oli helposti tehty klo 16-19. Kyllä siinä vielä pari-kolme tuntia oli illassa aikaa jäljellä.

Mutta nyt se aika menee kotona, lenkillä, salilla, vanhempia moikkaamassa. Luen kirjoja paljon. Aiemmin en ollut tullut miettineeksi tuota, mitä mun nykyiset ajanvietteet maksaa mutta hyvin vähän maksavat. Salikortti on 35 euroa kuussa, kaikki muu harraste on ilmaista.

Sen huonon puolen nykytilassa olen havainnut, että nyt kun puuttuu se selkeä syy sulkea läppäri ja lopettaa työt 8 tunnin päivän jälkeen, jään turhan helposti tekemään vielä töitä, vastailemaan maileihin tai viilaamaan jotain esitystä. Ei tarttisi mutta kun ei ole kiire minnekään.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   10.11.24 22:08:55

Pieni hinta mielenterveydestä, kuntoilusta, ja mukavasta yhteisöstä.

Lähettäjä: Wea 
Päivämäärä:   11.11.24 08:25:45

Mä laitan joka kuukausi 500-1000 säästöön vaikka on hevonen. Pakko laittaa säästöön pahan päivän varalle, ei kaikkea voi laittaa kulutukseen. Jos ei olisi varaa laittaa säätöön, en pitäisi hevosta.

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   11.11.24 09:23:37

Ilman hevosta jo kohta 3 vuotta. Säästyneillä rahoilla olen vaihtanut auton parempaan, ostanut pienen kesämökin (puolet lainaa) ja panostanut itseeni. Pari tonnia on kiinni sijoituksissa ja potti kasvaa hitaasti kuukausittain.

Tuntuu hyvältä ja ennen kaikkea pystyn ennakoimaan rahankäyttöäni. Ei tarvitse pelätä mitä tapahtuisi jos työt yhtäkkiä loppuisivat tai että jostain puskista tulisikin tonnien eläinlääkärilasku. Sellaista mielenrauhaa elämään ylipäänsä, ratsastamaan pääsee muiden hevosilla.

Lähettäjä: Taateli 
Päivämäärä:   11.11.24 09:32:00

Juu olisin varmaan 1200-1300 e kk rikkaampi, jos luopuisin hevosesta ja lopettaisin ratsastamisen. Mutta myös niin onneton, että ei sillä rahalla olisi väliä. Olen kokeillut, ei toiminut minulla.

Lähettäjä: seh 
Päivämäärä:   11.11.24 12:37:51

Miljonäärien harrastus, jos sitä kunnolla tekisi. Mielelläni vaihdoin kilparatsastuksen ja hevosen matkusteluun. Ihan eri tavalla näkee elämää maailmaa kiertäessä. Eipähän tarvitse jossitella ettei päässyt matkustamaan. Ei ole pois suljettua maastohevosen osto myöhemmin, mutta sitten saatava hevonen omaan pihaan ja oltava hyvät maastot. Hyvään/järkevään tallipaikkaan tai kilpailuihin ei tule olemaan varaa. Palkka 4000 kk

Lähettäjä: Turun sinappi 
Päivämäärä:   11.11.24 13:55:12

Minulla on yksi harrastehevonen maneesitallilla. On kallis harrastus mutta voisin tarvittaessa luopua niin monesta ennen kuin luovun hevosesta. (Muuttaa pienempään, vaihtaa halvempaan autoon, käydä vielä harvemmin kampaajalla, ostaa vielä vähemmän vaatteita ja kenkiä).

Mutta hevosettomaksi en halua. Kokeilin reilun vuoden olla ilman hevosta, mutta en keksinyt mitään korvaavaa harrastusta ja oli aika saakelin tylsää. Kaipasin myös kaikkia tallikavereita, myös niitä ei niin kivoja.

Lähettäjä: Asta 
Päivämäärä:   11.11.24 14:04:37

Mä olen pattitilanteessa hevosesta pitäisi luopua oman sairastumisen takia, mutta miten luopua perheenjäsenestä?

Oletteko miten varautuneet mikä on hevosen kohtalo jos itse kuolet/ olet toimintakyvytön? Perheessäni ei kukaan ole hevosihminen.

Lähettäjä: Btti 
Päivämäärä:   11.11.24 14:21:54

Asta laitat hevosen esittelyyn hintaluokalla A tai ilmainen ja valitset sitten parhaimman kodin ehdokkaista.

Lähettäjä: MiiMai 
Päivämäärä:   11.11.24 21:41:49

"Vielä ei ole kukaan tullut kysymään, saako ostaa mun hevosen ja voisinko alkaa esim. vuokraamaan sitä 1-3 krt viikossa. Jos tulisi, myisin heti ja alkaisin vuokraajaksi! :D"

Anna hevonen ylläpitoon ja vuokraa sitä sitten osaksi aikaa viikosta? Itse annoin entisen hevoseni ylläpitoon äidille ja tyttärelle, jotka halusivat harjoitella oman hevosen pitämistä ennen oman ostamista. Itse taas opiskelin, joten rahat olivat tiukassa. Heille sopi erittäin hyvin, että jäin kuvioihin. Olisivat joka tapauksessa ottaneet hevoselle vuokraajan, kun 7 päivää viikossa olisi ollut liikaa tallia. Minä tunsin hevosen hyvin ja pystyin myös auttamaan heitä mahdollisissa ongelmatilanteissa.

Kun laitoin hevosesta ylläpitoilmoituksen, ottajia olisi ollut vaikka kuinka paljon, vaikka heppa ei ollut mikään kisaratsu vaan entinen tuntihevonen.

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   11.11.24 22:33:10

Elämä on valintoja. Mutta tuskin tätä jaksaisi ilman mielekästä harrastusta. Voi ne rahat huonomminkin käyttää.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   11.11.24 22:33:15

Itse mietin välillä, että vaikka ratsastus on tosi kivaa ja mielenkiintoista, niin kuitenkin nautin ehkä vielä enemmän hevosen hoidosta ja yleisestä tallilla olemisesta ja ulkoilusta. Olen suunnitellut, että sitten kun nykyisestä hevosesta aika jättää, kokeilen vähentää ratsastusta ja löytää keikkatöitä iltoihin ja viikonloppuihin joltain kivalta pieneltä tallilta. Voisin mielelläni tehdä 2-4 h hommia taskurahaa vastaan ja pikkutallin pitäjä saisi vapaaillan tai -aamun. Sillä tavalla harrastus voisi olla pieni sivutulonlähde, eikä vain massiivinen rahareikä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.11.24 08:10:13

Kun lukee näitä vastauksia niin tuntuu että on eksynyt jollekin rikkaiden palstalle. Itse pidän hevosta huomattavasti pienemmillä tuloilla ja ylläpitoon menee murto-osa täällä mainitusta.

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   12.11.24 08:52:14

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 12.11.24 08:10:13

Kun lukee näitä vastauksia niin tuntuu että on eksynyt jollekin rikkaiden palstalle. Itse pidän hevosta huomattavasti pienemmillä tuloilla ja ylläpitoon menee murto-osa täällä mainitusta.

-> Johtuu varmaan siitä, että pk-seudulla tarvitaan jo keskituloisen tulot, jos haluaa pitää hevosta maneesitallilla. Täällä vuokrat ovat alkaen 1000 e/kk ja jopa maneesittomat tallit 600 e/kk. Sellaiseen pystyy ehkä vielä kolmen tai neljän tonnin palkalla, mutta mitään ei jää säästöön ja elämä on kituuttamista, joten rikkauksista ei voi puhua. Siksi hevosesta luopuminen on monelle täällä suuri taloudellinen helpotus.

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   12.11.24 14:05:42

Harrastan ratsastusta, mutta vain muiden hevosilla. On ollut vuosien ajan tässä hoitoheppaa, liikutettavaa, nuorta projektia ja jokunen ratsastuskouluvuosikin.

Harrasta asuntosijoittamista just tuon 1000 eur/kk vuodessa. Neljä velatonta asuntoa jo salkussa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.