Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Väsynyt ratsastaja

Lähettäjä: Energy 
Päivämäärä:   10.11.24 10:33:48

Onko teillä koskaan varsinkin ryhmässä ratsastaessa sellainen väsynyt fiilis? Aika monet tulee kuitenkin tallille töiden jälkeen ja joskus tunnit on todella myöhään niin miten pysyä skarppina loppuun asti? Nyt olen saanut huutoa viime aikoina opettajalta kun en ole heti hoksannut tehtävää ja tämä johtuu ihan vaan siitä etten jaksa enää olla illalla skarppina tehtävissä. Mikä neuvoksi?

Re: Väsynyt ratsastaja

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   10.11.24 10:38:18

On. Tarkasta rauta-arvosi, ja juo vaikka kahvia pari tuntia enemmän ratsastustuntiasi. Totta kuitenkin on, että esim klo 20-21 tunti on aika myöhään omaa päivärytmiäni ajatellen.

Lähettäjä: Joskus 
Päivämäärä:   10.11.24 11:43:21

Tuttua on tuo väsymys ja keskittymiskyvyn puute. Mutta ratsastustunnin jälkeen on yleensä virkeämpi olo. :)

Lähettäjä: messi 
Päivämäärä:   10.11.24 11:50:50

Mulla sama! klo 19 alkava tunti on mulle jo tosi myöhään koska herään 05 aamulla töihin.
Lisäksi jos hypätään tms. niin kiekat on viel monta tuntia ratsastuksen jälkeen korkeella.

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   10.11.24 11:58:51

Aloittajakin osaa varmaan kirjoittamisen lisäksi puhua? Eikö voi sanoa, että energiat on nollilla?
Varmaan alkaa turhauttaa aj

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   10.11.24 12:02:00

... ajan mittaan jos oman väsymyksen takia hermostutaan.
Mulla on myös myöhäinen tunti. Varsinkin pimeään aikaan ei edes huvittaisi lähteä, mutta onhan se jälkeen päin taas hyvä olo - paitsi että uni ei tule ajoissa.

Lähettäjä: Pöpö 
Päivämäärä:   10.11.24 14:34:26

Itse huomasin kanssa tuon, että väsyneenä töiden jälkeen oli tuskaa nousta sohvalta kiskomaan ratsikamppeita ylle ja lähteä tunnille. Varsinkin pimeään vuodenaikaan. Varustaminenkin otti voimille ja tunnilla ei ollut energiaa ja kroppa ja pää olivat juntturassa, joten mikään ei oikein tunnilla sitten sujunutkaan. Seuraava yö oli levoton, kun kierrokset jäivät päälle. Ja luonnollisesti seuraavana päivänä olin aina rättipoikki. Tajusin, että maksan turhasta. Kysyin itseltäni rehellisesti, että haluanko lähteä tunnille vai jäädä kotiin lepäämään. Kun vastaus oli tuo jälkimmäinen, niin en enää itseäni tunnille pakottanut. Nyt joko heppailen viikonloppuna päiväsaikaan tai muulla tavoin kuin ryhmätunneilla. Helpotti.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.11.24 15:54:22

On epänormaalia jos ei jaksa käydä kevyessä urheiliharrasruksessa työpäivän jälkeen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.11.24 18:14:11

On tuttua. Ruuhkavuodet vie mehut, ja yöunetkin jäävät monesti ihan liian vähiin. Kärsin myös migreenistä, joka voi olla välillä kivuton eikä sinänsä estä ratsastamista, mutta eihän siinä parhaimmillaan ole. Käyn pienellä tallilla jossa on pienet ryhmäkoot, ja joskus olen rehellisesti vaan "humputellut" tuntini, koska voin niin tehdä muita häiritsemättä. Opettajalle tämä on ok, kun syykin on tiedossa. Monesti kyllä tällaisen tunnin lopputulemana on tosi rento ja hyvin liikkuva hevonen, kun keskityn vain siihen liikkeeseen tasapainoon ilman sen kummempia tehtäviä. Jotenkin siinä menee itsekin johonkin zen-tilaan.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   10.11.24 19:59:49

Opettajan ei kuulu huutaa. Huutaminen on epäammattimaista käytöstä.

Väsymys on tuttua. Onneksi on oma hevonen, niin ei ole kellonaikaan sidottua sen liikuttaminen. Lisäksi vpi lähteä vaikka maastoon, jis ei työpäivän jälkeen jaksa kentällä ahertaa. Toisaalta ratsastus toimii hyvänä palauttajana työpäivän jälkeen. Kummasti myös muut murheet kaikkoaa tallilla.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   10.11.24 20:44:24

On. Itselle auttoi vain siirtyminen aikaisempaan ryhmään klo 18. Tsemppiä aivoväsyyn!

Lähettäjä: Xy 
Päivämäärä:   10.11.24 21:08:37

On todella tuttua.
Yöunet jää vähiin, ei vaan ole energiaa tehdä mitään. Mutta nukkumaan käydessä mieli juoksee, uni ei tule.

Talli on omassa pihassa. Hevoset on kuitenkin hoidettava. Mutta ratsastus/hevosten liikutus on se joka jää väliin kun ei työpäivän ja tallitöiden jälkeen jaksa enää. Ja olen todennut että väsyneenä ei edes kannata ratsastaa ainakaan ajatuksella. Olen opetellut päästämään irti siitä ajatuksesta että hevoset olisi pakko liikuttaa. Ratsastan kun tunnen itseni energisemmäksi ja mieli on hyvä. Vaikka hevoset liikkuvat huomattavasti vähemmän kuin ennen, ovat treenit silti onnistuneita ja nousujohteisia.
Eli tarinan opetus: ei ole pakko jos ei jaksa siitä ei hyödy kukaan. Molemmat hyötyvät ennemmän siitä että ratsastus tehdään niin että kummallekin jää hyvä fiilis. Väsyneenä ja kiukkuisena mennään vaan takapakkia.

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   10.11.24 21:40:57

On tuttua. Ja valitettavasti hevoseni on mestari lukemaan tunnetiloja. Kun harrastan väsyneenä, hevonen suorittaa huonosti ja minä turhaudun > seuraa harmia ja mielipahaa molemmille toistava noidankehä. Kun huomasin tämän, päätin luovuttaa huonoina päivinä. Ellen jaksa, en ratsasta. Saatamme käydä maastoilemassa maasta käsin tai muuten hevosen mielen mukaan ja keskityn vaan rentoutumaan. Kerkeää siellä tunneilla käydä silloin kun siihen riittää energia.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   10.11.24 21:51:34

Yritäppä suoriutua yövuorokrapulassa tunnista. Ei mee mikään jakeluun eikä välity hevoselle. Jatkossa pidän huolrn että on vähintään yksi kunnon yö alla nukkumapäivän lisäksi.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   10.11.24 22:02:25

Menkää aiemmalle tunnille. Minä ratsastin ennen klo 21-22 ja oli kyllä tosi vaikea saada uni tunnin jälkeen, kun piti käydä suihkussa vielä ja syödä. Seuraavana päivänä aina väsynyt. Sitten vaihdoin tuntipaikkaa klo 18-19, ja en voisi olla tyytyväisempi. Ihan eri tavalla jaksaa illalla.

Lähettäjä: wj 
Päivämäärä:   10.11.24 22:11:49

Ostin Lidlistä tummaa suklaata 70 % niitä ohuita levyjä. Sitä yksi rivi niin jaksaa taas hetken. Lisäksi syön omenan ennen ratsastuskoululle menoa.

Kahvia en juo enää illalla, mutta tuo tumma suklaa on ihan ok kunhan sitäkään ei yömyöhään syö.

Ihan pahinta on se, että välissä käy kotona löhöämässä ja sitten pitää alkaa kiskomaan itseään ovesta ulos. Parhaiten passaa se, että tekee kaiken aktiivisen yhteen putkeen eli töiden perään ja sitten kun pääsee kotiin, niin sohvalta ei tarvitse enää nousta kuin siirtyäkseen sänkyyn.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.