Lähettäjä: :
Päivämäärä: 10.11.24 12:53:06
Justiinsa olin tulossa kommentoimaan että nimenomaan Quinta do Falcaossa on tosi huonot olot hevosilla.. Olin siellä ja lähdin aika äkkiä pois, siellä oli just näitä hevosia millä kyljet pahasti auki kannuksilla potkimisesta.. Hevoset myös selkeästi jännittivät tämän paikan opettajaa että miten lie niitä "koulutettu". Näin kun yhtä hevosta myös laitettiin kuntoon, pullisteli ilmeisesti satulavyön laitossa niin hoitajatyttö automaattisesti ratkaisi asian potkaisemalla polvella kylkeen.. Että jos tuollaista kehdataan tehdä asiakkaiden läsnäollessa niin mitä muuta siellä tapahtuu. Paikan opettaja myös ratsastaa ihan tosi ronskisti ja rumasti (kerran näin).
Kuulin myös siellä työskenneeltä harjoittelijalta ihan kauheita juttuja miten hevosia on siellä kohdeltu ja "koulutettu", mutta en näitä avaa tässä koska en ole itse niitä nähnyt. Mutta paikassa käyneenä uskon ne kyllä 100%. Hän lähti mun kanssa sieltä samaa aikaa kotiin kesken harjoittelunsa koska ei kestänyt siellä enää olla. Sittemmin kyseinen paikka on poistettu hänen kotimaansa harjoittelupaikkalistoilta koska siellä ei ollut turvallista olla harjoittelijana.
Pitää kyllä aika puusilmä olla tai sitten ei oikein ymmärrä hevosista eläiminä mitään jos tuolla paikassa käy ja toteaa että hevosilla tosi hyvät olot maan käytäntöihin nähden. Osa hevosista oli myös tosi tosi laihoja ja lihasköyhiä, syy kuulemma aikaisempi ähky. Ei ähky käsittääkseni tuollaista aiheuta ja jos on sairas hevonen ei varmaan kannattaisi hevosta laittaa tunneille jos se ei ole kunnossa.
Minusta on kauheaa että tällaista paikkaa ihmiset suosittelee ja sanovat vielä että hyvät olot!!
--
Sitten aiheeseen, olen käynyt Morgadossa yhdellä tunnilla ja viettänyt viikon Monte Velhossa. Monte Velhossa varsin hyvinvoivia hevosia, toki maan tapaan kuuluen yleisesti ratsastuksessa olevat hevoset ei tarhaile. Jotkut hepat siellä kyllä tarhailee, mutta en ole varma mitä ne ovat, ehkä jotain nuoria hevosia. Ja siitostammat ja varsat on todella isoilla laitumilla 24/7. Myös maastoratsut saavat olla ulkona kokoajan. Ja olen kuullut että koska paikka on todella suosittu niin hevoset joutuu välillä tekemään kauheasti töitä niin jotkut saattavat helposti hajota. Noin yleisesti siellä asiat vaikutti olevan ihan OK.
Ja Monte Velhon majoitus on maailman ihanin, ne huoneet on niin upeat! En ole koskaan ollut niin hienossa majoituksessa.
Morgadosta yhden tunnin perusteella en hirveästi osaa sanoa, ihan kivan oloiset hevoset ja opettaja mutta majoitus ei ole lähelläkään Monte Velhon tasoa (sain kierroksen talossa).
|