Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsastuskoulujen ilmapiiri

Lähettäjä: ska 
Päivämäärä:   9.11.24 22:44:55

Mielenkiinnosta kysyn, onko teidän tallilla, jossa käytte tuntiratsastajana hyvä ilmapiiri ja asiakkaita kohdellaan samoin, vai onko suosimista?
Tallilla, jossa itse ratsastan olen huomannut jo pitkän aikaa, että tiettyjä ratsastajia suositaan, saavat ratsastaa viikottain samalla lempihevosellaan.
On alkanut ottamaan todella kupoliin tällainen toiminta.

Re: Ratsastuskoulujen ilmapiiri

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.11.24 23:46:55

Meillä suositaan, on suosittu aina. Nyt vaan uusi omistaja päättää eikä vanha opettaja ja siitäkös on moni entinen suosikki pahoittanut mielensä.

Lähettäjä: Suosikkiko? 
Päivämäärä:   10.11.24 08:12:40

Meillä on hyvä ilmapiiri.
Meillä monet ratsastavat viikoittain samalla, ehkä lempparillaan, sit välillä vaihtuu.
Itse ratsastan 3 krt / vko lempparillani, käytännössä siis vain sillä. Siihen on syynsä.
En todellakaan koe olevani mikään suosikki. Tallilla ei ole koskaan ollut suosikkijärjestelmää, vaan hevoset jaetaan hevosten tarpeet ykkösenä, sitten voi joutua ottamaan huomioon asiakkaan haasteet ratsastuksessa.
Aloittaja : Jonkun lemppariksi kokemasi saattaakin olla liian haastava sinulle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.11.24 08:17:11

Lempparit on ne helpot osaamattomille ratsastajille ;)

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   10.11.24 08:18:09

Samaa täällä. Tuntikaveri saa mennä kaikki tunnit samalla hevosella ja itsellä vaihtuu jokaiselle tunnille hevonen. Koen että samalla rahalla saamme erilaista palvelua, hän pääsee kehittymään ratsukkona ja minä haen joka tunti eri hevosen kanssa nappuloita.

Lähettäjä: täti* 
Päivämäärä:   10.11.24 08:31:52

Itse en ole tuntilainen meidän tallilla, mutta olen jutellut paljon ratsastajien (ja heidän vanhempiensa) kanssa.

Ilmeisesti ilmapiiri on hyvä. Normitunneilla hepat vaihtuu aika usein. Mutta kun menee valmennusryhmään, saa vakihepat kouluun ja esteisiin. Niillä mennään sitten koko kausi pääsääntöisesti. Näissä otetaan ratsastajien toiveet huomioon, mutta hevoset jaetaan sen mukaan, mikä sopii kenellekin. (Koko, taitotaso, minkä päivän tunneilla käy, tavoitteet, ratsastustyyli jne jne.). Ainakin mitä olen itse kuullut, niin nurinaa ei oikeastaan ole. Opettajat selittävät hyvin auki, miksi kukanenkin saa sen hevosen minkä saa. Ja tämä on minusta sellainen tärkeä seikka, etenkin junnujen kanssa. Ei tule fiilistä suosimisesta, kun saa selkeät syyt hevosjaoille.

Lähettäjä: Xiva 
Päivämäärä:   10.11.24 09:39:50

Kahden kerroksen väkeä. Suosikit ja kisaajat saa mennä samoilla hevosilla tunnista toiseen, hevosvaraukset kisoihin tehdään näennäisesti kuka ehtii ensin periaatteella mutta oikeasti varaukset on tehty suhteilla jo aiemmin. Suosikit pääsee myös vähän joustavammin harrastamaan mm treenaamaan itsenäisesti sen sijaan että olisi tunnilla muiden mukana. Jos et kisaa niin voit tyytyä haastavimpiin, ei niin koulutettuihin ratsuihin ja ratsu vaihtuu koko ajan eli aloitat aina alusta kun yrität miettiä miten tämän kanssa nappulat menikään. Saat huutoa enempi jos homma ei tunnilla suju. Ilmapiiri ratsastajien kesken on ookoo, varsin tätipainotteinen.

Päivämäärä:   10.11.24 09:52:24

Xiva: eli suosikki onkin keskitasoa taitavampi ratsastaja, joka tuo rahaa ratsastamalla useamman kerran viikossa, tuo kilpailemalla ratsastuskoulua esille, ja jolle voi luottaa esim hevosen kuntoutusliikuntaa saikun jälkeen tai lomaliikuntaa niin, etteivät lomien jälkeen ole niin virkistyneitä, että sinkauttavat aloittelijoita selästä?

Ok.

Onhan meitä sitten joka tallilla.

Päivämäärä:   10.11.24 10:07:28

Suosikkiko: kyllä, juuri näin. Esimerkiksi tuo lomaliikunta tai kuntouttaminen (meidän tallilla kävelykauden jälkeen siis perusratsastusta kevyemmin) menee vain niille suosikeille. Suosikit ei tässä yhteydessä ole kuitenkaan niitä tallin parhaita ratsastajia, vaan nimenomaan tallinomistajan suosikkeja / kavereita. Muille tällaista mahdollisuutta ei edes tarjota, vaikka muillakin halukkuutta olisi. Ja vielä kerran, näissä tapauksissa ei ole kyse ratsastustaidoista.

Ymmärrettävästi tämä aiheuttaa kysymyksiä, kun asiaa ei muille avata.

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   10.11.24 10:17:51

Ratsastin aiemmin tällaisella koululla. Oli suosikit/kisaajat, ja sitten me muut. Minulle jaettiin joka kerta eri hevonen, yleensä viime hetkellä vaihtaen. Opettajan käytös tiettyjä asiakkaita (ei minua) kohtaan oli niin hirveä, että ilmapiiri tunneilla oli aika ankea. Kun uusien hevosten tason jatkuvasti laski, ja tuntihevosten hyvinvoinnissa oli paljon toivomisen varaa, päätin vaihtaa muualle. Onneksi, vaihtamalla parani.

Nykyisellä koululla on omahevos-paketteja, se on minusta ihan ok, että enemmän maksava saa enemmän. Tärkeintä se, että asiakkaita kohdellaan tasa-arvoisesti ja että tuntihevoset hoidetaan hyvin.

Lähettäjä: Xiva 
Päivämäärä:   10.11.24 10:27:03

No itse käyn saman verran ratsastamassa viikossa kuin kisaajat, jopa enemmänkin joihinkin nähden.

Päivämäärä:   10.11.24 12:54:40

Pelottavan paljon ihmiset ovat valmiita vääntelemään asioita, jotta eivät joudu tunnustamaan tosiasioita. Mutta hei, kyllä se ihan varmasti johtuu vain taitojen puutteesta ja ratsastustuntien määrästä, kun samoihin kisoihin menossa olevista ratsastajista yksi menee kisahevosellaan joka tunti 4vk ajan ja toinen tasan kerran. Ihan selvästi jälkimmäiselle on vain niin huono, ettei voi kisoihin kyseisellä tallin omistajan määräämällä hevosella treenata ja hänen 2 viikkotuntiaan ovatkin oikeastaan vain alle 1h toisin kuin ensimmäisen 2 viikotuntia. Koska niin ei ainakaan voi olla, että omistaja tykkää toisesta enemmän kuin toisesta.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   10.11.24 13:30:41

Hmm, yleisesti ihan hyvä ilmapiiri ja on paljon mukavia ihmisiä.
Mutta on myös pari sellaista nenänvartta pitkin katsovaa mammaa, sellaisia jotka "kisaa" harjoituskisoissa.

Päivämäärä:   10.11.24 13:55:34

Piste, varmaan voi olla noinkin. Vaan ei meidän tallilla.
Kisaajat ratsastaa näppärästi eri päivinä, jolloin mahdollisuus saada se kisahevonen vakituisesti erityisesti ennen kisoja toteutuu. Helppo ratkaisu, eikö?

Päivämäärä:   10.11.24 14:17:36

^ eli se on oikeastaan taas vaan ratsastajan vika, ettei pääsee treenaamaan. Mitäs käy tunnilla torstaina ja perjantaina eikä maanantaina ja tiistaina kuten se toinen.

Päivämäärä:   10.11.24 14:28:12

Huoh. Väännä piste nyt ihan niin paljon kuin huvittaa.
Eiköhän se liene myös ratsastuskoulun asia laatia tunnit järkevästi myös asiakkaiden taitotason ja kehittymistarpeiden mukaan?
Jos asiakkaan elämäntilanne ei mitenkään salli niitä ti ja to tunteja ja mä ja ke on jo täynnä, on vaan tyydyttävä kohtaloonsa tai hankittava oma hevonen niin voi ratsastella milloin haluaa.

Päivämäärä:   10.11.24 14:32:21

Käyn isolla espoolaistallilla ja minusta siellä on hyvä ilmapiiri ainakin aikuisten kesken, nuorista en tiedä. En koe, että ihmisiä suosittaisiin mitenkään näkyvästi. Varmaan suosikkeja on, mutta isoin ongelma on ollut se, että jotkut ihmiset näkevät suosimista ihan joka paikassa. Jos et saa mennä niillä kolmella suosikillasi joka kerta -> epäreilua. Jos sanot tykkääväsi hevosesta x vaikket siitä oikeasti pitäisikään ja sitä jaetaan sinulle sen jälkeen enemmän -> epäreilua. Paras oli kun yksi täti valitti opettajalle, miten kilpailijoita suositaan, kun tunnin tehtävä (keskilaukka lävistäjällä) oli myös seuraavien kilpailujen radassa. Tämän tädin lähdettyä ilmapiiri parani heti ainakin sillä samalla tunnilla :D.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.11.24 16:26:58

Valmennus/kisatiimien ilmapiirit?
Hyviä/huonoja?

Lähettäjä: Kettu 
Päivämäärä:   10.11.24 16:55:58

No jaa. Meidänkin tunnilla kisaajat saa tehdä extra treeniä kun muut odottaa, että saavat tehtyä suorituksensa valmiiksi. No harvoin tämä on ollut minulta pois kun kisatreeni tapahtuu muiden loppukäyntien aikana (yleensä), mutta joskus saavat tehdä tehtävän vielä muutaman extrakerran kun aikaa jää. Ja esteillä taas puomit nousee korkeammaksi kuin muilla (ja tämä on ihan fine, itselläni täysin rimakauhu ja pysyn matalilla korkeuksilla). Mutta harvoin häiritsee....onpahan open huomio sitten niissä kisaajissa tunnilla ja itse saa sitten tehdä rauhassa omia juttujaan tai olla tekemättä mitään.

Lähettäjä: 'pdpddppjff 
Päivämäärä:   10.11.24 17:48:27

Ne jotka pääsee ratsastamaan eri hevosille kehittyy paljon paremmiksi ratsastajilsi kuin ne jotka jyystää samaa tuntipuksua tunnista toiseen.

Päivämäärä:   10.11.24 18:39:30

Lähettäjä'pdpddppjff: joo, olet oikeassa. Tiettyyn kehittymisvaiheeseen saakka.
Sit kun aletaan hienosäätää ratsastusta, se onnistuu lähinnä ratsukkona. Tässä toki ollaan lähellä sitä pistettä että kannattaako ylipäätään enää ratsastuskoulussa puksutella vai olisko oman hevosen aika.
Hienoa että se ratsukkona kehittyminen on joissain kouluissa mahdollista!

Päivämäärä:   10.11.24 21:23:52

Meillä ainakin on hyvä ilmapiiri, mutta tuo hevosjaon tasapuolisuus on varmasti jokaisen yksilöllinen kokemus. Homma lähtee hevosten edusta liikkeelle ja tottakai niitä parempia hevosia saa pääasiassa ne kenen kanssa ne hevoset pääsee esim kisoissa esiintymään edukseen. Esim jos et saa petteriä laukkaamaan ja petterillä on vklp heA tason kisat, niin et ehkä mene sillä edellisenä ratsastajana pe iltana. Ratsastuskouluilla on siinä määrin oikeis kyllä valita asiakkaat ja asiakkailleen hevoset, että hevosten ja koulun etu säilyy.

Mitään kyräilyä yms ei ole eikä saa olla. Erilaiset ratsut vaan ovat eri tasoisille sopivimpia. Toki oppilaiden kehitys on myös tärkeää ja sekin puhuu siinä hevosjaossa tottakai.

Ja jos olet isokokoinen / omaat huonon kehon hallinnan, et välttämättä saa sitä siroa nuorta allesi vaan joudut "tyytymään" paremmin itseäsiä paikkavaan kokeneempaan (=tasapainoisempaan) ratsuun. Ihan hevosen, sekä itsesi takia.

Lähettäjä: Näin meillä 
Päivämäärä:   10.11.24 23:21:27

Tietyt naamat menee aina samalla tuntsarilla. Ja kyllä se on toisilta pois kun eivät pääse ikinä sen hevosen selkään. Koska miten opettaja voi tietää sopisiko hevonen muillekin. Törkeetä eriarvoistamista. Äänestän kohta jaloillani.

Lähettäjä: fifi 
Päivämäärä:   11.11.24 00:09:02

"hevosjaon tasapuolisuus on varmasti jokaisen yksilöllinen kokemus."

Ensinnäkin, se hevonen jonka kanssa koet olevasi "hyvä ratsastaja", eli se helppo automaatti, ei valttämättä opeta sulle oikein mitään, koska se toimii vaikka selässä olisi mikä tumpelo.
toiseksi, mun vanha ja kokenut ratsiope sanoi mulle aikoinaan että hän ei välitä ihmisten loputtomista toiveista, vaan valitsee ratsastajan hevoselle eikä hevosta ratsastajalle. "Hevosen saa sellainen ratsastaja jonka kanssa olen huomannut hevosen näyttävän tyytyväiseltä. Olen aina hevosten puolella, koska kuka on jos mä en ole!"
Tätä vois miettiä kaikki tuntilaiset jotka kovaan ääneen huutaa koko ajan "hevosten hyvinvointi!"
SEN pitää olla ykkösasia, eikä mikään muu.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   11.11.24 05:41:01

Xiva ja piste, tutun kuuloista touhua! Käyttekö ehkä Länsi-Uudellamaalla sijaitsevalla tallilla, jossa myös yksäreitä?

Päivämäärä:   11.11.24 06:22:21

Fifi ja ratsastuksenopettajan sanat: Amen!
Sama filosofia meillä.

Nimimerkki Näin meillä: totta kai opettaja tietää ja näkee millainen hevonen sopii millekin ratsastajalle.

Päivämäärä:   11.11.24 08:31:57

Ratsastan usein samalla hevosella. Tähän liene useita syitä, joista yksi on se että harva pitää tästä hevosesta, minä pidän. Olen myös mittasuhteiltani sellainen että monen hevosen kohdalla jalka ei vaan osu oikein, mikä tekee ratsastamisesta sekä hankalaa, että epäreilua hevoselle. Lisäksi olen "arka tätiratsastaja", jolta jää osa hevosista pois laskuista sen vuoksi.

Meidän ratsastuskoulussa on myös muutama jotka maksavat extraa saadakseen aina saman hevosen. Heillä on vuokradiili tiettyyn hevoseen. Tätä ei liiemmin mainosteta, eli ulospäin voi näyttäytyä kenties suosimisena, vaikka kyseessä on että rahalla saa.

Meillä on tallilla myös nuori, varsin pätevä ratsastaja, joka on roikkunut perinteisenä tallityttönä tallilla ihan ponivuosista asti. Tehnyt hanttihommia ja auttanut alkeisia. Nykyään auttaa jo meitä arkoja tätejä joilta menee sormi suuhun loimien kanssa tai ovat muuten vailla apua. Tyttö on nykyisin palkattuna työvoimana tallilla loma-aikaan (jota sitäkään eivät ehkä kaikki tiedä, miksi tietäisivätkään) ja esimerkiksi läpiratsastaa hevosia ja kuntouttaa sairaslomalaisia ja lomalta töihin palaavia tallinpitäjän ohjeistuksen mukaan.

Taustalla näissä "suosimisissa" voi siis olla kaikkea mikä ei ulospäin näy. Jos mietityttää, paras osoite on kysyä tallinpitäjältä/ ratsastuksenopettajalta asiasta.

Lähettäjä: Milan 
Päivämäärä:   11.11.24 11:18:01

On kiva saada mennä edes kerran kaudessa sillä suositulla ja helpolla unicornilla.
Tänä syksynä ope on hoksannut olla aika tasapuolinen sen suosituimman kanssa.
Sitten on eräs aika karkki nuori ja taitava tamma jota yksi täti hinkui, ope antoi sen lopulta vähän nihkeästi mutta se hevonen ei mennytkään hyvin sen hinkujan kanssa vaan tuijotti yhtä nurkkaa ect. Opella on varmasti omat syyt jakaa nii kuin jakaa. Isot tietysti menee niillä isoimmilla, se on selvä.

Lähettäjä: Emppu 
Päivämäärä:   11.11.24 11:47:23

Omalla tunnillani oli/on eräs täti, joka menee oikeastaan aina vain yhdellä ja samalla hevosella ja tähän on syynä se, ettei häntä voi laittaa kenenkään muun selkään, koska ei selviä muiden kanssa.

Nyt, kun hän on ollut pois, niin omistaja laittanut ko. hevosen monesti minulle, koska minä kuulemma sovin hevoselle. Toki, muitakin sopivia on ja myös muut ovat sillä päässeet menemään.
Mulla tosin on useampiakin hevosia, joilla voin mennä, mutta pääasiassa vaihtelee neljän hevosen välillä, vaikka sopivia vaihtoehtoja olisikin ainakin seitsemän yhteensä.

Se, että opettaja ei ole koskaan nähnyt oppilasta tietyn hevosen selässä on yleensä ihan vain sitä, että se opettaja tuntee hevosensa ja tietää myös millainen ratsastaja on tai ainakin pitäisi tuntea ja tietää. Siis ilman, että sinne selkään tarvii edes päästää.
En minäkään ole käynyt yli puolien meidän hevosten selässä, koska niin opettaja, kuin minäkin, tietää ettei ne minulle sovi syystä tai toisesta.

Lähettäjä: aasi 
Päivämäärä:   11.11.24 14:26:01

Kyllä ketuttaa kun asiakkaita pidetään dorkina, omistaja ei ymmärrä eikä näe kuinka läpinäkyvää tällainen suosiminen on. Meillä monta asiakasta ratsastaa aina samalla hepalla ja ne hepat on juuri niitä kivoja kaikille sopivia. En tiedä miten juuri nämä asiakkaat saavat niillä aina mennä. Tiedän etteivät maksa mitään lisää ja tallilla ei myydä Omahevospaketteja ollenkaan eli joku "syy" tähän on.

Päivämäärä:   11.11.24 15:19:00

Koittakaa nyt ymmärtää, että kyse hyvin harvoin on suosimisesta. Kyse on hevosen edun ajamisesta.

Lähettäjä: ABC 
Päivämäärä:   11.11.24 17:25:43

Muistakaa myös, että hevosjako on aikamoinen palapeli, missä pitää huomioida todella, todella paljon asioita. Kenelle kukakin sopii, kenellä kukakin ei voi mennä, kenestä kukakin tykkää, mistä hevosesta on hyötyä kenelle ratsastajalle ja päin vastoin, samalla tunnilla ei voi olla liian montaa toisistaan innostuvaa sekoilijaa, alkeistuntilaisten pitää saada varmimmat, hypätä eivät voi kaikki, kaikki eivät pärjää kaikille, se jollekin helppo voi olla muille tosi vaikea, joku hevonen ei siedä liikaa vaihtuvia ratsastajia, joku on menossa kisoihin, jne. Se, että joku saa usein mennä jollain, ei välttämättä ole suosimista vaan valtavan yhteenlaskun tulos.

Lähettäjä: mui 
Päivämäärä:   11.11.24 17:32:56

On ratsastuksenopettajan (jos on siis oikea ope eikä mikään "harrasteohjaaja") ammattitaidon halveksimista olla uskomatta, että hän parhaiten tietää millä hevosella just sun kannattaa mennä, ja kuka milloinkin on sopivin ratsastaja millekin hevoselle.
Jos tämä on vaikea kösittää niin kehoitan vaihtamaan lajia!

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   11.11.24 17:36:07

Todella hyvä ilmapiiri,pienehkö talli Treella.Valtaosa asiakkaista aikuisia ja junnutkin mitä on käytävällä nähnyt,ovat kohteliaita/tervehtivät.

Päivämäärä:   11.11.24 17:45:40

Hevosjako on varmasti palapeli, mutta se ei poista tosiasiaa, että suosimista todellakin tapahtuu. Ihan avoimesti. Kaikkia se ei tietenkään häiritse, mutta osa äänestää jaloillaan.

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   11.11.24 17:53:05

No se on sitten hyvä että äänestävät!!

Päivämäärä:   11.11.24 18:01:12

"No se on sitten hyvä että äänestävät!!"
No eikö olekin. Saadaan karsittua huonosti pärjäävät tallit ja lopuilla nostettua hintoja.

Lähettäjä: ABC 
Päivämäärä:   11.11.24 18:12:11

Jos suosiminen häiritsee, oletteko kysyneet opettajalta asiasta? Voihan olla että hän ei ole edes tiedostanut koko asiaa, tai toisaalta sille onkin hyvät perustelut?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.11.24 19:19:22

On naiivia kuvitella että hevosjakoon vaikuttaisi vain opettajan ammattitaitoinen näkemys. Haluaisin uskoa että joissakin paikoissa niin on, mutta ei tosiaan kaikkialla. Kyllä sen näkee että ne, joille opettaja jutustelee välikäyntien aikana ovat niitä, joilla on ne tallin parhaat ja osaavimmat ratsut jatkuvasti alla. Jos sattuu olemaan sukua henkilökunnalle tai esim. valokuvaaja joka antaa ottamiaan kuvia tallin hevosista ilmaiseksi käyttöön, saa myös hevosia sieltä paremmasta päästä. Ihan ilmiselvää. Olen ollut ratsastuskouluilla töissä ja kuullut opettajien mielipiteitä kulissien takana, jännästi ne joiden naama ei miellytä syystä tai toisesta saavat ne vähiten halutut ratsut. Samoin käy sellaisille hiljaisille hissukoille, jotka eivät uskalla olla ääneen mitään mieltä vaan kaikki on aina "ok." Joskus opettajilla on todella omituisia päähänpinttymiä, ei esim. anneta jonkun ratsastajan edes kokeilla jotain hevosta, vaikka hän toivoisi vuosiakausia ja edellytykset olisi pärjätä sille. Sellainen ei ole tasapuolista millään mittapuulla. Suosiminen aiheuttaa väkisinkin kateutta ja eripuraa ja huonontaa ilmapiiriä, ymmärtäähän sen.

Surkeimmassa asemassa (melkein joka paikassa jossa on poneja) ovat kuitenkin pienikokoiset sennut. Ei toivoakaan että saisi edes kokeilla niitä pisimmälle koulutettuja puoliverisiä, ei vaikka kuinka olisi taitoa, kiinnostusta edistyä, kisata jne. Aina vaan niiden max. HeC-lastenponien selkään. "Tämä oli vähän tuhma alkeistunnilla, pistäpä se töihin." "Tämä uusi poni osaa vasta liikkua eteen, kääntyä ja pysähtyä, harjoittele ympyröitä sillä välin kun muut treenaa avoa." Ei todellakaan ole ok, että pienen kokonsa takia osa ratsastajista joutuu jatkuvasti lastenponien kurinpalauttajiksi ja ties mistä hankittujen puskaÖ-ponien stunttikuskeiksi ja amatöörikouluttajiksi, eivätkä pysty tekemään tunnin tasoisia tehtäviä vaikka maksavat yhtä paljon kuin muutkin. Silti tätä tapahtuu paljon...

Lähettäjä: sanni 
Päivämäärä:   11.11.24 19:25:31

käyn kahdella. toisella ihana ja kaikki auttaa toisiaan ja on ystävällisiä toisella on pissiksiä jotka vaan vittuilee..

Lähettäjä: ;D 
Päivämäärä:   11.11.24 20:13:20

Jaa se on taas tämä oman elämänsä GP-ratsastaja Muu herännyt talviuniltaan ulisemaan että ei tuntiratsastajat mitään avoa mene eikä muutakaan, matkustaa vaan! Haloo: ei se mikään taikatemppu ole saada peruskoulutettu hevonen etenkään käynnissä taipumaan ja liikkumaan kolmella uralla!!! Se kun ei vaadi mitään piffipaffitason kokoamista, 50t koulutykkiä ja ratsastuskoululaisia halveksivaa nutturankiristelijää satulaan, vaikka jotkut besserwisserit niin luulee. LOL. :D

Lähettäjä: 0ih0ihj 
Päivämäärä:   11.11.24 20:17:06

No kyllä se vaatiin sen kokoamisen johon tuntihevosten lihaksisto ei vaan riitä, koska niitä ei ole siihen treenattu. Ihan sama kuin odottaisi että joku sohvaperuna tosta vaan pystyis tekemään jonkun voltin kierteellä taaksepäin.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   11.11.24 21:08:59

huom. TREENAA avoa, ei "tekee täydellistä avoa". Joidenkin mielestä ei ratsastuskouluissa näköjään voi tehdä muuta kuin kävellä uralla, kaikki muu on ihan väärää ja huonoa, eikä todellakaan oikeaoppista toteutusta :D

Onneksi omalla ratsastuskoululla painotetaan sitä, että täällä opetellaan. Ei tarvitse olla täydellistä heti, ja se pienikin taivutus ja jumppailu tekee hyvää sille hevoselle.

Tuntilaisten kesken myös hyvä ilmapiiri! Kaikki moikkaavat toisiaan, autetaan toisiamme, ja tsempataan. Ei mitään kateellisten kyräilyä, vaan avointa ja iloista harrastuksen jakamista.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   11.11.24 21:22:15

Kummallisesti siellä koulukisoissa tuntihevoset saa avosta ihan normaalinumeroita kaikkea 6-8 välillä

Lähettäjä: luiska 
Päivämäärä:   11.11.24 23:32:14

Mua kiinnostaa missä koulukisoissa tuntsari on saanut VaB luokassa avotaivutuksesta 8!!! Kerro lisää!

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   12.11.24 07:09:08

Avotaivutus löytyy myös joistain heA ohjelmista.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   12.11.24 08:23:18

"Surkeimmassa asemassa (melkein joka paikassa jossa on poneja) ovat kuitenkin pienikokoiset sennut."

Minusta me pitkät sennut ollaan huonoimmassa asemassa kun ei saada (voida) mennä niillä kivoilla poneilla koskaan, se pieni sennu sentään joskus voi saada sen ison puokin :D

Päivämäärä:   12.11.24 08:30:09

Enpäs ole käynyt seuraamassa mitä Quellita on nyt saanut/mitä pisteitä Quellitalla on saatu. On ollut vissiin vuoden ratsastuskoulussa?

Päivämäärä:   12.11.24 08:57:49

Musta olisi kiva mennä joskus ponilla, mutta painan lährmmäs 70kg, joten en mene ikinä pienellä hevosella enkä ponilla. Menen aina tosi isoilla puoliverisillä, sellaisilla 170cm+. Olen 163cm pitkä, minulla on lyhyet jalat pituuteen nähden. Pudottaisin painoa, mutta vaihdevuosissa se on tosi hidasta.

Lähettäjä: Oma tarina 
Päivämäärä:   12.11.24 11:04:03

Olen nykyään se tätiratsastaja jota jotkut tuntilaiset pitävät "suosikkina"
Ennen vanhaan minulla oli pari omaa hevosta ja valmentauduin niillä kohtuullisen tosissani. Loukkasin selkäni töissä ja se leikattiin. En pysty harrastamaan ratsastusta kuin kerran viikossa ja puolet tallin hevosista ovat minulle niin "hankala" liikkeisiä etten voi ratsastaa niillä ollenkaan. Vanhan valmentajani kanssa asia tuli puheeksi kun vein kummityttöä tunnille. Kerroin kuinka kaipaan hevosen selkään mutta myös haasteistani, miksi olen joutunut luopumaan ratsastuksesta. Opettaja ehdotti että otetaan muutama yksityistunti ja katsotaan lähteekö ratsastus uudelleen sujumaan joillakin hevosilla. Saan aina ne samat helpot hevoset koska ne ovat ainoat joilla voin harrastaa. Eikä tätä tiedä opettajan lisäksi muut ryhmäläiset. Ei toiset näe päälle kuinka kovasti selkääni sattuu ja pystynkö seuraavana päivänä kävelemään. Nyt olen mennyt kolme kuukautta samalla hevosella kun se parantaa keskivartaloni hallintaa. Ratsastan sillä enemmän kuin mielelläni koska ratsastukset eivät aiheuta kipua lähes lainkaan ja parantava vaikutus on samaa luokkaa kuin hyvässä fysioterapiassa.

Lähettäjä: piubpiubg 
Päivämäärä:   13.11.24 23:29:25

Kyllä sääliksi käy nykyisiä ratsiopeja näiden prinsessa ja ansarinkukka -asiakkiden kanssa...

Päivämäärä:   14.11.24 09:13:02

"Kyllä sääliksi käy nykyisiä ratsiopeja näiden prinsessa ja ansarinkukka -asiakkiden kanssa..."
Sietääkin. Jos ei kykene kohtelemaan oppilaita tasapuolisesti niin ei ole kaikki ihan kotona.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.11.24 09:40:57

Huomaa taas ihmisten kykenemättömyyden ymmärtää muita.
Toki voi olla suosimista, mutta voi olla myös muita asioita, kuten raha (joku maksaa siitä lempiratsustaan extraa), vammat (kaikkien hevosten liikkeet ei sovi) tai vaikka pelko (uskaltaa vain luottoratsulla). Eikä nämä ehkä kuulu muille ratsastajille. Jos oikein mietityttää niin kannattanaee kysyä siltä opelta asiasta. Itse aikanaan pyysin että saan ratsastaa loppukauden vain luottohevosella kun olin raskaana. Kun huomasin että tämä häiritsi yhtä kanssaratsastajaa, kerroin hänelle tilanteeni vaikka muutoin halusinkin pitää raskauden siinä kohtaa piilossa. Kanssaratsastaja ymmärsi asian hyvin eikä tullut enää jupinoita.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.