Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosille huutaminen, jatkuva puhuminen jne

Lähettäjä: kommunikointi 
Päivämäärä:   8.11.24 09:54:54

Tuli tuosta toisesta topikista mieleen tehdä oma. On kyllä aihetta käsitelty tuhannestikin mutta ehkei kuitenkaan tarpeeksi.

Olen useasti itsekin joutunut huomauttamaan hevosen käsittelijälle, että lopettaa sen ylettömän puhumisen, puhinan, ärähtelyn, maanittelun ja solkkaamisen. Saati huutamisen.

Näiden ihmisten kanssa hevoset joutuvat kuuntelemaan kakofoniaa joka ei niille mene jakeluun. Ihminen jatkuvassa pölpötyksessään ei keskity käsittelemään sitä hevosta vaan samalla aiheuttaa hämmennystä. Sitten ei tarvittaessa annettu äänikomennus mene hevoselle perillekään.

- Nooo Nooo älä nyt työnnä hei mene nyt sivummalle noooo nooo jalka ylös eiiii eiiiiii noooo noin hyvääääää eii jeiiiiiiii kunnolla nostat vaan kun ei tässä ole mitäääääään häääääätäää soooo sooooo sooo vähän putsaan vaan koukulla se ei ole paha asia yhtään sooosoooooo!!!! Hyväääääääää Hyvääää Hyvä tapu tapu!!

Pitäkää oikeasti se leipäläpi ENIMMÄKSEEN kiinni hevosten kanssa tehdessänne! Tuota ei jaksa hevoset eikä muut ihmiset. Aivan tavallisissa pikkujutuissa hevosen kanssa hirveä metakka.

Keskittykää siihen elekieleen. Ääntä voi ja pitääkin käyttää mutta kun sitä ei tarvitse niin paljoa eikä niin suureen ääneen. Ja sitä paitsi kun pitää pienempää ääntä niin ei tarvitse kummoista ärähdystäkään kun hevonen ottaa sen tosissaan.

Pyrkikää hiljaisuuteen sen helkkarin suun läpättämisen sijaan. Kun tilanne on hiljainen, se on yleensä rauhallisempi ja hevonen kuuntelee ja toimii lähes sormenpäillä. Toki poikkeuksiakin on mutta pointtini varmaan tuli kutakuinkin selväksi.

Re: Hevosille huutaminen, jatkuva puhuminen jne

Lähettäjä: Nipsu 
Päivämäärä:   8.11.24 10:07:25

Itse puhun paljon varsoille ja nuorille,moni asia uutta ja rauhallinen äänensävy rauhoittaa ja kannustaa toimimaan oikein.Eli en ihan allekirjoita kirjoitustasi.Oppivat rauhallisen puheen kautta helpommin äänikäskyt kun ovat tottuneet,että puhetta käytetään. Monesti myös jos meinaavat toimia " väärin" riittää kun äänesävy hieman muuttuu ja näin ei toivottu toiminta keskeytyy ja kun tavoite saavutettu päälle rapsutus ja rauhallinen kehuminen. Kyllä meillä hevoset kuuntelevat ja oppivat toimimaan melkein pelkillä äänillä.Kätevä apuvälinen kun varsoja opettaa. En voisi kuvitellakaan,että tuppisuuna touhuisin varsojen ja nuorten kanssa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.11.24 10:08:35

Jospa jokainen nyt vain tekee oman hevosensa kanssa ihan niin kuin itse parhaaksi näkee. Toki jos nyt aletaan puuttua muiden tekemisiin, niin kuin aloittajallakin on ilmeisesti tapana tehdä, niin hänkin olisi voinut käyttää aikansa ja energiansa johonkin muuhun tänne läpättämisen sijaan, koska eihän tällaisia vuodatuksia jaksa lukea.

Lähettäjä: AAA 
Päivämäärä:   8.11.24 10:21:35

Minä en myöskään ymmärrä yletöntä pälätystä ja lässytystä hevoselle. Juttelen kyllä vähän itsekin jotta hevonen tietää missä olen ja mihin olen koskemassa, mutta joillakin on tapana pitää päättymätöntä, jatkuvaa monologia jota on tallikaverinakin ärsyttävä kuunnella.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.11.24 10:24:14

Itse en ymmärrä sitä karjumista ja huutamista kun hevonen tekee pienen virheliikkeen. Oma hevonen herkkä niin sekin raukka säikähtää turhaa kun naapurikarsinan lady karjuu omalle hevoselleen. Puhumisen ymmärrä, koska itsekkin sitä hevoselleni teen.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   8.11.24 12:31:34

Itselläni on tapana höpötellä erilaisia asioita tehdessäni, esimerkiksi siivotessa tai joskus jopa töissä. Lähinnä sellaista itsekseni puhumista ja asioiden jäsentelyä ääneen.

Ja kyllä, teen sitä myös lemmikeilleni sekä hevosille. Tauotonta päpätystä se ei ole, mutta en myöskään ole hiljaa koko aikaa esimerkiksi harjauksen ajan. Toivottavasti ei siis osuta aloittajan kanssa samalle tallille ;)

Osalle se jatkuva pälätys voi olla opittu tapa, joku ehkä purkaa sillä omaa jännitystä, stressiä tms. Ei ne hevosetkaan tyhmiä ole. Jos sama päpättäjä käsittelee usein, niin hevonenkin oppii olemaan lotkauttamatta korviaan höpötykselle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.