Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosille huutaminen, jatkuva puhuminen jne

Lähettäjä: kommunikointi 
Päivämäärä:   8.11.24 09:54:54

Tuli tuosta toisesta topikista mieleen tehdä oma. On kyllä aihetta käsitelty tuhannestikin mutta ehkei kuitenkaan tarpeeksi.

Olen useasti itsekin joutunut huomauttamaan hevosen käsittelijälle, että lopettaa sen ylettömän puhumisen, puhinan, ärähtelyn, maanittelun ja solkkaamisen. Saati huutamisen.

Näiden ihmisten kanssa hevoset joutuvat kuuntelemaan kakofoniaa joka ei niille mene jakeluun. Ihminen jatkuvassa pölpötyksessään ei keskity käsittelemään sitä hevosta vaan samalla aiheuttaa hämmennystä. Sitten ei tarvittaessa annettu äänikomennus mene hevoselle perillekään.

- Nooo Nooo älä nyt työnnä hei mene nyt sivummalle noooo nooo jalka ylös eiiii eiiiiii noooo noin hyvääääää eii jeiiiiiiii kunnolla nostat vaan kun ei tässä ole mitäääääään häääääätäää soooo sooooo sooo vähän putsaan vaan koukulla se ei ole paha asia yhtään sooosoooooo!!!! Hyväääääääää Hyvääää Hyvä tapu tapu!!

Pitäkää oikeasti se leipäläpi ENIMMÄKSEEN kiinni hevosten kanssa tehdessänne! Tuota ei jaksa hevoset eikä muut ihmiset. Aivan tavallisissa pikkujutuissa hevosen kanssa hirveä metakka.

Keskittykää siihen elekieleen. Ääntä voi ja pitääkin käyttää mutta kun sitä ei tarvitse niin paljoa eikä niin suureen ääneen. Ja sitä paitsi kun pitää pienempää ääntä niin ei tarvitse kummoista ärähdystäkään kun hevonen ottaa sen tosissaan.

Pyrkikää hiljaisuuteen sen helkkarin suun läpättämisen sijaan. Kun tilanne on hiljainen, se on yleensä rauhallisempi ja hevonen kuuntelee ja toimii lähes sormenpäillä. Toki poikkeuksiakin on mutta pointtini varmaan tuli kutakuinkin selväksi.

Re: Hevosille huutaminen, jatkuva puhuminen jne

Lähettäjä: Nipsu 
Päivämäärä:   8.11.24 10:07:25

Itse puhun paljon varsoille ja nuorille,moni asia uutta ja rauhallinen äänensävy rauhoittaa ja kannustaa toimimaan oikein.Eli en ihan allekirjoita kirjoitustasi.Oppivat rauhallisen puheen kautta helpommin äänikäskyt kun ovat tottuneet,että puhetta käytetään. Monesti myös jos meinaavat toimia " väärin" riittää kun äänesävy hieman muuttuu ja näin ei toivottu toiminta keskeytyy ja kun tavoite saavutettu päälle rapsutus ja rauhallinen kehuminen. Kyllä meillä hevoset kuuntelevat ja oppivat toimimaan melkein pelkillä äänillä.Kätevä apuvälinen kun varsoja opettaa. En voisi kuvitellakaan,että tuppisuuna touhuisin varsojen ja nuorten kanssa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.11.24 10:08:35

Jospa jokainen nyt vain tekee oman hevosensa kanssa ihan niin kuin itse parhaaksi näkee. Toki jos nyt aletaan puuttua muiden tekemisiin, niin kuin aloittajallakin on ilmeisesti tapana tehdä, niin hänkin olisi voinut käyttää aikansa ja energiansa johonkin muuhun tänne läpättämisen sijaan, koska eihän tällaisia vuodatuksia jaksa lukea.

Lähettäjä: AAA 
Päivämäärä:   8.11.24 10:21:35

Minä en myöskään ymmärrä yletöntä pälätystä ja lässytystä hevoselle. Juttelen kyllä vähän itsekin jotta hevonen tietää missä olen ja mihin olen koskemassa, mutta joillakin on tapana pitää päättymätöntä, jatkuvaa monologia jota on tallikaverinakin ärsyttävä kuunnella.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.11.24 10:24:14

Itse en ymmärrä sitä karjumista ja huutamista kun hevonen tekee pienen virheliikkeen. Oma hevonen herkkä niin sekin raukka säikähtää turhaa kun naapurikarsinan lady karjuu omalle hevoselleen. Puhumisen ymmärrä, koska itsekkin sitä hevoselleni teen.

Lähettäjä: Kolmas täti 
Päivämäärä:   8.11.24 12:31:34

Itselläni on tapana höpötellä erilaisia asioita tehdessäni, esimerkiksi siivotessa tai joskus jopa töissä. Lähinnä sellaista itsekseni puhumista ja asioiden jäsentelyä ääneen.

Ja kyllä, teen sitä myös lemmikeilleni sekä hevosille. Tauotonta päpätystä se ei ole, mutta en myöskään ole hiljaa koko aikaa esimerkiksi harjauksen ajan. Toivottavasti ei siis osuta aloittajan kanssa samalle tallille ;)

Osalle se jatkuva pälätys voi olla opittu tapa, joku ehkä purkaa sillä omaa jännitystä, stressiä tms. Ei ne hevosetkaan tyhmiä ole. Jos sama päpättäjä käsittelee usein, niin hevonenkin oppii olemaan lotkauttamatta korviaan höpötykselle.

Lähettäjä: ABC 
Päivämäärä:   8.11.24 12:49:48

Jos hevosta jännittää jokin esimerkiksi ratsastessa/hoitotilanteessa, höpöttelen yleensä jotain mukavia rauhallisella äänensävyllä. Huutaminen ei oo ok, mutta mielestäni jännittävässä tilanteessa hevonenkin voi saada ajatuksensa pois, jos itse on rauhallinen. Joskus jos itseäkin jännittää ratsastaa (+ hepalle jännittävä tilanne) niin mukavien höpöttely hiljaisella äänensävyllä saattaa rentouttaa itseäkin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.11.24 12:57:44

Huutaminen on ihan tasan ok esim kun varsa potkii päin tai isompi hyppii pystyyn tai sekoilee muuten vaarallisesti. Jlauta prklettä uskoo juntimpikin kaakki kerrasta.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   8.11.24 12:58:21

Minäkin juttelen hevosille paljon. Just siihen tyyliin, että "laitetaas tämä loimi ja mennään pihalle, odota vähän, nosta kinttuasi, siirrypäs, tästäkö pitää rapsuttaa, mitä se Polle tietää..." Leppoisalla äänellä ja aika hiljaa, koska puhe on tarkoitettu tosiaan sille hevoselle enkä tallikaverille. :D Se tulee jotenkin luonnostaan. Karjumisen ja huutamisen olen kyllä karsinut, nuorempana niitä tuli harrastettua ja ilmankin olisi pärjännyt.

Lähettäjä: Päläpälä 
Päivämäärä:   8.11.24 12:59:05

En allekirjoita.
Oli edellisellä tallilla ihminen jonka jatkuva lässytys hevoselle oli rasittavaa kuunneltavaa ja kyseisen hevosen omistaja ei tätä tehnyt, eikä hevonen hyötynyt tästä toiminnasta mitään mutta en usko että se millään lailla hevosta häiritsikään.

Itse puhun nuorelle hevoselle huomattavasti enemmän kun olen huomannut sen tästä hyötyvän. Ja todellakin käsken sitä myös huutamalla, etenkin tilanteessa, jossa se esimerkiksi puree ihmistä.

Aloittajalle suosittelen hiljaisempia aikoja käydä tallilla tai hankkiutumaan omille tiluksille, jos muiden toiminta kovin häiritsee omaa olemista.

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   8.11.24 13:20:47

Aloittaja ei ole kovin kokenut.
Kun varsalle puhutaan pienestä pitäen, on se 15 vuotiaan jo taitavampi kuin keskivertoteini ymmärtämään puhetta eleitä ja jopa sanoja.
Eräs tamma I osaa todistettavasti 30 sanaa kuten porkkana, ulos, loimi jne

Päivämäärä:   8.11.24 13:21:02

Uskon että tajusin aloittajan pointin. En usko että tässä tarkoitettiin sellaista jotain tarkoitusta varten höpöttämistä, rauhallista puhetta eikä hevosen rauhoittelua, oikeaa kehumista tai vaaratilanteessa ärjäisyä. Edellä mainittuja käytän itsekin. Tunnistan silti tämän ihmistyypin jotka silleen kimeästi ja vähän hengästyen hermostuksissaan selostaa koko ajan tuota hyyyväää, eeeiii, soosoo mantraa. Uskon että se on enemmän sitä varten, että kanssaihmiset paikalla kuulee kuinka höpöttäjä on tilanteen herra, rauhallinen, määrätietoinen ja vaikka mitä muuta, vaikka tosiasiassa tätä tehdään peittääkseen sitä kun hevonen ei ole millään lailla hallinnassa ja höpöttäjää pelottaa sekä hevonen että se että ihmiset ympärillä huomaa hänen oman epävarmuuden.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   8.11.24 13:27:13

Minua ei muuten ärsytä hevosille höpöttely mutta maneesissa jatketaan hevoselle ohjeita suoltavat ovat tosi rasittavia :D

"Sivulle sivulle SIVULLE ja jalkaa alle, hyvä hyvä hyvä HYVÄ, selkä ylös ylös selkä ylös HYYYVÄÄÄ HIENOoOooO sivulle sivulle pohje läpi läpi läpi JUST NOIIIIN"

Eikö ne itse älyä että suu käy jatkuvaan? Meidän tallilla on useampi näitä

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   8.11.24 13:28:05

*jatkuvasti

Päivämäärä:   8.11.24 13:38:54

Mä puhun mun hevoselle jos haluan, turha siihen on ulkopuolisen puuttua. Ei vahingoita hevosta mitenkään, jos sille juttelee.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   8.11.24 14:01:16

On muuten erittäin kätevää, kun hevonen osaa nipun käskysanoja, kuten vaikka seiso, odota, riimu, eteen/taakse/sivulle, pää alas jne. Helpottaa arkea aika lailla.

Lähettäjä: Feel you 
Päivämäärä:   8.11.24 14:24:00

Meidän tallilla on tuollainen. Arka ja kädetön ihminen ostanut itselleen liian vaikean hevosen. Huutaa hevoselle koko ajan vaikkei se tekisi minkäänlaista virheliikettä, tiuskii ja sanallisesti "komentaa" tätä hevosta. Kyseinen hevonen on ihan kiltti ja mukava hevonen, mutta ei mikään pystyynkuollut kuitenkaan. Hevosesta ihan näkee miten sitäkin ärsyttää tuo omistajan pelleily ja koska ei ymmärrä tuon taivaallista siitä huudosta ja sättimisestä, niin alkanut kiukuttelemaan sille omistajalle ihan huolella ja oireilemaan mahallaan. Muiden ihmisten kanssa on rento ja hyväntuulinen aina, mutta omistajan kanssa menee aina ihan tolaltaan. Ymmärtäisipä myydä hevosen sopivampaan kotiin ennen kuin hyvä hevonen menee pilalle turhaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.11.24 15:31:31

Itse puhun paljon varsoille ja nuorille,moni asia uutta ja rauhallinen äänensävy rauhoittaa ja kannustaa toimimaan oikein.Eli en ihan allekirjoita kirjoitustasi.Oppivat rauhallisen puheen kautta helpommin äänikäskyt kun ovat tottuneet,että puhetta käytetään. Monesti myös jos meinaavat toimia " väärin" riittää kun äänesävy hieman muuttuu ja näin ei toivottu toiminta keskeytyy ja kun tavoite saavutettu päälle rapsutus ja rauhallinen kehuminen. Kyllä meillä hevoset kuuntelevat ja oppivat toimimaan melkein pelkillä äänillä.Kätevä apuvälinen kun varsoja opettaa. En voisi kuvitellakaan,että tuppisuuna touhuisin varsojen ja nuorten kanssa.
___
Allekirjoitan tämän täysin. Meillä on paljon nuoria ja ne oppivat äärettömän paljon ihan puheesta. Puhe ohjaa nopeasti oikeaan suuntaan ja äänensävy korjaa aiottua väärää toimintaa, lisäksi juuri uusissa hieman varsaa jännittävissä tilanteissa kuten vaikka pesu tai loimitus se rauhallinen juttelu rentouttaa varsaa. Varsa keskittyy kuuntelemaan puhetta, eikä vain kauhistelemaan laskeutuvaa loimea. Tärkeintä on, että hallitsee äänensävyn. Nuo joka tilanteessa monotonisesti samalla sävyllä höpöttävät eivät opeta mitään.

Lähettäjä: Hyy 
Päivämäärä:   8.11.24 15:47:00

Itse puhun esim maastossa jos yksin hevonen jännittää. En ihan kokoaikaa pälpätä mutta olen huomannut että itsekkin rentoudun kun saan vähän mieltä muualle. Esteillä lasken ääneen ja kehun koska se auttaa tahdissa ja minun rentoutumisessa.
Huutaminen on todella ärsyttävää ei se hevonen ymmärrä miksi huudat sille.

Lähettäjä: Medel 
Päivämäärä:   8.11.24 15:52:04

Aloittajan viestin ymmärtävät ne, joiden tallilla on kovaääninen, jatkuvasti sekä tallissa että maneesissa puhuva hevoselleen puhuva ihminen.

Lähettäjä: Check 
Päivämäärä:   8.11.24 16:22:23

Hah, ymmärrän aloittajaa siinä mielessä, että meillä on tallilla yksi sellainen muutenkin kovaääninen, joka sotilaallisesti KARJUU hevoselleen, toisaalta huutaa SUPER tai HYVÄ niin että sen kuulee kilometrin päähän. Tämä ei siis ole mitään lässyttämistä vaan todella kovaäänistä. Itsekin puhun hevoselleni aika paljon, mutta pyrin siihen, että sen kuulevat vain hevonen ja minä. Mutta tuollainen erittäin kovaääninen kapiaiskarjaisu on kyllä kauheata kuultavaa, ja myös jokseenkin naurettavaa ja turhaa. Kyllä se hevonen vähemmästäkin kuulee ja yhtä hyvin voi vaikka rapsuttaa sään juuresta palkaksi.

Päivämäärä:   8.11.24 19:21:47

Kuinka moni oikeasti luki aloitukseni??

Päivämäärä:   8.11.24 19:29:06

Tarkennan, että jotkut näyttävät lukeneen mutta eivät tosiaan kaikki.

Päivämäärä:   8.11.24 19:38:17

Hah, ymmärrän aloittajaa siinä mielessä, että meillä on tallilla yksi sellainen muutenkin kovaääninen, joka sotilaallisesti KARJUU hevoselleen, toisaalta huutaa SUPER tai HYVÄ niin että sen kuulee kilometrin päähän.

Ai kauhee tunnista tän hevosnaistyypin. Huutaa myös ridatessa JAAAAA kun heppa teki oikein, erityisen koomista umpisuomenkieliseltä :D

Päivämäärä:   8.11.24 21:25:16

Lähettäjä.

Päivämäärä8.11.24 13:38:54

Mä puhun mun hevoselle jos haluan, turha siihen on ulkopuolisen puuttua. Ei vahingoita hevosta mitenkään, jos sille juttelee.

Tässä on kyllä kiteytettynä tämän asian pohjimmainen minä minä minä asenne! Koska minä haluan niin se on tärkeintä! Ei kiinnosta muut tai kehittyä muista näkökulmista! Minä!

Päivämäärä:   8.11.24 21:36:00

Kyra aina sano, että apujen käytössä pitäisi pyrkiä kuiskaamiseen, ja se pätee myös ääniapuihin. Paineen tulee myös hellittää välillä, ja tämä ei toteudu jos jatkuvasti käyttää ääntä. Eleetön apujen käyttö on sellaista jonka vain oma hevonen tuntee ja kuulee.

Lähettäjä: täti* 
Päivämäärä:   8.11.24 21:54:27

Mä höpötän kyllä hevosille ja puhun myös ratsastaessa. Nuo osaa myös ääniavut (koska ajan myös), joten ihan näppärää. Tunnistavat naksutin-äänen jne. Kehun myös ääneen, koska toinen varsinkin alkaa oikein innolla näyttää osaamistaan, kun kuulee kehut/sen puhetyylin.

Karsinassa höpötän kyllä hevosilleni, ne usein ottavatkin kontaktia ja tykkäävät selkeästi kun rapsuttelen ja juttelen. Tunnistavat kans selkeästi tietyt sanat kuten ne ”ulos” ja ”porkkana” :D

Onneksi en oo tallilla todellakaan ainut tällainen :) Ois itselle tosi ahdistavaa, jos ei sais omille hevosille puhua. Päivät teen yksin jo töitä kotona, joten ihan kiva käydä välillä juttelemassa sekä hevosille että tallikavereille :) Tallin olen myös valinnut sen mukaan, että koen sopivani porukkaan.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   9.11.24 02:04:32

Jos hevonen vaikka ryöstää heinäkasalle niin kyllä sitä ärähtää, hevonen sillon tiedostaa et ei ollut oikein ja jatketaan matkaa. Pitäskö vaan antaa toisen tehdä sanomatta mitään ja saada heiniltä pois. Ärähtäminen on merkki. Hevosetkin kommunikoi äänimerkein. Miksei ihminen sais???

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   9.11.24 04:24:59

Siitähän oli joku aika sitten tutkimus, että hevoset ottavat paremmin kontaktia, jos niille puhuu ystävälliseen sävyyn.

Lisäksi Cathrinen ja Kyran klinikalla Cathrinen kerrottiin puhuvan tosi paljon hevosille ratsastaessa.

Sellainen hysteerinen puhe, mikä kumpuaa pelosta, ei varmasti ole hyvästä.

Lähettäjä: Kivaa 
Päivämäärä:   9.11.24 06:29:05

Ihan yhtä paljon niitä hevosia ottaa pattiin tauoton aivoton höpötys kun meitä ihmisiäkin. Eli sano se asia älä suolla jatkuvaa ajatuksen virtaa. Ei siitä kakofoniasta löydä olennaisuuksia.

Lähettäjä: Höpö höpö 
Päivämäärä:   9.11.24 06:58:11

Tuskin hevonen rauhallisesta, hiljaisesta puheesta kärsii. Jos kärsisi, pitäisi kaikki puhe ja radiot tallissa ja maneesissa kieltää. Huutaminen on eri asia.

Se, että älyttömän ajatuksenvirtan kuuntelu ärsyttää ihmistä ei tarkoita, että hevoset reagoivat samoin. Eivät niiden korvat ole pumpulista. Ne tottuvat moneen muuhunkin ääneen ja asiaan, jota ei preerialla ole.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   9.11.24 07:00:37

Kun puhuu ja juttee hevosille nii ei tarvii raipalla mäiskii,tai ketjulla viedä.
Mulla on nyt 9 vuotias ori jolle puhuttu aina.
Ei tarvii sanoa kuin
"Seis,vasen,oikea,käynti,ravi,laukka,koppi,pakki,tule,nii tää tekee. Ei tarvii kovia kuolaimia,ei korottaa ääntä eikä muutenkaa kailottaa hevonen kuulee kyllä. Puhukaa niille..

Lähettäjä: täti* 
Päivämäärä:   9.11.24 07:51:54

” LähettäjäKivaa
Päivämäärä9.11.24 06:29:05

Ihan yhtä paljon niitä hevosia ottaa pattiin tauoton aivoton höpötys kun meitä ihmisiäkin. Eli sano se asia älä suolla jatkuvaa ajatuksen virtaa. Ei siitä kakofoniasta löydä olennaisuuksia.”

Se että SINUA haittaa, ei tarkoita että kaikkia ihmisiä haittaa. Se kannattaa muistaa.

Lähettäjä: Abc 
Päivämäärä:   9.11.24 08:47:58

Ei se höpöttely kuitenkaan taida kovin vahingollista olla.
https://tinyurl.com/MT-Hevoset

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.11.24 10:39:51

Kiitos Abc.

Lähettäjä: Pottu 
Päivämäärä:   9.11.24 11:00:18

Miksi te tulette höpisemään ihan eri asiasta mistä aloitus oli? Ei missään sanottu ettei vihjesanoja voisi käyttää ja hevoselle kommunikoida myös sanallisesti silloin kun sille on tarve.

Aloituksen ihmistyyppi ei ole sekuntiakaan hiljaa, vaan karsinasta kuuluu kovaääninen höpötys jokaisesta kädenliikkeestä. Ei hevonen pysty erittelemään sellaisesta jatkuvasta puheripulista yhtäkään merkityksellistä sanaa kun se kuulostaa 10m päähänkin vain häiritsevältä möölöömmömmöööröölöpöpölöhööööö:ltä niin korvissa soi. Entä sitten samassa karsinassa ollessaan?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   9.11.24 11:15:56

Itse näen tuossa suurimpana ongelmana sen, että jos hevoselle tauotta ladotaan jotain käskyä/kehua.
Eli jos jokaisesta asiasta tehdään ns tehtävä, hoitotilanteessa esimerkiksi hevosen on hankala rentoutua kun ärsykkeitä tulee tauotta.

Jutteleminen tauotta on eri asia. Hevoset kuulevat tallissa ihmisen puhetta koko ajan, koska ihmisiä on ympärillä paljon. Se ei kuitenkaan niitä rasita henkisesti, koska tallilla hääräävien ihmisten puhe on "taustamölinää".

Itse esimerkiksi harjatessa saatan jutella naapurikarsinassa olevalle kaverille, eli olen äänessä kokoajan. Saatan myös jutella hevoselle tyyliin "ohhoh lähteepä karvaa, vaihdetaanpa harja niin saadaan irtokarvat irti, no tämä harja onkin paljon parempi" jne.
Asioita, jotka eivät tarkoita hevoselle mitään.

Mutta jos se ihmisen puhe tarkoittaa sitä, että hevosen pitää yrittää sen taustamelun seasta bongata käskyjä, sen pitää kokoajan kuulostella ja olla valmiina.
Sitten kun tähän liitetään vielä esimerkiksi kehuminen kun tekee oikein, tai rangaistus kun ei tee, alkaa olla tilanne jo todella stressaava.

Vertauksena voisi käyttää vaikkapa, että työyhteisösi olisi puhuisi kiinaa ja ymmärrät kiinaksi vain muutaman minuutin tärkeän sanan. Pomosi puhua papattaisi etkä ymmärtäisi sanaakaan, kunnes bongaat kesken hänen lauseen jonkun tutun sanan, mutta et ole varma pitääkö sinun tehdä tämä asia vai mainitsiko pomosi sen vain sivulauseessa.
Et ehdi reagoida ja hän alkaakin huutaa ja riehua.
Seuraavalla kerralla pyrit olemaan tarkkaavaisempi, jotta et saisi huutoa osaksesi, mutta se on vaikeaa koska tauottomasta hälinästä on todella vaikeaa erottaa työhön liittyvät käskyt.
Päivän päätteeksi olet ihan loppu, koska pomon kanssa kommunikointi on henkisesti todella stressaavaa.

Jos se pomo taas juttelisi niitä näitä kun ei puhuta töistä ja kun siirrytään työasioihin, hän pitäisi tauon puhumisesta ja taputtaisi esimerkiksi käsiään saadaksesi huomiosi ennen tärkeää ilmoitusta. Tämä pelkästään jo selkeyttää asioita hurjasti, eikö.

Pyydä selkeästi, anna aikaa ja tauota.

Lähettäjä: Jen 
Päivämäärä:   9.11.24 11:16:01

-Nyt et kyllä pure mua!!!!!
-Et mee sinne!!!
-Älä liiku nyt!!!
-Nyt seisot siinä ihan paikallas!!!!
-Yhtään et ala tommosta!!!
-Hei!!ei!!älä!!!!lopeta!!!
-nosta nyt se jalka!!!!
-mikä sua vaivaa??!!
-nyt on oikeesti kiire!!!

Kertokaahan mitä hevonen tästä ymmärtää tai ketä tämä palvelee? Kun tätä kuuntelee tunnin yhtä soittoon eikä koko touhussa ole minkäänlaista järkeä tai johdonmukaisuutta, niin alkaa kyllä omakin pinna kiristymään, enkä yhtään ihmettele jos hevosenkin.

Päivämäärä:   9.11.24 15:00:47

Jen tiivisti hyvin se millaisesta äänessä olemisesta tässä nyt puhutaan.
Eli äänikäskyille opettajat provosoidutte turhaan, teitä ei tarkoiteta tässä yhteydessä.

Päivämäärä:   9.11.24 21:06:11

Hienoa että osa teistä ymmärtää aloitukseni. Jen, Pottu esimerkiksi. Juuri sellaisesta hevosta hämmentävästä jatkuvasta älämölöstä on kyse. Mielestäni aloitukseni ei ollut mitenkään epäselvä, mutta jos luetun ymmärrys on vaikeaa niin kai siitä sitten sen kuvan sai että kieltäisin kaiken äänenkäytönkin.

Lähettäjä: Lissu 
Päivämäärä:   9.11.24 22:56:28

Hevoselle puhumisessa on aikansa ja paikkansa. Jännittyneen hevosen ja nuoren saa helposti rentoutumaan uusissa tilanteissa ja esimerkiksi juoksutuksessa on ääniavut helppoja käyttää. Muuten en ylimääräisiä hevoselle kyllä jutustele, mutta ei mua haittaakaan jos joku toinen niin tahtoo tehdä.

Lähettäjä: Luumu 
Päivämäärä:   9.11.24 22:58:39

Olen eri mieltä siitä etteikö hevonen oppisi ymmärtämään sanoja kuten koirakin.

Aloittaja on kyllä siinä asiassa tietämätön jos ei ole kokemusta esim.hevosen juoksuttamisesta liinassa käskysanoja käyttäen. Käynti, ravi, laukka, seis on vain alkua ja nekin opitaan tosi nopeasti. Itse en käytä juoksutuspiiskaa ollenkaan koska sanat riittävät.
Useimmat ovat opettaneet hevoselleen edes tavallisimmat käskyt kuten nosta (kavio), siirry yms.
Maiskutus liikkeelle lähtiessä, pruu, seis.

Oma hevoseni ymmärtävät monia muitakin sanoja. Tulevat luokse kutsuttaessa, osaavat pyynnöstä jäädä odottamaan vapaana käytävälle kun nostan varusteet paikoilleen, tunnistavat mm.sanat ei, odota, mennään, hyvä, rauha, nyt riittää ja seeis.
Lisäksi tietyt ruokaan liittyvät sanat ja paljon enemmänkin.

Hevoselle puhuminen ei ole turhaa mutta itsekin inhoan sellaista kovaäänistä, muitakin häiritsevää huutamista, karkeaa kielenkäyttöä, asiatonta käytöstä yleensä.
Koska hevoseni kuuntelee kehotuksia on häiritsevää jos kentällä on samaan aikaan joku "maiskutuskone" joka huitoo piiskalla ja maiskuttaa loputtomasti ilman että saa hevostaan yhtään kuuntelemaan. Silloin kannattaisi miettiä missä vika, miksei kommunikaatio toimi ja etsiä muut keinot kun ei tuo auta.

Päivämäärä:   10.11.24 06:55:25

Kommunikointi, luin aloituksestasi oikein suuraakkosilla kirjoitettuna, että enimmäkseen pitää mielestäsi pitää leipäläpi kiinni. Epäselvästi kommunikoitua, jos oletkin sitä mieltä, että saa puhua, kunhan ei puhu tietyllä tavalla tai äänensävyllä - tai kunhan puhuu tietyllä tavalla ja äänensävyllä :)

Mene ja tiedä, mitä alun perin ajattelit, mutta kirjoitit kyllä tasan tarkkaan niin, että ”jatkuva pölpötys” on pahasta ja pitää ”pyrkiä hiljaisuuteen”. Kyllä se minusta sulkee pois sallittujen tekemisten listalta myös sen hiljaisen hevoselle (tai toiselle ihmiselle puhumisen), jotka moni myönsi tekevänsä.

Päivämäärä:   10.11.24 08:11:08

No jos nyt väkisin haluat väärin käsittää niin siitä vaan. Osa on käsittänyt ihan oikeinkin.

Päivämäärä:   10.11.24 08:31:50

No jos nyt ihan välttämättä haluat vierittää vastuun lukijalle niin siitä vaan. Osa on käsittänyt ihan väärinkin :D

Oletko savolainen?

Päivämäärä:   10.11.24 08:54:41

En.

Onko jotenkin harvinaista, että aivan selviä kirjoituksia käsitetään täällä väärin? Ei ole. Sanoin aivan selvästi, että " Ääntä voi ja pitääkin käyttää ". Sitä ennen :

Olen useasti itsekin joutunut huomauttamaan hevosen käsittelijälle, että lopettaa sen ylettömän puhumisen, puhinan, ärähtelyn, maanittelun ja solkkaamisen. Saati huutamisen.

"Näiden ihmisten kanssa hevoset joutuvat kuuntelemaan kakofoniaa joka ei niille mene jakeluun. Ihminen jatkuvassa pölpötyksessään ei keskity käsittelemään sitä hevosta vaan samalla aiheuttaa hämmennystä. Sitten ei tarvittaessa annettu äänikomennus mene hevoselle perillekään.

- Nooo Nooo älä nyt työnnä hei mene nyt sivummalle noooo nooo jalka ylös eiiii eiiiiii noooo noin hyvääääää eii jeiiiiiiii kunnolla nostat vaan kun ei tässä ole mitäääääään häääääätäää soooo sooooo sooo vähän putsaan vaan koukulla se ei ole paha asia yhtään sooosoooooo!!!! Hyväääääääää Hyvääää Hyvä tapu tapu!!"

Mikä tässä oli vaikea käsittää? Osa ymmärsi aivan oikein eli kyse on moottoriturpa-ihmisistä joiden ulosanti on sekavaa hevosen kannalta. Ja sitten tulee " kyllä minä varsoille rauhoittavasti puhun "-tyypit. No kun aloituksessa ei ole kyse NORMAALISTA puheesta hevosten käsittelyssä.

Oliko nyt tarpeeksi selkeästi ??? Vai pitääkö vielä selventää mikä tuo normaali puhe on? Normaali puhe ei ole tosiaan tauotonta ärsykkeiden lataamista, kuten joku hyvin kuvaili. Tauotonta, kovaäänistä, sekavaa ja puolihermostunuttakin pälinää ja käskytys. Kaikki vaan puuroutuu.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.11.24 10:47:25

Moottoriturpa-ihmisten ulosanti voi olla sekavaa hevosen kannalta ja aloittajan ulosanti on hyvin sekavaa kirjoitettuna.

Pääasia kuitenkin on, että hevosille kannattaa puhua! Hiljaisuus ei ole hyve.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.