Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kevytistunta estetunnilla

Lähettäjä: Epätoivoinen 
Päivämäärä:   8.11.24 07:29:51

Vaihdoin alkuvuonna hyvämaineiseen ratsastuskouluun. Käyn pääasiassa estetunneilla. Nyt olen alkanut olla turhautunut siihen että estetunneilla tehtävät suoritetaan kevytistunnassa. Olen oppinut vaikuttamaan hevoseen istunnalla jolloin myös minulle pohkeen käyttö on helpompaa, luonnollisenpaa.

Nyt olen vaikeuksissa kun en saa pohjeapuja läpi kevytistunnalla ja laukan rytmiin vaikutus on heikkoa. En halua ohjetta että älä jahtaa, (koska tuntuu että joudun hakemaan hevoseen vauhtia heijaamalla ylävartaloa,) käytä sitä raippaa.

Ennen sain lähestyä estettä istunnalla vaikuttamalla ja hypyn jälkeen muutamat askeleet pysyttiin kevytistunnassa ja taas lähestyttäessä estettä vaikutettiin istunnalla. Nyt en enää tiedä mikä on oikein.

Oma ratsastustaito on heikentynyt huomattavasti ja nyt olen taas tallin vaihdon edessä? Vai mikä avuksi?

Re: Kevytistunta estetunnilla

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.11.24 07:38:18

eli keskivartalon hallintasi ei riitä olemaan häiritsemättä hevosta. Lisää treeniä myös tuntien ulkopuolella. Ei mitään asiaa istua alas ja häiritä hevosta vielä enemmän ennen kuin vartalon hallinta kunnossa. Eikä ratsastustaitosi ole heikentynyt vaan todennäköisesti kehittynyt ja olet vaan portaan välissä vielä.

Lähettäjä: Kille 
Päivämäärä:   8.11.24 07:38:35

Kyllä esteillä pitää kevyessä istunnassa ratsastaa, opeteltava vqan käyttämään. Sillä annat hevoselle mahdollisuuden käyttää selkää ja hypätä kunnolla.

Ihan suomeksi > Ei hevosta "perseellä" hinkuteta eteen tai vartalolla heijaamalla. Apuja on alapohje (polvesta alapäin) , yläpohje (reisi), painoavut ja ne kuuluisat vatsalihakset, jolla sitten "jarrutat", ohjilla kevyet puolipidätteet ja suunnan näyttäminen. Hevonen kyllä tuntee reagtiot kun vaan opettelet käyttämään apuja oikein.

Opettele ratsastamaan, ei koulussa ole vikaa.

Päivämäärä:   8.11.24 07:48:46

Juuri näin olen ratsastanut viimeiset 7vuotta: Apuja on alapohje (polvesta alapäin) , yläpohje (reisi), painoavut ja ne kuuluisat vatsalihakset, jolla sitten "jarrutat", ohjilla kevyet puolipidätteet ja suunnan näyttäminen. Hevonen kyllä tuntee reagtiot kun vaan opettelet käyttämään apuja oikein.

Käyn viikottain laitepilatestunneilla ja treenaan itsenäisesti kehonhallintaa apin kautta. vatsalihakset ja kuntoni on hyvä. En hinkuta hevosta lantiollani vaan istun nätisti häiritsemättä hevosta.

Ryhmässä kaikki ratsastavat kevytistunnassa ja kun olen käynyt katsomassa muita tunteja, siellä sama homma.

Nyt on kyse siitä että tallilla on tapana teettää kaikilla estetunneilla kaikki tehtävät näin, toki en tiedä kilparyhmien tuntien tasoa, niitä en ole käynyt katsomassa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.11.24 08:24:30

Jos sinä et osaa ratsastaa kevyessä istunnassa, niin eikö ole hyvä että sitä harjoitellaan tunnilla?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.11.24 08:30:29

Oletko puhunut asiasta sen opettajan kanssa? Hän sinut siellä selässä näkee ja hänen pitäisi osata neuvoa sinua eteenpäin. Tottakai kehoa täytyy käyttää eri tavalla kevyessä istunnossa kuin satulassa ja menee aikaa ennen kun sen oppii.

Toki outoa jos kaikki harjoitukset tehdään kevyessä istunnossa, mutta aloittajalle hyvä juttu jos se on sitä mitä selkeästi täytyy harjoitella. Tallin vaihto sitten jos huomaat, ettei opettajalla ole välineitä työstää tätä ongelmaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.11.24 08:33:05

Juu tosiaan Wold Cuppia hypätään myös kevyessä istunnassa/este istunnassa,hevosesta riippuen voidaan myös käyttää ajoittain perusistuntaa mutta ei koskaan paino satulassa samoin kuin harjoitusravissa. Että hattu kouraan ja harjoittelemaan.

Päivämäärä:   8.11.24 08:47:23

Osaan olla kevyessä istunnassa, kyse ei ole siitä vaan siitä että kaikki tunnit, kaikki harjoitukset tehdään kevyessä istunnassa ratsastajasta riippumatta.

Esteisiin olen panottanut viimeiset 7 vuotta jona aikana myös minulla oli vuokrahevonen ja säännöllisissä valmennuksissa kevytistunta oli käytössä vain landauksen jälkeen.

Tykkään itse enemmän pitää painon jalustimilla ja satulassa selkä suorana, takapuoli ei irtoa satulasta jolloin tunnen myös hevosen liikkeen paremmin ja mielestäni hevosen pitäminen tasapainossa varsinkin kaarteissa on helpompaa, toki siellä apuna myös esteistunta. Istunta liikkeen mukana antaa hevoselle vapauden käyttää selkäänsä pyöreämpänä hypyissä

Kevytistunnassa peppu irti satulasta ja pienessä etukenossa, paino jalustimilla, käytän suorilla linjoilla ja hypyssä tietenkin.

No, ehkä tässä on vain mietinnän paikka yrittää etsiä uusi vuokraheppa kun edellinen jäi eläkkeelle.

Lähettäjä: AAA 
Päivämäärä:   8.11.24 08:50:26

"Nyt olen vaikeuksissa kun en saa pohjeapuja läpi kevytistunnalla ja laukan rytmiin vaikutus on heikkoa. "

Ethän sinä osaa ratsastaa siinä kevyessä istunnassa, jos pohjeavut ei mene läpi etkä osaa vaikuttaa laukkaan puristamatta perseellä.

Siihen on yleensä syynsä, miksi monilla talleilla ei saa vain rymyyttää ja rellestää estetunneilla vaan pitää ratsastaa myös sileäntunneilla. Estetunneilla harjoitellaan esteratsastusta, ja siihen kuuluu kevyt istunta ja esteistunta.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   8.11.24 08:51:17

Sinällään jännä, yhdelläkään käymälläni koululla ei olla koko aikaa kevyessä istunnassa, vaan sitä harjoitellaan pätkittäin, tehdään tiettyjä tehtäviä tai joskus vaikka yhdellä tunnilla voidaan pysyä siinä pidempäänkin ja harjoitella kevyessä istunnassa vaikuttamista. Yleensä saman tunnin aikana käytetään kevyttä istuntaa, esteistuntaa ja jopa perusistuntaa (joskaan ei enää hypätessä toki).

Sehän riippuu tosi paljon hevosestakin ja ainakin itselleni on ohjeistettu, että osalla hevosista on parempi toimia toisin. Laiskemmalla hevosella voi toimia se, että ratsastaja on täysin irti satulasta koko ajan ja kuumemmilla yleensä neuvotaan istumaan lähempänä satulaa; satulassa, mutta kevyesti ja esteen päällä toki irti satulasta.

”Hevonen kyllä tuntee reagtiot kun vaan opettelet käyttämään apuja oikein.”

Tämä oli ihana! Kyllä hevonen reaktiot tuntee, mutta keskiverto ratsastuskouluhevonen on aika turtunut ja oppinut olemaan reagoimatta aika moneen asiaan.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   8.11.24 08:59:38

Täällä taas varsinaiset esteratsastuksen ammattilaiset vastaamassa. Näin kansallisella tasolla pidempään kisanneena niin ei todellakaan kukaan rallattele vain kevyessä istunnassa, vaan istuntaa käytetään tarpeen mukaan. Jos se tarkoittaa perusistuntaa niin silloin istutaan perusistunnassa. Jos tarvitaan kevyttä istuntaa niin silloin käytetään sitä.

Toki ratsastuskoulussa joutuu tekemään niin kuin opettaja käskee, mutta voihan tuohon toki asiallisesti kysyä syytä miksi tehtäviä ei saa tehdä sillä istunnalla millä homma parhaiten sujuu.

Lähettäjä: ,,, 
Päivämäärä:   8.11.24 09:03:33

Sen verran vielä lisään, että hevosen täytyy olla todella hyvin avuilla, että sitä voi ratsastaa pelkällä kevyellä istunnalla. Tietyn tyyppiset, yleensä tosi herkät, hevoset sopii siihen, että istutaan kevyesti. Mutta jopa huipputasolla on hevosia jotka ei reagoi joka tilanteessa niin herkästi, että voisi olla koko ajan kevyessä istunnassa, saati sitten ratsastuskouluhevoset.

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   8.11.24 09:07:30

,,, nimenomaan!

Lähettäjä: Pata 
Päivämäärä:   8.11.24 09:07:53

Ihan hyvä jos ratsastuskoulussa opetetaan Suomalaiselle ratsastusoppilaalle (erityisesti tytöille ja naisille) kevyt istunta.

Päivämäärä:   8.11.24 09:12:35

Kiitos ,,, sinun ymmärrys asiaa kohtaan on juuri mitä ajan takaa.

Päätän asiani tähän, vähän ajattelinkin että täällä saattaa tulla lynkatuksi vaikka yritin asian avata helposti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.