Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Juoksutusongelma

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.11.24 20:47:53

Hevosen kanssa on nyt muodostunut ongelma raipasta. Juoksuttaessa kun raippa on kädessä hevonen vaan luimii ja "kiukuttelee" mutta ilman raippaa ei tee tätä mutta sitten taas ei aina kuuntele niin hyvin ääniapuja. Hevonen pelkäsi selvästi raippaa minulle tullessa. Mikä tähän avuksi ?

Re: Juoksutusongelma

Päivämäärä:   7.11.24 20:59:47

raippaan siedätys.

Käytät juoksutusraippaa? Onko kouluraippa liian lyhyt vai olisko se vaihtoehto? Tai koulutaipan päähän muovopussi. Toki tähän pitää hyvin siedättää ennekuin käyttää.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   7.11.24 21:01:41

Oletko kokeillut niin että raipan kärki osoittaa poispäin hevosesta ja maata kohti? Ja käyttäisit raippaa vain tarvittaessa eteenajavana paineena niin että osoitat sillä hevosen takaosaa. Totuta raippaan myös muuten niin että voit rapsuttaa ja silitellä sillä hevosta. Jos on ehdoton nou-nou, jätä raippa pois ja käytä liinan loppupäätä sen tilalla.

Päivämäärä:   8.11.24 06:19:46

Olen siedättänyt kyllä,juuri hmm mainitsemalla tavalla. Olen kokeillut juoksutusraippaa, pitkää kouluraippaa, lyhyttä raippaa mutta sama reaktio. En tiedä onko hevonen saanut sit raipasta selkäänsä että siitä tulee huonot muistot..? Alkuu ei sietänyt raippaa edes ratsastaessa että se oli kädessä.

Lähettäjä: Täti +50 
Päivämäärä:   8.11.24 07:19:08

Hevonen on saanut"raipasta" jossain vaiheessa elää. Pelkää ja pelon aiheuttamasta muistijälkestä on pitkä pitkä tie siihen, ettei reagoi raippaan. Se ei viikossa eikä parissa kuukaudessa häviä. On tapaukasia, ettei koskaan siedäty - teit sitten miten hyvin siedätykssen ja uudelleen koulutuksen.

Jätä se raippa pois.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.11.24 07:42:28

No jätä raippa pois, problem solved. En ole pitänyt juoksutuksessa raippaa mukana yli 20 vuoteen, ihan tarpeeton kapine.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   8.11.24 08:02:33

Nykyinen hevonen pelkäsi raippaa tullessaan. Ratsastaessa ja juoksuttaessa. Kuitenkin silloin tällöin oli tarve huomauttaa että tietty kohta kehosta pitäisi laittaa järjestykseen tai tsempata vähän.
Meidän ratkaisu: lyhyt raippa alkuun ratsastaessa. Juoksuttaessa sen verran pitkä liina, että narun päällä pystyi tekemään "pyöräyttävän" tai "heilahtavan" liikkeen tarvittaessa. Ajan kuluessa lyhyt esteraippa piteni puolipitkään kouluraippaan, jota saattoi käyttää ratsastaessa ja juoksuttaessa. Nyt juoksuttaa voi jo juoksutusraipan pituisella esineellä, mutta ilman sitä naruosaa. Viuhahtava ääni on pahin, sitä pelkää edelleen. Kannattaa kanssa videoida/tarkkailla omaa raipan käyttöä, huolehtia että raipan kärki on aina maata kohti ja kaukana hevosesta kun sitä ei käytä, että paine poistuu riittävän kauas kun hevonen tekee oikein.

Yleensä hevonen oppii luottamaan ajan kanssa uuteen ihmiseen, kun huomaa että nykyisessä paikassa se ei saa raipasta tai muustakaan esineestä selkäänsä. :)
Meillä meni n. vuosi.

Päivämäärä:   8.11.24 08:19:20

Ratsastaessa raippa on jo ok vaikka sitä ei yleensä tarvitse käyttää. Entäs juoksuttaessa sitten kun hevonen heittäytyy kuulemattomaksi ja ei ole sitä raippaa jolla antaa merkkiä että nyt eteenpäin ?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.11.24 08:30:28

Kiinnitä huomiota siihen miten raippaa käytät. Vaikka hevosta ei koskaan olisi hakattu, niin moni hevonen suhtautuu epäilevästi siihen jos niitä kohti osoittaa suoraan raipalla. Itse osoitan juoksutusraipalla aina pari metriä hevosen taakse kohti maata ja jos liikettä tarvii lisää, niin yleensä riittää jos sitä vaan vie lähemmäs hevosen takapuolta ja sitä nostaa vähän. Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että moni juoksuttaa niin että raippa sojottaa tosi ylös ja suoraan hevosta kohti. Mun mielestä tämä on vähän kuin ratsastaisi koko ajan ohjat yhdessä kädessä ja käsi kohotettuna siihen että voi hivauttaa ihan olan takaa. Siihen reagoi jopa hevoset joita ei ole koskaan lyöty ja ne joita on joskus piesty pelkää sitä aivan varmasti.

Päivämäärä:   8.11.24 10:22:13

En ole kyllä kiinnitänyt sen enempää huomiota raipan asentoon. Alkuun kun hevonen mulle tuli, ei ollut tätä ongelmaa kun pelkäsi raippaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.