Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä aikuinen ja kokenutkin hevosenhoitaja löyt

Lähettäjä: Hupu 
Päivämäärä:   7.11.24 11:31:39

Mistä aikuinen ja kokenutkin hevosenhoitaja löytäisi hoitohevosen / mahdollisesti liikutushevosen?

Useita vuosia olen hoitanut useita erilaisia kilpahevosia ( este,koulu sekä ravureita) sekä ihan tavis harrastehevosia sekä nuoria varsoista lähtien.
Kilpahevosten hoitaminen yleensä ollut sitä että hoitanut hevosen ratsastajalle/ omistajalle kuntoon ja hoitanut pois ratsastuksesta,käynyt taluttelemassa kentäl / maastossa ja pitänyt hevosesta ja hevosen hyvinvoinnista huolta muutenkin kuten he olen hoitamiseen kuuluu.
Nyt paljon hevosia hoitaneena aikuisena

sitä tietenkin kaipaa muutakin puuhastelua sen hevosen kanssa kuten maastakäsittelyä ja päästä välillä ratsastamaan,säännöllisesti ei tarvitse eikä hevosen tarvitse olla mikään osaavs kilpahevonen vaan ihan perus harrasteputte kelpaa myöskin joten olen etsinyt hoitohevosen lisäksi sitä liikutushevosta mutta ilman vastauksia.Facebookin ilmoitus-sivut käyty läpi ja vastauksia juu on tullut mutta: useasti hevonen asunut pääkaupunkiseudulta todella kaukana ,tai paikassa minne ei julkisilla pääse tai matka kestää 1,5 h/ suunta julkisilla.
Nyt kaksivuotta markkinoilla on ollut säännöllisestierilaisia ilmoituksia: vastauksia 0,eri talleille vienyt Ilmoituksia: vastauksia 0
Facebook käyty läpi: vastauksia juu tulee mutta hevoset asuvat sitten joko pääkaupunkiseudun ulkopuolella taikka sellaisessa paikassa että julkisilla 1,5 t/ suunta.
On jopa käynyt niin että omistaja on laittanut viestiä että kiinnostaisiko hoitaa tälläistä ja tälläistä hevosta ja sitten kun kertoo että tottakai niin seuraava viesti omistajalta että onkin saanut hoitajan hevoselle.
Eikö siis aikuisia hevosenhoitaja enää kaivata / arvosteta vai missä vika ?
Itse olen ollut erittäin avoin erilaisille diileille

Re: Mistä aikuinen ja kokenutkin hevosenhoitaja löyt

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   7.11.24 11:41:07

Ongelma lienee se, että haluat kulkea tallille julkisilla. Se karsii todella paljon hevosia pois.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.11.24 11:47:53

varmaan helpointa olisi tehdä itselle lista talleista, joihin pystyt kulkemaan ja sitten kontaktoida niitä suoraan. rusa, domi, cypis nyt tulee ensimmäisenä mieleen isommista paikoista, joihin pystyy kulkemaan melko kivuttomasti. riippuu toki, missä päin asut.

Lähettäjä: Qwerty 
Päivämäärä:   7.11.24 11:50:47

Kysyntä ja tarjonta ei kohtaa? Pääkaupunkiseudulla on enemmän ilmoituksia innokkaista vuokraajista ja pääkaupunkiseudun ulkopuolella enemmän vuokrattavista hevosista. Näin karkeasti ottaen. Etenkin jos vuokrattavan hevosen pitäisi olla noin helppojen kulkuyhteyksien päässä. Niille löytynee vuokraajia helposti ilman mitään isompaa etsimistäkään, kun ihmisiä per hevonen alueella niin paljon.

Oon jonkun verran seurannut vuokraus-/ylläpitoryhmiä, jos löytyisi aikuinen poni-ihminen puuhailemaan meidän kotitallille ponien kanssa, mutta eihän sellaista löydy tänne peräkylille... etenkään kun ei voi ratsastaa ellei satu olemaan melkein kääpiö :D

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.11.24 11:52:02

Vermoon pääsee hyvin julkisilla, eli kysele josko pääsisit apukädeksi sinne jollekin ratatallille? Toki tuo ratsastus- kohta ei välttämättä silloin täyty, mutta jos ensisijaisesti kiinnostaa hoito niin sitten. Ja kyllähän ravihevosia paljon liikutetaan myös selästä käsin nykyään.

Lähettäjä: Hupu II 
Päivämäärä:   7.11.24 11:52:06

Hauska sattuma, kirjoitin samalla nimimerkillä omista hyvistä kokemuksista vuokraajana.

Sanon tämän kaikille nuorille ja vanhoille, jotka haluvat harrastaa tätä lajia kunnolla: hanki ajokortti ja auto. Siitä ei vaan pääse yli tai ympäri, autottomuus karsii harrastusmahdollisuuksia todella paljon.

Jos haluat oikeasti olla suosittu hevospiireissä, niin sitten kannattaa harkita jopa sitä BE-kortin ajamista :D

Parhaat ja mukavimmat tallit löytyy syrjästä. Minulle tärkeää eettiseltä kannalta että hevosilla on kunnot tarhat (mielellään pihatto) ja harrastamisen kannalta hyvät maastot. Sellaisia ei löydy julkisten kulkuyhteyksien varrelta.

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   7.11.24 11:55:12

Ongelma on nimenomaan kulkeminen julkisilla.
Kaikilla niillä talleilla pääkaupunkiseudulla, jonne päästäkseen ei tarvitse autoa on kyllä edelleenkin innokkaita nuoria hoitajia paljon. Ja kun tulee uusi hevonen talliin, kaveriporukasta löytyy jo sille tuttu hoitaja ja ei ole omistajalla tarvetta vastata ilmoituksiin.

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   7.11.24 23:27:56

Ruskeasuolla on aina tarvista kokeneille aikuisille hevosenhoitajille, mm Markon tallissa. Mutta siis oikeasti kokeneille. Kisahevoset saattavat olla väliin haastavia vaikka kävelyttää.
Ratsastamaan ei pääse, ehkä joskus kävelemään selästä Keskuspuistoon. Mutta täytyy olla kokenut, satojen tuhansien eurojen hevosten kanssa ei voi tehdä virheitä.

ja mitään maastakäsittelypelleilyä ei Rusalla harrasteta.

Ja hyvä on jos on joku suosittelja.

Lähettäjä: Mama 
Päivämäärä:   8.11.24 07:47:21

Itse pohdin parhaillaan hoitaja-asiaa, kun tallilla täytyy parhaimpina päivinä käydä 3 kertaa ja joka päivä 2 kertaa mutta lähemmäs parinkymmenen hevosenpito vuoden aikana hoitajaa ei ole ikinä ollut. Eikä varmaan tule nytkään ellei sitten vastaan satu kävelemään ihminen, joka jostain syystä vaan luontevasti asettuisi tähän rooliin.
Muutamaan otteeseen on kisahoitajaa tarvittu kun useamman hevosen kanssa kuljettu ja tähän onneksi löytynyt apukäsi lähipiiristä. Maksanut hoitajalle muutaman kympin pimeänä käteen ja ruoat.

Varmaan ensimmäinen ongelma on että etsii hoito/mahdollisesti liikutushevosta. Kukaan ei edes tarjoa hoitohevosta, kun taustalla on kuitenkin odotus ja toive liikutushevosesta. Monella hoitohevosella varmaan ajan kanssa pääsee ainakin selästä kävelemään mutta jos se liikutus on ensisijainen asia, niin et ole jatkossa. Hyviä hoitajia on olemassa, jotka ei halua ratsastaa ja on hevosia, joilla syystä tai toisesta ei pääse ratsastamaan. Hoitajalla ja liikuttajalla on vähän eri painotukset.

Liikuttajan ratsastustaidot on oltava hyvät ja juuri oikeat kyseiselle hevoselle. Liikuttajaksi otetaan ratsastaja, jonka ratsastustyyli miellyttää tai ratsastajan tulokset puhuvat puolestaan. Ei mitään hoitajaa, jonka ilmoituksen perusteella kokemusta löytyy lähinnä hoitamisesta.

Ja mikäli aikuisella on monien vuosien laaja kokemus kilpahevosista varsoihin, ratsuista ravureihin ja on osoittautunut hyväksi tyypiksi, niin näistä olemassa olevista verkostoista luulisi ihan puskaradion kautta löytyvän hevonen?

Lähettäjä: Leila 
Päivämäärä:   8.11.24 08:47:42

Tuota varten on olemassa ratsastuskoulut, jossa pääsee ratsastamaan ja paijaamaan hevosia. Niitä löytyy julkisten varrelta pk-seudulta. Se kyllä maksaa sitten että varmaan kannattaisi säästää vaikka alkuun 5-10 x korttiin. Tai sitten ostat auton ja liikut sinne missä tällaisia winwin paikkoja on. Ilmaisia lounaita harvemmin on.

Lähettäjä: Pottu 
Päivämäärä:   8.11.24 09:05:59

Ei kukaan ota vierasta mihinkään "diiliin" eikä pk-seudun tallivuokrilla ratsastella ilmaiseksi. Tällä hetkellä ihmisillä on rahat tiukassa, ne jotka hevosta pystyy vielä pitämään yli tonnin tallivuokrilla ratsastavat itse, käyttävät ratsuttajaa tai pitävät maksavaa vuokraajaa.

Siispä kättä taskuun jos ratsaille mielii.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   8.11.24 10:04:46

Itse just kaipaisin aloittajan kuvailemaa henkilöä tiimiin, mutta kun ollaan alueella, minne ei pääse julkisilla eikä siinä helsinki-espoo-vantaa-alueella. Eli sanoisin, että autottomuus on aloittajan ongelma.

Lisäksi liikutushevoset vähenee jatkuvasti, kun hevosten kulut nousee. Pitää monien alkaa maksaa vuokraa.

Lähettäjä: Tupsu 
Päivämäärä:   8.11.24 10:16:32

Minulle tuli mieleen, että liikkuuko sinusta puskaradiossa ikäviä juoruja? Onko sinulla hankala maine tai tullut kahnauksia jonkun kanssa?
Riittää, että yksikin ihminen puhuu ikävään sävyyn, koska negatiivinen viesti kulkee nopeammin kun positiivinen.

Lähettäjä: Puitteet 
Päivämäärä:   8.11.24 10:31:13

Sanoisin myös että autottomuus on isoin ongelma, toiseksi isoin jos et tunne ketään talleilta valmiiksi. Jos hevonen on täysihoidossa, niin hoitajan tarve ei välttämättä ole suuri, eikä viitsitä ottaa tuntemattomia - etenkään jos puskaradion kautta löytyy hoitaja jonka joku tietää/tuntee.

Syrjemmästä kotitalleilta saa hoito hevosia tai pieniä tallihommia vastaan liikutushevosia ihan eri lailla, kun tarve on suuri (hevosia usein yhdellä ihmisellä useampi, ei aikaa liikuttaa ja hoitaa kaikkia tallihommien lisäksi) ja autottomat karsiutuu pois, puitteet harvoin ihanteelliset ihmisille jne.

Lähettäjä: oondfv 
Päivämäärä:   8.11.24 10:31:15

Olen aina miettinyt miten tämä kuuluisa "liikutus" eroaa "ratsastuksesta"?
Kun etsitään "liikutushevosta" - ts ilmaista ratsastusta.

Aloittaja, hoitohevonen kyllä löytyy, mutta jos ratsastamaan haluaa niin ratsastuskoulu tai vuokrahevonen. Hyvien vuokristen (ei siis vanhojen ex-ravurien) vuokraushinnat liikkuu 25-45e kerta täällä pk seudulla.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   8.11.24 10:34:59

Suurimmat syyt, miksi et löydä:

1. Haluat kulkea helposti jukisilla.
2. Haluat "diilin", johon kuuluu ilmaista ratsastusta.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   8.11.24 10:43:01

"Ei kukaan ota vierasta mihinkään "diiliin" eikä pk-seudun tallivuokrilla ratsastella ilmaiseksi. Tällä hetkellä ihmisillä on rahat tiukassa, ne jotka hevosta pystyy vielä pitämään yli tonnin tallivuokrilla ratsastavat itse, käyttävät ratsuttajaa tai pitävät maksavaa vuokraajaa.

Siispä kättä taskuun jos ratsaille mielii."

Tämä. Sekä se, että on julkisten varassa eikä ole valmis käyttämään matkoihin paljon aikaa, kävelemään pidempiä matkoja tms. Hyvin julkisten kulkuyhteyksien päässä olevat tallit ovat tosiaan hintatasoltaan jo sellaisia, ettei sellaisille otetaan ketään täysin tuntematonta ratsastelemaan ilmaiseksi.

Kyllä meilläkin olisi ihan käyttöä aikuiselle ja oikeasti kokeneelle hoitajalle, mutta kun julkisilla ei pääse 2 km lähemmäksi eikä nuorella hevoselle vielä ratsasta kukaan muu kuin ammattiratsuttaja, niin eipä ketään kiinnosta. "Hoitohevosen" etsijät tuntuvat kaikki olevan vailla ratsastamista, ja tosiaan bussilla pitäisi päästä mielellään Helsingin keskustasta suoraan pihaan max. puolessa tunnissa.

Päivämäärä:   8.11.24 10:46:07

1. Haluat kulkea helposti julkisilla.
2. Haluat "diilin", johon kuuluu ilmaista ratsastusta.

Juuri nämä on esteet, miksi ei löydy. Muualta Suomesta voisi löytyä helpommin.

Itse voisin ottaa hoitajan (ei ratsastusta), mutta tallille pääsee vain autolla.

Lähettäjä: Ah 
Päivämäärä:   8.11.24 11:23:56

Osallistu paikallisen ratsastusseuran toimintaan ja tee itsesi tutuksi. Ei kukaan halua, etenkään omalle kotitallilleen ventovieraita.

Lähettäjä: bbb 
Päivämäärä:   8.11.24 12:27:20

Stadissa on ehkä 10 "paikallista ratsastusseuraa"...

Julkisilla pääsee ehkä 5-6 talliin pk seudulla. Niissä kaikissa tallivuokra 1000-1400kk, joten hevoset paljolti sellaisia, ettei niitä randomin ratsasteluun lainailla.
Hoitajia tarvitaan monessakin paikassa, mutta se on nimenomaan hoitajia, siihen ei kuulu ratsastusta.
Jos aloittaja on kiinnostunut hoitamisesta, varmasti löytyy.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   8.11.24 12:45:21

Jos aloittajalla on tälläkin hetkellä ilmoitus markkinoilla. niin se ilmoitus on kyllä sellainen, jonka näin hevosenomistajana skippaan saman tien. Vaaditaan ja halutaan sitä tätä, pitää olla hyvä kulkuyhteydet julkisilla, maneesi ja muutenkin hyvät puitteet, mutta ratsastaminen ei silti mielellään saisi maksaa mitään, vaan pitäisi olla jonkinlainen "win-win-diili", mitä nämä tällaiset järjestelyt todellisuudessa erittäin harvoin hevosen omistajalle ovat. Kukaan täysjärkinen ei ota ketään ventovierasta ratsastelemaan ilmaiseksi "win-win-diilillä" maksaessaan itse täysihoidosta +/-1000 €/kk, mitä ne vuokrat maneesitalleilla hyvien julkisten kulkuyhteyksien päässä pk-seudulla ovat. Eikä varsinkaan silloin, jos ei löydy ketään suosittelijaa ja ehdokas itse esittää heti kaikenlaisia vaatimuksia. Miten muuten on edes mahdollista, että jos kerran on kokenut hoitaja, niin ei ole mitään sellaisia kontakteja, joiden kautta voisi löytää "hoitohevosen" tai saada edes suosituksia?

Päivämäärä:   8.11.24 13:12:54

En tiedä mikä aloittajan ratsastustaito on, mutta olen itse tavallaan samassa asemassa kun olen autoton ja tällä hetkellä myös opiskelija niin tällä budjetilla en voi laittaa satasia kuussa ratsastamiseen. Erona ehkä se, että minulla on ollut useita omia hevosia, on kilpailutuloksia, videoita jne, jota voisin näyttää. Pystyn myös viemään nuoria hevosia alusta asti eteenpäin, vaikka ratsastustaukoa on ollutkin. En kuitenkaan ole valmis maksamaan maastoilusta tai puska ö tason ex ravurista. Sellaista voin kyllä viedä eteenpäin ja putsata karsinan tai tarhan samalla kun käyn ratsastamassa.

Minulla ei ole ilmoitusta missään ja kun katselen näitä vuokraus/hoitaja ilmoituksia niin harvoin kyllä löytyy diiliä joka olisi molempiin suuntiin järkevä.

Lähettäjä: wgem'rgm 
Päivämäärä:   8.11.24 13:41:43

Jos ei ole rahaa, sitten ei ratsasteta. Ainakaan pk seudulla, ainakaan hyviä ratsuhevosia. So simple.
Mä hain mun VaB tasoiselle hyvälle ja kivalle hevoselle vuokraajaa, sain 38 kyselyä. Kymmenisen oli potentiaalista, kisatuloksia vähintään HeA tasolta. kolme kävi koeratsastamassa ja otin sen joka valkun mielestä oli mun hepalle sopivin. Hän siis myös katsomassa.

Lähettäjä: Päläpälä 
Päivämäärä:   8.11.24 17:25:47

Helppo b tasoiselle ratsastajalle turvallista hevosta maneesitallilla hyvissä puitteissa julkisten varrella winwin diilillä.
Anteeksi mut missä se omistajan win?

Päivämäärä:   8.11.24 18:07:14

Jos voi/haluaa ratsastaa vain ilmaiseksi ja kertoo haluavansa enimmäkseen hoitaa niin se on täysin selvää, että ratsastustaito on silloin heikko. Silloin voi ratsastaa vaan aloittelijoille sopivalla hevosella ja niille löytyy maksaviakin ratsastajia helposti ja ilmaisiakin usein omasta takaa. Varsinkin jos tallilla on hyvät olosuhteet ja pääsee julkisilla.

Jos tähän päälle tulee vaikutelma, että on jotain neurokirjon asioita tai muuta erityisyyttä niin, että ei aikuisesta iästä huolimatta tunnu siltä että olisi ihan täydet itsenäisen aikuisen kyvykkyydet niin harva uskaltaa luottaa hevosia tällaisiin käsiin.

Kun on vielä huomattava kokemus hoitohommista nostettu kärkeen tulee mieleen, että edellisissä hoitosuhteissa on tullut sellaista kommunikaatiovaikeutta, että samasta pihapiiristä ei välttämättä enää uutta hoidettavaa löydy.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   8.11.24 18:19:11

Mistä sä olet ne aiemmat hoitohevoset löytänyt? Mikset hoida niitä enää?

Lähettäjä: fc 
Päivämäärä:   8.11.24 19:04:52

"varmaan helpointa olisi tehdä itselle lista talleista, joihin pystyt kulkemaan ja sitten kontaktoida niitä suoraan. rusa, domi, cypis nyt tulee ensimmäisenä mieleen isommista paikoista, joihin pystyy kulkemaan melko kivuttomasti. riippuu toki, missä päin asut."

Just tämä. Itse en tunne pk-seutua mutta omalla kohdallani asun itse ison kaupungin keskustassa autottomana ja aika vähissä on ne tallit, joihin pääsee oikeasti helposti julkisilla. Oman hevosen kohdalla ratkaisu oli asua kävelymatkan päässä tallista, nyt jos hoito-/vuokrahevosta etsisin niin selvittäisin varmaan ensimmäisenä minne on edes mahdollisuus päästä niin ettei esim. bussien vaihtojen myötä tarvi mennä jo toista tuntia per suunta.

Lähettäjä: omistaja 
Päivämäärä:   8.11.24 19:13:03

En todellakaan päästä mitään harrastelijaa "maastakäsittelemään" ammattilaisen kouluttamia ja ratsuttamia hevosiani.

Lähettäjä: älknk 
Päivämäärä:   8.11.24 23:54:20

Toi "maastakäsittely" on kyllä punainen vaate kaikilla hyvillä ja asiallisilla talleilla.

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   10.11.24 01:46:26

Eiköhän kyseessä ole raskas ihminen joka on enemmän tiellä kuin hyödyksi. Ratsastustasokaan ei päätä huimaa, joten pk-seudulla missä taitavia ratsastajia on paljon ilman hevosia, voi olla ilmaista ratsastettavaa noin kovilla vaatimuksilla aika hankala löytää.

Päivämäärä:   10.11.24 08:01:56

Autottomuus varmasti ongelmista suurin ja minäoon aloin miettimään, että miksei ole löytynyt uusia hoidettavia jos kokemusta on.

Itse, kun olin hevoseton niin ei tarvinnut ratsastettavia etsiä vaan omistajat ottivat minuun yhteyttä enkä voinut ottaa kaikkia diilejä vastaan, kun ns. vakitallilla riitti ratsastettavia jo tarpeeksi. En kilpaillut ja hyvin pysyttelin tuolla yhdellä tallilla niin silti ihan tuntemattomatkin ottivat yhteyttä ja tarjosivat ihan rahaakin. Niin sillä mietin, että onko kulttuuri muuttunut vai jossain vika ettei aloittaja ole tarjouksia saanut.

Itse kyllä myöskään ymmärrä sitä, että miksi ratsastamisesta pitäisi aina maksaa? Vastapalloon voisin heittää, että miksi ihmeessä kukaan menisi harjaamaan, putsaamaan varusteita ja tarhoja ehkä taluttamaan maneesia ympäri jotain hevosta ilmaiseksi? No en minä ainakaan ellei kaveri tarvitsisi apua. Eli miksi hoitajien pitäisi tehdä ilmaista työtä. Joskus muinoin palkkana oli juurikin se, että pääsi silloin tällöin ratsastamaan.

Ja mitä tulee maastakäsittelyyn niin ei sitä nyt kannata torpata vaikka sillä saralla tekijöitä on vähän joka lähtöön. Huomatkaa, että se hoitaja kouluttaa myös sitä hevosta kokoajan. Jos on aivan pihalla maastakäsittelystä niin hevonen voi hyvin nopeasti oppia paljonkin ei toivottuja asioita. Toisaalta huvittaa, että samassa yhteydessä sanotaan, että pitää olla kokenut edes taluttaakseen hevosta, kun ovat niin vaikeita, mutta mitään maastakäsittelyä ei hyväksytä...jepjep, siinähän tuo paljastui miksi hevoset hankalia talutettavia.

Minä en ottaisi edes ratsuttajaksi hevoselleni ihmistä, joka ei ymmärrä perusasioita maastakäsittelystä.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   10.11.24 11:15:01

"Itse kyllä myöskään ymmärrä sitä, että miksi ratsastamisesta pitäisi aina maksaa?"

No ei tietenkään aina pidäkään, mutta fakta nyt vain on se, että jos omistaja maksaa jo pelkkää tallivuokraa +/-1000 €/kk ja tarjolla on useita maksukykyisiä ja -haluisia vuokraajia, joiden oma osaamistaso on vähintään heA, niin miksi ihmeessä ottaisi jonkun max. heB-tasoisen ilmaisratsastelijan?

Lähettäjä: Pottu 
Päivämäärä:   10.11.24 11:56:32

"Vastapalloon voisin heittää, että miksi ihmeessä kukaan menisi harjaamaan, putsaamaan varusteita ja tarhoja ehkä taluttamaan maneesia ympäri jotain hevosta ilmaiseksi? No en minä ainakaan ellei kaveri tarvitsisi apua. Eli miksi hoitajien pitäisi tehdä ilmaista työtä."

Ei hevosharrastus ole mitään työtä. Jos yhden hevosen hoitamisen täyshoitotallilla kokee työksi, on varmaan parempi olla harrastamatta lainkaan.

Eri asia sitten jos hevosia on 5 hoidettavana tiettyyn aikaan, sitten voisi jo puhua jostain korvauksesta.

Lähettäjä: bibban 
Päivämäärä:   10.11.24 18:35:24

Jos et halua maksaa ridaamisesta niin sitten et maksa.Ketä kiinnostaa. Niitä jotka haluaa riittää kyllä. Viimeksi kun hain vuokraajaa sain 38 kyselyä. 40e tunti.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   10.11.24 18:42:29

Itselleni maasta käsittely tarkoittaa maastolenkkejä taluttaen tai juoksuttamista eli ei mitään ihme hörhöilyä tai narun pyöritystä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   10.11.24 19:28:49

Miksi harrastaa edes hevosia jos ei kykene investoimaan omaan ratsastukseen? Groomaus on oma lajinsa ja siinäkin voi kehittyä ja oppia hevosista.

Päivämäärä:   10.11.24 22:17:42

Pottu: no eihän se työstä käy, mutta miksi tehdä tuollaisia hommia ilmaiseksi? Kyllä ilmainen puunaaja/siivooja/hevosen taluttaja kelpaa monelle omistajalle, mutta ratsastamisesta pitäisi sitten jo maksaa. Eli ne hommat teetätetään toisilla ilmaiseksi, mitä monesti ei itse viitsitä hoitaa tai ei kuulu lempparipuuhiin.

Eli kommentti oli herätellä ajatusta vähän toiseenkin suuntaan, kun aina kuuluu sitä, ettei hevosen omistajan tarvitse kustantaa toisten harrastamista niin samalla itse monesti hyväksikäyttävät toisia.

Ja kyllä, itsellä on hevonen. Mutta ei ole vuokraajia eikä hoitajia. Kukkaro kestää maksaa hevosenpito ilman vuokraajia, tallilla ei tarvitse käydä päivittäin jos ei halua eli en tarvitse senkään suhteen apuja. Lomareissujen ajan hevonen lomailee myös (iso tarha, pitkät tarhausajat jne). MUTTA jos tarvitsisin vielä enemmän vapaa-aikaa niin ottaisin hoitajan, joka myös saisi liikuttaa hevosta eikä raha vaihtaisi suuntaan eikä toiseen. Hoitajan vain tulisi olla osaava niin maasta kuin selästä.

Lähettäjä: pinjpioji 
Päivämäärä:   11.11.24 00:19:45

Hoitaminen on VAPAAEHTOISTA, ja monet haluavat ihan vapaaehtoisesti hoitaa. Se on HARRASTUS ja siitä ei makseta. Mikä tässä on vaikeaa?

Itse olen kouluttanut jo kolmesta pikkuhoitajasta taitavia hevosihmisiä. Ovat aloittaneet 12-13-vuotiaana ratsastuskoululaisina, ja muutaman vuoden mittaan olen opettanut heille todella paljon hevosen hoidosta ja kaikkeen siihen liittyvästä. Niin että kun kaksi sai sitten oman hevosen, eivät olleet ollenkaan tumpeloita. Ja sanon että missään tai millään rahalla he eivät olisi sellaista oppia saaneet kuin hoitamalla mun hevosia!
Samoin tyttöni oli teininä hoitajana, ei mulla vaan toisella tyypillä koska äiti-tytär suhteet ei ole paras mahdollinen tlanne opetella asioita. Ja tyttäreni oppi todella paljon hevosista, perushoidon, lastauksen, kisahommat, juoksuttamisen, paljon ruokinnasta, ylipäätään hevosen ja sen terveyden tarkkailusta, oli mukana klinikalla, seuraamassa kengitystä ja hammashoitoa jne jne. Samaa tehtiin mun hevosilla mutta "vieraalla" oppii paremmin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.