Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosalan koulut

Lähettäjä: hev 
Päivämäärä:   7.11.24 09:07:47

Millasta on ollut, plussat, miinukset? Ja miten se nykyään menee, että jos haluaa ratsastuksenohjaajaksi. Ekan vuoden jälkeen vasta suuntaudutaan siihen, niinkö? Kuullut ainakin tällästä.
Kiinnostaa ala, vaikka tiedän, että on huono palkka.

Re: Hevosalan koulut

Päivämäärä:   7.11.24 12:34:48

up

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.11.24 13:45:54

En kyllä tänä päivänä tekisi ohjaajaa koululla, kun niin paljon leikattu lähiopetuksesta. Yrittäisin etsiä jonkun Masterin tai tosi hyvän open tallista oppisopimuspaikan, jossa pääsisi oikeasti tekemään ja ratsastamaan paljon. Nykyään kouluissa ratsastuskin jää tosi vähiin, kun vertaa omiin opiskeluaikoihin 20 vuotta sitten, jolloin jokaisella opiskelijalla oli oma a-hevonen ja remppa ja usein ahkerille riitti vielä ylimääräisiäkin liikuteltavia. Pahoittelen, jos vastasin aiheen ohi. Itse vaan juuri selvittelin mahdollisuutta ammattitutkinnon tekemiseen eräässä hevosalan oppilaitoksessa ja jäin ihmettelemään, miten tällaisia käytännön aloja opetetaan kirjekurssihenkisillä menetelmillä nyt kun resursseja ammatillisesta opetuksesta on leikattu… ja sitten ihmetellään, miksei kouluista valmistuvat osaa mitään…

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.11.24 16:24:13

Tein itse koulutussopimuksella ratsohjaaja linjan. Noin kerran kuussa lähijakso koululla. Tallilla jossa olin sain tehdä kaikkea mahdollista ja ratsastaa paljon enemmän kun koulussa. Suosittelen etsimään hyvän tallin ja sitä kautta opiskelemaan.

Päivämäärä:   8.11.24 10:59:16

Oon miettinyt opparia ja koulutussopimusta.
Ja esim Salpauksesta onko kertoo kokemusta?

Lähettäjä: Ruotsiin 
Päivämäärä:   8.11.24 12:55:35

Jos yhtään on kielitaitoa, suuntaa Ruotsiin ja kouluttaudu hippologiksi. Siellä voi valita rats.ohjaaja/opettaja linjan. Koulutus paljon laadukkaampaa kuin Suomessa.

Päivämäärä:   9.11.24 10:48:36

up

Päivämäärä:   9.11.24 12:06:03

Ei käsittääkseni Salpauksessa voi kouluttautua ohjaajaksi lainkaan. Eikö siellä ole vain harrasteohjaajia tms. millä nimellä nykyään ovatkaan.

Lähettäjä: milja 
Päivämäärä:   9.11.24 19:24:45

https://ratsastus. hevosurheilu.fi/uutiset/ratsastusuutiset/ hevosalan-oppilaitokset-eivat-saa-riittavasti- opiskelijoita-elaman-ja-kuoleman-kysymys

Kandee todellakin mennä hevoskouluun. Ihan kuka tahansa pääsee sisään. Siis ihan kuka tahansa.

Lähettäjä: jeps 
Päivämäärä:   9.11.24 21:08:48

Valitettavasti.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   9.11.24 21:49:52

Ainakaan ko toimittaja ei tajua asiasta mitään.

Lähettäjä: liekki 
Päivämäärä:   9.11.24 21:53:50

Mitä tossa on tajuamista? Hevosalalla on alotuspaikkoja paljon enemmän kuin alalle haluavia,ja niistäkin jotka jotenkin pääsee koulutuksen läpi suurin osa ei jää alalle. Tästä seuraa se että valtionapu hevoskouluille tulee vähenemään entisestää todella merkittävästi. Niinkuin se salpauksen rehtori sanoi, ei ihmisiä kannata työttömäksi kouluttaa.
Suomessa on vaan liikaa hevosalan kouluja. Kaksi riittäisi hyvin.

Lähettäjä: not 
Päivämäärä:   10.11.24 14:01:10

Jep Salpauksessa ei oo ratsohjaaja linjaa, hevosenhoitaja ja hevosharrasteohjaaja löytyy.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   10.11.24 15:21:44

Onko Salpauksen opetus laadukasta?

Lähettäjä: luumu 
Päivämäärä:   10.11.24 17:56:33

"opetus laadukasta" LOL. Missään hevosalan koulussa opetus ei ole laadukasta - mitä se nyt sitten tarkoittaakaan...;)

Lähettäjä: HU 
Päivämäärä:   10.11.24 18:31:41

Kyllä on opetus salpauksessa laadukasta. Ainakin näin vanhemman silmin. Ei mitään valitettavaa. Opiskelijoille ei siellä myöskään vyörytetä tallinhoitoa opetuksen päälle, vaan jaksotetusti. Tämä erittäin hyvä jaksamisen kannalta. Opet myös kivoja.

Päivämäärä:   12.11.24 12:30:58

lisää kokemuksia?

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   12.11.24 16:06:01

Kukaan normaali ei mene hevosalan kouluun, ainakaan Suomessa. Sinne menevät ne surkeimmat nuoret jotka ei minnekään muualle pääse. Tämä on vaan totuus.

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   12.11.24 16:46:35

Kyllä monella nuorella on haaveena hevisalan koulu, vaikka pääsisi muualle. Ei todellakaan voi yleistää, että kaikilla oppilailla hevoskoulu olisi viimeinen vaihtoehto.

Lähettäjä: julle 
Päivämäärä:   12.11.24 18:00:36

Kyllä se suurimmalle osalle on se paikka jonne mennään kun ei minnekään muualle pääse. Kun hevoskouluun pääsee kaikki jotka viitsii kävellä sisään. Fiksut nuoret tekee jotain ihan muuta.
Toisaalta, ei paskan lappamiseen älliä tarvitakaan.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   12.11.24 18:08:18

"Mitä tossa on tajuamista? Hevosalalla on alotuspaikkoja paljon enemmän kuin alalle haluavia,"

Kyllä ajat ovat muuttuneet, ysärillä hain Ypäjälle ja olin jossain 200:nella varasijalla, noin kasin keskiarvolla en päässyt edes pääsykokeisiin hevosenhoitajalinjalle.

Lähettäjä: hei 
Päivämäärä:   12.11.24 18:35:14

Kyllä. Ajat on muuttuneet. Nykyään koulut rukoilee oppilaita. Ei niin että ne niitä haluaisivat, mutta kun opettajat ja muu henkilöstö on huolissaan työpaikoistaan. Siitä tässä on kyse. Ypäjällä aloitti 33,siellä on töissä lähes 50 ihmistä...

Päivämäärä:   12.11.24 18:44:41

Valtaosalle ammattikoulun linjoista pääsee kuka tahansa sisälle. Se johtuu siitä että ikäpolvet ovat yhä pienempiä, peruskouluista ja lukioista tulee vuosi vuodelta vähemmän ihmisiä ulos.

Lähettäjä: pjsadinijv 
Päivämäärä:   13.11.24 23:23:51

No sitten kai niitä aloituspaikkoja, ehkä koulujakin pitäis paljon vähentää, eikö?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.11.24 15:43:06

Väitän, että näissä pätee se et ahkerille edelleen hyviä oppimisen paikkoja ja sitä ammattitaitoa saa. Mutta kyllähän noi saa niin juosten kustua, että minkään sortin tekijöitä ei suurin osa valmistuvista ole.

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   14.11.24 17:17:20

Hevosalan koulutuksissa taitaa olla tunkua lähinnä kengityksen puolelle. Harmi kun se on Suomessa pilkottu kolmeen erilliseen koulutukseen ja kaikkialla taitavat olla toteutettu niin että kerran kuussa käydään pari päivää koululla vähän kengittelemässä ja sitten pitäisi itse välissä osata kengittää yksinään. Esim Ruotsissa kengitysseppä on yksi kolmivuotinen koulu lähiopetuksena, aivan kuin esim. hevosenhoitajalinja sisältäen lukuaineita ja liikuntaa tukemaan fyysistä työtä. Jos itsellä riittäisi kielipää hakisin sinne heti, vaikka olen suomessa jo kengittäjäksi opiskellut.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   14.11.24 22:52:42

Joku totes aikasemmkn että tänne ei kuulemma hae ku vaan ne ketkä ei pääse muuallekkaa. Omalla kohalla haaveilin hevosalan koulutuksesta ihan pikkulikasta asti ja itseasiassa hain moneen muuhunkin paikkaan yhteishaussa ja olisin päässyt kaikkiin muihinkin sisään, mutta hevosala kiinnosteli sillä hetkellä eniten. En nyt ihan ymmärrä mistä moinen yleistäminen

Lähettäjä: kenkä 
Päivämäärä:   15.11.24 07:44:32

Semmoinenhan sen kengityskoulun just pitäisi ollakin kuin Ruotsissa. Koululla kengitetään hevosia ja koululle tuotaisiin hevosia kengitettäväksi. Suomessa ei taida montaa oppilaitosta olla minne tänä päivänä enää tuodaan hevosia oppilaiden kengitettäväksi. Pitää suunnilleen anella jotain joutohevosia harjoituskappaleeksi ja mahdollisesti ilman valvontaa niitä kengitellä. Koululla pitäisi päiviä viikossa olla ainakin kaksi, eikä kerran kuussa lyhyt lähijakso.

Lähettäjä: kesken 
Päivämäärä:   15.11.24 10:30:35

Itsellä tyssäsi kengitysopinnot peruskengitys opintojen jälkeen, kun en kokenut saavani riittävästi opetusta kengitykseen. Kengitys kyllä lähijaksoilla sujui kun sai neuvoja reaaliajassa ja pystyi varmistumaan että jälki on ok. Sitten kun lähti yksin tuntemattomienkin hevosia kenkäämään, tuli erinäisiä ohjeita kuinka kuuluu tehdä päinvastoin kuin koulussa tai jos iski tenkkapoo niin keltäpä pyydät apua kun omistaja on itseäkin ummikompi aiheessa? Siinä sitten pelkäät että tuli kengitettyä kaviot vinoiksi tms ja hevonen vaivaantuu. Näin ei onneksi ainakaan palautetta kuulunut, mutta itsevarmuus kyllä rapisi sellaista tahtia että totesin ettei olen minun ammatti. Tarvitsisin enemmän lähiopetusta jotta voisin luottaa tekeväni oikeaoppisia ratkaisuja. Toki kuvia otetaan töistä mutta eipä ne kaikkea kerro. Kokeneen sepän mukana kulkeminen on myös mahdollista toki, mutta aika harvassa ne joiden kanssa pääsee tekemään oikeasti jotain. Heillä menisi sitten enemmän aikaa per kengitystyö joka on joko pois kengitettävien määrästä tai vapaa-ajasta. Itse en ainakaan opi katsomalla vaan tekemällä, toki oppia saa esim kenkävalintaan seuraamallaki mutta itse työ on opeteltava tekemällä

Lähettäjä: r? 
Päivämäärä:   20.11.24 18:08:12

mites se ruukin meno nykyään? onko kellään kokemusta?

Lähettäjä: Kivaa 
Päivämäärä:   20.11.24 19:36:57

Ala on valitettavasti sellainen että sen oppii tekemällä. Ratsastuksenohjaaja on laaja-alainen jossa se perusta lähtee hevosenhoidosta. Eli kakkia lappamaa, tallin siivousta, infran kunnossapitoa tehdään alussa ja välissä eikä sille loppua tule käytännön töissäkään. Se vaan hoidetaan vasemmalla kädellä siinä varsinaisen työn ohessa eli tuntien pidossa, hevosia ratsutettaessa ym.
Sitä omaa ratsastustaitoaan joutui kehittämään ihan itse istumalla kaikenlaisten hevosten kyydissä lukuisia päivässä ja kellonaikoja katsomatta.
Karvas totuus on ettei ratsastustuntien pito saatikka ratsutus tarkoita taidon opettamista kivoille innokkaille oppilaille oli nämä sitten ihmisiä tai hevosia. Pääkohderyhmä on haasteellista, ei kovin motivoituneita ainakaan urheilullisesti ja suunnitelmallisuus on joskus ja jouluna.
Aivan sama minkä oppilaitoksen valitset, lopputulos riippuu sinusta itsestäsi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.11.24 19:44:17

"Opet kivoja " joo kivaa on, mutta ei siellä mitään vaadita tai opita. Mutta harrasteohjaajan ei tarvi osatakaan mitään.

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   20.11.24 21:21:23

No minä en kyllä arvosta pelkästään "itseoppineita" joille ei ole kelvannut kenenkään ammattilaisen neuvot.

Ei ratsastus (eikä sen opettaminen) ole helppoa "kuka tahansa siihen pystyy"- työtä muiden kuin niiden mielestä jotka ovat siinä huonoja. Sama pätee kengitykseen, hevosten kouluttamiseen ja aika moneen muuhunkin asiaan.

Nimimerkki "mies", olisi mielenkiintoista kuulla miten pätevä olet itse hevosasioissa kun pystyt noin sanomaan? Annas kun arvaan, et ole hevosten kanssa missään tekemisissä ja tällä foorumillakin ihan vahingossa?

Lähettäjä: muusa 
Päivämäärä:   20.11.24 23:56:41

Mä olen vahvasti sitä mieltä, että ratsastusta ei osaa oikeasti opettaa jos ei itse ole jo kohtuullisen taitava ratsastaja! Tyyliin ihan minimissään VaA tasoinen. Koska jos itse ei ymmärrä ratsastuksesta oikeasti mitään, miten ihmeessä sitä osaisi opettaa??
Oman rats taidon lisäksi pitää tietysti olla pedagogisia taitoja, psykologisia taitoja jne. Mutta itse pitää osata ratsastaa!
Siksi nämä kaiken maailman ohjaajat - täyttä pelleilyä.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   21.11.24 16:26:00

kesken:
Oot kyllä ihan oikeassa, että paras on päästä kokeneen sepän kanssa töihin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.