Lähettäjä: -
Päivämäärä: 6.11.24 11:22:04
Meillä asiakkuus ja vastuu on vain täysi-ikäisille. Jos haluaa ottaa lapsen mukaan, se käy kunhan lapsen vahtii ITSE ja noudattaa sääntöjä. Potentiaalisia vaaratilanteita on ollut kun vuokraajien lapsia on ollut tarhoissa missä vuokraajarouva itse ei saa hevosia käyttäytymään ja lauma riehuu lasten lähellä. Kun on sanottu että lasten ei ole turvallista olla leikkivien hevosten lähellä on loukkaannuttu: "olen kyllä ihan hyvä äiti" ja "kyllä minä äitinä tiedän" - kyse ei olekaan ettei olisi äitinä pätevä, mutta ilmeisesti hevosymmärrys on tosi puutteellista eikä auktoriteettiakaan ole. Toiset jättää lapset keskenään illoiksi tallille palelemaan ja riehumaan, tai lähtevät maastoon ja kehottaa lapsen tallinpitäjän pihaan leikkimään=vahdittavaksi. Eli ovat selkeästi todella huonoja vanhempia, kadun etten tehnyt lastensuojeluun ilmoitusta heistä aikanaan... Jotkut taas vaatii etuajo-oikeutta kaikkeen lapsen takia. Se ei ole ok muita kohtaan. Useimmat kyllä ovat täysin 10+ eikä ole aikomusta lapsia/nuoria kieltää tallilta ikinä.
Vieraat koirat sen sijaan on poikkeuksetta vain ja ainoastaan ongelma. Niissä ei ole mitään positiivista, piristävä, kivaa, hyödyllistä tai hyvää kun ovat toisen tontilla puutteellisesti valvottuina hylkiöinä. Paskantavat pihalle ja omistaja HUPS ei huomaa tätä ikinä siivota, kusevat myös sisälle esim ovissa roikkuviin loimiin, haukkuvat, häiritsevät ja vahingoittavat myös tallin omia eläimiä. Koirille ei silti ole täyskieltoa, mutta jos koira on mukana jostain poikkeuksellisesta syystä, tulee sen olla sekä hihnassa että jatkuvasti valvottu koko ajan. Sitä ei siis saa pitää vapaana hetkeäkään, ei sitoa tolppaan, ei jättää karsinaan (kuin hätätilanteessa). En halua että koiraa kohdellaan kaltoin, mutta en myöskään halua oman elämäni tai muiden asiakkaiden häiriintyvän kohtuuttomasti. Lisäksi toivon että hevosta hoidetaan huolella ja siihen keskittyen - tämäkin vähentää vaaratilanteita tallilla.
Kun vielä olin muiden lukuisilla talleilla töissä ja asiakkaana, en ollut koskaan (!) törmännyt tähän ilmiöön että otetaan vieraita koiria toisten talleille mukaan ja jopa päästetään ne irti. Kyseessä on joko paikallinen tai uusi ilmiö, ja todella sairas sellainen. Vähintään se on äärimmäisen huonoa käytöstä ja myös huonoa hevosenhoitoa sekä huonoa koiranhoitoa.
|