Lähettäjä: Rr
Päivämäärä: 3.11.24 20:39:48
Kävin vähän aikaa sitten kokeilemassa uuden opettajan tunnilla joka omienkin sanojensa mukaan opettaa vähän eri tavalla. Hänen tunnillaan ajatuksena oli että pylly pysyy satulassa paikallaan, lantio ei myötää liikettä, vaan liikkeen annetaan vapaasti purkautua jalkoihin. Jalat saa heilua rennosti hevosen kylkiä myöten ja vatsalihakset & lonkankoukistajat pitää istunnan koko ajan paikallaan ja vakaana.
Itse kun olen 20 vuotta ratsastanut jalat paikallaan (mutta puristamatta) ja myödännyt liikettä lantiolla olen nyt vähän hämmentynyt. Ratsastin tuon tunnin valmentajan hevosella ja se toimi todella hienona opetusmestarina hänen tyylilleen, reagoi heti kun sain palikoita kohdalleen. Nyt olen kokeillut ylläpitää samaa myös omallani ja se on vaikuttanut tyytyväiseltä, esimerkiksi ravissa pärskii enemmän ja tuntuu rentoutuvan paremmin, joten onko se tie sittenkin oikeampi?
Mitä koulutuomari sanoo tähän? Olen aina ennen saanut kehuja istunnastani. Saakohan uudellakin tyylillä? Sitä olisi nyt talven aikana hyvä lähteä työstämään jos sille tielle haluaa lähteä, ja voisi ensi kesän kisakaudella olla jo jokseenkin hallussa. Kumman kaltaista istuntaa biomekaniikkaan perustuvassa (esim. coaching with connection) istuntaopetuksessa opetetaan?
Ajatuksia asiasta?
|