Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nuori hevonen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.11.24 19:14:15

Mulla on erittäin kiltti ja järkevä 4-vuotias, joka ei pelkää mitään paitsi kun tuulee. Silloin tuntuu, että about kaikki on kamalaa. Miten tätä voisi helpottaa? Pihatossaan on ihan rauhassa mutta työnteosta ei tule mitään jos tuulee kovaa. Taluttaminenkin on hankalaa, mutta se on onneksi kuitenkin helpottanut kun on tullut ikää. Vaikea siedättää, kun mikään ei oikeastaan hetkauta normisäällä.

Re: Nuori hevonen

Päivämäärä:   3.11.24 19:18:10

Pumpulit/pallot korviin ja tarvittaessa vielä "ravihuput" (eli oikeasti paksut huput).

Päivämäärä:   3.11.24 19:20:46

itse en laittais korvia kii, ongelman pakoilua. Siedätä tuulisella säällä?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   3.11.24 20:25:16

Siedätä tuuleen.juoksuta,ohjasaja yms.älä sulje korvia!

Päivämäärä:   3.11.24 21:11:39

Tottakai voi sulkee korvat. Äänieristetty huppu päähän vaan!

Lähettäjä: ope 
Päivämäärä:   3.11.24 22:46:50

Oleilemalla mahdollisimman paljon tuulisessa säässä, jotta siitä tulee rutiini. Omalla käytökselläsi olet varma ja ylläpidät rutiineja, tuulee tai ei. Tuulinen sää on sellainen asia johon kannattaa totuttaa ihan ilman huppuja ja muuta. Osalle hevosista tuulinen sää on kipinä pöhköillä ja päästellä höyryjä. Silloin kannattaa pitää hevonen kuuliaisena, pitämällä se paremmin kuulolla teettämällä monipuolisesti erilaisia tehtäviä ja pitämällä hevosen ihan jatkuvasti kiireisenä. Kuten suunnanvaihdoksia, temponvaihteluita, jne. ihan talutuksesta ratsastukseen, hyvin ennakoiden. Mitä vähemmän hevonen ehtii miettiä ja tehdä itse päätöksiä, sen parempi.

Lähettäjä: Exg 
Päivämäärä:   3.11.24 22:56:15

Moni nuori hevonen on tuollainen. Olen tyytynyt vain juoksuttamaan tuulisella säällä, kunnes ratsastettavuus on parantunut. Kaikista on tullut "tuulen kestäviä" viimeistään 6v.

Lähettäjä: Vilma 
Päivämäärä:   4.11.24 06:32:16

Nuorelta ei kannata sulkee korvia hupuilla. Mielummin korvat auki. Kuulee kehut ja äänensävyt.
Meijän 3vuotias on kans tuulella melko hyppyherkkä mutta parempi! Paljon siedätystä ja hommiin. Hyvä siitä tulee

Päivämäärä:   4.11.24 07:12:24

Tuulisella säällä jokainen käsittelytilanne on siedätystä. Suunnittele jo etukäteen mitä työstät seuraavalla tuulisella kelillä, niin olet aina valmis muuttamaan suunnitelmaa.

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   4.11.24 10:16:50

Kuski rauhoittaa itsensä tuulisella säällä. Hevosesi reagoi sinun reagtioon kun jännitä tuulista säätä ja tästä sitten aiheutuu ne "säikkymiset".

Lähettäjä: .V. 
Päivämäärä:   4.11.24 10:21:20

Kyllä kannattaa kokeilla pumpuleita korviin, siitä voi sitten pikkuhiljaa siedättää pois! Nuorelle hevoselle on moni asia jännää ja tuolla saa vähän jännitystä lievennettyä, minusta reilumpaa hevosta kohtaan laittaa korvat kiinni alkuun kun väkisin siedättää pelottavaan tuuleen.

Lähettäjä: Taito 
Päivämäärä:   4.11.24 10:23:47

Ei pumpuleita:) itse pysyt rauhallisena mutta kuitenkin oot päättäväinen. 3-4vuotiaat on kummitusiässä muutenkin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.11.24 10:30:31

Minä olen omat nuoret laittanut välillä huonommallakin säällä tarhaamaan kentälle ihan että altistuvat sielläkin heiluville oksille ja muulle ja oppivat rauhoittumaan ihan samalla tavalla kuin omissa tarhoissaankin.

Vuokrapaikalla ei varmaan tätä voi toteuttaa, mutta kotona se on helpottanut elämää. Hevoset kun oppivat asioita joskus turhauttavan paikkasidonnaisesti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.