Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko väliä mistä liika proteiini tulee

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   3.11.24 19:11:13

Jos hevoen saa tarpeesseen nähdeen 500g ylimääräistä proteiinia, onko se vhemmän haitallista jos se tulee heinästä kuin jos se tulee esim. proteiinirehusta?

Re: Onko väliä mistä liika proteiini tulee

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   3.11.24 19:23:19

Samaa valkuaistahan se on. Protskurehu pois vaan, hepan mikrobisto valmistaa sulamattomasta kuidusta valkuaista. Siihen perustuu se, että ruohonsyöjäeläin pystyy tuottamaan eläinvalkuaista. Ne aminohapot, mitä ei osata tehdä, saadaan syömällä.

Metabolisesta oireyhtymästä kärsivillä hevosilla ylenmääräinen valkuainen lisää insuliiniresistenssiä.

Munuaiset poistavat ylimääräisen valkuaisen typpimyrkytyksen estämiseksi. Tällöin virtsamäärä lisääntyy ja urea haisee. Samalla suodattuu pois kivennäisiä, eli liika valkuainen aiheuttaa välillisesti kivennäisten puutetta myös, ja toki kaikki ylimääräinen energia varastoituu läskiksi.

Päivämäärä:   4.11.24 16:42:11

Itse olen samaa mieltä, mutta välillä kuulee että proteiinin lähteellä on merkitystä.

Lähettäjä: Xy 
Päivämäärä:   4.11.24 18:57:13

Mielummin heinästä kuin rehusta.

Päivämäärä:   4.11.24 19:31:18

^olisi kiva kuulla miksi?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   4.11.24 20:24:41

No kummalla sun hevonen ”elää” eli kumpaa se tarvitsee. Heinästä ensisijaisesti, koska karkea-rehu on hevosen pääravintoa!

Päivämäärä:   4.11.24 20:42:14

Nyt ei ole kyse siitä kummasta proteiini tulisi ensisijaisesti saada. Ihan vain, onko heinästä saatu liika proteiini vähemmän haitallista kuin rehusta saatu.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.11.24 20:48:56

Mulla on käsitys, että heinästä tullut liikaa valkuainen ei oo niin paha. Jostain olen tämän lukenut/kuullut, mutta ei mitään muistikuvaa että mistä. Joten perusteluita ei ole.

Ja jotenkin näin äkkiseltään ajateltuna rehusta sitä harvemmin liikaa tulee, kun lisä proteiini on kuitenkin tarkoitus antaa täydentämään sen heinän puutteita. Ja kun heinää täydennetään proteiinilla, tulee aina myös lisäenergiaa, jonka näkisin ongelmallisempana.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   4.11.24 21:14:34

Hevostietokeskus:
” Rehun liika valkuainen ei yleensä ole hevoselle suuri ongelma, jos ylimääräinen valkuainen tulee karkearehusta.”
Karkearehu = heinä

Päivämäärä:   4.11.24 21:26:10

Olisi mielenkiintoista tietää mikä säkkiproteiinissa on huonompaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.