Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Seuran kisoihin leipominen, kuka maksaa aineet?

Lähettäjä: Eri tavat 
Päivämäärä:   3.11.24 13:48:28

Huono otsikko, kun ei mahtunut.

Jos seura järjestää kisat ja pyytää jäseniä leipomaan kanttiiniin myytävää, kuka maksaa leivontaan tarvittavat ruoka-aineet (jauhot, sokerit, kananmunat jne) ja esim. paperiset ”muotit”, joihin muffinssit tehdään? Maksaako ne seura vai leipoja?

Edellisessä seurassa kanttiinissa oli valmiina kuiva-aineita (jauhoja, sokeria jne), loput leipoja haki kaupasta, mutta seura maksoi ostokset kuittia vastaan. Jos kuiva-aineita jäi yli, ne piti viedä kanttiiniin seuraavia kisoja odottamaan. Jos pilaantuvia tuotteita jäi jonkin verran yli (maito, voi, kananmunatk), leipoja sai ne pitää. Tällä haluttiin, että jokainen talkoilija on saman arvoinen, kaikkien tarvitsee ”uhrata” seuran eteen vain aikaa, ei rahaa. Jos tuli kisapäivänä ratahenkilöksi, siinä ”uhrasi” vain aikaan (ja bensakulut kisapaikalle). Jos leipoi, haluttiin, että siinäkin ”uhrataan” vain aikaa (kaupassa käynti, leipomiseen kuluva aika). Ei tarvitse maksaa itse leivontatarvikkeita.

Nykyisessä seurassa leipoja maksaa kaikki ruoka-aineet itse. Yleensä leipojia ei löydy tai sitten on max. 1 leipoja, joka tuo jonkun raparperi- tai omenapiirakan oman pihan raparpereista ja omenista. Monet haluaisivat ostaa kisoissa esim. mokkapaloja, mutta kukaan ei halua niitä leipoa.

Re: Seuran kisoihin leipominen, kuka maksaa aineet?

Lähettäjä: meillä näin 
Päivämäärä:   3.11.24 13:53:21

Meillä seura maksaa, toimii niin että leipoja ostaa itse tarpeet ja sitten kuittia vastaan leipoja saa leipomistarvikkeista rahat seuralta takaisin.

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   3.11.24 15:13:07

Ratsastusseura maksaa kuittia vastaan leivontatarvikkeet takaisin jos leipoja ne haluaa. Jääkiekkoseuran (junnupuolen) leipojat tukee seuraa kustantamalla itse myös leivontatarvikkeet.

Leivon molempien lajien kisoihin/peleihin, enkä ota ikinä mitään tarvikkeista, ne ei loppujen lopuksi montaa euroa maksa. Toki kiekkopuolella kaikki ovat velvoitettuja vuorollaan osallistumaan talkoisiin, ratsastuspuolella valitettavasti 2% tekee ja loput odottaa valmista.

Lähettäjä: gp 
Päivämäärä:   3.11.24 15:41:45

Meillä on ratsastusseura maksanut leipomusten kulut. Joku kuivakakku ei tietysti paljoa maksa, mutta esim. suklaa, tuorejuustot ja muut maitovalmisteet, marjat yms nostavat leipomusten hintaa nopeasti.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.11.24 19:06:54

Meilläkin seura maksaisi kuittia vastaan, mutta harva haluaa rahaa vaan kannattaa seuraa tarjoamalla leipomuksensa.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   3.11.24 19:12:02

Ei ole kyllä käynyt mielessäkään pyytää rahaa leipomuksista, mielelläni tuen seuraa parilla-kolmella kympillä silloin tällöin :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.11.24 19:34:48

Periaatteessa tuntuisi hassulta pyytää seuralta rahaa leipomiskuluista, mutta toisaalta samat harvat leipoo aina :(

Lähettäjä: Hellu 
Päivämäärä:   3.11.24 19:36:51

Seura maksaa kuittia vastaa kulut, mutta itse näen sen omana panoksena talkootyöhön. Osa tekee osuutensa ennen kisoja, osa kisapäivänä ja osa leipomuksina.

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   3.11.24 19:40:03

Seuran pitäisi ostaa kakku yms suoraan leipojalta, maksaa siitä ne tekokulut sille talkoolaiselle. Näin meillä tekee seura. Ei talkoolaisen ole tarkoitus maksaa seuran voittoja.

Lähettäjä: Hellu 
Päivämäärä:   3.11.24 19:49:32

Myy: Näillä suurilla voitoilla seura kustantaa jäsenille etuja, joiden perässä niin moni on. Jos ei ole seuralla tuloja, ei myöskään mitään etuja.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   3.11.24 19:56:25

Entisessä seurassani mua pyydettiin leipomaan yhden kerran, sanoin etten osaa enkä ehdi opetella. Ja tämä siis totta. Sitten tuli vastaehdotus, että käy ostaa jotain herkkuja kaupasta. Ei puhuttu mitään kulujen korvaamisesta. No seuraavana päivänä "tulin yllättäen sairaaksi" ja peruin osallistumiseni.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   3.11.24 19:56:33

jos tarvii leipomistarvikkeista rahaa kantsii tehdä jotain muuta

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   3.11.24 21:07:37

Kyllä taas glamouri lajista rapisee. Yhtä persaukisia seurat ja ratsastajat.

Päivämäärä:   3.11.24 21:31:26

meillä saa kuittia vastaan, itse en kyllä koskaan ota takas

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.11.24 21:44:24

Kyllä itse lasken leipomisen seuratyöksi ja ilolla lahjoitan Leipomuksiani myyntiin. Olen vanhanaikainen ja rakastan kunnon talkoohenkeä.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   3.11.24 22:00:22

Meillä leipoja ja kisakanttiinin pitäjä (kahvit, mehut, suolaiset, makeat yms mitä haluaa myydä) saa pitää myyntiensä tuotot itse. Seura ei sitä järjestä eikä ota osuutta tuotoista.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.11.24 09:35:12

Mä oon kyllä ihan itse kustantanut tarvikkeet enkä ole edes ajatellut pyytäväni mitään kuluja takaisin. Eihän joku mokkapalapellillinen montaa euroa edes maksa. Olen ajatellut talkootyötä tekeväni. Järjestäähän seura kisoja ja koulutuksia, tukee valmennuksia ja maksaa valmennustukia ym. Ootteko te muut niin bärseaukisia vai vaan pihejä!!!

Lähettäjä: Minpe 
Päivämäärä:   4.11.24 10:26:23

Kaikissa ratsastusseuroissa missä minä olen ollut, niin seuraan kyllä korvannut kuittia vastaan leipomiskulut mikäli itse on niin halunnut.

Lähettäjä: Hepo 
Päivämäärä:   4.11.24 10:32:58

Seura maksaa meillä kuittia vastaan. Osallistumismaksu kisoihin on 10e jos osallistuu talkoisiin/perheenjäsen osallistuu tai 25e jos ei osallistu eli rahalla saa kuitata itsensä ulos. Silti valtaosa valitsee talkoilun. Hommia on kuitenkin radan rakennus/purku, liputus, portin avaus, kanttiini, ratahenkilökunta, verkkavalvoja (tämä tosin vain jos hevoskokemukselliselle vanhemmille). Koulukisoissa on sihteeriä, pisteenlaskijaa jne eli hommia mitä voi tehdä ilman heppakokemustakin.

Lähettäjä: Xy 
Päivämäärä:   4.11.24 10:54:00

Itse olen leiponut ihan talkootyönä enkä ole koskaan ottanut rahaa aineksista.

Seura hakee omin rahoin sitten tukusta limut, suklaapatukat ym tarpeet.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   4.11.24 12:56:59

Meillä kuitteja vastaan maksetaan ainekset. Kuluneen vuoden aikana minun leipomistarvikkeet ovat olleet n 200 euroa. Seura järjestää useammat kisat vuodessa ja paljon lähtöjä, joten leipoa saa niin paljon kun pystyy.
Jos nyt sen yhden mokkapalapeltin tekee vuodessa , niin en siitä jaksaisi kuittia säilyttää.
Vähän kannattaa suhteuttaa näitä kommentteja siihen, että miten isoa seuran kisajärjestäminen on...

Päivämäärä:   4.11.24 13:02:32

Ei se kisojen suuruudesta riipu vaan leipojien määrästä. Meillä on joka kisoihin niin paljon leipojia, ettei yhdelle mitään suurta kustannusta tule. Mutta ne muutamatkin eurot toki saa halutessaan takaisin.

Päivämäärä:   4.11.24 15:15:24

* on pakko kysyä, että kuinka monta lähtöä teillä on per päivä vuoden kiireisempänä kisapäivänä? Kyllä ne kisojen koot vaikuttaa siihen, että kuinka paljon sitä mokkapalaa yms menee. Isoimmissa on pakko tehostaa ja ainakaan meidän kisat ei pyöri parilla pellillisellä mokkapalaa.
Meidän seurassa on haluttu pitää kiinni toimihenkilöistä ja kyllä kulut on leipojille katettu. Fiksua porukkaa meidän seuran hallituksessa <3

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.11.24 16:51:15

"Ootteko te muut niin bärseaukisia vai vaan pihejä!!!"

Jos mun yhden hengen taloudessa ei ole ennestään yhtään leipomiseen tarvittavaa ainesosaa ennestään kaapista ja kaikki pitää erikseen käydä varta vasten ostamassa, niin kuluja tulee kyllä enemmän kuin muutama euro!
Mieluummin teen kisoissa jotain muuta talkoohommaa, ehkä oon sitten törkeän pihi, mutta aivan sama mulle mitä muut ajattelee.

Päivämäärä:   4.11.24 19:47:09

Tykkäisin leipoa, mutta en enää viitsi kun on jäänyt vähän meidän muutaman harteille eikä siitä saa rahoja koskaan takaisin.
Muutoinkin tuntuu että talkoot ei niin kovin kiinnosta, tullaan vaan kisaamaan ja muut saa tehdä työt.
Ketkä teidän seuroissa on talkoilemassa? Onko ns talkoovelvoitetta tai talkoopisteitä kuten koirapuolella?

Päivämäärä:   4.11.24 19:57:19

Ninni, parisataa, mutta niitä mokkapaloja voi leipoa kymmenenkin eri tyyppiä.

Lähettäjä: Lissu 
Päivämäärä:   4.11.24 20:11:40

Meilläkin maksetaan itse tarvikkeet, kukin leipoo sen mukaan mihin varaa.

Päivämäärä:   4.11.24 21:51:47

En ikinä aatellut edes, et pitäis pyytää rahaa tarvikkeista. Kaikkee sitä oppii…:)

Päivämäärä:   4.11.24 23:28:23

Itse maksetaan aineet. Sama on pätenyt muidenkin harrastuksien leivontaan tai koulun/päiväkodin juttuihin. Perheet ostaa ja leipoo.

Päivämäärä:   4.11.24 23:47:46

Juu..
Ois kyllä outoa jos kentän tekijät ja huoltajat tulisi tyhjään kantiiniin ja heille todettaisiin että "sori, meidän seura ei kustanna, teille kentän omistajien työntekijöille..."

Kyseessä on semmonen talkoohenkinen asia mikä pitää tehdä! halusitte tai ette!
Jos jotenkin vahingossa päädyt tekemään ilmaiseksi leivoksia jonnekin hevoskilpailuhin, ilman maksupäätettä, niin omapahan on mokasi...

Tässäkin kohtaa moni paikalla oleva silti maksaisi ekstraa...

Lähettäjä: Ilmaiseksi 
Päivämäärä:   5.11.24 08:37:48

Ei tietenkään seuralta pyydetä mitään. Tarkoitus on yhteishengessä vähän niinkuin "nyyttärit" meiningillä tienata seuralle rahaa. Eihän siitä jää mitään seuralle,jos vielä aineet pitäisi maksaa.

Kyllä on taas älytön aloitus.

Lähettäjä: Ilmaiseksi 
Päivämäärä:   5.11.24 08:50:39

Ja vielä lisäys..halvimpia leipomuksia on ne mokkapalat ja pullat. Esim. Suosittua on ollut kahvi+pulla tarjoukset 3e..kahvinkin hinta on noussut

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   5.11.24 08:56:24

Kohtuullista on, että seura kustantaa raaka-aineet. Ei voi odottaa, että joku jatkuvasti piffaa seuralle ja vielä työpanos päälle. Muut vaan työpanoksellaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.11.24 09:23:37

Ei mikään ihme, ettei seuroihin riitä vapaaehtoisia, kun ajan lisäksi pitäisi antaa rahaakin. Ja samaan aikaan loput jäsenet käsi ojossa vaatimassa ties mitä rahallisia tukia osallistumatta toiminnan mahdollistamiseen yhtään mitenkään.

Päivämäärä:   5.11.24 09:26:53

Liisan kanssa samaa mieltä. Jos seurassa katsotaan kieroon niitä ketkä tuo kuitit raaka-aineista, niin kohta ihmettelevät, kun talkoolaisista ja leipojista on pulaa.
Meillä maksetaan kuittia vastaan raaka-aineet. Buffa on monipuolisempi kun tarjolla muutakin, kuin sitä pullaa ja mokkapalaa.

Päivämäärä:   5.11.24 09:38:17

Ei ainakaan jalkapalloseuran buffettiin seura maksa tarpeita, halukkaat saa ilmoittautua ketkä haluaa leipoa ja mitä. Makkarat ja kahvit kustantaa seura.

Lähettäjä: Höpö höpö 
Päivämäärä:   5.11.24 09:45:15

En tee enään mitään seuran eteen. Pj niin härski, että jakaa talkoopalkinnot omille tallilaisille, teetättää junnujen äideillä leipomukset omiin palavereihin eikä maksa mitään raaka-aine kuluja, haukkuu ja arvostelee muita ja ottaa itse kaiken hyödyn irti. Ai niin, ei oo kertaakaan näkynyt edes talkoilemassa, muita kyllä on vaatimassa.

Eikä jäsenien kuulu maksaa seuran kanttiinin myytäviä tuotteita vaikka kuinka olisi jollekin itsestään selvää että niin toimitaan.

Päivämäärä:   5.11.24 09:54:51

Mitenkä tuo aineksien maksaminen oikein menee?
Leipoja ostaa kilon vehnäjauhoja, kilon sokeria, litran maitoa, tiun kananmunia, purkin leivinjauhetta, toisen vaniljasokeria.

Mokkapalataikinaan menee aineksista ehkä viidesosa, jos sitäkään.
Jos seura maksaa ainekset kuittia vastaan, niin pitääkö yli jääneet ainesosat palauttaa seuralle, vai saako ne pitää? Siinähän saa itselleen ihan merkittävän hyödyn, jos joka kisoihin käy hakemassa seuran piikkiin kodin kuiva-ainekaappiin täydennystä.

Meillä aineksia ei makseta, mutta leipomisesta saa leiman talkoopassiin kuten muustakin talkootyöstä. Hyvin on riittänyt leipureita. Leipoa saa halutessaan myös tallin kahviossa ja käyttää siellä seuran kuiva-ainekaapin aineksia.
Joskus leivotaan porukalla tallin kahviossa suolaisia piirakoita, pizzaa ym. ja niihin seura maksaa ainesosat, ja loput ainekset jää seuralle ja käytetään talkoilijoiden ruokiin tai muissa tapahtumissa.

Jos leivonta-aineet maksaa seura, niin seuranhan pitäisi maksaa myös leivontaillan sähkölasku ja bensakulut muille talkoilijoille ym. talkoiluun liittyvät kustannukset. Osa tulee kaukaakin ja jotkut ottaa jopa vapaata töistä päästäkseen paikalle.

Lähettäjä: Höpö höpö 
Päivämäärä:   5.11.24 09:58:50

”Jos seura maksaa ainekset kuittia vastaan, niin pitääkö yli jääneet ainesosat palauttaa seuralle, vai saako ne pitää? Siinähän saa itselleen ihan merkittävän hyödyn, jos joka kisoihin käy hakemassa seuran piikkiin kodin kuiva-ainekaappiin täydennystä.”

:D Vai merkittävä hyöty! No ei ihme ettei porukkaa kiinnosta talkoilla kun oletus on merkittävästä hyödystä :D Eiköhän ne myydyt leivonnaiset ole merkittävä hyöty seuralle, muutamalla palalla on jo kuitattu tekijän kulut.

Päivämäärä:   5.11.24 10:06:37

Niin, siksihän niitä leivotaan että seura hyötyy. Jossain muissa harrastuksissa esim. myydään sukkia tai karkkilaatikoita, eikä niissäkään makseta vanhemmille bensakuluja niiden toimittamisesta, vaan se on osa sitä talkoilua. Joinen voi valita miten talkoilee.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.