Lähettäjä: Vanha juttu
Päivämäärä: 2.11.24 13:27:39
Jo paljon ennen somea on hevosten sairastumiset/loukkaantumiset olleet suuri salaisuus. Kävin vuosituhannen vaihteessa ratsastuskoulussa, jossa omistajan junnuikäinen tytär kisasi kansallisella tasolla. Kisahevonen oli loppukeväällä ollut maastossa metsäpolulla, lyönyt kavionsa kiveen ja saanut kaviopaiseen. Ainakin epäiltiin, että tuo kivi oli kaviopaiseen syynä. Tuntilaiset tiesivät kaviopaiseesta, kun olivat nähneet, miten hevosta hoidettiin ja kyselleet kaviossa olevasta hauteesta.
Ratsastuskoulu jäi kesätauolle, joten ainakaan minulla ei ollut ko. hevosen tilanteesta tietoa. Kesällä oma seura järjesti ratsastuskisat, joihin menin talkoilemaan. Olin ajanottajana tuomaritornissa. Tuomaritornissa oli myös tallinpitäjän vanhempi (aikuinen) tytär. Kysyin häneltä, onko hänen junnuikäinen siskonsa hyppäämässä ko. kisoissa. Vastaus oli pelkkä ”ei”. Kysyin sitten, että miten hevosen jalka, joko hevosella voi ratsastaa. Vanhempi tytär ei vastannut, mulkaisi vain minua kiukkuisesti. Tuomaritornissa oli seuran hallituksen jäsen myös talkoilemassa ja hän sitten kysyi, että ”ai, onko hevosen jalassa ollut jotain ongelmaa”. Vanhempi tytär tiuskaisi ”ei ole, sisko on ollut kuumeessa, niin siksi ei kisaa”.
Silloin opin, että ikinä, koskaan, milloinkaan ei saa kysyä mitään hevosten sairauksista/vammoista.
|