Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mentaalivalmentaja ratsastuksessa ja pelko

Lähettäjä: Kokemuksia? 
Päivämäärä:   2.11.24 01:17:13

Onko kenelläkään kokemusta mentaalivalmentajan käytöstä ratsastuksessa?

Muista (joukkue)urheilulajeista olen saanut kuvan, että mentaalivalmentaja auttaa joukkuetta menestymään. Joukkue saattaa pelätä epäonnistumista ja siksi epäonnistuu. Mentaalivalmentaja auttaa voittamaan epäonnistumisen pelon ja joukkue alkaa voittaa.

Putoamisen ja siitä johtuvan loukkaantumisen jälkeen tietyt asiat ratsastaessa pelottavat. Somessa tuli vastaan jonkun mentaalivalmentajan mainos. Jäin miettimään, pystyisikö mentaalivalmentaja auttamaan ratsastuspelon kanssa?

Epäonnistumisen pelko on kuitenkin ”vaaratonta”. Jos epäonnistuu ja pelko toteutuu, niin mitään ”pahaa” ei tapahdu.

Ratsastuspelko taas on usein todellisen ”vaaran” pelkäämistä. Jos vaikka maneesin katolta on tullut lumet alas, hevonen on sitä säikähtänyt, ratsastaja pudonnut ja loukkaantunut, on hyvin mahdollista, että ratsukko on toistekin maneesissa, kun katolta tulee lunta, hevonen voi sitä säikähtää, ratsastaja pudota ja loukkaantua uudelleen.

Re: Mentaalivalmentaja ratsastuksessa ja pelko

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.11.24 07:49:55

Niin se mentaalivalmennus pelon osalta on sellasta juttelua ja hengitysharjotuksia. Pahan onnettomuuden todennäköisyys ei laske. Jos on kovin säikky hevonen niin voi olla aiheellista miettiä sen vaihtamista säyseämpään.

Lähettäjä: Helmi 
Päivämäärä:   2.11.24 10:43:25

Itseäni auttoi onnettomuuden jälkeen. Eihän se onnettomuuden mahdollisuutta poistanut, mutta auttoi pitämään asiat oikeissa mittasuhteissa. Sain tavallaan käännettyä ajatusvirtaa uuteen suuntaan ennen kuin olin paniikissa ja toimintakyvytön.

Minä olen melko varma, että kaikki huipulla olevat ratsastajat käyttävät mentaalivalmentajaa.

Lähettäjä: Kivaa 
Päivämäärä:   2.11.24 14:17:53

Niitä tilanteita tulee väkisin joissa riski putoamiseen/kaatumiseen on todennäköinen. Ennemmin teet mentaali harjoituksia miten noissa tilanteissa toimia jotta sinne tonttiin ei päädy. Yhtään ei haittaa jos harjoittelee pysymään siellä kyydissä. Tai miten toimii kun sieltä satulasta tulee lähtö.
Käytännössä pelko luo jännityksen eikä pysty toimimaan rationaalisesti. Jos pelosta ei pääse eroon täytyy antaa suosiolla periksi ja joko ratsastaa vaan turvahepoilla turvatehtäviä Tai siirtyä suosiolla muihin lajeihin. Ei se mikään häpeä ole tehdä järkeviä ratkaisuja.

Lähettäjä: Vanha 
Päivämäärä:   2.11.24 14:33:12

Pelkotilat on niin todellisia. Varmaan mentaalivalmentajasta voi olla apua, se juttelu ja hengitysharjoitukset voivat auttaa. Olen itsekin kokeillut paria erilaista.

Oman kokemuksen mukaan aika on kuitenkin paras auttaja, ja se, ettei ajaudu tilanteisiin, joissa on isompi riski pudota tmv. Pikkuhiljaa itseluottamus voi kasvaa. Pelko saa ihmisen jäykistymään ja rentous, joka äkkiliikkeissä auttaa, on poissa.

Näillä kilsoilla en enää ota mitään ylimääräisiä riskejä, vaikka hevoseni on ns turvallinen ja luotettava. Ei ole pakko ratsastaa puuskatuulella tai kun lumet putoavat katolta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.11.24 14:40:26

Suosittelen MielenKoodi

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.